SEN PIENEN ERON SUURET SEURAUKSET VAI SEN SUUREN ERON PIENET SEURAUKSET?
Saksalaisten
VIHREIDEN ohjelma voisi olla osa maailman naisväen antologiasta. Ne arvot,
joita naiset naisliikkeissään kautta maailman ajavat on kirjattu siististi
aiheittain poliittisen toimintaehdotuksen muotoon.
“Politiikka,
liikenne, koulutus, ulkopolitiikka, maanviljely jne. tulee järjestää niin, että
ne ovat kaikkien hallittavissa, jopa keittiönpöydästä käsin, ja että ne
turvaavat lapsillemmekin saasteettoman ja ihmisen mittaisen elämän.“
Ekososialistiset palkkatyöfeministit vastaan
ekoliberaalit äitityypit
Saksan Vihreän puolueen naisosuus vaikuttaa enemmän
feministiseltä kuin äitimäiseltä - tällöin feminismillä ymmärrän ääriinsä
vietyä naisten itsenäisyyttä ja äitimäisellä "miehet ovat miehiä ja naiset
naisia" -ajatusta, lähinnä emomaista elämänasennetta.
Ohjelma tukee Ruetherin näkemystä, jonka mukaan naisten
alistaminen ja luonnon alistaminen kuuluvat yhteen historiallisesti ja
ideologisesti. Hän näkee naiset nimenomaan luonnon osana ja luonnon ihmisen
(miehen) hallinnan kohteena. Näiden alistajien mielestä kaikki ruumiillinen ja
aineellinen on ontologisesti ja moraalisesti alempana tietoisuuteen ja henkeen
verrattuna.
Ekososialistien
separatistisia feministisiä mielipiteitä kyseenalaistavat vähemmistön
ekoliberaalit emotyypit. Ekoliberaalien mielestä miehet ovat miehiä olivatpa valta-asemat
yhteiskunnassa mitä tahansa. Tätä "pientä" eroa voi verrata
ekologiseen kiertoon: "Biotoopit, ekotoopit ja kosteat alueet haluamme
säilyttää, vartalon kemian hylkäämme. Biologisia sukupuolieroja emme halua
kiistää." (Gisella Erler) Ekoliberaalien mielestä naisellisuudelle tulisi
antaa oma erityinen, miehisyydestä erottuva osa yhteiskunnassa. Vasta kun
naisten ja miesten erilaisuus on tunnustettu, voivat naiset alkaa kehitellä
omaa arkkitehtuuriaan, lääkäri- ja neuvonta-asemia. Heidän mielestään
feministien vaatimus perinteisen naistyön hylkäämisestä on järjetön. Itsensä
toteuttamisessa on vapauden ja vastuun ristiriita suuri. Oman itsenäisyyden
puolustaminen on joissakin tilanteissa yhtä tärkeää kuin sukupuolivietin
(libidon) vastainen työ. Naisellisten ajatus-, toiminta- ja työmuotojen tulisi
läpäistä kaikki yhteiskuntakerrokset ja tultava osaksi niitä, ei jakamalla tehtäviä
kiintiömäisesti niin kuin ekososialistit vaativat.
Ekososialististen feministien mielestä ekoliberaalien vaatimukset eivät edistä tasavertaisuutta, vaan alistavat naiset siihen osaan, jota miehet ovat heiltä kautta vuosisatojen vaatineet. Normaali nainen olisi se, joka kasvattaa lapsensa, on uskollinen miehelleen ja huolehtii puutarhasta. Muut naiset ovat "hysteerisiä emansseja", jotka eivät usko naisille ominaisiin piirteisiin eivätkä korosta naisellisuutta. Palkkatyöläisten mielestä emot eivät halua tunnustaa, mitä vuosisatojen aikana naisellisuus on naiselta vaatinutkaan.
