Juttusarja Elonkehä-lehteen, syksy 1996:
Vierailuja ekokylissä ja
vaihtoehtotapahtumissa
Ostin yli 26-vuotiaiden
interrail-lipun kesäkuun alussa, koska olin päässyt luennoimaan Venäjän
tutkijoiden "Sex and Gender" -seminaariin Surreyn yliopistoon Lontoon
liepeille. Ekovihreä ei nouse lentokoneeseen, vaikka halvalla menisi. Näin siis
matkalla muutakin kuin kaksi lentokenttää.
Yövyin useissa ekokylissä ja
permakulttuuriyhteisöissä, kävin Findhornissa Skotlannissa, maailman
suurimmassa vaihtoehtoisen teknologian keskuksessa Walesissa, Amsterdamin
cityfoorumissa, Dresdenin ja Leipzigin vaihtoehtokeskuksissa, Berliinissä
Rudolf Bahron luennoilla, upporikkaiden Seniorenheimissa Baijerissa ja Ruotsin
esoteerisen Enhet-puolueen pesäpaikassa Eskilstunassa Tantra-kurssilla.
Kevyet matkakantamukset
Osoitteet
laukkuun, rahat sukkaan, varavaatekerta ja makuupussi reppuun ja matkaan. Oli
mukavaa matkustaa, kun ei tarvinnut huolehtia kenestäkään, olla järjestämässä
välipalaa tai yösijaa. Aamulla astun junaan, ja illalla selviää, mihin pää
kallistuu.
Olin jo aikaisemmilta reissuilta
oppinut, että matkatavaroita ei kannata ottaa mukaan enempää kuin jaksaa
helposti kantaa repussa, maksimaalisesti kahdeksan kiloa. Ranskassa juna-asemien
säilytyslokerot maksavat saman verran kuin halpa hotelli. Englannissa ei enää
edes ole säilytyslokeroita. Ne hävisivät samaan aikaan kun rautatieasemien
roskakoritkin, pommivaarojen vuoksi. Ei myöskään kannata paljoa ilmoitella
tulostaan, koska sitten on sidottu tai itse tiukkaa aikataulua pitäessään löytää
seuraavasta kohteesta vain lapun luukulta. Vaihtoehtoiseen elämään vihkiytyneet
eivät elä kello kaulassa.
Jännittävää oli vierailla
yhteisöissä ja vaihtoehtopankeissa, sillä esitteistä ja kirjoista ei koskaan
selvinnyt, olisiko esim. Low Shaw Farm linna vai kankain vuorattu murju. Joskus yöpaikka oli yksinäinen rautatieasema
pimeässä kylässä, joskus newyorkilaisen psykoterapeutin hotellihuone, kerran
lesbopariskunnan lastenhuone. Useimmiten nukuin jonkun ekokylän vierastilassa,
kun olin ensin päivän raatanut kasvimaalla tai vedenpuhdistamossa.
Mikä oli
helvetillistä?
Olen CATin (Vaihtoehtoisen
teknologian keskus) johtajan kanssa samaa mieltä: helvetti leviää
suurkaupungeista. Suurkaupungit lyövät leimansa ekokyliinkin. Ihmiset eivät
jaksa pitkään toteuttaa omavaraisuutta.
"Hiekkakuopan runnellussa maisemassa
kukoistavat noitamaisen elinvoimaiset lupiinit ja törmäpääskyjen perheonni,"
kirjoittaa Anneli Jussila pyöräretkeltään Kesäsuomesta (Elonkehä 12.7.96).
Itsekin näin ennen jotakin elinvoimaisuutta ja perheonnea matkoillani ja
jaksoin uskoa tulevaisuuteen niiden varassa. Nyt lähestymme aikaa, jolloin
kaikkinainen kuona alkaa peittää orastavat yritykset. Suurkaupunkien
ihmismassat, autovirrat, rauhattomuus ja pinnallisuus ovat huumaavia. Juomavesi
on kaupungeista loppunut. Kertakäyttöisyyden suosio käsittämätön.
Saksan Lebensgartenissa ja Berliinin UFA-Fabrikissa vastaa vain automaatti, Findhornin homma on mennyt rahastukseksi, Amsterdamin kokeilun maksaa yksityinen miljonääri. Ainut paikka, missä tapasin innostuneita ja rohkeita ihmisiä, oli entisen DDR:n puolella Dresdenissä.
Kulttuuriekologin lasit päässä mieltäni jäivät eniten askarruttamaan:
Aamuisilla
rautatieasemilla Englannin suurkaupunkien liepeillä seisoo rivi miehiä.
Jokaisella tumma puku, vaalea paita ja kravatti sekä salkku vasemmassa kädessä.
He nousevat junaan, istuutuvat sivistyneesti, napsauttavat salkkunsa auki,
vetävät kännykän antennin pystyyn ja avaavat tietokoneen. Ei: he eivät ole
ihmisiä vaan robotteja.
Asemilla ja puistoissa näen
repaleisia ja likaisia miehiä ja naisia. Ohut rasvainen tukka repsottaa, kädet
vapisevat, kasvot arpien ja rakkojen peitossa. Katsetta ei ole, keho on
muodoton. Ihmisiä? Jotka Jumala loi omaksi kuvakseen?
Hollannin ja Englannin välinen laiva
on koristeltu oranssiksi. Komeat raavaat miehet vetelevät irtoneniä
laukuistaan, kantavat lippuja ja mekastavat huutosakkeina. Illalla saavun
Redfieldiin, Englannin permakulttuurikylien pesäpaikkaan: tänään en saa ruokaa,
koska kaikki ovat TV:n ääressä. On Englannin ja Ranskan välinen
jalkapallokilpailu.
Vierailen baijerilaisessa
vanhainkodissa. Ruokataukojen lomassa tuntuu joka ikinen vetäytyvän omiin
tiloihinsa TV:n eteen. Ihmettelen, miten Euroopan potkupallomestaruus saa
ihmiset laidasta laitaan näin innostumaan.
