Kuluttaminen auttaa ihmistä kuulumaan tiettyyn ryhmään. Kuluttamisella
on ainakin kolme muuta merkittävää tehtävää, jotka eivät liity
käytännön tarpeiden täyttämiseen. Kuluttamisen välityksellä
määritellään esimerkiksi sukupuolta ja sitä, minkä tyyppisenä ihmisenä
haluamme itsemme nähdä. Päätökset eivät välttämättä ole tietoisia,
mutta niitä tehdään jatkuvasti. Toiseksi kuluttaminen liittyy
sosiaalisiin kategorioihin ja niiden ylläpitämiseen. Kulutustuotteita
valmistavat yritykset loivat jopa uuden kohderyhmän: teinit.
Kuluttaminen auttaa myös manifestoimaan ja materialisoimaan arvoja ja
ideaaleja. (Aalto-yliopiston markkinoinnin vierailijaprofessori Eric
Arnould, hs 2.7.2019)
Marketta
Horn, 27.11.2003
Maan Ystävien seminaari Vanhalla ylioppilastalolla:
(jatkuu artikkelissa ekokylien globalisaatio)
Karl Marx kirjoitti vuonna 1840:
Se jolla ei ole muuta
omaisuutta kuin työvoimansa, täytyy olla niiden orja,
jotka ovat tehneet
itsestään omistajia.
Pentti Linkola kirjoitti vuonna 1971 unelmassaan paremmasta maailmasta:
On kylmä ja karu totuus, että
kestävää taloutta ihminen voi maapallolla harjoittaa vain luontaistalouden,
metsästys-, kalastus- ja maanviljelykulttuurin puitteissa. Mutta sen jälkeen
kun hän luopuu tuottamasta ravintoaan kotipellolla ja pihapuutarhassa ja sen
sijaan kuljettaa sitä maan äärestä toiseen, kun hän ei enää polta uunissaan
kotihaan koivua, vaan raahauttaa sinne öljyt kymmenentuhannen kilometrin takaa,
ja sen jälkeen kun hän ei palauta tunkio- ja käymäläjätteitään suoraan takaisin
luonnon kiertokulkuun pihanperän nokkosten ja kotipellon avulla, sen jälkeen
jäte- ja saasteongelmia ei voida poistaa millään, niitä voidaan vain siirtää
paikasta toiseen.
Vaclav Havel tiivisti kulutusyhteiskunnan ulkopolelle jäävän kohtaloa:
Kukaan ei ole dissidentti
vain siksi, että hän jonain päivänä päättää valita tämän mitä
eriskummallisimman uran. Sinä joudut dissidentin rooliin tuntiessasi
henkilökohtaista vastuuta tai ulkoisista olosuhteista. Sinulle ei löydy paikkaa
yhteiskunnallisessa järjestelmässä, koska oma käsityksesi kehityksestä on hyvin
erilainen. Dissidenttinä pyrit tekemään työsi erityisen hyvin, mutta joudut
luopumaan päämääristäsi ja sinua aletaan syyttää yhteiskunnan viholliseksi.
Näiden kolmen herran ajatuksiin perustan
seuraavassa permakulttuurisen visioni yhteiskunnasta, jossa ei kuluteta. Ei
kuluteta tämän pienen avaruuslaivan mahtavia eväitä, mutta ei myöskään meitä
herkästi tuntevia, eläimiin ja kasveihin verrattuna heikosti yksin
toimeentulevia ihmisiä.
Kuluttamaton elämäntapa on yhteisöllinen (80 - 800
ihmistä). Yhteisössä suurin osa (90 prosenttia) ruoasta ja energiasta tuotetaan itse. Alueelta
ei johdeta jätevesiä eikä rahdata jätettä yhteisön ulkopuolelle (90 prosenttia). Arkipäivää ohjaavana periaatteena on: aine
on paikallista, henki globaalia.
