Päivitetty 26.2.2019
18.8.2001
Seminaariesitelmä
Yhteisvastuun Suomi
Teesini: Mitä lyhyempi tulevaisuus nk. hyvinvointivaltiolla sen parempi ihmiselle ja luonnolle
Hyvinvointivaltio tarkoittaa tavallisessa
kielenkäytössä erityisesti viittä turvaa:
1. Valtio takaa ilmaiset terveyspalvelut
2. Valtio turvaa koulutuksen
3. Valtio vastaa infrastruktuurista
4. Valtio takaa asunnon ja lämmön
5. Valtio antaa jokaiselle oikeuden vapaan valinnan
mukaan tienata elantonsa, tosin markkinatalouden sääntöjä kunnioittaen.
Olen tässä seminaarissa ekoyhteisöjen ja myös kansainvälisten
yhteisöasukkaiden äänitorvena. Juuri se, mitä hyvinvointivaltio edes
parhaimmillaankin olisi, menettää merkityksensä yhteisöissä.
1. Yhteisössä pyritään käyttämään mahdollisimman vähän kunnallista ja
valtiollista terveydenhoitoa ja turvautumaan täydentäviin hoitoihin. Valtiollista hoitoa kutsutaan ihmisen
kemialliseksi manipulaatioksi, medikalisaatioksi.
2. Yhteisöissä lapset käyvät muita kuin valtion
kouluja, monissa on myös oma oppijärjestelmä.
3. Yhteisöeläjät käyttävät hyvin vähän valtiollista
infrastruktuuria - yhteisöissä on omat vedenpuhdistamot ja lämpöjärjestelmät. Kaikenlaiset
pikatiet, lentokentät ja suursatamat ovat kaukana heidän pyörä- ja
junaraiteiltaan.
4. Yhteisöissä ei suostuta asumaan kuin kanat orrella,
lokeroituneina ydinperheisiin ja jakamaan päivä mekaanisen tehtaan tahtiin,
vaan eletään luonnon rytmiä.
5. Ekoyhteisö ei tarvitse ulkomaankauppaliiton
messukorvauksia, verovähennyksiä eikä poistoja ostetuista koneista. Kukaanhan ei osaa sanoa,
kuinka monta prosenttia valtion budjetista todellisuudessa kuluu nk. kilpailukyvyn
ylläpitämiseen.
Jos olisin Suomen presidentti, lopettaisin
ensimmäiseksi hyvinvointivaltion - mitä se sitten lie. Joka tapauksessa unelma
elämästä, jota ei voi olla olemassa. Viime lauantain suomalaisten raamatussa
eli hesarissa kerrottiin, että hyvinvointivaltiolle yksi nuori tulee maksamaan
74.000 mk vuodessa. Jos nuorella on "käytöshäiriöitä" (hän on
epäsosiaalinen eli niin kuin suurin osa meistäkin saattaisi olla ellei olisi
olemassa Yhteisvastuu Suomea tai Suomen yhteisöprojektia), tulee nuori
maksamaan 700 000 mk vuodessa! Veronmaksajien rahoja!
(Lume)demokratiasta paasaava
hyvinvointivaltio
joutaa eläkkeelle
Lehdistö ei raportoi siitä, mitä poliitikot tekevät,
poliitikot eivät tee sitä, mitä pitävät oikeana,
oikeuslaitos ei turvaa
kansalaisten toivomuksia, vain valtion.
Tuskin kukaan muu uskoo enää poliitikon
valtaan kuin poliitikko itse.
Demokraattisen
järjestelmän heikkous on
vastuuttomuus ja läpinäkymättömyys. Tämä johtuu siitä, että ylimmät
vallanpitäjät voivat toimia anonyymisti, joten heillä ei ole suurta
kannustinta toimia moraalisesti oikein. Kun äänestäjien nimettömyys vie
vastuun, häviää samalla myös tosiasiallinen valta. Valta ja vastuu kun
ovat
sidoksissa toisiinsa. Valta ei häviä minnekään, vaan se ainoastaan
siirtyy
niille, jotka istuvat elinikäistä virkaansa tai osaavat myymisen
taidon.