Euroopan suurin homomielenosoitus
katkaisee pyöräilytieni Berliinin Potsdamin kadulla. Viisi tuntia ohitseni
kiitää avoautoja, kuorma-autoja ja marssijoita. Puolet ohikulkijoista on sen
näköisiä, että heistä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa, ovatko he miehiä vai
naisia. Jotkut eläkeikäiset marssivat kaulakkain ylpeän ja vapautuneen oloisina
aivan kuin pitkä piina-aika olisi ohi. Mutta muut, lähes kaikki 20.000 -30.000
ihmistä, ovat sikahumalassa ja huumeissa. Kielisuudelmat näyttävät
teennäisiltä. Toisiaan kopeloivat naiset ja toisiaan hellästi hyväilevät miehet
näyttävät ensimmäisen tunnin aikana yököttäviltä, mutta siihen tottuu.
Vastenmielisyys kiinnittyy samppanjapulloja helisyttäviin poikasakkeihin. Mitä
he etsivät?
Mahassa kiertää ja silmissä mustenee. Mitä olen tehnyt? Mitä minulle on tapahtumassa? Join vettä. Join vettä kraanasta Berliinissä. Muistan, että Berliinin vesi juodaan kuuteen kertaan. Ehkä löytyy eläinlaji, joka pystyy pitämään itsensä puhtaana ja nestetasapainoisena, mutta sopeutuuko ihminen?
Mikä oli tunne
palatessa Kotosuomeen?
Olemmeko yhä syrjässä ja jäljessä
muun maailman vihertyessä ja keskieurooppalaisten henkistyessä? Johtuneeko
omasta ikääntymisestä, samanhenkisen kaveriporukan tiivistymisestä, vaikko
tästä Elonkehästä tai Ekovihreistä, että Suomi tuntui paratiisilta,
Mahdolliselta Maalta (Paloheimo). Täälläkin uskalletaan, osataan ja jaksetaan.
Saasteet, melu ja ihmisten
välinpitämättömyys puskevat Suomessa päälle yhtä kovasti kuin muuallakin
autodiktatuurin alla elävissä maissa, mutta jotain on erilaista. Se jokin
löytyy syvempää ja kauempaa. Findhornin piirileikeissä opetetaan, että uusi
kulttuuri nousee idässä. Rudolf Steiner ennusti Suomelle vapahtajan roolia. Oswald
Spengler ennakoi kirjassaan Länsimaiden perikato tämän kulttuurin kuolevan, koska
kaupungistuminen, individualismi ja uskonnottomuus ovat saavuttamassa
päätepisteensä.
Vuosikymmeniä olen saapunut
matkoiltani matkalaukut pullollaan esitteitä ja papereita. Nyt ei tarttunut
montaakaan matkaan. Tuotavana ei ollut paljoakaan uutta.
Ideaa
permakulttuurista on alettu kehittää oikeaan aikaan. Sen mukaisesti kestävän
elämän suunnitelmat on tehtävä kullakin paikalla erikseen. Lampaankasvattaja
Tapio Mattlar julisti Kerkonkosken Kirjavassa Satamassa: ”Talosi voit rakentaa
uudestaan, puut istuttaa, mutta naapureita et voi vaihtaa. Elämällä on raamit,
jotka on parempi oppia tuntemaan ennen kuin yrittää särkeä.”
Findhorn
-kulttuuriekologin mekka
Jo 33 vuotta on Skotlannin karuissa
oloissa kukoistanut ja laajentunut niin kutsuttu spirituaalinen kylä. Tunnetuksi
yhteisö tuli kehittäessään Eedenin puutarhaa muistuttavan keitaan
hiekkadyyneille. Tunnetuksi se on tullut myös perustajansa Eileen Caddyn
kirjoista ja aforismikokoelmista.
Eileen Caddyn ajatus on, että
jokainen voi kokea Jumalan, Elämän lähteen. Ihminen voi kokea Jumalan milloin
tahansa luonnossa ja kasveissa. Kaikessa tällä planeetalla vaikuttaa
intelligenssi, joka on osa suurta suunnitelmaa. Ihmisen tarkoitus on osallistua
evoluutioon ja tehdä se laajentamalla tajuntaansa. Kulttuuri- ja sivilisaatio
kehittyvät, kun ihmisen tajunta kypsyy.
Eileen Caddy oli tyylikäs
jakkupukuinen valkotukkainen englantilaisrouva, joka esiintyi enää harvoin
tilaisuuksissa. Meditaatiokeskuksessa hän hiljentyi aamukuudelta, kun yleiset
meditaatiohetket pidettiin aamuisin yhdeksältä.
Findhorn sai alkunsa asuntovaunusta
Ensimmäisinä vuosikymmeninä ihmisiä
kerääntyi asuntovaunuineen Findhornin niityille. Heitä tuli yhä kauempaa, he
jäivät yhä pitemmäksi aikaa ja heitä oli yhä enemmän. Asuntovaunuissa eläminen
ei ollut talvisin kovinkaan ekologista ja niin alettiin suunnitella taloja.
Myöhemmin perustettu säätiö hankki
vanhan linnan lähistöltä, tyhjäksi jääneen viiden tähden hotellin, ja siellä
alettiin pitää kursseja. Jokaisen vieraan oli osallistuttava ensimmäistä kertaa
alueella vieraillessaan kokemusviikkoon (Experience week), joissa opetettiin
leikkien, tanssien, koskettelujen ja esitelmien avulla erilaisia menetelmiä
itsensä ja muiden tuntemukseen. Jokaisen kurssilaisen oli työskenneltävä neljä
tuntia päivässä yhteisön eri osastoilla: keittiö, puutarha, huolto ja siivous.
Suosituimpia kursseja ovat olleet Game of
Transformation, Muutospeli, ja Inner
Listening, Sisäinen kuuntelu.
Kurssien ohella yhteisöön voi saapua
vieraana, Short Term Guest. Tällöin on etsittävä itse asunto, mikä ei ole
vaikeaa, jos vain on rahapussi matkassa. Neljän tunnin työrupeamaa vastaan saa
ilmaisen aterian. Ruokailu on nautinto kauniissa ympäristössä ja tuskin toista
yhtä herkullista kasvisruokalaa onkaan.