Kaupunkiolosuhteissa asuminen on
epäekologista eikä ekologista jalanjälkeä voi pitää itsensä
kokoisena. Ruoka on pakko ostaa ja
se tuodaan erilaisilla kulkuneuvoilla keskuksiin. Ruoka tarvitsee
varastot,
pakkaukset, jäähdyttimet. Jätteet ja jätökset, jotka ovat maalle
välttämätön
lannoite, muuttuvat kasautuessaan kaupungeissa vaarallisiksi
saasteiksi.
Päivittäin on kuljettava pitkiä matkoja elannon ja virkistyksen
perässä.
Kuitenkaan omavaraisuus ei tarkoita enää pieniä
perheviljelmiä eikä paluuta Väinämöisen virsukulttuuriin. Nykytekniikan
ansiosta ihmisryhmä voi olla keskellä kaikkea, vaikka se fyysisesti oleskelisi
vesien ja metsien äärellä, eläisi luonnon kanssa samaa rytmiä ja viljelisi oman
ruokansa. Ruokaturvan lisäksi puutarhan ja eläinten hoito ehkäisevät ennalta
mielen sairastumisen.
Internet, sähköposti, video ja kännykkä
antavat
koulutukseen ja kommunikointiin erämaassakin mahtavat välineet. Monet
asuinyhteisö- ja kommuunikokeilut kaatuivat menneinä vuosisatoina
jäsenten
keskinäiseen kyllästymiseen ja sisäänpäin lämpiävyyteen. Kommuuneja ja
yhteisöjä perustivat myös uskonnolliset tai karismaattiset ryhmittymät,
jotka joutuivat vaikeuksiin johtajan kuoltua. Nyt on nousemassa
uudenlaisia yhteisöjä. Uutta yhteisöissä on uskonnollinen ja
poliittinen vapaus. Asukkaita yhdistää halu vähentää luonnon kuormitusta. Uutta
on myös, että yhteisössä yhä useampi voi pitää yllä työtään ja harrastuksiaan
tarvitsematta silti poistua tilalta.
Permakulttuurissa
otetaan oppia luonnosta ja luonnon tavasta toimia. Yhteisöissä sovelletaan
kokemuksia ja eri tieteenalojen tutkimustuloksia niin, että opitaan
hyödyntämään luonnon lakeja. Permakulttuurin teoria on lähtöisin Australiasta
Tasmanian yliopistolta. Perusajatuksen mukaan ihmisen on
1. huolehdittava
fyysisestä ympäristöstä
2. kasvatettava
oma ravintonsa
3. huolehdittava
lasten terveydestä ja koulutuksesta
4. suoritettava
itse niitä tehtäviä, jotka nyt ovat erikoisasiantuntijoiden yksinoikeutena
Permakylässä
asutaan kuin Nooan arkissa. Ideaalikokoisessa 300 hengen kylässä voi asustaa
sieltä poistumatta, koska viljely ja huolinta toimivat paikallisesti ja
omavaraisesti, mutta jo 35 ihmisen yhteisössä taidot ja tiedot riittävät
puutarhan viljelyn, kotieläinten, lämmityksen ja infrastruktuurin
ylläpitoon.
Permakulttuurissa
pyritään säästämään niin luontoa kuin ihmisen työtä. Piha- ja viljelypiiri on
suunniteltu tarkoituksen mukaisesti ja luonnon olosuhteita kunnioittaen. Elinympäristö jaotellaan
kuudeksi vyöhykkeeksi niin, että lähimpänä ovat päivittäisiä tarpeita
tyydyttävät toiminnot ja uloimpana metsä ja hiljaisuus. Yhden menetelmän
maksimoimisen sijasta permakulttuurissa pyritään optimoimaan kokonaistuotanto.
Jokaisella menetelmällä ja osallistujalla on useita tehtäviä ja kaikkia
tehtäviä toteutetaan useilla menetelmillä.
Erityisesti
Suomessa, missä suuret ikäluokat tulevat eläkeikään, tarvitaan yhteisöllistä
elämää. Maalaisympäristössä on jokaiselle sopivaa puuhastelua. Vanhusten
heikosta hoidosta on merkkejä. Entäs sitten kun meitä on kolme kertaa
enemmän väkiluvun muuten pysyessä entisenä? Kuka meitä hoitaa?