Perustuslain mukaan kansalaisia edustaa
vaalissa valittu henkilö. Koska edustaja on saanut valtakirjansa anonymiteetin
suojaamalta kansalaiselta, voi hän todellisuudessa valituksi
tultuaan vapaasti päättää, ketä lopultakin edustaa. Käytännössähän tämä on nähty
ydinvoimaäänestyksessä.
Miten hyvinvointiin?
Ensimmäinen
askel on
perustulo, 650 euroa kuukaudessa. Sillä ei kukaan elä
kaupunkiolosuhteissa, joten jokaisen perustuloa vastaanottavan on itse
tehtävä jotain. Maalla ja varsinkin yhteisössä rahasumma on
ruhtinaallinen, koska tehdään töitä itse ruoan ja lämmön tuottamiseksi
ja jokapäiväiset tarve-esineet omistetaan yhdessä. Markkinatalouden
tuotteet kuten TV, sanomalehdet ja autot hankitaan yhteiskäyttöön.
Yhteisössä
hoidetaan myös vanhuksia ja muuten palkkatyöhön kelpaamattomia.
Toiseksi valtion tulopohja on uudistettava kokonaan niin, että verotetaan
kulutuksesta, ei työnteosta. Valtio ei saa pyytää keneltäkään rahaa siitä, että
hän palkkaa ihmisen tai että hän tekee työtä. Valtion on saatava rahaa siitä,
että joku ostaa luonnonvaroja ja ilmakehää saastuttavan koneen, käyttää
moottoritietä, ostaa keinokuituvaatteita, syö pakattua tai ulkomaista ravintoa.
Teollinen talous samoin kuin mekaaninen tiede on
tullut eläkeikään. Tieto siitä ei masenna,
sillä uusi järjestelmä on jo muovautumassa. Tarvitaan paljon työtä ja
nerokkuutta, että uusi omavarainen ja itsehallinnollinen elämä pääsee varttumaan.
Suunta
on selvä: Avaruusaluksellamme nimeltä maa ei ole paikkaa mihin
pysähtyä tankkaamaan. Meidän on pysyttävä liikkeessä sillä mitä meillä
on. Ja
tänä päivänäkin kulutimme niin paljon, että tarvitsisimme yhdeksän
maapallon
kokoista avaruuslaivaa, että meidän jälkeemme tulevalla kuudennellakin
sukupolvella olisi vielä ilmaa hengittää.
*****
Sosiaalivaltio/Horn
24.5.1993
Sosiaalivaltion aikakausi on ohi
Länsimaisen demokratian ongelmia
Suurin valtioita yhdistävä ongelma ei suinkaan ole taloudellinen lama, saastuminen tai pakolaisuus, vaan kansalaisten haluttomuus. Yhdysvaltojen presidentin vaalien aikaan kolme neljästä amerikkalaisesta oli sitä mieltä, että poliittinen järjestelmä on tehoton, sitä hallitsee sisäpiiri, jota ei kiinnosta tavallisen väestön kohtalo. Tämä sisäpiiri ei edes pystyisi ratkaisemaan nykyisen valtion synnyttämiä ongelmia.
Valtiollisen järjestelmän vaikeuksista on ollut viitteitä jo pitkään.
Selvin osoitus valtion merkityksen vähentymisestä on äänestäjien
kaikkoaminen. Varsinkaan nuoremmat eivät enää viitsi käyttää sitä
kansalaisoikeutta, joka välkkyi suurena oikeutena vielä isäni ikäpolven
jyskyttäessä Karjalan kannasta. Monille äänestäminen ei ole sen
paremmin oikeus kuin velvollisuuskaan. Protestiääniä annetaan yhä enemmän. Valtiollisella
parlamentaarisella järjestelmällä on ongelma. Ovatko nämä ongelmat
ratkaistavissa järjestelmän omin keinoin?