Kuvittele seuraava vuosituhat
Kesäkuussa satuin Findhorniin samaan
aikaan, kun siellä pidettiin iso seminaari Imagining
the Millennium. Kurssin aikana esoteerisen tieteen huippuluennoitsijat
kertoivat, miten tiede, mystiikka ja magia voidaan yhdistää paremman
tulevaisuuden luomiseksi. Keskusteltiin uusista paradigmoista, paradokseista ja
profeetallisista tulevaisuuden kuvista.
Uuden vuosituhannen pääpuhujia
olivat David Spangler (Everyday Miracles), David Peat (Blackfoot Physics), John
Matthews (Western Way), Serena Roney-Dougal (Where Science and Magic Meet),
Danah Zorah (The Quantum Society).
Living Machine -jäteveden puhdistaa
elävä kone
Yhteisön johtajan Jonathan Porrittin
unelma sai juhlalliset avajaiset Euroopan ensimmäisessä Ekokyläkonferenssissa
syksyllä 1995, kun myös Euroopan ensimmäinen Elävä Kone, jäteveden puhdistava
"kasvitarha", ekologinen koneenkäyttäjä, biologinen tekniikka,
otettiin käyttöön Findhornissa. Menetelmä perustuu amerikkalaisen
vaihtoehtoteknologiaryhmän Uudet Alkemistit (The New Alchemists) johtajan, tri
John Toddin kehittämään jätevesien monivaiheiseen kasvihuonepuhdistukseen.
Skotlannissa oli suoritettu tutkimus
kaupunkien jätevesien puhdistuksesta. Tulos oli yhtä karmea kuin Itämeren
maissa: vain yksi viidennes jätevesistä kulki edes alkeellisen puhdistuksen
läpi mereen! Pohjolassa syytellään Baltian maita ja Pietaria
välinpitämättömyydestä viemärivesien suhteen, mutta yhtä huoleton on
taloudellisesti korkeasti kehittynyt Skotlanti. Tutkimuksen ilmestyttyä EU:n
aluetukirahoitus myönsi oitis Findhornin kokeilulle määrärahan.
Elävä kone -puhdistuslaitos on
periaatteessa kasvihuone, jossa on kuusi erilaisella eliökannoilla toimivaa ja
valoa läpäisevää muovisäiliötä. Ne puhdistavat 330 ihmisen likavedet (65
m3/vrk). Kasvihuone on 300 neliömetriä.
Vesi tulee viemäristä kasvihuoneen
ulkopuolella olevaan tankkiin, joka on ilmatiivis ja edistää näin tarvittavan
bakteerin kasvua. Altaissa on bakteereja, leviä, kasveja ja puita, simpukoita
ja kaloja. Erilaisten mikro-organismien yhteistoiminta luo biosuodattimen, joka
puhdistaa likaveden luonnonmukaisesti ilman kemikaaleja. Ensimmäisessä altaassa
on vatkain, joka pitää veden jatkuvassa liikkeessä ja murskaa jätteet. Allas on
täynnä viherkasveja, joten se ei haise. Viimeisen altaan jälkeen vesi soveltuu
kasteluun ja pesemiseen tai mereen päästettäväksi. Keittämisen jälkeen se on
juomakelpoista. Kultakalat uiskentelivat päätyyn rakennetussa suihkualtaassa.
Talkootöissä Living Machinessa
Miltä tuntui tehdä parin päivän
työvuoroa elävän koneen lähettyvillä? Kuten kaikki Findhornissa, oli tämäkin
alue koristeltu kukkaköynnöksin ja istutettu täyteen esteettisesti sopivaa
kasvillisuutta. Ja kuten kaikki Findhornissa olivat nämäkin kasvit suunnattoman
työläitä pysyäkseen kauniina ja rehevinä.
Suihkutin vesijohtovettä pensaiden
ja perennojen taimille kasvihuoneen ulkopuolella, kannoin kastelukannulla
sisäkukille kosteutta. Kastelu tuntui hölmöläisen hommalta, kun koko
puhdistuslaitoksen tuotos ei ollut niin puhdasta kuin se vesi jota käytettiin
sen ylläpitämiseen! Miksei kasteltu kasvihuoneessa puhdistetulla vedellä? Huomasin,
että se oli ehkä liian työlästä, kun olin aikani lapponut ämpärillä viimeisestä
altaasta.
Sain ryhtyä altaiden pesuun.
Bakteerien takia jouduin suojautumaan kumivarusteisiin harjatessani altaiden
reunoja. Joissakin altaissa kasvit olivat katkeilleet, ja kun kuollut kasvi jää
reunalle, alkaa se mädäntyä. Suurimpien kasvien lehdet oli jynssättävä
puhtaiksi mustasta kuonasta. Isot generaattorit pauhasivat voimaa vispilöihin.
Kun aurinko helotti kirkkaalta taivaalta ja lämpöä ulkonakin oli noin 30 astetta,
jäin ihmettelemään aurinkokennojen puutetta. Puhdistamo vei paljon sähköä.
Vesinäytteitä otettiin pieniin
näyteputkiin useita tunteja päivässä, ja näytetietojen kirjaaminen oli tarkkaa
hommaa. Kaiken tämän touhun jälkeen vesi johdettiin mereen. Ekokylän asukkaat
käyttivät kraanavettä, joka saatiin kaupungin puhdistamolta ...
Lisätietoja: Alex Walker, Living Technologies Ltd., The Park, Findhom,
Forres, Scotland IV36 OTZ
Rahasta ikuinen pula
YK jakoi 50 palkintoa
50-vuotispäivänsä kunniaksi. Ydden niistä sai ekokylien parhaimmistoon kuuluva
Findhorn. Ekokyliä oli vuonna 1996 noin 3.000.
