Ekoeroottinen vallankumous:
Keskustelutilaisuus seksuaalisuuden
yhteiskunnallisesta merkityksestä
Sosiaalifoorumi, Lauantai 26.4.2014
klo 12 – 13.30, luokka 44
Valtiotieteen tohtori ja kirjailija Marketta Horn ja tantraopettaja
Cristian Hallivuori keskustelevat seksuaalisuuden merkityksestä
nykyajan ihmiselle, yhteiskunnan valtarakenteiden vaikutuksesta
seksuaalisuuteen ja modernin seksuaalisen vapautumisen mahdollisista
vaikutuksista.
Marketta Horn on tutkinut intohimoisesti seksuaalisuuden ja
valtarakenteiden välistä suhdetta. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan
Ekoeroottinen vallankumous. Cristian Hallivuori on opettanut tantraa
kymmenen vuotta. Hän on jooga- ja tantraopettaja ja -harjoittaja,
valokuvaaja ja valokuvauksen opettaja.
Keskustelutilaisuuden tarkoituksena on herättää ihmiset ymmärtämään
seksuaalisuuden monitasoinen merkityksellisyys ihmisen sekä
yhteiskunnallisessa että henkilökohtaisessa elämässä.
Järjestäjät: Suomineito /Ekoyhteisö & Jooga- ja Tantrakoulu Natha
http://dissidentti.org
http://www.natha.fi/fi/
Tilaisuuden esittely:
Marketta otti yhteyttä ja ehdotti että tulisimme puhumaan
seksuaalisuudesta ja tantrasta suhteessa yhteiskuntaan. Aihe oli
kiinnostava. Tavattuamme huomasimme että meillä oli paljon yhteistä
mutta lähestyimme samoja asioita hieman eri näkökulmasta. Marketta
enemmän poliittisesta näkökulmasta, Cristian tantrisen harjoittajan
näkökulmasta. Ajattelimme että sen sijaan että yrittäisimme luoda
yhteisen luennon, tarjoaisimme keskustelutilaisuuden aiheesta, jolloin
peilaamme näkökulmiamme dialogin kautta. Samalla kuulijat voivat
osallistua keskusteluun kysymyksin ja kommentein.
Teemat ovat:
Seksuaalisuus ja moraali - miksi seksuaalisuus on se “kielletty hedelmä”?
Halu ja yksilön kontrolli yhteiskunnassa
Seksuaalisuuden henkilökohtainen vallankumous tantran avulla
Cristian kysyy: Miten näet seksuaalisuuden nykyaikana, onko se nyt vapaata mielestäsi?
Marketta: Kaikkea muuta kuin vapaata. Kun tutkimusten mukaan “kaikki”
harrastavat seksiä kolme kertaa viikossa, on “kaikkien” harrastettava
seksiä kolme kertaa viikossa. Tutkimusten mukaan nuoret osaavat yhä
huterammin yhdistää itsensä ja yhteiskunnan “näkymättömän käden” - sen
mitä itse tuntevat ja ajattelevat ja sen mikä on “normaalia”. Cristian
tuo esille kontrolli/antaa mennä- vastakkainasettelun. Nyt vain
annetaan mennä, mutta se ei tuo harmoniaa. Valtio on antanut määräyksiä
siitä, miten ihmiset saavat yhtyä ja synnyttää lapsia. Markkinatalous
on tehnyt loput. Mikä on kulloinkin talouden (ja voittojen)
maksimoimiseksi se tapa, jota ihmisen tulee harrastaa ollakseen
suosittu. Yhteiskunnan kontrolli on siirtynyt ulkoisesta hallinnasta
ihmisen sisäiseen hallintaan. Luodaan haluja joiden tyydyttämiseen
ihminen tarvitsee rahaa. Puhutaan kulutuskulttuurista. Mainonnan luomat
odotukset ja tasa-arvo, jossa naiset ovat saaneet ottaa miesten roolin
ei ole oikeaa tasa-arvoa.
Cristian: Olet Marketta kirjoittanut kirjan eko-erottikasta. Mitä on eko-erotiikka?
Marketta vastaa:.....joo, selitän tässä kohdassa nuo kolme sanaa mitä
tarkoitan vallankumouksella, mitä erotiikalla ja miten ekologia tähän
kaikkeen liittyy.....
Marketta kysyy: Mitä sinulle tantra merkitsee? Mitä on tantra?
Cristian vastaa:....... (tarina viisaasta miehestä ja onnellisuuden salaisuudesta)
Miten tantrinen seksuaalisuus eroaa tavallisesta seksuaalisuudesta? Mitä se voi antaa ihmisille?
Kerrotaan moniorgasmisuudesta, seksuaalisen energian säästämisen vaikutuksista, yksilön ja parisuhteen tasolla.
Seksuaalisuus ja moraali - miksi seksuaalisuus on se “kielletty hedelmä”?
Cristian: Menemme nyt itse teemoihin, joista ensimmäinen on
seksuaalisuuden ja moraalinen välinen yhteys. Olet Marketta tutkinut
kirjassasi kuinka kirkko on muovannut käsityksiä seksuaalisuudesta.
Mikä on mielestäsi ollut kirkon vaikutus kuvaamme seksuaalisuudesta?
Marketta vastaa:..Kirkko ymmärsi jo varhaisessa vaiheessa, mikä valtava
voima s. on, siitähän koko Raamatun luomiskertomus alkaa. Jeesuksen
naisystävissä oli prostioituja, mutta sitten tul.......
Cristian tuo esille tässä yhteydessä pahuuden väärän yhdistämisen
eroottisuuteen. Puhuu siitä miten seksuaalisuus on voima jota pelätään.
Käsitykseni mukaan pahuutta ei kirkko ole yhdistänyt seksuaalisuuteen,
naisten orgastisuus oli miehille käsittämätöntä ja siksi naisia
poltettiin noitina. Kyse oli lasten tulevaisuudesta, miehen
omaisuudesta, kuka hoitaa, kuka maksaa? Cristian mainitsee
pinnallisen seksuaalisuuden vajeen - rakkauden puute. Mainonnan luomat
odotukset Oikeasti kauneus ei ole vain pinnallisuutta. Cristian tuo
esille naisellisuuden merkityksen Tantran näkökulmasta.
Marketta kysyy: Miten tantrinen seksuaalisuus eroaa tavallisesta seksuaalisuudesta? Mitä se voi antaa ihmisille?
Cristian puhuu moniorgasmisuudesta, seksuaalisen energian säästämisen vaikutuksista, yksilön ja parishúhteen tasolla,)
Marketta Horn:
Kapitalismi ja seksuaalinen pakkotalous
Seksuaalisuus on ihmisessä niin voimakas pakottava tarve, että
kulloistenkin vallanpitäjien on ollut helppo manipuloida
käyttäytymistä. Voima on sosiaalisia laitoksia järisyttävä,
järjestyneen elämän vastainen ja siksi se on täytynyt saada valtion
säätelyn alaiseksi. “Jos hallitset ihmisen libidon, hallitset koko
ihmisen”, kirjoittaa Wilhelm Reich. Kirkko ja valtio ovat tehneet
kaikkensa tämän anarkistisen voiman valjastamiseksi. Sitten
markkinavoimat ja nyt kauneusihanteet määräävät, miten seksuaalista
painetta puretaan. “Jälkiteollisessa yhteiskunnassa seksuaalisuudesta
on tullut yksityinen asia – eläköön markkinatalous ja esineen
ylivalta!”, kirjoittaa Rita Liljeström. Uusi strategia on tappaa
erotiikka erotiikan ylitarjonnalla.