Olen ekofilosofien ja new-age-politologien kanssa samaa mieltä siitä, että perinteinen äänestäminen ratkaisutapana ei enää toimi, ei myöskään poliittinen käytäntö, vapaisiin vaaleihin ja vallan kolmijakoon perustuva parlamentarismi on vain itsensä irvikuva.
Kolmannen vuosituhannen elämäntapa
Kirkontornipolitiikka
Valtio on menettänyt
merkityksensä,
kun mielenosoittajat eivät marssi enää
parlamenttiin vaan suoraan
saasteita tuottavaan yritykseen.
Mitä on saavutettu viime vuosituhannella?
1. Sata prosenttinen riippuvuus sähköstä.
2. Sata prosenttinen riippuvuus rahasta, jolla on korko.
3. Kuvitelma maailmasta jossa kuvitellaan, että tavaroiden ja materiaalien kierto ratkaisee ongelmat .
4. Takertuminen rakastumisen tunteeseen
"1900-lukua kuvastaa
kapitalismi, kolonialismi,
kommunismi, militarismi, urbanismi
ja biologian ja tekniikan yhteen kietoutuminen."
Per
Gahrton kirjassaan Annettakoon isoäidin
hallita kolmannella vuosituhannella
Tällä vuosituhannella saavutettavaa:
1. ruoan paikallinen omavaraisuus
2. lämmön omavaraisuus
3. henkilökohtaisen autoliikenteen lopettaminen
4. valtakunnallisen sähköverkon kapasiteetin pudottaminen 90 prosenttia
5. uudet ihmistä kohahduttavat asiat tapahtuvat kunkin omissa aivoissa,
yhtenä aivojen kapasiteettia aukaisevana avaimena on seksuaalivoima
6. perusteellisesti uudella tavalla on suhtauduttava työhön, energiaan, rahaa ja ydinperheeseen. autoliikenteen lopettaminen
Koti, isänmaa ja uskonto ovat olleet
viime vuosituhannen arvoja. Tieteellisyys, teollisuus ja demokratisoituminen
olivat teollisuusmaiden symboleja. Fordistinen massatuotanto ja kulutukseen
perustuva kehityskausi ovat ohi. Tällä vuosituhannella meidän on opittava niistä
pois, tai paremmin kasvettava niiden yläpuolelle. Uusia arvoja ovat
1. Samanmielisten ihmisten yhteisöt täydentävät
ahdistavaa ja rajoittunutta perhe- ja sukupiiriä.
2. Maantieteellisesti rajattu omavaraisalue korvaa
keinotekoisen valtion.
3. Kosminen tietoisuus korvaa kapean ja patriarkaalisen
uskonnon.
Tulee uusi ajattelumalli eli paradigman muutos. Olemme
2000 vuotta tarkastelleet maailmaa Jerusalemin kristillisestä
näkökulmasta.
Sitä ennen länsimaista maailmaa tarkasteltiin Ateenan helleenisestä
näkökulmasta. Nyt on ikkunanpokat valittava luonnosta.
Tiedämmehän luonnosta ja sen käyttäytymisestä yhä enemmän. Arvot,
uskomukset, ennakkoluulot ja asenteet on tarkistettava. Nykypäivän
arvojen on perustuttava luonnon kestokyvyn säilyttämiseen ja luonnon lakien ymmärtämiseen. Kuka
olisi vielä sata vuotta sitten välittänyt siitä, että meillä on vain 11
km
ilmaa/happea tämän planeetan ympärillä?
