Tantralainen ajattelu lähtee siitä, että miehen ja naisen yhdynnässä tulee esille ihmisen perusidentiteetti, olemassaolon ykseys, koko universumin perustoiminta. Miehen ja naisen yhteensulautuminen vastaa jumalallista luomista. Tämä tarkoittaa femiinisyyden ja maskuliinisuuden yhtymistä. Ihmistä liikuttava energia kehittyy vastapoolien yhtyessä. Kun ihminen tajuaa, että hän ei ole täydellinen, hän alkaa etsiä toista puolikasta.
Alhaisimmalla tasolla nämä energiat yhtyvät kuin eläimet vietin vieminä intohimoisesti. Ne etsivät täydennystä itsensä ulkopuolelta - tekniikasta, mielihyvästä tai yltäkylläisyydestä. Ihmisen kehittyessä yhtyminen käy tietoiseksi. Ihminen tajuaa energiavirrat ja osaa käyttää niitä henkiseen kehitykseen. Kehittyessään ihminen alkaa tajuta, että koko maailmankaikkeus on hänessä ja hän yhtä maailmankaikkeuden kanssa. Jos ihminen keskittää elinvoimansa sukuelimiin, henkiseen kehittymiseen jää vähemmän energiaa käytettäväksi. Ihmisestä on tultava "kosminen rakastaja“, sanoo Sam Keen.
Täydellinen ihminen pystyy saavuttamaan itsessään molemmat energialähteet. Kuten tiedetään, Jumalan poika syntyi neitsyestä. Jumalallinen tila on sellainen, jossa ihminen ei tunne enää kahtiajakautumista, yksinäisyyttä tai erillisyyttä. Hengessä kaksi vastakkaista poolia eivät ole koskaan eronneet toisistaan. Samoin kuin sydän, aivot ja maksa toimivat kaikki yhdessä toteuttaen omaa tehtäväänsä, ihmisen on osattava erottautua ja yhdistyä. Ihmisen ei tule jäädä ykseyden olotilaan.
Osho: Epäaito seksi on tarkoituksenmukaista epäaidossa yhteiskunnassa
Tantra-seksin
filosofisen oppi-isän, intialaisen Osho Rajaneeshin mukaan seksuaalisuus
typistyy nykyään mielihyvän ympärille: seksuaalisia nautintoja etsivä ihminen
rakentaa alituisesti perustaa, mutta ei koskaan pystytä taloa tälle perustalle.
Sanoja “seksi" ja “rakkaus" käytetään ikään kuin niiden välillä olisi jokin sisäinen yhteys. Niin ei Oshon mielestä kuitenkaan ole. Rakkaus syntyy vasta kun seksi on mennyt. Rakkaus tarvitsee johdannon ja omat esileikkinsä. Erona rakkauteen on rakastumisen houkutin, esileikki. Se on maaperän valmistelua yhdynnälle. Seksi on sellaisenaan liian äkillistä ja liian väkivaltaista. "Teidän seksinne taustalla on helpotuksen tarve. Se on kuin aivastus – kunnon aivastus. Energiaa purkautuu, olo helpottuu. Sellainen ei ole luovaa. Se auttaa rentouttamaan, mutta muuta hyötyä siitä ei ole. Seksiä voi käyttää astinlautana, mutta seksissä ei kannata pysyä ikuisesti. Juuri tätä tantra tarkoittaa, tantraa voi käyttää sinä astinlautana." Ja kun kerran on kokenut seksin hurmion niin ymmärtää, mistä mystikot ovat puhuneet – suuremmasta orgasmista, kosmisesta orgasmista.
Tantrinen yhdyntä on pohjimmiltaan aivan päinvastainen ja
erilainen kuin "paneminen". Yhdessäolon tarkoitus ei ole helpotus eikä energian purkaminen. "Yhdessäolo merkitsee
pysymistä seksiaktissa ilman siemensyöksyä, ilman energian laukeamista. Orgasmin
kokeminen ei tuota pelkästään suurinta mahdollista nautintoa, mihin keho kykenee,
se antaa myös aavistuksen siitä, että tässä ei ollut kaikki. Se aukaisee oven. Se
panee ihmisen tiedostamaan, että olet suotta etsinyt merkitystä ulkopuolelta. Todellinen aarre on
sisälläsi. Jos sanomme hekumaista yhtymistä huipuksi, tantran orgasmia voi kutsua laaksoksi.