Koska seksuaalisuuteen liittyvästä alkuvoimasta tiedetään vasta hyvin
vähän, on seksuaaliseen käyttäytymiseen ollut helppo vaikuttaa.
Seksuaalisuuden tutkimuksessa kierretään ympyrää: ehkäisystä ja
veneerisistä sairauksista opitaan lisää, mutta varsinaisesta himoa
ylläpitävästä vietistä ei yhtään mitään. ”Käyttäkää kondomeja,
välttäkää irtosuhteita, ottakaa katumuspilleri” - ovat
sosiaaliministeriön ohjeet nuorisolle.
Nykykulttuurissa on seksille tapahtunut kuten muillekin ihmiselämää
ylläpitäville perustarpeille: seksistä on tehty kulutustavaraa. Valitse
tänään, vaihda huomenna. Nauti, etsi vapautta ja rentoutusta. Kalliilla
ostettu on arvokkainta. Markkinoiden ihanneobjekti asuu yksin.
Kuluttajia saadaan tietysti sitä enemmän mitä useammat perheet
hajoavat. Mitä enemmän on yksittäisiä kuluttajia, sitä enemmän
tarvitaan hyödykkeitä ja palveluja. Jokainen tarvitsee asunnon, oman
TV:n ja jääkaapin. Yhden yön suhteet ja lyhyet avioliitot ovat
markkinataloudelle kaikkein edullisimpia.
Suorituspakko ja halu olla muiden kaltainen tekee seksistä tuotteen.
Meihin on helppo vaikuttaa ja meistä tulee hyviä kuluttajia. Kaupan
hyllyltä saa tuotteita, joilla voi tehdä itsestään haluttavan, kerran
toisensa jälkeen. Markkinatalous käyttää hyväkseen ihmisen
yksinäisyyttä lisätäkseen myyntiä, se pystyy myös iskostamaan
kulutusystävällisen seksuaalisen käyttäytymisen. Mielihyvänsä perässä
juokseva ihminen ei lähde protestoimaan yhteiskunnan rakenteita
vastaan. Hän on passiivinen, nöyrä ja ennen kaikkea mukavuudenhaluinen.
Erotisoitu ruumis on noussut modernin elämän symboliksi. Jos ajattelee
omaa kehoaan, tuntee itsensä melko epäeroottiseksi ruppanaksi. Mutta ei
hätää - markkinataloudessa kuluttajan kuuluukin aina haluta jotain,
mitä hänellä ei vielä ole. Seksi on globaalin markkinatalouden
vahvimpia kasvuresursseja. Saattaa olla, että länsimaista
seksuaalivapautta nimitetään joskus tulevaisuudessa primitivisaatioksi,
alkukantaisen massakulttuurin finalisaatioksi.
Yksinasujista on etua teollisuudelle myös siksi, että yksinasuva
ihminen on arka ihmissuhteissaan. Tarvitaan viihdykkeitä,
ulkomaanmatkoja, ravintoloita, sanomalehtiuutisia ja videoviihdettä.
Toisistaan eristetyt ihmiset täyttävät kuluttamalla tyhjyyden.
Kaikki se rakkauden ja seksuaalisuuden tarve, mikä ihmisessä on
luonnostaan, saa tukahdutettuna uusia muotoja, talouselämälle
edullisia. Vaikka yksinasuminen on täysin luonnoton elämänmuoto, asuu
Helsingin asukkaista jo yli puolet yksin.
Yksin asuva ihminen on myös työmarkkinoiden edellytys. Markkinatalouden
työntekijän tulee olla itsenäinen. Häntä on voitava liikutella täysin
talousvoimien ehdoilla. Menestyvä työntekijä ei saa olla partnerin tai
perheen ”vammauttama”. Lapsi ei kuulu markkinatalouden maailmaan. Jos
virhe on tapahtunut, tekee markkinatalouden lapsi omaa työpäiväänsä
päiväkodissa. Hän vaihtaa kotia ja leikkikavereita markkinavoimien
vaatimusten mukaisesti.
Nykyisessä kertakäyttövaltiossa suhteista opetetaan etsimään hupia ja
omaa itseä. Kansalle sirkushuvia niin että sille ei tule mieleen
talouselämän järjettömyys eikä se ryhdy tekemään henkilökohtaisia
eksperimenttejä. Se mitä luulemme vapaudeksi on kontrolloitua
sublimointia. Seksuaalisia ja parisuhdetarpeita käytetäänkin ihmisen
kontrolloimiseksi. Ihminen on aulis tekemään palkkatyötä. Himo
keskitetään sukupuolielimeen ja muu ruumis irrotetaan
seksuaalisuudesta, standardisoidaan vastaamaan markkinoiden tarpeita.
Kaikki on sallittua, kunhan se ei muuta mitään. Tavarat kantavat
symbolisen maailman arvoja.
Koska eros asuu jossain kulttuurin ja luonnon rajamailla, pitävät monet
erotiikan aaltoa vihreänä liikkeenä, urbaanin ihmisen paluuna kohti
luontoa, niin animaalisia kuin jumalallisia juuria.
Eläimetkin yhtyvät sukupuolielintensä välityksellä, mutta erotiikka on
henkinen ja intellektuaalinen prosessi. Sitä ei voi kehittää, jos
ihminen on turruttanut aistinsa ja ahtanut itsensä täyteen ihmiselle
vieraita aineita ja antanut manipuloida mielensä. Seksuaalinen ekstaasi
edellyttää tervettä kehoa, hyvin toimivia lihaksia, herkkiä aisteja ja
mielen hallintaa. Sukupuolielimet samoin kuin rauhaset ja solut
tarvitsevat puhdasta ravintoa ja ympäristöä pysyäkseen herkkinä ja
vitaaleina. Toisin sanoen luonnonmukaista elämäntyyliä. Siksi
seksuaalisuuden kehittämistä ei voi erottaa ympäristön suojelusta.
Koska seksuaalisesti herkimmät kohdat ovat muutenkin herkkiä, ne
toimivat yhtenä kanavana ilman ja ruoan mukana tulleiden myrkkyjen
poistossa ja siten menettävät alkuperäistä herkkyyttään. Teollisessa
markkinataloudessa ihminen saa ilman, veden ja ravinnon mukana
runsaasti ihmiskeholle vieraita aineita. Keinokuituiset vaatteet ja
asuinympäristön materiaalit, öljyvetoinen liikkuminen ja rämisevä
musiikki alentavat herkkyyttä turruttamalla tunto-, kuulo- ja
näköaisteja.
Seksuaalisuudesta kumpuava yhtymisen ekstaasi on uhattuna monelta taholta.
Karl Marx vertasi tuotantoa ja kuluttamista uskontoon: mitä enemmän
työläinen tekee palkkatyötä, sitä mahtavammaksi tulee vieras ja
esineellinen maailma. Kun työläinen kuluttaa koko elämänsä tuottaakseen
esineitä ja palveluja kuluttajille, itse elämä alkaa näyttää elämisen
välineeltä. Myydessään itseään ja aikaansa työnantajalle, ihminen alkaa
tuntea itsensä erilliseksi ja ulkopuoliseksi siinä mitä hän tekee. Kun
työläinen valmistaa tavaraa palkkaa vastaan, hän muuttuu itse
tavaraksi. Uskonnossa toimii sama periaate kuin tuotantoelämässä. Mitä
enemmän ihminen panee toivoaan Jumalaan sitä vähemmän hän toivoo
itseltään.