Vallankumous ei tule ylhäältä, se on meidän jokaisen
tehtävä itse, sisällämme, aivoissa. Intiaaneista meillä on oppimista. He
astuvat kulttuurissaan tiedon sisään, kokemuksen kautta. Meidänkään ei tule
uskoa muuta kuin mitä itse pidämme älyllisenä.
Älyn ja järjen välillä suuri ero
Järki on mekaanista. Järjen mukaan atomivoimala (uraanivoimala) toimii hyvin. Älyllinen ihminen ymmärtää, että ei tule rakentaa sellaista laitosta, jonka joku mielenvikainen tai terroristi voi räjäyttää koko ihmiskunnan tuhoksi. Järkevä ihminen alkaa opiskella tietotekniikkaa, sijoittaa Nokiaan ja lääketehtaisiin, syö banaaneja ja ajaa paksulla mersulla. Älyllinen ihminen sijoittaa vaatimattomaan mutta turvalliseen elämään.
Aristoteleen
mukaan onnellisuutta ei ole nautinto
eikä rikkaus vaan suurisieluisuus.
Tällä vuosituhannella meidän ihmisten älyllinen seikkailu liittyy ekologiaan, eettisyyteen ja erotiikkaan. Iskusanoja eivät ole enää koti, isänmaa ja uskonto - eikä palkkatyö, tekniikka ja saippuaooppera.
”Lopulta luovuin kellosta ymmärrettyäni, että se ei
mittaa
aikaa minulle olennaisessa ulottuvuudessa.”
Filosofi
Pekka Himanen
Vuonna 1995 Der Spiegel -lehti julkaisi saksalaisten tulevaisuudentutkijoiden raportin ekologisesta Saksasta. Juttu oli otsikoitu: Kaipuu hitauteen (Lust auf Langsamkeit). Saksan tulevaisuudentukijoiden mukaan autot, pesukoneet ja pölyimurit ovat käyttämättä 90 prosenttia ajasta. Ne tulisi saada yleiseen käyttöön.
Saasteet torjutaan alkulähteellä - ehkäisyvaltio
Mitä
enemmän kasvua toivotaan sitä tiukempia on saasterajojen oltava.
Erityisesti asuinkeskuksissa on kasvu kompensoitava
tiukemmilla saasterajoilla. Jotta kolmannen maailman
ekokatastrofi voidaan välttää, on länsimaiden tehtävä suuria
periaatteellisia
muutoksia. Vanhaan piipputeollisuuteen verrattuna nykyinen
teollisuustuotanto
vaikuttaa puhtaalta: kaupungin yllä on sininen taivas ja vedet
virtaavat
puhtaina. Kuitenkin uuteen tuotantoon liittyy uudenlaisia
haittavaikutuksia.
Jäteongelma, erityisesti ongelmajätteiden suuri määrä ja
suodatinlaitosten jätteet,
kasvava liikenne, maankäyttö, josta on haittaa erityisesti
pohjavesille. Sähkönkulutus ja sen aiheuttamat pienet, hajautetut
myrkylliset päästöt
vaikeuttavat ongelman havaitsemista. Olemme siirtäneet tuotantoa kolmansiin maihin.
Saksalaisen politologian professori Jänicken mukaan edessä on kaksi paradigman muutosta, toinen
koskee sitä mitä käsitämme ympäristönä, toinen mitä käsitämme valtiolla.
Perinteinen oikeusvaltio sekä sosiaali- ja teollisuusvaltio on uusittava. Edessä on
ehkäisyvaltio. Kun nykyään tulee esille uusi saaste
kerran viikossa, mutta korkeintaan yksi ehkäisyinstrumentti vuodessa, on varauduttava uusimaan koko
orkesteri. Puhutaan ekologisesta sosiaalitekniikasta. Kun tähän saakka on yritetty
rajoittaa saastuttavaa kehitystä lain ja rahan voimalla, tulevaisuuden
vaikutuskeinoja ovat informaatio, osallistuminen ja yhteistoiminta. Luonnonvaroja säästetään,
päästöjä ja jätteitä vähennetään ja käytetään sellaista tuotantotapaa, johon ei
liity suuria riskejä.