Rio de Janeiron konferenssissa
vuonna 1992 tehtiin alustava päätös kestävästä yhteisöelämästä. Sitä varten on
kannustettu pilottihankkeina muodostuneita yhteisöjä. Ensimmäinen ekokylä
perustettiin YK:n papereiden mukaan vuonna 1965, ja uusimpia perustaan
etupäässä Itä-Eurooppaan. Jokainen pyrkii toimimaan koulutuskeskuksena omalla
alueellaan. Niissä yhdistyvät ekologisuus, spirituaalisuus, yhteisöelämä ja
yrityselämä.
Suurin alan konferenssi
järjestettiin lokakuussa 1995 Findhornissa: Ekokylät ja kestävät yhteisöt:
malleja 21. vuosisadan elämään. Konferenssin rahoittivat UNESCO ja
GAIA-säätiö. Paikalle tuli 400 ekoasujaa tai siitä haaveilevaa yli 40 maasta.
Heitä kiinnostivat ekorakentaminen, kestävä tekniikka ja erityisesti
biotekniikka. Monet läsnäolijat kuuluivat jo permakulttuuriin tai
ekokaupunkiprojekteihin.
Lisätietoja (erityisesti ekokylän
perustamisesta, varojen keräämisestä, permakulttuurista, rakennustekniikasta,
terveydenhoidosta) antaa ecovillage gaia.org , Global Eco-village Network,
International Secretariat, Skymumvej 101, 7752f Snedsted, Tanska
Vaikka yhden esitelmän kuuntelemisesta
joutui maksamaan sata markkaa, etsimään itse majapaikan ja tekemään neljä
tuntia työtä yhden lounaan eteen, joutui Findhornissa maksamaan lisäksi vielä
130 mk säätiölle päivässä pelkästä oleskelusta! Touhu alkoikin tuntua pahalta.
Kylmälle pohjoismaalaiselle on myös
verbaalinen "rakkauden ilmapiiri", hymyily ja silmiin katsominen
tukalaa. Lapset, sairaat ja poikkeavat joutuvat jäämään kurssien ulkopuolelle.
Niinkö pitkälle rakkaus riittää?
Peter Harper on henkilö, joka
ensimmäisenä otti käyttöön sanan vaihtoehtoinen teknologia vuonna 1972. Hän
kuvasi sillä tekniikan ja luonnon yhteistyötä.
Muutamassa vuodessa Walesin pienen
kaivoksen jyrkille rinteille alkoi kerääntyä idealistista porukkaa. He
halusivat alkaa rakentaa koepaikkaa toisenlaiselle teknologialle. He halusivat
myös itse elää ja selvitä tekniikkansa avulla ekokatastrofista, jonka he
uskoivat pian yllättävän. CAT:sta tuli jo kymmenessä vuodessa maailman
kuuluisin koulutus- ja mallikappalekeskus. 1980-luvulla projekteista muodostui
yhä suurempia. Monesta ideasta tuli arkipäivän sovellutuksia ympäri maailmaa.
Keskus toimii yhä ilman valtion
tukea, Ympäristön parantaminen -nimisen yhdistyksen turvin. Alueella on
puulämmitteisiä rakennuksia ja suuri koululaisille tarkoitettu retkeilymaja.
Koululuokat joutuvat opetusviikkonsa aikana hakkaamaan itse puunsa,
säännöstelemään vedenkäytön, hoitamaan eläimet ja puutarhan. Heidät
perehdytetään ennen kaikkea vaihtoehtoisten energioiden rakennusjärjestelmiin,
kompostointiin ja säästävään materiaalin käyttöön.
Paikalla on 30 erilaista aurinkopaneelia,
12 erilaista tuulimyllyä. Mallitalossa esitellään eristeet, lämmön tuotanto,
ikkunat, sähkökojeet. Erilaisissa näyttelytiloissa voi tutustua ympäristöä
säästäviin keksintöihin. Puutarhatasoilla esitellään puutarhan hoidon ja
ravinnon kasvattamisen erilaisia menetelmiä.
Suomalaisiakin talkooporukassa
Olin onnekas saavuttuani junalla,
sillä näin pääsin sisälle puoleen hintaan. Istuin vinosti rakennettuun junan
vaunuun ja kohta kuului kova veden virtaus. Vaunu alkoi nousta jyrkkää
rinnettä, toinen vaunu tuli samalla alas. Hissi toimi ilman ulkopuolista
energiaa, toisen vaunun vetäessä ylös, toisen alas.
Englannin ensimmäinen
ympäristöpalkinto myönnettiin tälle mahtavalle veden tasapainoon perustuvalle
hissijärjestelmälle. Se on ensimmäisiä esimerkkejä siitä, miten uusiutuvaa
energiaa voidaan käyttää liikenteessä. Vuorenrinnettä valuvaa vettä käytettiin
jo 1800-luvulla, mutta nyt myös hissin jarrutusenergia saatiin talteen. Tasapainotuksen
lisäksi vesi tuotti jatkuvasti sähköä n. 3,5 kW:n teholla pudotessaan 30 metriä
alempana olevaan järveen. Juna tekee keskimäärin 800 matkaa päivässä; nousu on
18 metriä ja pituus parisataa metriä.
Lisätietoja: Centre for Altemative Technogy, Machynleth, Powys SY20 9AZ,
Keskuksen tiedottaja alkoi kiertää
kanssani rakennuksia ja härveleitä. Peter Harper lupasi tulla kanssani kahville
kunhan oli vaihtanut nuorten talkoolaisten kanssa puutarhatason paikan.
Polkupyörä-vallankumous
Koska liikenne on suurin ongelma,
piti Peter Harper seuraavana tärkeänä mullistuksena polkupyörän käytön
lisäämistä. Apua tuovat myös omakäyttöiset taksit (Self-drive taxes). Toivoin
mielessäni, että taksi olisi saanut olla CATinkin lähettyvillä. Kuuden mailin
kävely asemalta reppuineen vei puhtia laajaan alueeseen perehtymiseltä.
"Keksintömme ovat
käyttökelpoisia ja taloudellisia heti kun öljyn hinta kaksinkertaistuu",
Harper selittää.