Kaupunkimainen
elämä tekee ihmisistä myös avuttomampia ja vaivaisia. Hoitojen kallistuessa oma
apu liikuntaelin- ja verisuonisairauksissa on ainut apu. Suurin ongelma tulee
olemaan mielenterveyden puolella. Puutarhan ja eläinten hoito ehkäisee ennalta
mielen sairastumista. Yhdessä olemme enemmän.
Ihmisen
hyvinvointi vaatii tällä vuosituhannella muunlaisia menetelmiä kuin mitä
keskusjohtoisella, kansainväliseen kilpailuun sitoutuneella ja välillistä
demokratiaa edustavalla valtiolla on käytettävissään.
Valtiohan
ei ole ollut olemassa kuin vajaat 200 vuotta. Vielä 1900-luvun alussa
pystyi Euroopassa matkustamaan ilman passia ja rajoja. Kreikan valtiot,
joissa
harjoitettiin niin kutsuttua demokratiaa, olivat muutaman tuhannen
asukkaan
kaupunkivaltioita. Ihmiset tunsivat toisensa ja johtajat valittiin
suorilla
vaaleilla. Johtajilla oli henkilökohtainen velvollisuus toimia juuri
äänestäjiensä parhaaksi.
Nykyisessä demokratiassa ei ole sellaisesta demokratiasta rippeitäkään. Ensin tulee puoluekoneisto, hyväksyy ehdokkaat, sitten tulee mainoskampanja, jossa raha ratkaisee, seuraavaksi vaalit, joissa ihmiset valitsevat lähes umpimähkään. Ja hännänhuippuna puolueiden sisäinen vallanjako: Vaikka joku olisi saanut runsaasti ääniä, voi puolue tehdä hänestä pelkän riviedustajan.
Hyvinvointivaltio
tarkoittaa tavallisessa kielenkäytössä erityisesti viittä turvaa:
1. Valtio takaa ilmaiset terveyspalvelut
2. Valtio turvaa koulutuksen
3. Valtio vastaa infrastruktuurista
4. Valtio takaa asunnon ja lämmön
5. Valtio antaa jokaiselle oikeuden vapaan valinnan mukaan turvata elantonsa, markkinatalouden sääntöjä kunnioittaen.
Ekoyhteisön
ideaalit:
1.
Yhteisössä pyritään vähentämään riippuvuutta kunnallisesta ja valtiollisesta
terveydenhoidosta. Valtiollista hoitoa kutsutaan ihmisen kemialliseksi
manipulaatioksi.
2.
Yhteisöissä lapset käyvät muita kuin valtion kouluja, monissa on myös oma
oppijärjestelmä.
3.
Yhteisöeläjät käyttävät hyvin vähän valtiollista infrastruktuuria. Yhteisöissä
on omat vedenpuhdistamot ja lämpöjärjestelmät. Kaikenlaiset pikatiet,
lentokentät ja suursatamat ovat kaukana heidän pyörä- ja junaraiteiltaan.
4.
Yhteisöissä ei suostuta asumaan kuin kanat orrella, lokeroituneina
ydinperheisiin ja jakamaan päivä mekaanisiin tehtäviin. Eletään luonnon rytmiä.
5.
Yhteisöissä ei tarvita ulkomaankauppaliiton messukorvauksia eikä verovähennyksiä
ostetuista koneista.
Kukaan ei
osaa sanoa, kuinka monta prosenttia valtion budjetista todellisuudessa kuluu
kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseen, lainojen korkojen maksuun ja
verovähennyksiin. Joku on veikannut, että yli puolet verotuloista!
Jos olisin Suomen presidentti, lopettaisin ensimmäiseksi hyvinvointivaltion - mitä se sitten lie. Joka tapauksessa unelma elämästä, jota ei voi olla olemassa. Kuvaava esimerkki puhuu omaa kieltään: Yksi käytöshäiriöinen nuori tulee maksamaan ”sosiaalivaltiolle” 12.000 eurosta - 50.000 vuodessa.