Sen sijaan ohjausmenetelmistä ollaan eri mieltä. Valtiollisen toiminnan tulee muuttua niin, että
- ei anneta enää virkamiesmäisiä yksityiskohtaisia määräyksiä, vain toimintaperiaatteita
- keskitetty ongelmanratkaisu muuttuu paikalliseksi
- päätöksissä otetaan huomioon laajat vaikutukset
- politiikan muoto ei ole enää määräysvaltaista vaan neuvottelevaa
- ei korjata jälkeenpäin vaan etukäteen
- huomiota ei kiinnitetä niinkään julkisiin menoihin vaan
julkisiin tuloihin kuten saastemaksuihin ja tariffeihin. Kaikki verovähennykset lopetetaan
- yhteiskunnallisen ympäristökeskustelun ydin tulee olemaan yhä enemmän tiedotus
- tieteen, tiedotusvälineiden ja puoluetoiminnan avoimuus, kansanäänestykset
- uusi oikeuskäsitys innovaatioille, ei patentteja vaan palkintoja ja
- uusille ajatuksille avoin ilmapiiri
- oikeuslaitoksen ja talousajattelun uusiminen ovat välttämättömiä uudistuksia järjestelmän ekologisuuden uudistumiseksi
- koko poliittisen prosessin on muututtava, muuten ympäristöpolitiikka ei voi tulla osaksi kaikkia toimintoja. Politiikan on muututtava niin, että ympäristöasiantuntemuksella on riittävästi tietoa, varoja ja henkilökuntaa 'politiikan konsertissa'
- dialogista tulee yhteinen oppimisprosessi.
- entinen homogeeninen poliittinen
verkosto, jolla on yhteydet suurteollisuuteen, väistyy ja tilalle tulee laajempi verkosto.
Toinen tärkeä yhteiskunnallisen järjestelmän uusiminen
koskee siirtymistä additiivisesta politiikasta integroituun politiikkaan, mikä
tarkoittaa eri alojen välistä yhteistyötä (interpolicy cooperation).
Onnistunut paikallispolitiikka yhdistää myös määrätyn alueen tarpeet.
Yhteiskunnan ekologisen uudistuksen avainsanoja ovat
- kooperaatio
- desentralisaatio ja
- partisipaatio.
Hajauttaminen tuo lähelle päättäjät
ja asianosaiset ja politiikka tulee osaksi arkipäivän tapahtumia. Se johtaa
myös horisontaaliseen yhteistyöhön alemmilla tasoilla.
- Energian ja veden tuotanto on paikallista.
- Tulevaisuuden energia toteuttaa paikallista innovaatiota ja tukee työllisyyttä.
- Myös sähkön ja lämmön yhteinen hyödyntäminen on tehokkaampaa.
- Tarve saada puhdasta juomavettä pakottaa ekologiseen maankäyttöön.
- Ympäristön etu ei ole
kuljettaa vettä pitkiä matkoja ja käyttää hyväksi yhä uusia pohjavesivarantoja.
Valtiollisten vesilaitosten tilalle on nousemassa paikallisia, kaupungin ja
kylän laitoksia.
Päämääränä on yhteiskunnallinen itseohjautuvaisuus, jonka potentiaalia vahvistetaan.
Kansalaiset marssivat tehtaaseen, ei eduskuntaan
Useat ympäristötoimenpiteet ovat tehokkaampia jo nyt ilman valtiota. Ympäristönsuojelijat eivät marssi eduskuntaan vaan suoraan vahinkoa aiheuttavan laitoksen luo. Tiedotusvälineet saattavat myös paljastaa saastuttajan tai suurkauppiaat eivät hyväksy määrättyjä tuotteita. Valtiotieteen tutkijat huomaavat, että muut auktoriteetit ovat nopeampia ja tehokkaampia kuin perinteiset poliittiset mekanismit. Tuottajat pelkäävät enemmän yksityistä boikottia kuin kankeaa ja hidasta valtiollista väliintuloa ja johon ne voivat myös itse vaikuttaa.
