Ilta Ikkala isoäitinä
Ilta Ikkalan (suvun kesken Mummi) taival isoäitinä
alkoi jo yli vuoden ennen syntymääni 1976. Vaikka Mummi onkin suhteellisen
liikkuvaa sorttia, kaikki omat muistoni hänestä osuvat Saarijärvelle. Hämärimmät
Mansikkaniemeen, kirkkaammat Hietalahteen ja Paavontielle. Kellahtuneet
valokuvat ja vanhemman sukupolven todistajalausunnot osoittavat kiistattomasti,
että olen yhdessä veljeni ja serkkuni kanssa aiheuttanut Mummille aika lailla
päänvaivaa jo lomaillessamme Herajärven rannassa 70-luvulla, sekä Mummin
hoitaessa sisarusparveamme 80-luvun alun kotimaassani Luxemburgissa, mutta itse
en pysty niistä ajoista tarkemmin kertomaan. Olen hieman yli kolmikymppisenä
uskoakseni vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa, joten ilmeisesti
Mummi
on lastenhoitovuoroillaan onnistunut estämään vakavat
tapaturmat.
Lapsuusajan melkein jokaisen kesä- ja joululoman vietin
Saarijärvellä, vaikka en Espoota lähempänä koskaan asunutkaan. Sukulaisia ja
ystäviä Saarijärvellä oli toki muitakin, ja kuitenkin puhuimme mummolasta.
Jälkeenpäin olen huomannut, miten paljon Mummilla oli omia askareitaan ja
velvollisuuksiaan, mutta muistoissani Mummi oli aina paikalla. Yhtäkään
syntymäpäivää tai joulua ei ollut ilman, että Mummilta olisi tullut paketti tai
kirje. Hän oli usein ainoa, joka muisti minua myös nimipäivänä.
Ehkä olen
asianomistajana väärä henkilö kuvaamaan Mummia isoäitinä, mutta omien lasteni
puolesta minun on helpompi kertoa. Iltasta tuli isoisoäiti käytännössä jo
alkukesästä 2005, kun soitin hänelle silloisesta kodistamme Englannista.
Keski-Suomen tärkeimmät kulttuuriuutiset kuultuani mainitsin hänelle ensimmäisen
lapsenlapsenlapsensa syntyvän joulukuussa. `No siihenhän on vielä aikaa`, Mummi
vastasi lyhyesti, ennenkuin jatkoi Jukka Kuoppamäen tulevasta konsertista
Saarijärvellä. En silloin vielä ymmärtänyt, miten uusi sukupolvi saapuu aina
ajallaan, ja Mummi osasi varmasti nähdä näinkin luonnollisen asian jo vuosia
ennenkuin itse asian tajusin. Luulin kertoneeni hänelle uutisen, mutta vahvistin
vain ajankohdan tapahtumaan, uuteen ajanjaksoon, jonka Mummi tiesi kohtalon
tuovan hyvinkin pian. Tiesin hänen olevan lapsen syntymästä onneissaan ja
Suomesta saapuneen ristiäisretkikunnan vanhimpana Mummi olikin sitten aivan
omassa elementissään.
Ei varmasti ollut sattumaa, että pian lapsen
syntymän jälkeen kotimaahan muutettuamme löysin työpaikkani juuri Jyväskylästä.
Yhtä hyvin olisimme voineet asettua aikaisempiin kotikaupunkeihini Helsinkiin
tai Espooseen, mutta näin jälkikäteen ajateltuna juuret vetivät omalta osaltani
enemmän Keski-Suomeen. Jyväskylässä Mummilla on laaja sosiaalinen verkko, ja
minut esiteltiin varsinkin kulttuuriyhteyksissä usein Iltan lapsenlapsena.
Jyväskylästä käsin mummolassa saattoi käydä usein lasten kanssa ihan
lyhyestikin, mikä oli Mummillekin varmasti helpompaa kuin monen päivän mittaiset
vierailut. Mummi kävi jatkuvasti Jyväskylässä ja oleskeli usein myös meidän
luonamme, vaikka majapaikkoja olisi ollut lähempänä keskustaa ja lapsiperheen
arki varmasti kävi pidemmän päälle voimille. Toisen lapsemme synnyttyä
Jyväskylässä Mummi tuli heti ensimmäisenä vierailemaan sairaalaan.
Tätä
kirjoittaessa asun perheineni Guyanan pääkaupungissa Georgetownissa. Edellinen
ja ainoa käyntini Etelä-Amerikassa oli Perussa vuonna 2001, jolloin avustin
Mummia osallistumaan sveitsiläisen tuttavaperheen hääjuhlintaan. Sulhasen äiti
oli aikoinaan asunut Iltan luona Saarijärvellä. Myös parin päivän välilaskun
aikana Riossa kerkesimme tapaamaan Brasilian valtiovarainministeriön korkeaa virkamiestä,
joka oli niinikään ollut Saarijärvellä Mummin vieraana joitakin ikuisuuksia
sitten. Guyanassa en ole toistaiseksi törmännyt Iltan tuttaviin, mutta
naapurimaassa Venezuelassa niitä olisi useampikin. Mummin sosiaalinen verkko on
tosiaan globaali.
Suomessa asuessani en ehkä antanut tarpeeksi arvoa
Mummin ansioille kotiseutuasioissa. Vasta pidempään ulkomailla oleskellessa
huomaa, miten voimakkaasti oman perintönsä vaaliminen vaikuttaa ihmiseen. Guyanan
väestöstä vain murto-osa on alkuperäiskansaa, valtaosalla ihmisistä on joko
intialaiset tai afrikkalaiset sukujuuret. Yli puolet Guyanan kansalaisista ei
olekaan sinut kotimaansa kanssa, vaan asuu ulkomailla ja käy täällä vain
lomailemassa. Mielestäni täällä pitäisikin painottaa enemmän juuri niitä
asioita, joita Mummi Saarijärvellä edustaa.
Kun palaamme Jyväskylään
kahden vuoden päästä odotan monen asian muuttuneen. Paitsi Mummin, joka on
pysynyt samanlaisena aina niin kauan kuin pystyn muistamaan. Mummiin onkin aina
voinut luottaa.