Oikeusvaltio perustuu
Vanhan testamentin periaatteisiin, sen moraalioppeihin. Vanhan
testamentin mukaan ihmisen ja Jumalan välillä on sopimus. Ihmisen on pelastuakseen noudatettava kaikessa Jumalan: käskyjä.
Valta ei ollut enää näkyvää. ”Jumala”, jonka sanaa
saivat tulkita vain johtajat, alkoi hallita ihmisten arkipäivää, niin kutsutusti
sisältäpäin. Kenen etua alettiin ajaa? Ihmisiä alettiin kouluttaa valtion tarpeisiin ja sädellä heidän elämäänsä.
Uuden
testamentin perussanomana pidetään rakkautta. Moni tuntee vetoa raamatulliseen
rakkauden yhteiskuntaan – anteeksiantoon ja elinikäiseen ystävyyteen. Tulossa
on kuitenkin, ja Suomea sekä edistyneimmissä maissa toteutetaan jo, niin kutsuttua
kolmatta testamenttia. Se on vapauden testamentti.
Jokainen
testamentti rakentuu edellisen opetuksille: Meidän on syvästi kunnioittaminen
esivanhempiamme, yksilöinä - ei sen takia, mitä he joutuivat tekemään
omana aikanaan.
Vapaus luo
yhä korkeatasoisemman yhteiskunnan. Vapauden yhteiskunnassa ei tarvita opettajaa,
vaan jokaisella on vapaus etsiä itselleen parhaiten sopiva tie, onhan jokainen
osa maailmankaikkeutta. Olemme syntyneet samasta energiasta ja siksi se mitä
tahansa teemme, on tärkeää. Vapauden testamentissa tehdään Jumalan kanssa uusi
sopimus: olemme osa kaikesta siitä mitä on luotu ja luomme itse tulevaisuutta.
Vapaus vaatii uuden sopimuksen Jumalan kanssa. Jumala nähdään osana meitä
itseämme.
Tässä
vapauden testamentissa kaikki nähdään siemeninä, joilla on potentiaali eli
mahdollisuus tulla joksikin, mutta emme tiedä miksi olemme tulossa ennen kuin
olemme tulleet siksi. Ruusu tietää olevansa ruusu vasta kun kukat puhkeavat.
Siemen tarvitsee maata, ravinteita, vettä, aurinkoa ja pimeyttä. Vain silloin
siitä tulee se, mikä sen pitää olla. Siemen ei voi itse määrätä missä se alkaa
kasvaa. Siemenellä on oikeus kasvaa niin hyvin kuin se annetussa ympäristössä
voi kasvaa.
Kolmannen
testamentin mukaan, jokaisella on oikeus kasvaa omien tarpeidensa ja
valintojensa mukaan kunhan vain ei estä muilta siemeniltä samaa oikeutta. Kukaan
ei voi olla vapaa elleivät kaikki ole vapaita.
Yksi elämä
meille on annettu. Kellokortti ja markkinarako eivät ole Luojan lahjoja vaan
ihmisen keksintöjä. Miksi alistua? Miksi myydä aivojaan ja kehoaan valtiolliselle
järjestelmälle, globaalille markkinoille? Kun kulutamme äärellisen planeettamme
sellaisia ominaisuuksia, joita ei koskaan enää tule takaisin, muutamme hyvää,
kaunista ja terveellistä harmaaksi, pitkäveteiseksi ja rumaksi. Samalla
kulutamme itseämme. Vain kulunut ihminen kuluttaa.
Erich Fromm
sanoo, että ihminen ei pelkää mitään muuta niin paljon kuin että hän joutuu
laumasta poissuljetuksi. Ollakseen samanlainen kuin muut - ja jos mahdollista
hiukan parempi, hän tekee mitä tahansa.