Tantra kehottaa meitä elämään vapaina ulkoisista ja sisäistä
rajoituksista, siinä korostetaan tietoisuutta kaikissa teoissa. Mitä
parempi itsetuntemus ja huomiokyky on, sitä vähemmän ihminen on
ulkoisten impulssien passiivinen orja. Mainonnassa kuva-aiheiden
seksuaalisuus on silmiinpistävää. Seksuaalisuus vaikuttaa ihmiseen
voimakkaasti ja alitajuisesti, jos hän ei hallitse sitä omassa
olemuksessaan. Kun oppii hyväksymään itsensä seksuaalisena olentoina
sekä ilmaisemaan ja hallitsemaan eroottisuuttaan, tämä puoli tulee
tietoiseksi, eikä ohjaa korkeampien tavoitteiden vastaisesti.
Eroottisuuden, tunteiden, kaikkien aitojen hyvää tekevien sisäisten
tarpeiden tunnistaminen ja hyväksyminen on tie kokonaisvaltaiseen
elämänhallintaan, joka ei ole pakotettua ja työlästä. Tämä elämänasenne
muuntaa vähitellen kaikki pienetkin tilanteet syvästi
merkityksellisiksi ja lisää kykyä olla läsnä.
Tantra ei perustu dogmeihin tai sääntöihin, vaan se korostaa
tietoisuutta ja hallintaa kaikessa mitä eteen tulee. Tantran mukaan
päivittäiset kokemukset tuovat eteemme kaiken sen, mitä ansaitsemme ja
tarvitsemme kasvaaksemme. Tämä ei kuitenkaan tarkoita passiivisuutta,
vaan aktiivisia pyrkimyksiä nähdä kaikki tapahtumat oppimisen
yhtäläisinä mahdollisuuksina. Tantran harjoittajalle pyykin pesu,
työmatka tai päiväunet voivat olla kiinnostava harjoitus siinä missä
meditaatio, jooga asanat tai rakastelukin. Mikään teko tai harjoitus ei
muutu kohottavaksi ja merkittäväksi itsestään, vaan oma suhtautuminen
siihen määrää sen vaikutukset. Siinä missä askeesiin perustuvat
opetussuunnat pyrkivät tukahduttamaan maalliset pyrkimykset, halut ja
tarpeet, tantra ei tee samanlaista eroa maallisen ja henkisen välillä.
Huomio kiinnitetään halujen kohteen sijasta itse haluun, joka nähdään
hyödyllisenä muutoksen voimana, matkalla kohti ykseyttä.
1.
Avainsana on aika ja hitaus – tantriset
rituaalit kestävät. Tantran harjoittaminen 9-16 elämäntyylissä on
mahdottomuus, eikä neljän viikon lomalle voi lastata kaikkea.
2.
Fyysinen kunto – lihasten lisäksi on
opittava hallitsemaan sisällä olevia lihaksia. Miehen on pystyttävä
erottamaan ejakulaatio ja orgasmi. Ejakulaatio on tuhlausta.
3.
Kysyn: Pystyykö orgasmin, joka ei tuota
ejakulaatiota ulospäin nostamaan akupunktiokanavia tai chakroja pitkin
ylös päin, aivoihin, pyhyyteen? Hengitys-, visualisaatio- ja
joogaharjoitusten avulla orgoenergia nousee ekstaattisena aivoihin.
Multiorgastiselle naiselle energian nostaminen on luonnollisempaa?
4.
Selvää on: orgastinen energia on
opittava laakso-orgasmin kautta nostamaan ylös, kyse on kundaliinista,
aivo-orgasmista, kolmannesta silmästä. Taivaallisesta ekstaasista.
Cristian Hallivuori:
”Matka viisaan miehen palatsissa” – tantrinen asenne
Tarina: Eräs mies haluaa oppia onnellisuuden salaisuuden. Viisas lupaa
antaa salaisuuden kunhan ensin tutustuu hänen kauniiseen palatsiinsa –
sillä ehdolla että hän pitää ruokalusikassa koko matkan öljyä, josta ei
saa tippua pisaraakaan. Mies lähtee kierrokselle ja palaa parin tunnin
kuluttua. ”Miltä palatsini näytti?”, viisas kysyy. ”Ihan kivalta, en
muista siitä kovinkaan paljoa koska pidin huolta öljystä”, toinen
vastaa. Viisas ei ole tyytyväinen ja passittaa miehen uudelle
kierrokselle, muistuttaen kuitenkin öljystä. Sankarimme palaa nyt
neljän tunnin kuluttua todella innoissaan palatsista, kaikista sen
kauneuksista – tosin öljy on kadonnut matkalla. Viisas sanoo:
”Onnellisuuden salaisuus on se, että pystyt nauttimaan palatsin
kauneudesta koko olemuksellasi, ilman että menetät tippaakaan öljyä
matkallasi”
Tarina edustaa tantrista asennetta – tasapaino ”energian ja
tietoisuuden” välillä. Ihmiset joko ”elävät ohjekirjan mukaan”,
menettäen paljon oikeasta elämästä, toiset taas ”antavat vain mennä”,
joka yleensä johtaa ihmisen elämän kaaokseen tai suunnan puuttumiseen.
Tantrassa pyritään yhdistämään nämä kaksi vastakkaista pyrkimystä
(niiden vahvuudet).
Tantrassa puhutaan tasapainosta tietoisuuden ja energian välillä. Jos
on paljon energiaa (vaistoja, tunteita, impulsseja), täytyy olla myös
paljon tietoisuutta. Muuten energia vie mukanaan. Jos taas on
tietoisuutta mutta ei energiaa – puuttuu elämää. Yleinen ilmiö
ihmisissä - energian pelon takia ihmiset eivät uskalla elää.
Seksuaalisuudessa sama ilmiö. Aikaisemmin seksuaalisuus normitettiin,
hallittiin. Nykyaikana, mikä tahansa on sallittua – ainakin
pinnallisesti. Kuitenkin tämä vapaa seksuaalisuuden toteuttaminen ei
tuo lopulta onnellisuutta koska ”antamalla vain mennä” ihmiset
vahvistavat helposti vain omaa vaistonvaraista, karkeaa
seksuaalisuutta. Tantra sanoo ”kyllä” seksuaalisuudelle – mutta
tietoisesti. Tämä ”Kyllä, mutta tietoisesti”- asenne muuttaa
seksuaalisuutta valtavasti ja avaa sen aidot voimavarat. Jos tätä
asennetta ei lisätä seksuaalisuuden vapauttamiseen, seksuaalisuuden
valtava voima voi muuttua orjuuttavaksi voimaksi. Eli, seksuaalisuuden
vapautuminen voidaan nähdä hyvänä ilmiönä, mutta jos sitä ei lähestytä
tietoisesti huonot kokemukset voivat johtaa uudelleen seksuaalisuuden
vääränlaiseen hallintaan. Siis tasapainoa tarvitaan.
Yksi tärkeimmistä tämän asenteen vaikutuksista seksuaalisuuteen on sen
siirtyminen tietoiseen osaamme. Tantrassa pyrimme sisäiseen
vapauteen, ulkoinen heijastuu sisäisestä vapaudesta. Kaikki ne tasot
joista emme ole tietoisia hallitsevat meitä. Esimerkiksi tunteet.