Työttömyys
naistenkin ohjelmassa
Saksan
VIHREIDEN ohjelman naisosuus jakautuu kuuteen osaan: naiset ja työelämä, perhe
ja muunlaiset elintavat, geeni- ja sikiönkehittämistekniikka, naisiin
kohdistuva väkivalta, abortti, ulkomaiset naiset Saksassa, laki syrjintää
vastaan. Itse ohjelmaluonnos alkaa kuvaavasti: "Tytöksi syntyminen
tarkoittaa yhteiskunnassamme jo syntymänsä perusteella ala-arvoiseksi
leimatuksi syntymistä."
Erityisesti naiset joutuvat kärsimään säästö- ja
talousarviosta, koska juuri he huolehtivat maksutta lapsista, vanhuksista ja
sairaista. Naista kohtaan paheksuttavaa on myös se, että tiedotusvälineissä
nainen kuvataan yhä miehen seksuaalisten tarpeiden tyydyttäjänä. Tästä seuraa,
että mm raiskaamista pidetään hupaisana ritaririkoksena.
Feministien politiikan päämäärä on naisten
hyväksikäytön lopettaminen. Naiset havittelevat yhteiskuntaa, missä ei ole
väkivaltaa eikä roolisidonnaisuutta. Naisten tulisi mennä mukaan työelämään ja
muuttaa sitä sisältä käsin. Heidän tulisi kannustaa itseohjautuvia
järjestelmiä, tuottaa todella tarpeellisia tuotteita sekä kehittää luovuutta ja
vapautta edistäviä työolosuhteita.
Naiset ja
työ, työ ja työ
Ohjelmassa esiintuotujen
tilastojen mukaan naiset tekevät koko maailman työmäärästä 2/3, kuitenkin he
saavat vain 1/6 tuloista ja omistavat vain yhden prosentin tuotantovälineistä.
Koulutusammatteja on kaikkiaan 460 ja niistä 69 on tyypillisesti naisten
ammatteja. Niissä vaaditaan sellaisia naisellisia ominaisuuksia kuin huolellisuus,
sorminäppäryys ja kestävyys. Puolipäivätöistä 90 prosenttia tekevät naiset.
Ohjelman mukaan juuri nämä naiset ovat sortuneet ankkuroimaan sukupuolisidonnaisen
työnjaon.
VIHREÄT vaativat kaikista koulutuspaikoista sekä julkisen ja yksityisen sektorin työpaikoista yhtä paljon naisille kuin miehille. Eikä siinä kaikki: naisilta tulisi poistaa ikäyläraja koulutuksen ja työpaikan suhteen. Heille tulisi maksaa eläkettä myös siltä ajalta, jonka he ovat viettäneet kotona lapsia hoitaessaan.
Perheinstituutio miehisen valtiovallan
keksintö
Perhe- ja avioliittotilastot
ovat Saksassa surullista luettavaa: vajaa kymmenen prosenttia miehistä auttaa
kotitöissä, 35 prosenttia aviovaimoista joutuu miehensä pahoinpideltäväksi,
tuhannet isiensä ja sukulaistensa raiskattaviksi.
Avioerolakia on viime vuosina uusittu niin, että
epätietoisuus elatusmaksuista estää naisia jättämästä usein liiankin
lamaannuttavan ja sairaalloisen perheympäristön. Kuitenkin avioliiton
solmimiskäyrät ovat viime vuosina kääntyneet nousuun. Syynä ei VIHREIDEN
mielestä ole suinkaan avioliiton arvostuksen nousu vaan naisten työttömyyden
roima kasvu.
Mikä on syynä epäoikeudenmukaisiin perhesuhteisiin? Ohjelman
mukaan patriarkaalinen ja hierarkkinen valtiovallan tukijärjestelmä. Niin työ-
kuin sosiaalinen ja poliittinen elämä rakentuu pienperheen toimintaedellytysten
tukemiseen. VIHREIDEN mielestä jokaiselle tulisi suoda mahdollisuus valita oma elämänmuotonsa.