Kuluttaminen
ei ole ekosysteemin kannalta haitallista, vaan pikemminkin ekosysteemin
toiminnan ehdoton edellytys. Tämä ei tarkoita, että ekosysteemi tarvitsisi
juuri ihmislajia "kuluttamisen raskaan taakan kantajaksi". Vain
uusiutumattomien resurssien kulutus tai uusiutuvien resurssien kestämätön
käyttö johtaa turmioon. Kulutus luonnontalouden eli ekologian näkökannalta
noudattelee luonnon tapahtumia: luonnossa yhteyttävät kasvit ovat tuottajia,
eläimet kuluttajia ja mikrobit ja sienet hajottajia.
Edustuksellisen
demokraattisen järjestelmän heikkous on sen vastuuttomuudessa ja
läpinäkymättömyydessä. Tämä johtuu siitä, että ylimmät vallanhaltijat voivat
esiintyä anonyymisti, joten heillä ei välttämättä ole kovin suurta kannustinta
toimia moraalisesti oikein. Kun anonymiteetti vie vastuun, häviää samalla myös
tosiasiallinen valta. Valta ja vastuu kun ovat aina sidoksissa toisiinsa. Valta
ei tietenkään häviä minnekään. Valta siirtyy mahtaville globaalia suunnittelua harrastaville yrityksille.
Valtaa ovat pitävinään ne, jotka on määritelty muiden kansalaisten edustajiksi.
Valtio
tarvitsee perheen olemassaolonsa oikeutukseksi. Perhe on minivaltio. Se turvaa
ihmisen tarpeen yksityisyyteen, kiintymykseen, lasten kasvatukseen,
keskinäiseen apuun. Valtio sitten suojaa perhettä muiden perheiden
hyökkäyksiltä.
Valtio on
vallitsevan luokan välikappale hallita muita - ei laillisessa merkityksessä
vaan mystisessä ja pyhässä merkityksessä. Valtiolla eli miesyhteisöillä on oma
toimintatapa, arvomaailma ja ajattelutapa. Valtio kohottaa miehen itsetuntoa.
Kun nyt
naisia on yhä enemmän parlamenteissa ja eduskunnissa, ei päätöksiä tehdäkään
siellä, vaan yhä edelleen miehille yksinoikeudella kuuluvissa yrityksissä.
Naisia ei ole edustajina niissä valiokunnissa eikä johtokunnissa, vain sosiaalisissa ja
uusintamistyötä tekevissä ministeriöissä ja valiokunnissa.
Valtiossa kaikki
perustuu rahaan ja rahan kiertoon. Olen hyvä kansalainen, jos ostan kaiken.
“Työn” tekeminen ilman ammattilaisen apua on rikollista. Jos leikkaan tukkani,
teen tilini, hoidan lastenlapseni ja syön mitä omalta pellolta ja navetalta
saan, niin totta kai se alentaa Suomen bruttokansantuotetta.
Englantilainen
sosiologi Tom Hodgkinson on sitä mieltä, että laiskaksi tulee kutsua
ihmistä,
joka ei vaivaudu lopettamaan palkkatyötään, vaikka sitä vihaakin.
Minulle
ekoihmisenä on vastenmielistä, että suurin osa palkkatyöstä tarkoittaa
luonnon
riistoa. Minun pitäisi myydä aikaani tienatakseni rahaa, jolla siten
ostan kaupasta niitä asioita, joita voisin itsekin tehdä. Minulle on
myös
vastenmielistä, että jouduin käymään koulua, joka pyrki tekemään
minusta
kuluttajan ja työläisen teollisuudelle, kaupalle ja valtiolle. Koulu ei
opeta
käyttämään käsiä tai jalkoja eikä opeta harmoonista elämää luonnon ja
eläinten
kanssa.
“Ihmisen
pitää vapautua palkkatyön kahleista, alkaa tehdä niitä asioita, joita pitää
tärkeinä eikä niitä joista maksetaan. Eläköön työttömyys!” Miten vapauttavilta
kuulostavatkaan nämä Gorzin 20 vuotta sitten kirjoittamat lauseet.