Ihmiset tukahduttavat tunteita. Lopulta nämä tukahdutetut tunteet
aiheuttavat paljon syviä ongelmia ihmisen psyykkeessä. Ratkaisuna
tunteiden kohtaaminen, ei pillerien syöminen. Toisaalta esimerkiksi jos
jollain on tukahdutettua vihaa, ei auta jos menee potkimaan mummoja
kadulle.
Samalla tavalla seksuaalisuus on valtava voimavara, jota normaalisti
tukahdutamme. Sitä kautta tämä voimavara pysyy alitajunnassa ja ohjaa
valtavasti käyttäytymistämme ilman että meillä ei ole siihen mitään
hallintaa. Kohtaamalla tietoisesti seksuaalisuutemme, siitä voi tulla
osa omaa tietoista olemustamme. Samalla tavalla kuin jotkut ovat
yhteydessä omiin tunteisiinsa ja osaavat hyödyntää niitä omassa
elämässämme.
Rakkaus
Suurin puute nykyajan seksuaalisuudessa vapautumisessa on rakkaudessa.
Puhutaan paljon seksistä mutta ei rakkaudesta. Miksi? Koska seksi on
helppoa, rakkaus ei. Seksin ei tarvitse mennä syvälle, rakkaus muuttaa
ihmistä läpikotaisin.
Nykyaikana ihmiset eivät osaa edes tehdä eroa pitämisen ja rakastamisen
välillä. Ihastutaan ja viehätytetään ja aletaan puhua rakkaudesta.
Rakkaus on tantran ja muidenkin henkisten perinteiden mukaan tila jossa
kosketamme jumalallista. Jos emme yhdistä tätä tilaa seksuaalisuuteen,
emme tee kovinkaan paljon mitään eri tavalla kuin mitä näemme eläinten
parittelussa. Eli jos jotain sääntöä pitää hakea tantran näkökulmasta:
sen sijaan että sanotaan ”ei ennen papin aamenta”, niin sanotaan ”ei
ennen kuin rakkaus on sydämessänne”.
”Hyvät tytöt pääsevät taivaaseen, pahat tytöt minne vain” / Miksi naiset rakastuvat renttuihin?
Yleinen seksuaalinen normittaminen on johtanut siihen että
seksuaalisuuden mielikuvaan liittyy jossain muodossa ”pahuus”. Tämä
mielikuva on tullut juuri seksuaalisuuden säätelystä - jos normeihin
mukautuminen edellyttää seksuaalisuudesta pidättymistä, silloin
seksuaalisuutta ilmentävä on automaattisesti ”paha”. On totta että
seksuaalisuus on valtava voima, jota omassa olemuksessaan hallitseva
ihminen ei ole enää tavanomaisten normien hallittavissa, mutta se ei
kuitenkaan tarkoita samaa asiaa kuin ”paha”. On siis tärkeä erottaa
seksuaalisuus ”kovuudesta” tai ”pahuudesta”. Muuten olemme tilanteessa
jossa aina se toinen johon tunnemme suurta seksuaalista vetoa on
"renttu" tai "paha tyttö". Mitä jos emme halua olla renttuja tai pahoja?
Miksi seksuaalisuutta on pitänyt hallita kulttuureissa ylipäänsä? Muutamastakin syystä.
1) Kuten todettiin seksuaalisuus on valtava energia olemuksessamme. Jos
se lisääntyy, se vaatii enemmän tietoisuutta. Jos ei ole tietoisuutta,
syntyy ongelmia. Tämä on johtanut enemmän tukahduttamiseen – synnyttäen
ongelmia – luullaan että pitää hallita voimakkaammin. Negatiivinen kehä
siis. Tämä on yksi syy minkä takia seksuaalisuus on nähty ”pahana”
2) Tantran mukaan ”energian” yksi ominaisuus on vapaus.
Energia ilmentää aina itseään vapaasti ja spontaanisti, ilman sääntöjä.
Ei kovinkaan hyvä ominaisuus systeemeille joissa halutaan että ihmiset
ovat ennalta arvattavissa ja hallittavissa. Jälleen kerran yksi syy
leimata seksuaalisuus ”pahaksi”
3) Koska seksuaalinen energia on energia joka ravitsee koko
olemustamme, sen haaskaaminen on pois muista voima varoistamme. Tämä on
yksi iso syy henkisten polkujen abstinenssiin. Kun energiaa ei
haaskata, sitä voidaan käyttää tietoisuuden tilojen ravitsemiseen.
Abstinenssi tosin voi aiheuttaa paljon ongelmia, jos ei osata käyttää
energiaa hyväksi. Tästä ”hyvä” esimerkki katolisen kirkon skandaalit.
4) Perheinstituutio. Tiedostomattomana voimana, erityisesti
erotettuna rakkaudesta, seksuaalisuus näyttäytyy perhe-instituution
rikkojana.
Tantralle seksuaalisuus on energiaa, joka on luonteeltaan neutraalia.
Sitä voidaan käyttää hyödyllisesti, tai haaskata sitä. Lähestymällä
seksuaalisuutta tietoisesti, tämä energia saa kohoavan suunnan jonka
avulla voimme kohottaa koko olemustamme. Tiedostomattomana voimana se
lisää ihmisten vaistonvaraisuutta ja lisää riippuvuutta.
Halu ja nautinto - turhautuminen
Nautinto ja halu on nähty useasti ”kiellettynä hedelmänä”. Vieläkin
alitajuisesti voimme nähdä tästä jälkiä meidän ajattelussamme.
Kuitenkin haluamme nautittavia asioita ja toisaalta jos emme haluaisi
mitään, meillä ei olisi tällä hetkellä mitään elämää täällä. Tai
voitteko kuvitella että jos meillä ei olisi esim. eroottista vetovoimaa
miehen ja naisen välillä, haluaisimme oikeasti muuttaa yhteen
keskenämme ja perustaa perheen?
Nautinto voi koukuttaa. Tämä on jälleen kerran esimerkki
tiedostomattomasta lähestymistavasta energiaan. Ongelma ei kuitenkaan
ole nautinnossa itsessään.
Rakastelu on samaan aikaan useiden unelma, mutta myös turhautumisen
lähde. Siihen sisältyy paljon lupauksia jotka eivät täyty.
Turhautuminen on vieläkin mielestäni tabu liittyen seksuaalisuuteen.
Seksistä puhutaan paljon, mutta onko sitä? Media synnyttää paljon
standardeja ja haluja, joihin on vaikea yltää. Luodaan
kauneusihanteita, fantasioita. Samaan aikaan kuitenkaan ihmiset eivät
pysty yltämään näihin ”standardeihin”.
Jo pelkästään rakastelu voi olla syvä turhautumisen lähde. Rakastelu
kestää tutkimusten mukaan keskimäärin yhdeksän minuuttia. Saman
tutkimuksen mukaan naisilla kestää keskimäärin 10 minuuttia saavuttaa
orgasmi.
Tämä saattaa ehkä olla normi, mutta tantran näkökulmasta tämä kuulostaa
seksin leikkikoululta. Vaikka emme ottaisikaan huomioon tätä yhtä
puuttuvaa minuuttia suhteessa naisen orgasmiin, tosiasia on se että
tässä ajassa vain raapaistaan seksuaalisuuden pintaa. Naisillahan on
kapasiteetti useampiin orgasmeihin.
Itseasiassa tämä naisen kymmenen minuuttia kuvastaa hyvin naisen kykyä
sopeutua erilaisiin olosuhteisiin, mutta ei kerro naisen potentiaalista
orgasmeihin.
Polttopisteeseen tässä aiheessa tulee mies ja hänen kykynsä hallita omaa seksuaalisuuttaan.