Etuna tässä vaiheessa on, että
keksintöjä testataan rauhassa ja turvallisessa ympäristössä, sillä uusien
tekniikkojen suhteen on oltava varovainen. Kovin paljon virheinvestointeja ei
pystytä tekemään. Myös ihmisten kiinnostus lopahtaa, jos käyttö on liian
monimutkaista.
"Tiedämme mitä osaamme ja sen
myös pystymme osoittamaan. Emme esimerkiksi suosittele biokaasua muuta kuin
trooppiseen ilmastoon. Täällä se on osoittautunut turhaksi investoinniksi.
"
Sain
kutsun talkooporukan lounaalle ja tapasin italialaisia, amerikkalaisia ja
saksalaisia nuoria lusikoimassa kasvislasagneaa. Pyynnöstä huolimatta en
päässyt katsomaan, miten he kaikki asuivat. Vain näyttelyalue oli yleisölle
avoin. ”Haluamme säilyttää yksityisyyden”, minulle selitettiin. Suunnittelu- ja
työskentelytiloihin kuitenkin pääsin. Peter Harper tulosti minulle
tietokoneeltaan uusimman esitelmänsä kylän kuulumisista. Sen hän on pitänyt
Findhornin ekokyläkonferenssissa syksyllä 1995.
Hullut idealistit
Näin on otsikoitu CATin
historiikista kertova kirjanen Miksi,
miten ja milloin - Euroopan ensimmäinen ekokeskus. "20 vuotta sitten ihmisiä
alkoi tulla työyhteisöistä, kaupungeista, kursseilta. He halusivat tehdä työtä
ja suunnitella", sanoo Roger Kelly, Teknologiakeskuksen johtaja.
"Muistan kuinka syksyisenä
päivänä 1973 kävelin sankan pusikon läpi, siitä missä nyt on pysäköintialue. Rinteessä
oli raunioita, suuria kasveja. Kultaiset lehdet leijuivat notkelmissa ja
mieleeni tuli ajattomuus. Tässä rauhallisuuden tyyssijassa tunsin, että jotain
uutta ja kestävää voitaisiin asettaa kaikelle kansalle nähtäville. Kaipuu oli
tuonut minut tähän kauniiseen ja yksinäiseen paikkaan.” (Gerald
Morgon-Grenville)
Perustajapariskunta kertoo
kirjasessa otsikolla Tulevaisuuden laakso: ”Ette ehkä tiedä, että synnyimme
Intiassa ja asuimme Afrikassa lähes 19 vuotta, missä meillä ei ollut mitään. Ei
ollut sähköä eikä juoksevaa vettä. Meidän oli tehtävä kaikki itse. Aluksi tämä
paikka näytti mahdollisimman huonolta - louhosalueella, kaukana
Keski-Walesissa. Paikalle saapui vain joitakin hippejä, vapaaehtoisia sekä
ihmisiä, joilla ei ollut aavistustakaan ruumiillisesta tai käytännön työstä.
Mutta Diana Brass oli yksi ensimmäisistä kyvykkäistä. Hän osasi tehdä ruokaa ja
kasvattaa vihanneksia. Kukaan vapaaehtoinen ei olisi jäänyt töihin ellei olisi
saanut syödäkseen. ..
Aluksi aioimme rakentaa omavaraista yhteisöä, innovatiivista ja kokeilevaa. Tarkoitus ei ollut aukaista paikkaa yleisölle.”
Redfield
permakultturikeskus
Ei ollut mitenkään helppoa saapua
Englannin permakulttuurin keskukseen Redfieldiin. Paikkakunta kun on niin
pieni, että sen nimeä ei löydy rautatieaikatauluista. Kun soitin lähimmältä
asemalta, Simon Pratt kertoi, että olisin toki tervetullut.
Upean vanhan linnan eteisessä
kiirehti muutama henkilö ohitseni: ”Tavataan myöhemmin. Nyt on
Englanti-Hollanti - Euroopan mestaruusottelu.” Jätin makuupussini toiseen
vierashuoneeseen ja lähdin ulos kävelemään. Lampaat määkivät ja kompastelin
lasten liekkipyöriin. Puutarhassa nuori saksalainen nainen levitteli pahnoja.
Sateen jälkeen oli kateviljely saatava toimimaan. Hän kertoi työskennelleensä
useilla permakulttuuritiloilla Australiassa ja Uudessa Seelannissa., myös
Saksassa.
Puutarha ja kasvihuoneet oli
hoidettu hyvin, ja työn aloittaminen sujui vieraaltakin helposti. Kuulin että
vierashuoneissa oli nukkunut Tiibetin ja Zen-buddhalaisia sekä shamaaneja.
Viikonlopputalkoolaisten avulla
kasvihuone oli uusittu, ja alettu rakentaa saunaa. Tietokoneet olivat
lisääntyneet.
Redfieldin kaivattiin uusia ihmisiä
-erityisesti vanhempia ja naisia, ei niinkään lapsia. Yhteisön viereen oli
kunnostettu vierasmaja 18 kurssilaiselle, mutta jopa 100 ihmisen kursseille
järjestyy tilaa ja ruokaa.
Yhteisössä pidetään usein
permakulttuurikursseja. Simon Pratt on jo kahdeksan vuotta kehitellyt
permakulttuuria Redfieldissä. Muita kursseja ovat yhteisöelämä, rytmi ja
rummutus, piirileikit, miesten käyttäytyminen jne.
Permakulttuurin ansiosta jo 50 %
ruoasta kasvatetaan tilalla. Suurin osa lämmitykseen tarvittavasta puusta
kerätään alueelta. Paikalle on myös istutettu 2.000 puuntainta, 14 eri lajia.
Kulutus on selvästi vähäisempää, kun
yli 30 ihmistä käyttää samaa keittiötä ja pesutupaa. Myös kuljetukset on voitu
minimoida. Ostokset tehdään yhdessä kerran viikossa. Useimmat yhteisön jäsenet
työskentelevät kotona tai lähistöllä.
"Vähennämme ulkopuolisen
tienestin tarvetta kasvattamalla oman ruokamme ja kehittämällä tulon lähteitä
omalla alueella", kertoo Simon Pratt.