Naiset
vaativat laista pois pykälää, joka velvoittaa aviolliseen sukupuoliseen
kanssakäymiseen. Henkinen ja fyysinen pakottaminen pitäisi tuomioistuimen
edessä olla yhtä raskauttavaa ja rikollista. Oikeudessa on pidetty lieventävänä
asianhaarana, jos väkisinmakaajana on ollut ystävä tai sukulainen. Tätä
käytäntöä naiset pitävät oikeuksiaan pahasti loukkaavana.
VIHREÄT
naiset pitävät geeni- ja sikiönkehittämistekniikkaa naisiin kohdistuvana uutena
väkivallan muotona. Syntyvyyttä ei ohjaile naisten etu vaan pääoma ja tutkijat.
Naiset ovat menettämässä oikeuden määrätä omasta vartalostaan: lääkärit
päättävät, ketkä lapset saavat syntyä ja ketkä naiset saavat niitä tehdä.
Keinohedelmöitysinsinöörit pystyvät tulevaisuudessa korvaamaan keinokohdun
avulla naisen synnyttäjänä.
VIHREÄT
eivät kiellä sitä, etteivätkö juuri naiset kärsisi hedelmättömyydestä eniten.
Heidän mielestään tämä "kärsimys" on kuitenkin näennäinen eli johtuu
ympäristön painostuksesta. Sosiaali- ja talouselämä ovat nostaneet äitiyden
kultajalustalle.
Geeni- ja sikiö tutkimus rinnastetaan ydinvoimatekniikkaan. Niiden sanotaan olevan vastaus nykyajan ongelmiin. Naisten mielestä harvemmin mietitään sitä, että niin hedelmättömyys kuin saasteongelmatkin ovat nykyisen teollisuusyhteiskunnan aikaansaannoksia. Hedelmättömyyden on todettu aiheutuvan sekä stressistä että ympäristömyrkyistä. VIHREÄT eivät ole valmiita paikkaamaan sosiaalisia ja ekologisia ongelmia hedelmällisyystekniikalla. Sen sijaan he vaativat niiden lääketieteellisten, sosiaalisten ja ympäristön aiheuttamien syiden selvittämistä, jotka ovat johtaneet hedelmättömyyteen.
Raiskaus osoitus miehen heikosta
itsetunnosta
Patriarkaalinen
järjestelmä pitää yllä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Miehet pönkittävät
itsetuntoaan naisten avulla. Raiskaus osoittaa myös murskaavasti naista
halveksivaa asennetta, tapahtui se sitten avioliitossa tai sen ulkopuolella,
henkisen tai fyysisen väkivallan keinoin. Jokainen väkisinmakaaminen - anaalinen,
oraalinen tai vaginaalinen - on tuomittava ja rangaistava. Nykyään
raiskauksesta tulee vain silloin rangaistus, jos pystytään osoittamaan, että
nainen on pyrkinyt fyysisestikin estämään miehen seksuaalisten tarpeiden
tyydyttämisen. VIHREÄT haluavat asettaa fyysisen ja henkisen pakottamisen sekä
suostuttelun ja lahjomisen samalle tasolle.
VIHREÄT vaativat myös perustuslain pykälän 184 poistamista.
Sen mukaan prostituutio on sallittua, mutta prostituoitu on rikollinen!
VIHREITÄ kammoksuttaa myös se, että naiset joutuvat apua hakiessaan virkakoneiston verkostoon. Sosiaalipalvelu, avioneuvola ja poliisi työntelevät pahoinpideltyjä naisia luukulta toiselle.
Syntymättömästä elämästä päättää yksin
nainen
Vaikka Saksassa abortti tuli lailliseksi vuonna 1974,
sallittiin se siitäkin lähtien vain, mikäli äidin tai lapsen henkinen tai
fyysinen terveys on vaarassa. Näistä vaaroista ei VIHREIDEN mielestä saa nykyään
päättää nainen vaan lääkäri. Niinpä Liittotasavallan lakien mukaan väärin
perustein suoritetusta abortista saatetaan lääkäri tuomita viiden vuoden vankeuteen,
raskautensa keskeyttänyt äiti vuoden vankeuteen. Sairasvakuutuskassoilla ei ole
yhtenäistä menetelmää abortista koituvien maksujen suhteen, ja kun maan suurin
puolue CDU käy voimakasta kampanjaa 'syntymättömän elämän puolesta',
matkustavat saksalaiset naiset yhä niin kuin aina ennenkin Hollantiin
yksityispotilaiksi.