Siinä ei saavuteta kiihotuksen huippua, vaan hyvin syvällinen laakson kaltainen
rentoutuminen. Tantrassa kiihottuneisuus on vain alku. Yhdynnän aikana
rakastaja ja rakastettu rentoutuvat. Minkäänlaista liikettä ei tarvita.
He kerta kaikkiaan rentoutuvat rakastavaisessa syleilyssä. Kun mies tai nainen
tuntee, että erektio on häviämäisillään, vain silloin tarvitaan vähän liikettä
ja kiihotusta ja taas seuraa rentoutuminen. Tällaista syvällistä syleilyä voi
jatkaa tuntikausia."
Osho sanoo: seksiä ei tule elää
tiedostamattomasti eikä sokeasti. Seksi on vain keino, ei päämäärä. Jos ihminen
käyttää keinojaan väärin, koko hänen elämänsä tarkoitus tuhoutuu. Seksiä tulee
käyttää ponnahduslautana henkisyyden saavuttamiseksi.
- Kun
korkeampi onni on ihmiselle tarjolla, alemmat onnellisuuden muodot menettävät
merkityksensä.
- Minkä
voi kadottaa se on ensin saavutettava.
- Vain
se jolla jotain on, voi menettää.
- Rikas
ihminen voi luopua rikkauksistaan, ei köyhä ihminen.
- Kun
lapsi varttuu, kadottavat leikkikalut merkityksensä. Lapsi ei sublimoi eikä
tukahduta. Hän yksinkertaisesti kasvaa aikuiseksi. Leikkikalut muuttuvat
turhiksi ja lapsellisiksi, kun lapsi lakkaa olemasta lapsi.
Oshon mukaan seksin
puolustaminen tai vastustaminen on hyödytön lähtökohta. Jokainen meistä on
saanut alkunsa seksin avulla ja meissä kaikissa on sisäänrakennettu ohjelma
synnyttää uutta elämää seksin avulla. Olemme osa suurta jatkuvuutta. Kehomme on
tuomittu kuolemaan, siksi se sisältää myös ohjeet joiden avulla se voi luoda
uuden kehon. Koska kuolema on ehdottoman varma, on myös seksuaalisuus pakottava
tarve. Jos seksi olisi vapaaehtoista, ei maan päällä olisi enää yhtään ihmistä.
Jokaisella
mielentilalla ja ajatuksella on matalaa tai korkeaa säteilyä. Jotkut havaitsevat
näitä säteilyjä yhtä selvästi ja välittömäsi kuin toiset valonsäteen
silmillään. Mitä korkeampia ovat taajuudet ja mitä lyhyempiä aallot, joita ihminen
säteilee, sitä enemmän ne lähentyvät niitä tiettyjä taajuuksia, joita tieteellisesti
ei voida todeta, mutta jotka kuitenkin välittömästi koetaan. Niitä nimitetään yksinkertaisesti
esimerkiksi rakkaudeksi.
"Tuomitsemme
aidon ja pakotamme ihmisen epäaidoksi,
koska epäaito on hyödyksi epäaidossa yhteiskunnassa. Epäaitous on
tarkoituksenmukaista siellä, missä kaikki ihmisetkin ovat epäaitoja.
Aito lapsi joutuu perin juurin ristiriitaisiin tilanteisiin tässä
yhteiskunnassa. Se on noidankehä. Lapsi
syntyy yhteiskuntaan ja yhteiskunta on jo valmiina sääntöineen,
käyttäytymismalleineen ja moraalikäsityksineen, jotka lapsen on
opittava.
Varttuessaan lapsi muuttuu epäaidoksi. Epäaidon persoonallisuuden
vuoksi kaikki
yritykset, kaikki teot, kaikki etsintä on epäaitoa, epätodellista.
Tantran
mukaan totuuden voi löytää vasta kun on juurtunut todellisuuteen."
(Osho, Tantra,
spirituaalisuus ja seksi). Osho kirjoittaa:
Aikaa ei ole. Unohdat ajan kokonaan, aika lakkaa olemasta
sinulle. Et ole enää ajassa mukana. Menneisyys ja tulevaisuus eivät ole läsnä.
Koko olemassaolo on keskittynyt tähän hetkeen.