Myös monet sosiaaliset tarpeet
pystytään tyydyttämään omalla sakilla. Lastenhoito, vapaa- aika, käytännöllinen
ja henkinen koulutus ja kannustus saa paljon aikaa.
Periaatteena on: elä
yksinkertaisesti, jotta toiset voivat yksinkertaisesti elää.
Redfieldissä kunnostetaan
rakennuksia
Vanha piharakennus pyritään saamaan
yhteiseen käyttöön. Kaikki eristeet ja materiaalit ovat ekologisesti kestäviä,
käyttöön otetaan aurinkopaneelit ja ulosteen ja virtsan erotteleva
kompostikäymälä. Luomuviljely toimii kehnonlaisesti, koska paikasta puuttuu
kokenut puutarhuri.
Alue on hyväksytty paikallisen
Agenda 21 toimesta mallipermakulttuuritilaksi. Sadevesi kerätään katolta altaaseen,
josta saadaan kasteluvesi. Allas on myös lintujen ja kotieläinten juomapaikka
sekä lasten leikkipaikka.
Yhteisön vanhin jäsen Jonathan How
muutti 12 vuoden jälkeen pois. Läksiäiskirjeessään hän mainitsi yhtenä syynä
ajan käytön: ”Niin suuri määrä läheisiä ihmiskontakteja vaatii aikaa, ajantaju
venyy.”
Uusin jäsen Crid Reid kertoi, minkälaisen paniikin hän sai joutuessaan keittämään ensimmäistä kertaa 25 henkilölle illallista. Helpottavaa oli tietää, että seuraavan kerran ruoanvalmistus ja tiskaus osuu omalle kohdalle vasta viikkojen kuluttua. Toinen paniikin syy oli puiden kanto toisen kerroksen uuniin. Aina eivät sahatut puut mahtuneet ja joskus hermostutti uunien huono suunnittelu.
Poimintoja
uutisista matkan aikana 1996
Planetary Connections. Positive News from Around the
World, syksy 1995, kevät 1996. Lehdelle Planetary
Connections toivotaan Suomesta tilaajia. Tilaa lähikirjastoon tai
lukuringille! Lehdessä kerrotaan lyhyesti tärkeimmistä ympäristösaavutuksista
ja ideoista ja annetaan hyvät lähdeviitteet ja yhteystiedot.
Jäsenet Friends of Planetary Connection saavat vuodeksi Friends
Magazinen. Tilausmaksu on
viisi puntaa, mutta enemmänkin voi maksaa. Tukimaksu mahdollistaa lehden
lähettämisen ilmaiseksi niille, joilta tarvittavat varat puuttuvat. Lehti ei
tee voittoa
YK:n Rauhanyliopiston rehtori Robert
Muller on ehdolla vuoden lopulla aukenevaan YK:n pääsihteerin virkaan. Hän on
työskennellyt YK:ssa 40 vuotta ja tehnyt suunnitelman täydellisestä
aseistariisunnasta. Robert Muller sanoo:
"On nähtävä ne virheet joita on
tehty vietäessä länsimaisia arvoja ja teknologiaa kehitysmaihin. Nykyisen
yhteiskunnan arvoista on bisnes numero yksi, sosiaalihuolto numero kaksi ja spirituaalisuus
numero kolme. Olen sitä mieltä, että tätä järjestystä on muutettava.
Spirituaalisuus eli paikkamme universumissa ja kotona maapallolla sekä
globaalispirituaalisuus on nostettava numeroksi yksi."
Robert Muller puhui Findhornin
ekokyläkonferensissa, jonka rahoittivat UNESCO ja Gaia-säätiö. Muller saapui
San Fransiscossa pidetystä Maailman tila -foorumista, jossa pääpuhujana oli
Mihail Gorbatshov. Gorbatshov oli kerännyt yli 500 tunnetuinta tulevaisuuden
tutkijaa keskustelemaan siitä, minkälaiseksi ihmisyhteisö voisi kehittyä ensi
vuosituhannella. Myös Gorbatshovin agendassa spirituaalisuus oli etusijalla.
Pääsanoma molemmissa konferensseissa
oli: meillä on oltava visio siitä, miten haluamme elää vuonna 2050. Sen jälkeen
vähennämme kulutusta sen vision mukaisesti. Pienikin ihmisryhmä voi muuttaa
maailmaa.
Lisätietoja: Goughen Public Relations, 226 East Canon, Perdido, Suite B, Santa
Barbara, California
Ruotsin eduskunta jakaa vuosittain
"niille jotka tarjoavat käytännöllisiä esimerkillisiä ratkaisuja
nykypäivän polttaviin ongelmiin palkinnon, Right Livelihood A ward, 250.000
dollaria. Yksi palkinnon saajista oli viimeksi thaimaalainen
yhteiskuntauudistaja Sulak Siovaraksa. Hän on perustanut järjestön "Kulutuksen
vaihtoehdot" ja kehittänyt kestäviä vaihtoehtoja länsimaiselle
kulutusajattelulle, mutta myös koulutuksen muuttamiseksi spirituaalisemmaksi ja
kokonaisvaltaisemmaksi.
Unkarilainen Andreas Biro ja hänen
Unkarin Omavaraisuus säätiö palkittiin mustalaisten kulttuuria tukevasta
työstä. Kaksi muuta palkinnonsaajaa olivat Bosnian Serbien Unohdettu ääni ja
Indonesian poliittisten vankien puolesta taisteleva Carmel Budiardo.