Tuleva ekologinen kaaos tulee lähivuosina vaatimaan lisää autoritääristä ohjausta. Jos jo tänään voimme aloittaa vastausten etsimisen ihmisen omaa vapautta lisäämällä, on onnistumisen mahdollisuus suurempi.
Vastakkain perinteet ja uudistajat
Yhteiskunta jakaantuu neljään perusryhmittymään:
vasemmistoliberaaleihin, vasemmistoautoritaarisiin, oikeistoliberaaleihin ja
oikeistoautoritaarisiin. Vasemmistoliberaalisessa ajattelussa ei hyväksytä
markkinamekanismiin perustuvaa tulonjakoa eikä byrokraattisia ja hierarkkisia
päätösmekanismeja. He vaativat osallistumista,
desentralisaatiota, yksilön määräysvallan kunnioittamista myös yhteisiä päätöksiä
tehtäessä. Kaikilla on oltava mahdollisuus osallistua yhteiskunnalliseen tulonjakoon, toimia
monikulttuurisen yhteiskunnan puolesta.
Vasemmistoautoritaarisessa ajattelussa kannatetaan keskitettyä ja byrokraattista päätösmekanismia. Siinä kannatetaan virkamiesten suorittamia julkisia palveluja ja niitä teollisuuden aloja, jotka nyt ovat eniten uhattuina.
Oikeistoliberaalit kannustavat markkinavoimia, hylkäävät keskitetyn, byrokraattisen ja hierarkkisen päätöksenteon ja kannattavat uusia palveluelinkeinoja..
Aikaisemmin jakaantuivat päättäjät sen mukaan,
kannattivatko he keskushallintoa vai paikallishallintoa. Sitten Suomessa
mittelivät keskenään fennofiilit ja slavofiilit. Viime vuosisadan päättäjiä ja
johtajia on valittu sen mukaan, ajavatko he teollisuuden vai maatalouden etuja.
Vasta viime vuosikymmeninä vanha puolueuskollisuus on alkanut hälvetä.
Tutkijat eivät ole löytäneet kattavia teorioita
siihen, miten ihmiset ratkaisevat äänestyskäyttäytymisensä. Välinpitämättömyys
ja häilyvyys ovat tunnusomaista. Ihmiset äänestävät yhä harvemmin aatetta ja
puoluetta, yhä enemmän aatteetonta ja nyssähtänyttä henkilöä, jonka ei uskota
asettavan kyseenalaiseksi äänestäjien omia vakaumuksia.
Onko puoluetoiminta
johtanut siihen, että valtio ei enää toimi? Puolueissa taistellaan vallasta ja
rahasta. Käytetäänkö valtataistelussa valtiota hyväksi? Yhdysvaltalainen
perustuslakiasiantuntija John Rawls on kirjoittanut, että perustuslaista eli
valtiollisesta perustusjärjestyksestä tulisi sellaisten ihmisten päättää,
joilla ei ole henkilökohtaisia etuja. Siis eivät ainakaan puolueet ja
puolueiden edustajat saa istua perustuslakivaliokunnassa.
Rousseaus kirjoitti: Ihmiset ovat syntyneet vapaiksi
mutta ovat yhä kahlittuina ketjuihin. Nykyaikana kettingit ovat huomattavasti
hienosyisemmät. Niitä ei ole asettanut kuningas tai kylänvanhin vaan
organisaatio, järjestelmä. Koska aikanaan juuri tämä järjestelmä vapautti
ihmiset, on sitä vaikea alkaa moittia.