Nykyajan ”antaa mennä”- mentaliteetti ja viihteen stereotypiat opettaa
miehen harjoittamaan vaistonvaraista seksuaalisuutta. Tämä sopii hyvin
nykyajan ”mahdollisimman paljon, mahdollisimman helpolla”- asenteisiin.
Kun tämä taktiikka alkaa pettää, aletaan ottaa pillereitä (viagra,
ejakulaation hallinta...).
Tämä johtaa seksin kulutuskulttuuriin, joka jää hyvin pinnalliseksi
monella tasolla. Tantran näkökulmasta koko seksuaalisuuden valtava
potentiaali jää lähes koskemattomaksi. Mutta samalla se tuo esille myös
negatiivisia lieve-ilmiöitä. Turhautumista, väkivaltaa, parisuhteiden
kuihtumista.
Samanaikaisesti ihmiset eivät edes tiedä mistä ongelmat johtuvat, tai
osaa puhua siitä ääneen. Koska asiaan ei näytä olevan ratkaisua,
tyydyttymätön ihminen yleensä ohjaa huomionsa muualle: esim työhön,
kuluttamiseen, viihteeseen ja päihteisiin. Ei ole missään nimessä
sattumaa että kaupallisuudessa ja viihteessä seksuaalisuus on niin
voimakkaasti läsnä.
Uskaltaisin väittää että tämä yhteiskunta olisi aivan erilainen jos
hallitsisimme seksuaalisuuttamme ja osaisimme pitää itsemme
tyytyväisinä :) Kuka nyt viitsisi laahustaa kaupoissa tavaroiden
perässä, tai toljottaa televisiota jos omassa makuuhuoneessa voi kokea
valtavan tyydyttävää nautintoa ja syvää rauhaa ja rakkautta?
Marketta, syventävää tietoa yhteiskunnan vaikutuksesta
Miten kirkko on muovannut käsityksiämme?
Katolisen kirkon perintö: Pyhä Augustinus (354-430) päätteli, että
siemenneste on käytettävä lapsen siittämiseen ilman kiihkoa ja
nautintoa. Katolisessa kirkossa muiden kuin lähetyssaarnaaja-asennon
uskottiin ehkäisevän sikiämistä, ja niistä oli rangaistuksena vankeutta
ja vesi-leipäkuuri. Oli tarkkaan säädelty myös minä päivinä sai olla
yhdynnässä. Vammaisena syntynyt lapsi oli merkki synnistä, tai johtui
yhtymisestä paholaiseen. Pääteltiin myös, että siemennesteessä oli
ihmisen minikopio, ja siemenen hukkaan heittäminen oli tulevan lapsen
murhaamista. Masturbointi ja homoseksuaalisuus johtivat sielun
kadotukseen. Naisella ei ollut sikiämiseen muuta osuutta kuin kohtu,
jossa lapsi kehittyi, kun siemenneste tyrehdytti kuukautiset. Naisen
osuus valkeni 1827, kun virolainen luonnontieteilijä Carl von Baer
(1792-1876) osoitti munasolun olemassaolon.
Avioeroa ei katolisessa kirkossa tunnettu, mutta 1571 luterilaisen
kirkkojärjestyksen mukaan sen sai uskottomuuden tai hylkäämisen
perusteella. 1608 maalakeihin lisättiin Mooseksen lain
kuolemanrangaistus avioliiton ulkopuolisesta seksisuhteesta ja
homoseksuaalisuudesta. Tämä olisi johtanut yhteisön kannalta
kohtuuttomiin tilanteisiin, joten kirkkoherra määräsi syyllisille
sakkoja. Suomen kielen isä Mikael Agricola (1507-1557) kirjoitti
rukouskirjoja ja ‘Abckirian’, sekä käänsi ‘Uuden testamentin’.
‘Vähäkatekismuksessa’ on Lutherin (1483-1546) huoneentaulu: “Vaimot
olkoot miehillensä alamaiset, niin kuin herralle, sillä mies on vaimon
pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää, ja hän on ruumiin
vapahtaja”. Turun piispa määräsi 1659, että jokaisen kirkon edustalle
oli pystytettävä jalkapuu aviorikkojille. 1600-luvun puolivälissä
levinnyt kuppa oli kirkonmiesten mielestä selvä osoitus synnistä, kun
tauti ilmeni siinä elimessä, jolla syntiä oli tehty. Seurustella ja
naimaluvan sai vain rippikoulun läpäissyt. Tarinan mukaan rovastin
kysymykseen: “Mikä on elämän kallein asia?” osasivat tytöt vastata:
“Että me naiduiksi tulisimme, ja emme vanhoiksi piioiksi jäisi”.
Sukurutsaan syyllistynyttä uhkasi teloitus. Luomiskertomuksessa on
annettu lisääntymistehtävä.
Focoult: vasta kristinuskon valtakaudella on laadittu hyllymetreittäin
erilaisia luetteloita siitä, mikä on sallittua ja mikä ei. Jokainen
ajatus, tunne, teko, mielikuva, unikuva, ele, ilme jne. on analysoitu
huolellisesti ja pikkutarkasti ja jaettu kiellettyihin ja sallittuihin
muotoihin. Samoin ihmisiä on kehotettu olemaan päivin ja öin varuillaan
seksuaalisuuden suhteen, sillä sukupuolisuuden käärme voi vaania aivan
missä tahansa, hyökätä kimppuun milloin tahansa.
Miksi esimerkiksi Aatami ja Eeva halusivat syödä juuri hyvän ja pahan
tiedon puusta, vaikka heillä oli koko paratiisi monine iloineen
käsiensä ulottuvilla? Eikö heidät vietellyt hyvän ja pahan tiedon puun
puoleen juuri se, että siitä oli kielletty maistamasta, kielletty
hedelmä huokutteli juuri siksi, että se oli kielletty, ja tähän
kieltämiseen käärmekin vetosi.
Miten valtio on muovannut käsityksiämme?
Valtio määritellään harvainvallaksi, yläluokan hallinnaksi.
Seksiohjeilla on tärkeä voima siinä miten yhteiskunta organisoituu ja
millä sitä motivoidaan käyttäytymään niin, mikä kulloinkin on suotavaa.
Uskonnossa seksuaalisuus on lastentekoa varten, povarillisessä
yhteiskunnassa naisen rooli oli miehen yksityisyyden ja omaisuuden
suojaaminen. Hallinnollinen, oikeustieteellinen, julkinen ja
filosofinen keskustelu seksuaalisuuden toteuttamisesta on jätetty
markkinataloudelle.
Unionikuningas Kristoferin (1418-1448) maalaissa (1442) määrättiin
kuolemanrangaistus haureudesta, väkisinmakaamisesta ja
kaksinnaimisesta. Eläimeen sekaantuja piti haudata elävältä kyseisen
eläimen kanssa. Yhden rengin rötökset saattoivat johtaa suuren
ihmisryhmän kurjistumiseen, joten asiaa katsottiin usein läpi sormien.