Lisätietoja: Right Livelihood A ward, PO Box 15072, S-10465 Stockholm,
Ruotsi
Vastuullisten insinöörien ja
tieteentekijöiden verkoston maailman konferenssi Amsterdamissa (The
International Network of Engineers and Scientists for Global Responsibility)
pyrkii ottamaan vastuuta ihmiskunnan kehityksessä. Tärkeitä päämääriä ovat:
- kieltäytyä kehittämästä
ydinaseisiin perustuvia joukkotuhovälineitä ja muita kansainvälisin sopimuksin
kiellettyjä aseita
- kieltäytyä tekemästä tukimusta
joka voi vahingoittaa maata ja sen ihmisiä - sopeuttaa tieteellinen työ eettisiin
periaatteisiin
- kannustaa niitä tutkijoita, jotka
kärsivät tieteellisellä uralla eettisten periaatteidensa vuoksi
- työskennellä niin, että työ ei
koidu ainoastaan taloudellisen, kansallisen tai poliittisen edun tavoitteluun
Lisätietoja: Pledge and Congress, INES, Postbox 101707, 44017 Dortmund, Saksa
Aberdeen yliopiston eläintieteilijä
Martyn Gormanin tutkimusten mukaan susi voisi menestyä Skotlannissa, jos vain
yleinen mielipide sen sallisi. Alan Watsonin johtama Trees for Life eli Puita
Elämän ylläpitämiseen -ryhmä olisi valmis sijoittamaan susia asumattomille
alueille. Watsonin mielestä perinteiset eläimet kuten susi, edistäisivät alueen
henkisyyttä mutta myös luonnon tasapainoa. Lisätietoja: Alan Watson,
Trees for Life, The Park, Findhorn, Forres IV36 OTZ
tutkii sitä, miten ihmiset ovat
riippuvaisia ympäristöstään.
Ajattele maailmanlaajuisesti -toimi
paikallisesti - kuului menneinä vuosina vihreiden iskulause. Nykyään moinen
ajattelu ei enää riitä. On ajateltava myös pitkällä aikavälillä ja toimittava
nyt Think Long Term and Act Now.
Englannin kolmannessa
permakulttuurioppaassa 1994/95 on tiedot 52 yhteisöstä. Kaksi vuotta myöhemmin
ilmestyneessä uudessa oppaassa permakulttuurikyliä on jo yli 80. Suosio on
huimaava kun vertaa, että vuoden 1990 kirjassa oli vain seitsemän projektia.
Oppaan kirjoittaja Simon Pratt on
asunut yli kymmenen vuotta vanhaan englantilaiseen linnaan perustetussa
yhteisössä.
Pratt antaa vakavan varoituksen
niille, jotka haluavat tutustua permakulttuurikyliin: ”Älkää lähtekö noin vain
kiertämään ja katselemaan. Jokaiseen paikkaan on kirjoitettava tai ainakin
soitettava etukäteen, ja asukkaiden vaivannäöstä ja opastuksesta on maksettava
erikseen. Tutustujan ei tule mennä kertomaan, miten mikäkin asia voitaisiin
tehdä paremmin.”
Englannissa toimii organisaatio
WWOOF -Working Weekends Qn Organic Farms, jonka jäsenet voivat vierailla
maatiloilla. Jäseneksi pääsee maksamalla jäsenmaksun.
Soitin Saksan permakulttuurikeskuksen
Steyerbergiin. Automaatista kuulin, että puhelinaika on kaksi kertaa viikossa.
Sitten sain kuulla tylyn totuuden: kukaan ei enää jaksa ottaa vastaan vieraita.
Kukaan ei selvitä toimintaperiaatteita ilman että hänellä maksetaan siitä.
Kerran kuukaudessa pidetään yleinen esittely ja se maksaa 10 DM.
Yksityisesittelystä on maksettava 100 DM.
Kierrellessäni Euroopan eri maissa
ekologin lasit silmilläni, kuulin useimmiten sanan Agenda 21. Sehän tarkoittaa
paikallista ympäristöohjelmaa seuraavalle vuosituhannelle tai ainakin
vuosisadalle 2100. YK:n sponsoroimassa Rio de Janeiron kokouksessa päätettiin,
että paikallistasoilla tulisi valmistella ohjelma, joka takaa luonnon
kestokyvyn.
Lahdessa, Helsingissä, Padasjoella,
Kuopiossa ja muutamassa muussa Suomen kunnassa on laadittu ohjelma ja ohjelmaa
täydennetään. Kenen toimesta? Tietysti meidän, jotka ymmärrämme kiertokulun.
Siis vaikuttamaan oman alueen agendan luomisessa!
Vesivoimalla käyvä rautatie, itse
itseään lämmittävä talo ja tuulivoimakenttä saivat Englannin ensimmäiset
aurinkovoimapalkinnot (Solar prizes). Palkinnoilla halutaan saada yleisö ja
tuotantoelämä kiinnostumaan aurinkoenergian käytöstä laajassa mitassa.
Aurinkoaikakauden alkamista ja kehittymistä seuraavat visionäärit ovat
perustaneet Eurosolar -nimisen painostusryhmän, jossa on jo 20 000 jäsentä
ympäri Eurooppaa. Järjestö pyrkii Englannissa muuttamaan lakeja, määräyksiä ja
verotusta niin, että uudistuva energia on yhä halvempaa ja sen käyttöönotto on
yhä vaivattomampaa.
Listätietoja: Eurosolar UK, International Institute of Energy
Conservation, 1 Purley Place, Lontoo Nl 1QA,
Englantilainen 31-vuotias
televisiotuottaja Karen Howarth on päättänyt todistaa aurinkovoiman
luotettavuutta ja pikaista käyttöönottoa. Hän lähti keväällä 1995
maailmanympärysmatkalle laivalla, jossa ei ole purjeita ja joka ei käytä
fossiilisia polttoaineita. Karen raportoi jatkuvasti ilmastonmuutosten
vaikutuksista aurinkovoimaan. Laivan nimi on Global Green Cat.
Lisätietoja: Karen Howarth, 35
Scribs Lane, Lontoo NWI06AA, fax 01819690470
Arkkitehtipariskunta on rakentanut
perheelleen talon, joka tuottaa tarvitsemansa energian, kierrättää veden ja
jätteet. Hanke on osoitus siitä, että tarvittava teknologia ja taito
omavaraisuuden ylläpitämiseksi on jo olemassa.