Poliittiset puolueet eivät enää
mitenkään edusta kansaa. Puolueissa on muodostunut pieniä klikkejä, joissa
valitaan toinen toisiaan.
Valtiossa kuuluu olla kolmijako: lainsäädäntövalta,
toimeenpanovalta ja juridinen valta. Kun hallituksessa ja eduskunnassa istuu
saman puolueen ihmisiä, syntyykin vastakkainasettelu hallitus- ja
oppositiopuolueiden välille.
Puolueet eivät jää vain puolueeseensa, vaan valitsevat
omia edustajiaan hallintoon, radioon, oikeusistuimeen, tieteen edustajiksi,
jotka kaikki perustuslain mukaan ovat riippumattomia. Puoluevalta on
perustuslainvastaista ja on jo sinänsä haudannut demokraattisen oikeusvaltion.
Mitä tapahtuukaan, kun viranhaltijoiden on oltava uskollisia puolueelle, ei
yhteisölle? Puolueet ovat ottaneet valtiovallan.
Puolueiden ja parlamentarismin hylkääminen on johtunut
kolmesta muutoksesta. Teollinen massatuotanto eli niin kutsuttu fordismi on
muuttunut informaatiotekniikan soveltamiseksi. Yksi operaattori tekee kymmenen
rutiinityöntekijän työt. Toiseksi niin kutsuttu kolmas sektori eli humaaninen
osa-alue on paisunut kaikkien ennusteiden yli. Terveydenhoito, koulutus,
vapaa-aika ja kulttuuri vievät valtion perinteisiltä sektoreilta kuten sotamenoista
ja teollisuuden vientituesta suuren osan. Uudet ammattikunnat kuten
konsultointi ja markkinointi nousevat kärkisijoille. Englannin
talouden nopeiten kasvanut ala on ollut finanssipalvelut. Kun
pienteollisuudessa työpaikat ovat laskeneet 30 prosenttia viimeisen kymmenen
vuoden aikana, ovat ne talous- ja finanssipalvelujen alalla nousseet 50
prosenttia. On helpompi tienata luomalla paperilla rahaa paperista kuin
investoimalla todellisiin tavaroihin ja palveluihin. Kolmas valtava muutos
koskee valtion toimintojen laajentumista ja virkamiesten määrän kasvua.
Nämä rakenteelliset muutokset ovat vaikuttaneet myös
työelämään ja kulutukseen. Työmarkkinoilla ovat olleet vastakkain varma nousu-
ja laskusuhdanteista riippumaton työpaikka, hyvä koulutus ja jatkokoulutusmahdollisuus
työpaikalta, suuri sosiaalinen turvallisuus ja massatuotannon liukuhihnatyö.
Rutiinitöitä tekevät toivovat valtion vaikuttavan työpaikkoihin, palkkatasoon ja koulutukseen.
Hätä on hyvä bisnes
Globaalin
markkinatalouden kriitikko Heikki Patomäen mukaan on aito oivallus väittää,
että poikkeustiloja, sotaa, on käytetty systemaattisesti hyväksi, kun on
haluttu ajaa läpi päätöksiä, joille on vaikeaa löytää kansan tukea. "Lama
oli meidän sokkimme, silloin tapahtui rymähdys hyvinvointivaltiossa." Naomi
Kleinin kirjassa Tuhokapitalismin nousu suurin konna on amerikkalainen Milton
Friedman. Chilestä tehtiin väkivaltaisesti Friedmanin uusliberaalien
talousoppien laboratorio: kaupan täydellinen vapaus, sosiaalisten ohjelmien
lopettaminen ja ay-liikkeen alasajo.
Kansainvälinen kilpailukyky merkitsi Suomessa ennen
laatutuotteita, sitten huippukoulutettuja osaajia. Nyt sillä tarkoitetaan kykyä
houkutella maahan kansainvälisiä rahavirtoja.