Nämä kolme tunnetta tuottavat meille ekstaasin,
hurmion. Seksi luo vain tilanteen, jossa tämä voi tapahtua luonnollisesti. Heti
kun tiedämme ja heti kun olemme oppineet tuntemaan nämä elementit, voimme luoda
ne itsenäisesti ilman seksiä. Meditaatio on pohjimmiltaan seksitön
seksikokemus.
Ihmistä
pelottaa erityisesti kaksi asiaa – seksi ja
kuolema. Molemmat ovat perustavan laatuisia elämän mysteereitä. Seksin
tunteminen on
yhtä kuin elämän tunteminen. Valaistunut ihminen haluaa tuntea
kuoleman, sillä jos ei tunne
kuolemaa, ei voi myöskään tietää, mitä ikuinen elämä on. Todelliselle
etsijälle
sekä seksi että kuolema ovat perusasioita, mutta tavallisilta
kuolevaisilta molemmat puheenaheet ovat kiellettyjä – niistä ei saa
puhua. Kuitenki seksi ja
kuolema, molemmat ovat elämän
perusasioita.
Oshon ydinopetus
- Kyllä! Opetan teitä menemään syvälle sisään rakkauteen. Ja opetan teille myös, miten voitte päästä syvälle seksuaalisuudessa, sillä ei ole muuta mahdollisuutta kasvaa seksuaalisuuden yli. Seksin läpi kulkeminen on ainut tie päästä siistä ulos – ja minun päämääräni on johtaa teidät siitä ulos.
- Ja minä haluan, että pääsette siitä eroon! Mutta en vastusta seksiä, sillä ne jotka sitä vastustavat, eivät koskaan pääse siitä eroon.
- Kun ymmärrätte ja koette
seksuaalisuuden syvällisesti, voitte vapauta siitä.
- Jos tukahduttaa seksuaalisuutensa, jatkaa se myyräntyötään alitajunnassa, tiedostamattomassa. Seksin alistaminen ei ole oikea tie, vaan sen radikaali muuntaminen ymmärryksen avulla, ja ymmärrys tulee kokemuksesta. Siksi annan teille vapauden kokea kaikkea, mitä teidän kehonne ja teidän ymmärryksenne haluavat kokea. On vain yksi ehto: Olkaa hereillä, olkaa tietoisia mitä tapahtuu!
- Kun menette syvään rakkaudessa, täysin tietoisina ja avoimina, huomaatte, että teitä ei vedä puoleensa rakkaus vaan se tosiasia, että järki ja mieli suljetaan pois räjähdysmäisen orgasmin ajaksi, rakkauden riemuvoiton ajaksi. Todellisuudessa se ei olekaan seksi, joka antaa teille tämän ihanan kokemuksen. Seksi auttaa teitä saavuttamaan transsendentaalisen kokemuksen luonnollisilla menetelmillä. Mutta vain hetkeksi.
- Jos voitte saavuttaa tämän mielentilan meditaation avulla, on asia paljon paljon yksinkertaisempi, sillä voitte tehdä sen yksin. Ette tarvitse ketään toista, ette ole kenestäkään riippuvainen. Ja toiseksi, jos voitte kokea ykseyden meditaation avulla, ette menetä energiaa. Päin vastoin, teistä tulee vitaalisempi, sillä energia säilyy. Ja kolmanneksi, kun voitte saavuttaa tämän tilan meditaation avulla, voitte jäädä siihen olotilaan niin kauaksi aikaa kuin haluatte. Buddha elää päivin ja öin, 24 tuntia, orgasmin olotilassa. Miettikääpä: ne vähät hetket, jotka te koette eivät ole mitään verrattuina buddhan kokemuksiin.
- Kun jatkatte meditaatioa, tiedostatte vähitellen tämän totuuden, Sillä hetkellä teille selviää, miksi olitte niin kiinnostuneita seksistä ja sinä päivänä menetätte kaiken kiinnostuksen seksiin.
Elisabeth
Haich: Rakastetussa näkee jumaluuden
Unkarilainen joogaopettaja Elisabeth Haich on laajimmin tunnettu seksuaalisuuden henkisen ulottuvuuden puolestapuhuja. Haich kertoo kirjoissaan, miten seksuaalienergiaa voidaan hallita, ja miten sen avulla voidaan nopeuttaa henkistä kehitystä.