Aurinkokennot, jotka tuottavat talon
tarvitseman sähkön, on asennettu puutarhaan. Sadevesi kerätään katolta ja
johdetaan kellariin hiekkasuodattimen ja sen jälkeen keraamisen
hiilisuodattimen läpi. Vettä voi sen jälkeen juoda.
Koeperheellä on vesi riittänyt,
samoin kompostimulta puutarhan tarpeisiin. Kukaan ei ole kärsinyt kylmyydestä.
Englannissa valmistuu vuoteen 2000 mennessä
10.000 km pitkä yhtenäinen pyörä- ja kävelytie. Pyörällä voi ajaa turvallisesti
omia väyliä pitkin Doverista Invernessiin. Uuden autoliikenteeltä suljetun tien
on laskettu turvaavan 100 miljoonaa matkaa vuodessa. Suunnittelussa ovat olleet
mukana paikallishallinto ja alan säätiöt.
Mielten vallankumouksesta puhui
entinen ympäristöministeri Sirpa Pietikäinen kesän suuressa
vaihtoehtotapahtumassa Kirjavassa satamassa Kerkonkoskella. Samalla asialla on
tutkijoiden ja lääkärien verkosto, joka piti konferenssia Cambridgen
yliopistossa Englannissa. Samanlainen konferenssi oli Moskovassa.
"Universumi on kuin
intelligentti kokonaisuus, jolla on superfysikaalinen kyky välittää ideoita ja
ajatuksia ihmisten kesken ilman sanoja", kirjoittaa Joan Walton.
Venäläinen tutkija Anatoli Akimov
puhui Pietarissa pidetyssä konferenssissa Tajunta ja fyysinen universumi Elämän
kentästä (Life Field). Elämän kenttä on olemassa sellaisten fyysisten
kokonaisuuksien kuin aika, paikka, sähkömagnetismi ja gravitaatiokenttä
lisäksi. Elämän kentän havainnoinnissa auttaa klassinen tiede, mutta myös
kvanttimekaniikka, pseudotiede ja uskonnolliset perinteet. Akimov puhuu
kiertokentästä (Torsion Field) joka aiheuttaa pienen kierresyöksyn todelliseen
elämään. Samalla tavoin kuin sähköinen liike luo magneettisen kentän ja suuri
massa luo painovoimaa, samoin kierto aiheuttaa syöksyn jota voi kutsua
fytoniksi. Tämä kierresyöksy pystyy johtamaan tietoa valon nopeudella.
Kierreilmiöllä voidaan selittää ESP-kokemukset. Vladimir Bingi osoitti
kierresyöksyn vaikuttavan myös veteen samoin kuin muihin fyysisiin ilmiöihin.
Vaikutus on verrannollinen magneettien erilaisiin frekvensseihin.
Tämän teorian mukaan vedellä on sama
merkitys maapallon kokonaisuudelle kuin verellä ihmiselle.
Yksikään eliö ei toimi ilman vettä,
ei myöskään ihminen. Mutta vedellä on myös paljon hienojakoisempi tehtävä: vesi
pystyy varastoimaan tietoa. Elämähän on muodostunut nestemäisestä olomuodosta.
Vesi pystyy säilyttämään rytmin ja rytmi on synonyymi elämälle. Ilman rytmiä ei
ole elämää. Jokaisella elävällä olennolla on rytmi, jonka säilymisestä sen
elämä riippuu.
Lisätietoja: A John Wilkes A.R.C. A Flow Design Research Group, Emerson
College, Forest Row, Sussex RH18 5JX
Konferenssi Cambridgen yliopistolla
Prof. Willis Harman esitti, että
tajunnan tutkimiseksi tulee kehittää uudenlaista tiedettä. Perinteisen tieteen
mukaanhan tietoa voidaan kerätä vain fyysisten aistien perusteella.
Fysikaalisen maailman lait aletaan tuntea nyt jo niin tarkkaan, että voidaan
alkaa kehittää laajempaa tiedettä. Senhän me kaikki jo sisimmässämme tiedämme,
sillä meillä on subjektiivista eli henkilökohtaista tietoa. Se perustuu
intuitioon, henkisyyteen ja kunkin mystisiin kokemuksiin.
Bussimatka Saksan, ruotsin ja Tanskan ekokyliin
Kivisalo-hanke (Hannes Tuohiniitty) järjesti
retken Saksan, Tanskan ja Ruotsin yhteisöihin 3.-12.6. 2007
Tutustuimme perusteellisesti seuraaviin ekokyliin
Saksa
ZEGG (100 km Berliinistä lounaaseen)
http://www.zegg.de
Sieben Linden (n.100 km Berliinistä etelään)
http://www.siebenlinden.de
Lebensgarten (Hannoverin ja Bremenin välissä)
http://www.lebensgarten.de
Tanska
Den Selvforsynende Landsby (Lähellä Svendborgia, Fyn
saarella)
http://www.selvforsyning.dk/
Svanholm (60 km Kööpenhaminasta länteen)
http://www.svanholm.dk/
Andelssamfundet i Hortshöj (Århusista 15 km
luoteeseen)
http://www.ecovillage.dk/
Udgården (Århusin lähellä)
http://directory.ic.org/records/?action=view&page=view&record_id=2739
Kirstinelund (n.20 km Århusista länteen)
http://www.kirstinelund.dk/
Munksögård (Roskilden lähellä)
http://www.munksoegaard.dk
Dyssekilde (lähellä Frederiksvaerkia)
http://www.dyssekilde.dk/
Ruotsi
Toarps Ekoby (Malmön lähellä)
http://www.ekoby.nu
Solbyn (Lundin ja Malmön lähellä)
http://www.solbyn.org
Utsikten-ekoby (lähellä Göteborgia)
http://www.utsikten-ekoby.org/
Mjölnartorpet Ekoby (lähellä
Karlstadia)
http://www.mjolnartorpet.com/eko/start.htm
Rydebacke (Göteborgin lähellä)
http://www.rydebacke.nu
EKBO (15 km Tukholmasta)
http://www.ekbo.se
Järna (Södertäljessä, 60 km
Tukholmasta)
http://www.sodertalje.se/templates/Page____489.aspx