Saksassa
kehitetään mallia työn kolmijaosta: palkkatyö (valtiollisesti tärkeä), omatyö
(ihmis- ja sukusuhteissa tärkeä) ja kansalaistoiminta (yhteisöllisesti tärkeä).
Näin tässä nk. Münchenin mallissa rikotaan palkkatyön hierarkkinen yliarvostus.
Se rohkaisee ihmisiä aktiiviseen toimintaan kunkin omista lähtökohdista.
Ihmisiä
ovat aina liikuttaneet perustarpeet: nälkä, vilu, seksuaalinen paine.
Nykään kulutuskulttuuri on ottanut käyttöönsä ihmisen yksinäisyyden ja
läheisyyden kaipuun. Seksuaalisuutta ovat ohjailleet historian aikana
kirkko, valtio ja nykyisin markkinavoimat. Meidän on
osoitettava, mitä muuta seksuaalisella voimalla voi tehdä kuin uh uh ja
uh,
ostaa sen saamiseksi muotikrääsää ja hengailla deittipaikoissa.
Ekoeroottinen
vallankumous tulee olemaan rankka haaste kulutusyhteiskunnalle -
nuori etsiikin yhtäkkiä itseään, vapauttaan ja ekstaasiaan muusta kuin
dressman-paidoista.
Työväenliikkeellä
ja ympäristöliikkeellä oli vielä näkyvä vastustaja. Nyt marssimme rähinöimään
itsenäisyyspäivän juhliin, koska ei ole kohdetta pahan olon ja kaiken
älyttömyyden syylle. Kuka on globalisaatio? Missä sen voi tavoittaa? Jos
valitan kohdalleni tulleesta epäoikeudenmukaisuudesta, vastassa ei ole ihminen,
vaan kone, byrokraatti, lakiviidakko, uhkasakko.
Sanotaan,
että sillä jolla on euro kädessä, on äänestyspäivä joka kerta hänen mennessään kauppaan. Lenin sanoisi,
että vihollinen lyödään sen omilla aseilla. Rahalla yhteiskunta pyörii, siis
rahalla se on myös muutettava. Jokainen joka ostaa banaanin, on mukana
globalisaatiossa. Jokainen joka ottaa lainaa, on siinä vielä tiukemmin mukana,
sillä hyöty koroista kulkeutuu moninkertaisena globalisaatiolle. Jokainen joka ostaa
uuden auton, vahvistaa globalisaatioherrojen suunnitelmia. Miten kovasti
kilpailutetaan tuotteita. Kuka on kuullut öljyn hinnan kilpailuttamisesta?
Poliittisesti asia on niin arka, että maailmanmarkkinat voivat sopia tästä
yhdestä asiasta täysin ystävinä.
Kehitystä uhkaava yllättävä tosiasia on masentuneisuus. Ahdistuminen. Yritämme kaikin voimin
sisäistää globalisaation vaatimukset, vaikka järki ja intuitio sanoo, että
jatkuvassa kulutuksessa ja kilpailussa ei ole järjen hiventä. Kuka voi enää
itse päättää, milloin nousee sängystä ja milloin viettää vapaa-aikaa, mitä
opettelee ja mitä viestii lapsilleen. Lähes puolet varhaiseläkkeistä myönnetään
jo nyt masentuneisuuden takia. Nuorista joka neljäs ei näe elämisen iloa.
Vanhana emme kuole saappaat jalassa, vaan uuvuttavaan laitostumiseen. Kehon
toiminnat pidetään teknisillä ja kemiallisilla keksinnöillä yllä, mutta mitä
tehdä aivoille, muistille, mielelle? Ihminen ei enää protestoi, vaan vetäytyy.
Eihän vastustaminen kuitenkaan hyödytä.