Kun 1950-luvulla osti ruokaa dollarilla, sai viljelijä 40 centtiä. Vuonna 2000 hän sai 7 centtiä. Leivässä maksaa vehnä yhtä paljon kuin se materiaali, johon leipä kaupassa kääritään. Leipomo käyttää 5 centtiä leivän ostoon ja 5 centtiä pakkaukseen, 5 prosenttia markkinointiin. (Worldwatch-lehti)
Kohti jäävuoritaloutta?
Jäävuoritaloudesta
puhutaan silloin kun vain 10 prosenttia todellisista taloudellisista
saavutuksista on näkyvissä ja monetaarisuuden eli rahapalkan ja
pörssikurssin piirissä. Nykytaloudesta alkaa 9/10 osa toimia vesirajan
alapuolella. Talouskasvun tavoittelu ei ole vastaus ongelmiin vaan syy
ongelmiin. Tavaralogiikka ei toimi hyvinvoinnin logiikalla. 21.
vuosisadan uutta paradigmaa kutsutaan yhteisöllisyydeksi ja yhteisen
elintilan tajuamiseksi. Ilman, veden ja valtamerien suhteen
tavaralogiikka ei toimi. Lasten, heikoimpien ja vanhusten hoitoa ei voi
mitata rahana. Mitä sitten kun yhteiskunta ymmärtää vain rahan kieltä?
Amerikkalaisen taloustieteilijän Jeremy Rifkin mukaan teknologinen
kehitys johtaakin markkina- ja pörssitalouden kuolemaan. Uusi
talousmuoto on jo nousemassa. Rifkinin mukaan tulevaisuudessa
vaihdetaan yhä enemmän palveluita ja tavaroita vertaisverkossa.
Vertaisverkko (P2P, engl. peer to peer) on verkko, jossa ei ole
kiinteitä palvelimia eikä asiakkaita, vaan jokainen verkkoon kytketty
taho toimii sekä palvelimena että asiakkaana. Ei ole enää vertikaalisesti
toisiinsa
kytkeytyviä yrityksiä, jotka seuraavat kapitalistista voiton logiikkaa,
vaan lateraalisesti toisiinsa liittyviä verkostoja.
Pekka
Kuusen ajoista lähtien suomalaista politiikkaa on muovannut
materiaalinen hyvinvointikäsitys, joka keskittyy talouteen. Uuden
hyvinvointikäsityksen mukaan näkökulmaa tulee laajentaa henkisen
hyvinvoinnin suuntaan. Mielenterveyden häiriöistä on tullut tärkein
työkyvyttömyyseläkkeiden syy. Miten Suomen yhteiskuntapolitiikka
muuttuisi, jos sen johtotähdeksi otettaisiin talouden ja
hyvinvointivaltion sijaan kansalaisten hyvinvointi? Arjen päätöksenteon
ja elämänhallinnan ongelmat ovat kasvaneet yhteiskunnan epävarmuuden ja
monimutkaisuuden mukana. Hyvinvoinnin kannalta järkeviä valintoja
voidaan edistää politiikalla, joka tekee hyvät valinnat aiempaa
helpommiksi. Elinympäristöjen vaikutuksesta hyvinvointiin on olemassa
paljon tutkimustietoa. Sen mukaan luonnonläheiset, yhteisölliset ja
helposti hahmotettavat elinympäristöt lisäävät ihmisen hyvinvointia.
Yhteiskuntapoliittinen keskustelu pyörii yksityisen ja julkisen
sektorin ympärillä. Ihmisen autonomian, yhteisöllisyyden ja
merkityksellisen tekemisen tarpeet korostavat kuitenkin
vapaaehtoistoiminnan ja kansalaissektorin merkitystä. Poliittisen
päätöksenteon tulisi olla hajautettua ja kansalaisten pitää antaa suunnittelella, jopa tuottaa, omia palveluitaan. (Timo
Hämäläinen, Sitra, hs 26.7.2014)