Naimiskaaressa todettiin: “Jos sulhanen makaa naisen ennen vihkimistä,
maksakoon piispalle sakkoa kolme markkaa”. Carl von Linné (1707-1778)
piti Upsalan yliopistossa ‘Seksuaaliluennot’. Hänen käsityksensä oli,
että yhdyntä on naisille suureksi hyödyksi ja avuksi, sillä sen kautta
heistä poistuu ylimääräistä nestettä ja paljon kylmyyttä, ja tilalle
tulee lämpöä miehen siemennesteestä (1839). Kun nuoripari ei halunnut
liitolleen kirkon siunausta, tähän mm. J.W. Snellman (1806-1881)
jyrähti, että avioliitto on valtion olemassaoloon ja tulevaisuuteen
sitoutunut instituutio, yksilölliset tunteet, himot ja halut oli
alistettava tälle kollektiiviselle velvollisuudelle. Haminan
kadettikoulun toverikunnan säännöissä vanhemmilla vuosikursseilla oli
lupa käydä porttolassa, mutta onanisteille määrättiin julmia
pieksäjäisiä 1840. Vuonna1864 Naimattomat 25-vuotiaat naiset pääsivät
holhouksesta, vaimot eivät. 1889 Kovennettu rikoslaki (tuli voimaan
1894). Rangaistavia olivat salavuoteus, sukurutsa, eläimeen
sekaantuminen, homoseksuaalisuus, kaksinnaiminen, väkisinmakaaminen ja
prostitutsiooni. 1894 vapaan seksin ensiairut Arvid Järnefelt
(1861-1932) vaati teoksessaan ’Heräämiseni’ (1894) esiaviollisten
suhteiden sallimista “luonnollisena järjestyksenä”. Porttolassa käynti
on pienempi paha kuin kauhistuttava itsesaastutus, ja
prostitutsioonikin katoaa, jos vihkimättömien rakkaus sallitaan. Ihan
niinhän se ei ole mennyt.1897 Medikalisotunut seksuaalisuus tuli
Suomeen. ‘Kodin lääketieteellisen käsikirjan’ (Wistrand) mukaan
itsesaastutus oli kauhistuttava, karkea pahe, joka turmelee terveyden,
johtaa näön heikkenemiseen, ymmärryksen tylsistymiseen, kaatumatautiin
ja ennenaikaiseen, kurjaan kuolemaan.1900-luvun alussa sivistyneistön
käsitys oli, että seksuaalinen pidättyvyys oli avioliitossa hyve, koska
kiihottuneisuus rasittaa hermoja ja henkisiä kykyjä. Naisten älyllinen
aktiivisuus etenkin kuukautisten aikana oli vaarallista, mutta
kuukautisista puhuttiin naistenkin kesken vain peitenimin ja
kuiskaamalla. Kuukautissuojia virkattiin ja pyykättiin häveliäästi.
1884 Irtolaisasetus astui voimaan, ja bordellit kiellettiin.
Prostituutio jatkui nimismiehen valvonnassa. Helsingissä oli arviolta
4.500 prostituoitua, kun väkiluku oli noin 60.000. Nykypäivän
Helsinkiin suhteutettuna tämä olisi 45.000 ilotyttöä.
Esitettiin jo Hippokrateen aikana elänyt uskomus, että pidättäytyessä
sperma imeytyy takaisin elimistöön ja lisää henkisiä kykyjä. Vaimon
tuli kainolla ja epäaistillisella käyttäytymisellä hillitä miestään.
Käännöskirjallisuudessa moralistit suosittelivat, että lapsi piti
masturboinnin estämiseksi pukea pakkopaitaan tai kytkeä seinään. Syy
heikkohermoisuuteen oli onania. 1915 sukuvietin tyydyttäminen on
mahdollista vain avioliitossa, joka varmimmin takaa kodin tulevalle
sukupolvelle. Sen kunnosta riippuu kansamme tulevaisuus.1926
Salavuoteus ei enää ollut rikos, paheksunta tuskin väheni. Rotuopit
valtasivat alaa. ‘Sterilointikomitean’ mietinnön mukaan kansa oli
degeneroitumassa. Heikkomieliset olivat rotuhygieeninen vaara, heitä
oli paljon ja he olivat sukupuolisesti holtittomia ja taipuvaisia
sukupuoliyhteyteen. 1933 kondomi tuli Puolasta, itsetyydytys ei
johtanut enää mielipuolisuuteen.1935 Laki pakkosteriloinnista. Wienin
masturbaatiokongressin (1912) tiedot tulivat Suomeen 25 vuoden
viiveellä. Nyt kuultiin, että liki kaikki murrosikäiset masturboivat,
ja siitä tuskin on mitään haittaa. Lääkäripiireissä suositeltiin
korvaamaan sana itsesaastutus sanalla itsetyydytys. 1941 ‘Väestöliitto
ry’ perustettiin turvaamaan, ettei kansa katoa. 1948 Aviollinen
uskottomuus poistettiin rikoslaista. 1950 Uusittiin lait raskauden
keskeyttämisestä, pakkosteriloinnista ja -kastroinnista. Pakkotoimia
käytettiin kehitysvammaisiin ja etenkin seksuaalirikollisiin, joihin
myös homoseksuaalit luettiin.
1965 ‘Seksivallankumous’ alkoi Ylioppilaslehden vappunumerossa ja
Medisiinarissa. Ehkäisystä ja abortista taisteltiin kiihkeästi. Taas
kerran uhkana oli koko kansakunnan rappio ja tuho, jos vapaus
sallitaan. 1968 E-pilleripakkauksia myytiin 50.000/kk. Sukupuolitaudit
lisääntyivät e-pillerin ja ulkomaanmatkailun myötä. 1969 Nuorille
julkaistiin käännöskirjanen ‘Kaksin’, jossa itsetyydytystä pidettiin
luonnollisena kehitysvaiheena. 1970 Laki pakkosteriloinnista ja
-kastroinnista kumottiin. Abortin sai myös sosiaalisten ja psyykkisten
syiden vuoksi. 1971 Homoseksuaalisuus ja eläimiin sekaantuminen
poistettiin rikoslaista. 1972 Ehkäisyneuvonta tuli kunnan
tehtäväksi.1987 Laista poistettiin uskottomuus avioeron perusteena.
Lääkintöhallitus lähetti 16-vuotiaille seksivalistuslehden ja kondomin,
mikä herätti myös närkästystä. Lääkintöhallituksen raportti ‘Erotiikka
ja terveys’ herätti kansainvälistä huomiota. Siinä ehdotettiin
vanhemmille seksilomia. Sexpo ry täytti 20 vuotta. 1997 Pedofilia oli
otsikoissa, samoin lapsiporno. Väestöliitto aloitti hedelmöityshoidot
yksinäisille naisille ja lesbopareille. 2000 Sooloseksi voitti.
Jälkiehkäisy otettiin käyttöön.‘2001 Seksin trendit’ (Haavio-Mannila,
Kontula) kertoi, että sooloseksin harrastamisen tunnusti jo 95%:a
miehistä ja 80%:a naisista. 2003 Seksipalvelujen ostaminen ja
maksullinen tarjoaminen yleisillä paikoilla (jollaisia ovat lain mukaan
mm. hautausmaat) tuli järjestyslailla rangaistavaksi. 2008 Ensimmäiset
ammatilliset seksuaalisuusmessut järjestettiin teemalla “Seksuaalisen
hyvinvointi” Sexpon ja Aktuaalin yhteistyönä.
Kun ihminen vapautui alueellisesta ja sosiaalisesta ympäristöstään, jää
hänelle vain oma kehonsa. Yhteinen ja yksityinen määriteltiin
Napoleonin koodissa uudeksi. Valtion suojelu ulottui vain naimisissa
oleviin terveisiin heteromiehiin. Valtiolla on rangaistukset,
määräykset, velvoitteet, ikärajat partnerien välillä.