Jokainen
meistä terveisti älykkäistä ihmistä tietää, että se joka aamuisin kiristää
kravatin kaulaansa tai vetää jakkupuvun ylleen aamiaisen syötyään, puhuu
selvää kieltä: Olen sisäistänyt sosiaalisen kontrollin. Heinrich Heinen sanoin:
olemme nielaisseet sen kepin, jolla meitä on lyöty. Hänen on täytynyt sisäistää
ihmiselle ja luonnolle ei-lajityypillinen elämä. Götz Eisenberg puhuu
moraalisesta otsoniaukosta.
Parikymmentä
vuotta sitten E.F.Schumacher kuvasi Pieni on kaunista -kirjassaan
palkkatyötä: ”Ihminen tekee 8 -16 työtä ja päätöksiä sellaisten asioiden edistämiseksi, joita
häntä illalla TV-ruudun ääressä istuessaan kehotetaan kaihtamaan. Kuka meille sanoo,
mikä on oikein ja väärin? Sen sanoo porvarillinen ja kapitalistinen
kulttuuri/järjestelmä. Suurtuotantohan vaatii vakiintunutta kulutusta ja
vakiintunutta tuotantoa. Vielä 50 vuotta sitten oli helppo nähdä, miten valtio
ja markkinavoimat sen tekivät, mutta tänä päivänä hirveintä on tämä tosiasia:
valtiolla on menetelmät, joilla se saa meidät kontrolloimaan itse itseämme.
Valtiovallan ei tarvitsekaan enää harjoittaa jatkuvaa ulkoista kontrollia eikä
massiivista pakottamista.”
Miten on
mahdollista, että ihminen saadaan tekemään palkkatyötä ja antamaan vastikkeetta
valmistamansa tuote pois? Miten on mahdollista, että vanhemmat pistävät jo
kolme vuotiaan lapsen sosialisaatioketjuun? Kahdeksanvuotiaalle kerrotaan: ole
täsmällinen, ahkera ja seuraa mitä ammatteja maailmanmarkkinoilla tarvitaan.
Sinusta tulee menestyjä, idoli.
Psykoanalyysi
kuvasi vuosisadan alussa ulkoisten pakotteiden sisäistämistä yliminäksi. Kun
ihmiset muodostavat ydinperheitä, aviopareja, tapahtuu ulkoisten pakotteiden
sisäistäminen jo lapsille automaattisesti nk. isän kädestä. Lapsi tekee mitä
vanhemmat määräävät, aluksi rangaistuksen pelosta ja varttuessaan omasta
vakaumuksestaan samaistuessaan vanhempiinsa. Yliminä tekee työtään opettajan,
esimiehen, poliitikon muodossa. Porvarillinen elämänmalli pysyy stabiilina.
Tuleehan
kalliiksi määrätä poliisi työntekijän niskaan. Tänään, Älä osta mitään -päivänä
on onnistuttu siinä, että vahdimme itse itseämme: tänään en osta mitään.
Huomenna ostan, että olen niin kuin muutkin. Se on meidän tietoisuus, mikä
ottaa kaikilla elämän alueilla poliisin valtuudet. Eli omatuntomme pintakerros
toimii kuin suomettuminen aikanaan.
Kaksi vuosisataa sitten Ranskan vallankumouksen johtajat kuten Robespierre uskoivat, että ihminen, joka on “luonnon mestariteos”, osaa lähes refleksinomaisesti nähdä, mikä on oikein ja mikä väärin. Porvarillisen ja kapitalistisen järjestelmän on liian kallis palkata työvoimaa vahtimaan ihmisiä, joten arvot on saatava sisäistettyä. Ihminen vahtii itse itseään.
Uudesta aurinkoajan kulttuurista
kirjottava Fritjof Capra sanoo, että se joka on nykyjärjestelmässä
terveen kirjoissa on tosi sairas, sillä järjestelmä on niin sairas.
Mitä enemmän luemme sitä paremmin tiedämme, että jo seuraava sukupolvi
riutuu ihmiselimistölle kelpaavan veden, humuksen ja ilman puutteesta.
Mutta onko se ihmisen mieli, mikä osoittaa kestämättömyyttä ennen kuin
luontoäidin antimet loppuvat?