Sukupuolirauhasten hormonit eivät ole
olemassa vain jälkikasvun siittämistä varten, vaan ne ovat tärkeitä ihmisen
kehitykselle. Sukupuolihormonien avulla ihminen kykenee lataamaan kehon
jatkuvasti uudella elinvoimalla, kehittää itseään
alhaalta ylöspäin, eläimellisyydestä henkiseksi ihmiseksi.
Suurimpana
vaikeutena opetuksessa Haich näkee sanojen ja
selittelyn rajallisuuden. Tajunnan kehityksessä yritetään kuvata
asioita,
joille ei ole sanavastineita varsinkaan länsimaisissa kielissä. Ihminen
ei voi
ymmärtää sellaista, mistä hänellä itsellään ei ole mitään kokemusta.
Ihmisellä ei voi olla aavistustakaan kastanjan mausta ennen kuin hän on
itse maistanut
kastanjaa, tullut osaksi kastanjaa. Samoin ihminen ei voi tietää, mistä seksuaalisuuden
henkistämisessä on kyse, ennen kuin on itse ottanut ensimmäisen askeleen.
Mutta jotta ihminen voi tavoitella jotain, on hänellä oltava itu siitä, mitä
hän tavoittelee. Unkarin kielessä on erilaisille rakkauden
ilmenemismuodoille erilaisia sanoja. Unkarilaiset eivät voi ymmärtää,
miten Jumalaa, vanhempia, lapsia, kotiseutua, rakastettua, lähimmäistä tai myös
koiraa ja hevosta tuntevaa rakkautta voi ilmaista samalla sanalla.
Seksuaalisuudessa piilevää voimaa on vaikea opettaa
suusanallisesti myös siksi, että energiavirroissa on kyse arkitodellisuudesta
suuresti poikkeavasta prosessista. Minkälaisten
vaikeuksien kanssa onkaan kamppailtava, kun haluaa kuvata muille
uniaan. Unessakin
vallitsee toinen ajan ja paikan taju kuin kolmiulotteisessa järjellä
käsiteltävässä ja opitussa maailmassa. Ihmisen itsen syvyyksissä ei ole
ulottuvuuksia, ei ajan käsitettä, usein ei juuri sen henkilön
tunnettakaan. Miten on
siis mahdollista kuvata niitä elämyksiä, jotka ihminen kokee sielun
syvyyksissä ja tuntee pelkkinä olemisen tiloina, jos niille ei ole
sanavastinetta?
Jumala on alkutila
Kaikkien näkyvän maailman ilmiöitten perustana on
alkuvoima, jolla on pyrkimys takaisin ykseyteen. Pyrkimys ilmenee vetovoimana
toisiaan täydentävän positiivisen ja negatiivisen puoliskon välillä.
"Sinä seisot nyt tässä edessäni, koska maan vetovoima pitää sinun kehosi
tässä. Jollei tämä voima vaikuttaisi, olisit sinä ja kaikki mikä ei ole
kasvanut kiinni, jo aikoja sitten sinkoutunut maailmankaikkeuteen." Mutta
mistä on lähtöisin maan keskipisteen voima, joka vetää kaiken itseensä? Jos täydentävä
puolisko on jäänyt jäljelle ilmenemättömiin, silloin täytyy myös maapallolla
olla täydentävä puoliskonsa ilmentymättömissä. Voima joka vetää maata
kaikkineen keskipisteeseen, on pyrkimys maan ja ilmenemättömän puoliskon
yhdistymiseen. Kotiinpaluu hylättyyn jumalalliseen, paratiisin ykseyteen,
Jumalaan, on vain siten mahdollinen, että materia henkistyy. Se merkitsee, että
materia muuttuu jälleen hengeksi. Tämä tahto, tämä pyrkimys ykseyteen ilmenee
kaikessa, siis myös kehossa painovoimana!
Ykseyttä, ikuista olemassaoloa, joka ei tunne kahtia
jakautuneisuutta eikä kärsi pirstoutuneisuudesta voi kutsua Jumalaksi. Jumala
on luova prinsiippi, se on henkinen alkutila, jossa positiivinen ja
negatiivinen, antava ja ottava voima ovat kiinni toisissaan täydellisessä
tasapainossa. Ihminen on lähtenyt tästä alkuvoimasta. Hänelle on jäänyt ikuinen
kaipuu palata ykseyteen. Alitajunnassa kaikilla on edelleen tieto ykseydestä,
ja halu yhtyä siihen takaisin.