Michel Foucault lie terävimmin analysoinut miten valta ja seksuaalisuus
liittyvät toisiinsa. Ihmisten elämä alkoi kiinnostaa valtiota ja
talouselämää 1700-luvun lopulla. Valtiolla oli ollut oikeus tappaa, nyt
myös vaikuttaa syntyvyyteen, puhutaan biovallasta. Vaikuttaminen on
helppoa, sillä semmoista kuin luonnollinen seksuaalisuus ei ole
olemassa. Massat sanovat: haluamme mennä naimisiin, saada lapsia ja
harjoittaa tavallista seksiä. Niinpä kaikkien jotka haluvat
yhteiskunnallista arvonantoa, työpaikan, on toimittava piilossa
toteuttaakseen omia vapauksia. Ja miten perversiot kiehtovatkaan
ihmisiä! Elämme lähes Adolf Huxleun kuvaamassa Uljaassa uudessa
maailmasssa: seksistä on tullut sosiaalinen tapahtuma, jokainen on
läheisensä omaisuutta, suhteita ei ole, partnerit vaihtuvat alituiseen.
Kansalaiset ovat tyydytettyjä ja pysyvät rauhallisina. Se joka on
tyytyväinen ei aseta järjestelmää kyseenalaiseksi. Seksin voimalla
valtio kontroloi ihmisiä, ja ihmiset toisiaan. Valtion on varmistettava
työvoima ja sen liikkuvuus, talouden on saatava tuotteet myytyä. Kirkko
käyttää seksuaalisuutta estääkseen anarkismia ja saadakseen oman
käsityksensä synnistä iskostetta ihmisiin. Pedofiilit ovat tänään sitä
mitä terroristit muutama vuosi sitten. Joka kokee seksuaalisuuden
vapaana, myös ajattelee vapaasti. Nehän jotka ovat massojen
yläpuolella, voivat aina käyttäytyä mielensä mukaan. Ku ihmisen
seksuaalisuus on saatu murrettua, syntyy rampa olento. Olento, joka
kumartaa jokaiselle häntä ylemmällä. Eikä vain kumarra vaan on valmis
myös väkivaltaan, sillä hänen seksuaalisuutensa toimii venttiilinä
kurin ja kontrollin vaatimuksiin.
Masturbointi, homoseksuaalisuus, ehkäisy, abortti, prostituutio ja
pornografia ovat edelleen rajuja tunteita nostattavia aiheita.
Miten mainonta on muovannut käsityksiämme seksuaalivoimasta?
- pornoistuminen näkyy nuorissa puhetapana ja mallina
- Ilta-Sanomien levikkipäällikkö Björn Matssonin: ”Lauantain lehti myy
10 000-20 000 numeroa enemmän, jos kannessa olevalla on paidan sijasta
pelkät bikinit tai rintaliivit”.
- harva osaa mieltää kansikuvia pornoksi: Naisen avoimet punatut
huulet, puoliksi suljetut silmäluomet ja paljaalle rinnalle tai
vatsalle laskeutuva käsi ovat vakioelementtejä paitsi pornossa, myös
alusvaate- ja kosmetiikkamainoksissa.
- naiskehoja paljastavat valtavat katukuvat ovat osa ympäristöämme, seksikkyyden sosiaalista painetta tuupataan katsottavaksi
Mitä merkitsee nuorelle se, että hän joutuu kadulla hyvin usein
katsomaan lähes alastomia, kauttaaltaan kosmetiikan verhoamia ja
digitaalisesti idealisoituja vartaloita? Suurin ero pornon ja seksiä
hyödyntävien nuorisoelokuvien välillä on kuitenkin se, että elokuvat
eivät esitä seksuaalisuutta nautinnollisena ja positiivisena asiana,
vaan ongelmana. Seksi toimii päähenkilön tyhjyyden merkkinä.
Näyttelijät puolustivat elokuvaa Levottomat sanomalla sen välittävän
nykynuorten maailman tyhjyyttä ja arvottomuutta.
Mainonnan ainoa tehtävä on leipoa rahaa. eliminoida haittoja ja
korostaa hyötyjä. Nämä kaksi maailmaa taistelevat toisiaan vastaan, ja
siitä syntyy ihmisten välille ahdistusta, koska ne kiihottavat ja
myyvät. Ihmisiä motivoivat seksi ja raha. Jos mainosmaailma nostaa
tämän metodikseen, vika ei ole mainostajan. Ihmiset luottavat
julkisuudessa esiintyviin asiantuntijoihin enemmän kuin omiin
kokemuksiinsa. Media on seksuaalivalistuksen näkökulmasta yksipuolinen.
Mainonta jättää jälkensä tahattomaan muistiin. Naisruumiin käyttämistä
katseenvangitsijana halpana temppuna, joka pyrkii kiinnittämään
huomiota enemmän kuvan herättämiin haluihin kuin tuotteeseen itseensä.
Luonnollisesti mainostaja toivoo "halun" siirtyvän kuvan objektista
tuotteeseen. Artikkelin mukaan tämä on kuitenkin omiaan opettamaan
miehiä ajattelemaan naisia objekteina sekä alentamaan ihmisarvoa.
Hajuvesivalmistajat olivat tyypillisimpiä seksistisillä miesfiguureilla
mainostavia ja paljaat mieskuvat on usein kohdistettu naisille, jotka
tekevät suuren osan ostopäätöksistä. Paljaalla pinnalla haetaan pelkkää
katsekontaktia ja toivotaan silmän pysyvän mainoksessa pidempään.
75 prosenttia 18 – 35 -vuotiaista vastaajista koki itsensä lihaviksi.
"Mainonta auttaa pitämään massat tyytymättöminä elämäntapaansa,
tyytymättöminä ympärillään oleviin rumiin asioihin. Tyytyväiset
asiakkaat eivät ole yhtä kannattavia kuin tyytymättömät."
Seksi on nyky-yhteiskunnassa turhissa yhteyksissä ja turhan usein
esillä. Moni ostaa tietämättään auton, oluen, kirjan tai kameran sen
perusteella et mainoksessa oli näpsäkkä pakara tai osa tissiä. Se mikä
myy niin sillä myydään. Ja kun jotain on liikaa, se menettää hohtonsa.
Semiotiikka on merkkien ja merkitysten tutkimista. Kuvat ja tekstit
sisältävät paljon muita merkityksiä kuin pelkästään ilmeisen ja
näkyvän. Mainonta käyttää hyväkseen juuri näitä ilmeisen takana olevia,
myyttisiä, kulttuurille tyypillisiä, jopa itsestään selviä merkityksiä.
Naista koskevista myyteistä tyypillisesti mainoksissa käytettyjä ovat
kaunottaret, viattoman naisen, viettelevän naisen tai äidin myytit.
Mediassa näkyvä seksi on aina suoritus- ja yhdyntäkeskeistä, jossa
harvoin koetaan epäonnistumisia saatikka syvällisiä keskusteluja
aiheesta. Silloin omat toiveet ja halut tuntuvat vääriltä, eikä niistä
uskalleta kertoa kenellekään. Vanhempien/ opettajien viesti mediasta
näkyvää kuvaa vastaan ei saavuta nuorta, joka kapinoi ja haluaa
irtaantua aikuisten maailmasta. Tämän vuoksi nuoret kiirehtivät
seksuaalisissa kokemuksissaan ja eri kehitysvaiheet jäävät väliin.
Seksillä myydään ja sillä vaikutetaan kulutusvalintoihimme.
Kuluttajille pyritään antamaan kuva, kuinka ostamalla tiettyä tuotetta,
muuttuu viehättäväksi ja vastustamattomaksi. Nuori joka on herkässä
kehitysvaiheessa, ottaa vastaan mainonnan viestin – ja ostaa tuotteen.