VIHREIDEN mielestä on naisen häpäisemistä julistaa
abortin tehnyt nainen rikolliseksi. Naisen vartalo on tässäkin suhteessa
annettu miesten, aviomiesten ja isien omaisuudeksi.
Rasismi ja
seksismi versovat samasta maasta
Ulkomaalaisten
naisten asema Saksassa huolestuttaa VIHREITÄ erityisesti. EEC:n ulkopuolelta
tulevat naiset eivät saa Saksassa minkäänlaista perheenperustamistukea eikä
turvapaikkaa anoneille myönnetä lapsilisää.
Perheellisistä naisista suurin osa saa työluvan vasta
viiden vuoden oleskelun jälkeen. Jos ulkomaalainen nainen eroaa miehestään
ennen sitä, joutuu hän sosiaaliturvan varaan, mikä puolestaan tarkoittaa maasta
karkotusta.
VIHREIDEN mielestä rasismi ja seksismi kulkevat käsi
kädessä. Siksi naispolitiikka on samalla kamppailua painostusta, rasismia ja
ulkomaalaisia vieroksuvaa politiikkaa vastaan.
Naisten
tulevaisuudenverstas Bremenissä
Ohjelmakeskustelun
lisäksi naiset ovat pohtineet omissa piireissään myös pieniä arkipäiväisiä
asioita. VIHREÄT naiset pohtivat Bremenissä "kaupunginosan arkipäivää".
He halusivat tapaamisellaan ehdoin tahdoin välttää tilanteen, missä
erityisalalle koulutetut naiset pitivät esitelmiä erityisalaltaan.
Kun ensimmäisenä teemana oli nainen ja lapsi, olivat
feministit ja emot taas vastakkain. Kaikki olivat samaa mieltä niistä
ongelmista, joita nainen kohtaa saatuaan lapsen. Hänen liikkuma-alansa
rajoittuu huomattavasti. Seurauksena on yksinäisyys ja eristäytyminen.
Jotkut olivat sitä mieltä, että naisteema ei saisi
olla mikään erityisaihe, sillä kuuluvathan naiset itsestään selvästi osana
jokaiseen aiheeseen - oli sitten kyse taloudesta, koulutuksesta tai
lähidemokratiasta. Lapsettomat naiset olivat perin kyllästyneitä alituiseen
keskusteluun lapsista. He halusivat vaihtaa mielipiteitä syrjinnästä
työelämässä, sosiaalisesta roolikorsetista, seksismistä.
Kuitenkin suurin
vedenjakaja naisten välillä oli separaatio vai integraatio, eriytyminen vai yhdistyminen.
Erityistä naispolitiikkaa on tarpeellista tehdä niin kauan, että kaikilla
naisilla on varma toimeentulo, kaikki naiset voivat vapaasti liikkua ja esittää
mielipiteitään, pimeät ja tyhjät kadut eivät enää pelota naisia (ekososialistiset
separatistit pitävät ratkaisuna naistakseja ja itsepuolustuskursseja), kunnes
seksikkäät mainokset on lopetettu ja pornokaupat suljettu, kunnes homo- ja
heteroseksuaalisuuteen taipuvaisten välille ei enää aseteta raja-aitoja, kunnes
ei enää ole normitettuja suhteita.
Tulevaisuuden
verstaassa vaadittiin:
1. erilaisille ihmisille erilaisia asuntoja -
yhteisasuntoja, pienasuntoja, yksiöitä
2. täystyöllisyyttä niin miehille kuin naisille, samaa
palkkaa henkisen kuin ruumiillisen työn tekijöille. Miksi niille psykologeille,
jotka puhdistavat likaa sielusta pitäisi maksaa enemmän kuin niille naisille,
jotka puhdistavat sitä ihmisistä?