Taloustieteilijät
osoittavat tilastollisesti ja matemaattisilla kaavakkeilla, miten elintaso
nousee, jos kulutan enemmän, ostan palveluita ja tavaroita enkä valmista itse enkä
auta muita. Numeroita vastaan on vaikea taistella. Näin menestyvä ihminen ei
käytä enää aivojaan, saatikka sitten sydäntä tai tunteita.
Matkan
varrella on unohtunut mitä se elintaso oikeastaan on, mikä on kelpo
kansalainen. Bruttokansantuote on hirmusana tulevaisuuden kuluttamattomassa
yhteiskuntaideassa.
Kun
viikingit nitistivät kansoja, ei ollut kyse elannosta eikä mistään
välttämättömästä. He ostivat arvokkaita kiviä, arvokkaita metalleja, mausteita,
luksusartikkeleita, sillä siihen aikaan ihmisten perusedellytykset olivat
lähellä, turvallisesti saatavilla. Mutta jos tänään räjähtää missä päin tahansa
planeettaamme, vaikuttaa se elämääni, jos ei muuten niin ainakin eläkesäästöni
romahtavat.
Meidän on
hyvin vaikea vaikuttaa omaan elämäämme.
Talous samoin
kuin tiede on tullut eläkeikään. Eläkeiän ovat saavuttaneet sellaiset asiat
kuin edustuksellinen demokratia, salainen äänioikeus, monetaarinen valuutta,
porvarillinen ydinperhe - puhumattakaan lentokoneista, atomivoimaloista,
panssareista, vesivessoista. Kun vietämme näiden ja satojen niiden johdannaisten
hautajaisia, ei tarvitse olla surullinen, sillä uusi on otettavissa vastaan.
Tarvitaan hiukan työtä ja nerokkuutta, että se pääsee varttumaan. Suunta on
selvä: Avaruusaluksemme ei osaa pysähtyä lastaamista varten. Meidän on pysyttävä
liikkeessä niillä eväillä mitä olemme saaneet. Ja tänä päivänäkin kulutimme
niin paljon, että tarvitsisimme yhdeksän maapallon kokoista avaruuslaivaa, että
meidän jälkeemme tulevalla kuudennellakin sukupolvella olisi vielä ilmaa
hengittämiseen.
1. Tässä
poliittisessa tilanteessa ensimmäinen askel on perustulo. 2000 mk/kk kaikille.
Sillä summalla ei kukaan elä kaupunkiolosuhteissa, joten jokaisen on mietittävä
jotain elämän jujua. Maalla, ja varsinkin yhteisössä, rahasumma on
ruhtinaallinen, koska niissä tehdään töitä ja säästöt ovat mittavia jaettaessa
TV, sanomalehdet ja autot. Yhteisö voi hoitaa vanhuksensakin.
2.
Hyvinvointivaltion tulopohja on uudistettava kokonaan. Valtio ei saa pyytää
keneltäkään rahaa siitä, että hän palkkaa jonkun ihmisen tai että hän tekee
työtä. Valtion on saatava raha siitä, että joku ostaa luonnonvaroja ja
ilmakehää saastuttavan koneen, käyttää moottoritietä, ostaa
keinokuituvaatteita, syö pakattua tai ulkomaista ravintoa.
3. En
suosittele monellekaan yhteisöön muuttamista. Yhteisössä eläminen on kuitenkin
lähes nollakulutusta, mutta ihmisen evoluutio ei ole vielä siinä vaiheessa,
että ihminen kestäisi yhteisössä - hankkia ruoka, lämpö ja oma ilo yhdessä.
·
Kuluttamaton
- tarkoittaa permakulttuuria
·
yhteiskunta
- valtio on päästettävä eläkkeelle
·
idea -
malleja ei uudesta ole, mutta paljon pieniä siemeniä
·
työpaikka
- miksi uhrata valveillaoloaikansa rahan, paperin saamiseen?
· talous - yhä isompi, yhä enemmän, yhä mekaanisemmin.