Nuoren tulisikin oppia erottamaan neutraali tieto viihteestä ja
mainonnasta ja käsittelemään kriittisesti niiden antamia viestejä.
Media luo kuvaa myös ihanteellisesta vartalosta, joka ei välttämättä
ole sama kuin terveellinen vartalo. Epävarmuutta sen sijaan yritetään
monesti peittää rohkealla käyttäytymisellä
2000-luvun alussa termi “yliseksualisoituminen” alkoi näkyä mediassa.
Miehen tulee hallita tilanne kuin tilanne. Näennäisen rento
vapaa-ajanvietto vaatii sekin hallintaa ja itsehillintää. Seksi on
jatkuvaa suorittamista,
Yhä useammin seksologin apua tarvitsevat nuoret aikuiset, joiden
seksuaaliset halut ovat tukahtuneet loputtoman suorittamisen alle.
Seksuaalisuutta voi kontrolloida sekä kehotuksella että kiellolla.
Molemmilla voi olla tukahduttavia seurauksia. Kehotus kuitenkin tuottaa
erilaista kontrollia ja erilaista etiikkaa kuin kielto. Ennen
1960-luvun kapinaa ja hedonistista kulutuskapitalismia länsimaissa
pyrittiin sääntelemään seksuaalisuutta suorasukaisemmin, kurin ja
kieltojen kautta. 1970-luvun myötä on tapahtunut siirtymä kulttuuriin,
joka pikemminkin kannustaa yksilöitä harrastamaan seksiä ja kokeilemaan
erilaisia seksuaalisen nautinnon muotoja.
Siirrytäänkontrolliyhteiskunnasta kuriyhteiskuntaan: Muutos ei
tarkoita, että seksuaalisuus olisi välttämättä valtavan paljon
”vapautuneempaa” kuin joskus 1800-luvun Wienissä. Mutta muutos
tarkoittaa, että seksuaalisuutta kontrolloidaan nyt pääsääntöisesti
erilaisella logiikalla. Sillä tuotetaan ihmisille muun muassa
epämääräistä stressiä, kilpailullista asennetta, suorituskyvyn jatkuvaa
parantamista, siis eräänlaista seksuaalista yrittäjyyttä jälkimmäisen
sanan kaikissa merkityksissä. gay-kulttuuriin liittyvästä
karnevalismista, bilettelystä ja koreilusta.
Nykyään” kulttuuri” aina naistenlehdistä terveystietoon jopa velvoittaa
meitä löytämään ja kokemaan seksuaalista nautintoa. vaikka joidenkin
mielestä ympäristö on muuttunut ”yliseksualisoivaksi”, niin yhtä hyvin
voisi väittää, että se on aliseksualisoiva. Kaikkien bussipysäkkien
alusvaatemainosten ruumiit näyttävät enemmän tai vähemmän samalta.
Tylsää.
Michel Focoult
Kirjoittaessaan seksuaalisuudesta diskursiivisena Foucault tarkoitti
sitä, että seksuaalisuus ei ole mikään luonnollinen voima, ryhmä
käyttäytymistoimintoja tai seksuaaliakteja, jotka johtavat
ideaalitilanteessa orgasmiin, eikä se ole sisäinen olemus tai kokemus,
joka ilmentää sukupuolieroa. Sen sijaan seksuaalisuus on
foucault’laisessa kehyksessä väestötieteen, biologian, lääketieteen,
psykiatrian, psykologian, etiikan, pedagogiikan ja poliittisen
tutkimuksen diskurssien – eli tietynlaisten kirjoittamisen, puhumisen
ja ajattelemisen sekä jäsentämisten tapojen – rakennelma, joka on
sidoksissa paitsi valtaan myös identiteettejä määrittäviin sukupuoleen
ja luokkaan. Nämä diskurssit ja tavat määräävät, miten ihmisten tulisi
määritellä ja jopa kokea yhtäältä sukupuolisuuttaan ja asemaansa
yhteiskunnassa sekä toisaalta seksuaalisuuttaan.
Sukupuolisuuden ja seksuaalisuuden diskursiivista määrittelyä
tarvitaankin Foucault’n mukaan juuri yhteiskunnallisen, sukupuolta,
seksuaalisuutta ja luokka-asemaa määrittävän vallan käyttöön:
osoittamaan etenkin miesten ja naisten, hetero- ja homoseksuaalisuuden
sekä alempien ja ylempien yhteiskuntaluokkien välisiä hierarkkisia
eroja ja rajoja. Lisäksi niitä tarvitaan kontrolloimaan ja säätelemään
ihmisten ruumiillisuutta, haluja ja nautintoja, sekä rajaamaan ne
heteroseksuaalisiksi sekä parisuhde-, avioliitto- ja
lisääntymiskeskeisiksi. Tätä tavoitetta on tukenut länsimaisessa
yhteiskunnassa ennen kaikkea kristillinen kirkko, jonka arvoihin
patriarkaalinen ydinperhe- ja avioliittokeskeisyys sopi mainiosti.
Taustalla vaikuttivat silti voimakkaasti myös taloudelliset ja
työvoimapoliittiset, väestön kasvutarpeisiin liittyvät syyt:
modernisoituvassa yhteiskunnassa tarvittiin lisää työvoimaa. Näin
erilaisin diskurssein kontrolloidut ruumiit ovat kulttuurisen ja
historiallisen hallinnan kohteita. Tämä hallinta perustuu pitkälti
siihen, että yhteiskunnan jäsenet ovat sisäistäneet sen normit niin
hyvin, että he kontrolloivat ja tarkkailevat jatkuvasti itse itseään ja
pyrkivät toimimaan kuuliaisesti normien mukaisesti.
”Vielä 1600-luvun alussa - - asioista saattoi puhua ilman turhaa
peittelyä. Moraalittomuuteen suhtauduttiin tuttavallisen hyväksyvästi,
ja rivoutta, sopimattomuutta ja säädyttömyyttä säätelevät koodit olivat
löyhempiä kuin 1800-luvulla. Oli suorasukaisia lapsia, häpeämätöntä
sanankäyttöä, ruumiinosien paljastamista ja julkeita lapsia, jotka
pyörivät vapaasti aikuisten ilonpidon keskellä. Tuo oli aikaa, jolloin
ruumis sai röyhistellä kuin riikinkukko. Yleisesti tiedetään myös, että
tätä päivänpaistetta seurasi nopeasti hämärän aika, joka päättyi
viktoriaanisen porvariston yksitotiseen yöhön. Seksuaalisuus suljettiin
huolellisesti pois näkyvistä: se sai häädön.” (Foucault 1998, 11.)
Ruumis on ihmisen sisin ja intiimein alue, joka muodostaa yksilön
identiteetin perustan. Ajatuksethan ovat yleisiä ja niitä me voimme
vaihtaa ja omaksua toisiltamme. Tunteitakin me voimme jakaa ja elää
yhdessä. Mutta kukaan ei voi siirtyä toisen ruumiiseen asumaan: ruumis
on se kaikkein yksityisin ja henkilökohtaisin alue, asia, joka erottaa
meidät toisistamme, ja johon jokainen viimekädessä minuutensa perustaa
ja samastaa.
Kansallisvaltion ilmaantumisen myötä kaikki sosiaalinen toiminta
muuttuu asteittain instrumentiksi, joka palvelee poliittisen
vallankäytön organisaatioiden erityisetuja.
0