3. eri sukupolville - ei välttämättä saman suvun
edustajille - ja erilaisessa elämäntilanteessa oleville tulisi tarjota
mahdollisuus asua yhdessä
4. kaupungin ja maaseudun välinen ero tulisi poistaa.
Ensimmäisenä askeleena olisi yksityisautoilun lopettaminen, jolloin tiet,
parkkipaikat saisivat uuden merkityksen
5. katukeittiöitä kotitöiden helpottamiseksi
Naisten ehdotus
työelämän ongelmiin
Kansantalouden "epävirallinen sektori",
vaihtoehtoinen osa eli duaalitalous askarruttaa VIHREITÄ naisia. Ekoliberaalien
mielestä se tarjoaa ratkaisuvaihtoehdon naisenkin ongelmiin. He perustelevat
näkökantaansa sillä, että koska tulevaisuudessa palkkatyö joka tapauksessa
vähenee, ja koska juuri palkkatyön muodossa on maailmaa eniten saastutettu ja
ihmistä alistettu, tulisi omalle työlle antaa suurempi merkitys. Palveluelinkeinot
olisi korvattava: lastentarhojen ja suutareiden, pesuloiden ja leipomoiden
sijasta tulisi kehittää pesutupia ja korjausverstaita. Näiden puhdetöiden
ansiosta lisääntyisi ihmisten vapauden tunne - jokainen voi valita
itselleen sopivan ajan ja tavan selviytyä tehtävistään. Näiden ekoliberaalien
mielestä feministit ihannoivat liiaksi palkkatyötä.
Ekososialistit
pitävät kaksoistaloutta vain kotityön uutena määrittelynä ja sen kannattajia
"taantumuksellisen VIHREÄN yhteiskunnan edustajina" (Verena Krieger,
VIHREIDEIN naisten työvaliokunnan puheenjohtaja). Tuomio on jyrkkä:
puolipäivätyö vahvistaa vallitsevaa epäoikeudenmukaista järjestelmää. Naiset
käyttäisivät ensin energiansa palkkatyöhön ja hoitaisivat sen jälkeen vielä
yhteiskunnalle kuuluvan huolehtimistyönsä. Miksi on niitäkin naisia, jotka
yrittävät tehdä duaalitaloudesta jopa tavoittelemisenarvoisen, tuskastelee
Verena Krieger.
Jos miehet tekevät jotain kotona, johtuu se enemmänkin
rahan puutteesta kuin tekemisen halusta. Duaalitalouden vaatimiin
kotiaskareisiin ryhtyisivät vain ne miehet, jotka ovat päivän työskennelleet
kirjoituspöydän ääressä ja jotka siten kaipaavat vastapainoa. Niillä miehillä
on myös tavallista suurempi palkka, jotka voivat tehdä pakosta harrastuken.
Näiden feministien mielestä herrat vasaroivat vain, koska renoveerauksesta on
tullut muotiharrastus. Heidän mielestään duaalitalouden vaatima oma työ on
siten sekä luokka- että sukupuolisidonnaista.
Mihin jäikään erotiikka?
Vielä vuonna 1982 oli Saksassa eniten luettu VIHREÄ oppikirja
Petra Kellyn "Väkivallattomasti VIHREÄÄN tulevaisuuteen". Yhden
kirjansa viidestä luvusta hän oli otsikoinut "Yhteiskunnan erotisoitumisen
puolesta". Petra Kellyn mielestä se pieni ero on ollut jo riittävän kauan
nykyisten valtasuhteiden pönkittäjänä. Ihmissuhteita vaikeuttaa kilpailu,
kateellisuus, omistamisenhalu, valtataistelu ja menetyksen pelko. Poliitikkona
hän syyttää valtiovaltaa ja teollisuutta tunne-elämän kytkemisestä mekaaniseen
tuotantoelämään ja peniskeskeiseen seksuaalisuuteen.
Saksalaisilla
naisilla on vielä pitkä matka tasa-arvoon miesten kanssa ja ehkäpä ohjelma
keskittyy siksi tässä vaiheessa vasta naisten saattamiseen miesten tasolle lain
edessä. Onhan Saksassa vain 36 prosenttia opiskelijoista naisia (Suomessa 64
prosenttia, vajaa 10 prosenttia valtuutetuista on naisia Suomessa 30 prosenttia,
naisten työttömyysprosentti on 8, miesten 6 prosenttia (Suomessa 6,5 naisten,
7,3 miesten työttömyysprosentti).
Vai onko
niin, että ihmisen fyysisen ja emotionaalisen ulottuvuuden hyväksymisen
vaatimukset kuuluisivatkin ERITYISEEN MIESTEN OHJELMAAN? Kun nainen on
vuosisatojen aikana kärsinyt yhteiskunnallisesta syrjinnästä, on mies joutunut
kamppailemaan niiden arvojen ulkopuolella.
Tamperelainen psykoterapeutti Matti Luoma on sanonut,
että erityisesti suomalaista miestä auttaisi vapautumaan ahdistuksestaan
eroottisuuden hyväksyminen. Hänen mielestään ei edes tiedemies voi onnistua
työssään ilman voimakasta eroottissävyistä tunne-elämää, intohimoa ja kiihkoa.
Entä sitten poliittisesti aktiivinen nainen? Petra
Kellyn eroottisessa yhteiskunnassa parisuhteita ei tiivistä riippuvuus ja
omistuksenhalu, vaan vastuuntunto toisen kasvamisesta sekä oman itsensä eheys.
Tunteista ei saa tulla käyttötavaraa, jota arvostetaan hyötyominaisuuksien
mukaan. Petra Kellyn mielestä meidän tulee "hellinä, eroottisina ihmisinä
oppia tuntemaan toinen ihminen ilman pelkoja ja syyllisyydentunteita".
Onko tätä päämäärää ajatellen oikea tie separaatio vai
integraatio, feministinen emanssi vai naismainen emo? Ehkä jotain varsin
olennaista saksalaisten naisten keskusteluista on jäämässä huomiotta? Voisiko
Pekka Kuusen käyttämä sana lajikumppanuus vilahtaa ohjelmassa silloin tällöin?
Entä
Suomessa? Tavoittelevatko suomalaiset naiset lisää lastentarhoja ja puolikasta
kaikista viroista, vai olisiko ajateltavissa yhteiskunta, jossa ei sen paremmin
lastenhoito kuin työpaikkajakaumakaan olisi mies- eikä naiskysymys. Katkeroituneet
naiset eivät kravattikaulassa vaatisi puheenjohtajuutta eikä vaipanvaihdosta
vapautumista. He eivät suunnittelisi naisohjelmia oissa naisten tiloissa
naisryhmissään eivätkä toteuttaisi niitä naiskiintiöihin vedoten.
Kirjallisuus:
Wahlprogrammentwurf
'87, Die Gruenen, Frauen
Verena Krieger: Der Reiz einer heilen Welt, Gruener basisdienst 3/85
AG Frauen und Kommunalpolitik: Den Frauen die Hälfte des Himmels, gdb 4/86
Marie-Luise Beck-Oberdorf: Zukunfswerkstatt: Frauenfreundliche Stadt, 4/86
Barbara Debus: Sexismus ade, gbd4/86
Robin Morgan: Sisterhood is Global, Anchor Books, N.Y.1984
Hilkka
Pietilä: Tulevaisuuden vaihtoehto tässä ja nyt, Alternativen,
Akademilitteratur, 1985
Petra Kelly:
Um Hoffnung Kämpfen, Gewaltfrei in eine gruene Zukunft, : Lamuv Taschenbuch 29,
Bornheim 1983