Haigh
kertoo: "Olen ottanut vapauden ilmaista ajatuksen
yksinkertaisin sanoin ja olen käyttänyt vanhoja kulutusta kestäviä
käsitteitä. Tämän mukaan kutsun elämän alkulähdettä, jota kukaan
tiedemies ei vielä
ole pystynyt selittämään, vanhalla nimellä Jumala. Ne jotka aavistavat
niin
sanottujen uudenaikaisten nimitysten perustuna olevan todellisen
Jumala-käsitteen,
tajuavat merkityksen myös vanhassa sanassa Jumala. Järkeistiedolla ei
Jumalaa tavoita.
Voimme vain itse olla Jumala. Tätä sanaa en siis käytä uskonnollisesti
tunnelmoiden, vaan Spinozan, Newtonin ja Einsteinin hengessä."
Kehossa ykseyden kokeminen ei ole mahdollista, sillä
materia on esteenä. Koska seksuaalisuudessa yhdistyy materia ja henki, on
juuri seksuaalisuus se avain, jolla voidaan aukaista aineen ja hengen välillä
oleva portti, palata ykseyteen ja jumaluuteen. Seksuaalisuuden voimasta
eläimellisestä lajista tulee henkinen. Sukupuolielinten avulla voi materiassa
elävä ihminen kokea hetkeksi yhdeksi tulemisen. Orgasmissa ja intiimissä
läheisyydessä voi saada pienen aavistuksen mahtavasta ykseyden voimasta.
Korkeimman tietoisuuden saavuttaminen on ihmisen
kehityksen päämäärä. Ihmisen tarkoitus on kasvava, lisääntyvä tietoiseksi
tuleminen. Tämä kehitys alkaa tiedostamattomasta vietti-ihmisestä. Seksuaalivoiman
tarkoituksena on johdattaa ihminen korkeimpaan tietoisuuteen.
Kun et enää etsi toista puolikasta
Henkisellä tasolla ei ole mitään erillistä mies- ja
naissukupuolta; henki on kokonaisuus. Se mikä ulkomaailmassa on mahdotonta,
voidaan kokea sisäisessä maailmassa, tietoisuuden tilana. Henki on
sukupuoleton. Siksi tietoiseksi tullut ihminen ei enää etsi kaikessa toista
puolikasta vaan kokonaisuutta. Hänen ongelmanaan ei ole enää kehon
sukupuolisuus, vaan maallisen välttämättömyyden ja henkisen mahdollisuuden
tasapainoinen yhdistäminen.
Haichin mukaan maan päällä on kahdenlaisia ihmisiä;
eläviä, joista jo on tullut ihmisiä ja kuolleita, jotka ovat vasta miehiä ja
naisia. Ruumiillista nautintoa tuntevat ne, jotka eivät vielä itse elä, vain
heidän kehonsa elää. He syövät, juovat ja nautiskelevat vain nautinnon vuoksi,
ja ollakseen mahdollisimman terveitä, voidakseen puristaa kehostaan esiin niin
paljon kuin mahdollista. Alitajunnasta tulevat äänet ovat heille kauhistus ja
he ovat keksineet käsitteet paholainen ja enkeli kuvatakseen omaa sisäistä
kamppailuaan.
Luovan voiman matalammat värähtelyt ihminen tuntee
kehossaan seksuaalisena paineena, korkeammat värähtelyt sielussaan rakkautena
eli vetona kohti ykseyttä. Kaikki tietoisuuden taajuudet ovat korkeampia kuin
esimerkiksi lyhytaaltojen, röntgen- ja radiumsäteiden taajuudet.
Elisabeth Haigh kertoo, että itseään tiedostamattomalla ihmisellä vaikuttaa seksuaalivoima eläimellisen fyysisenä kiihkona - hermojännityksenä. Korkeammat keskukset ovat vasta latentissa vaiheessa. Tyydyttämätön voima etsii hermokanavien kautta toista purkautumistietä. Fysiikassa on osoitettu, että kun jonkun voiman värähtelytaajuus kasvaa, se ei ole enää samaa energiaa kuin aikaisemmin. Purkamaton jännitys kohoaa ja ihminen latautuu yhä korkeammilla taajuuksilla. Myös seksuaalienergia muuttuu oikein latautuessaan ja varastoituessaan niin, että jännite ei vaikuta vain sukuelimiin vaan koko ihmiseen. Kun ihminen oppii muuntamaan seksuaalienergiaansa, hän ei koe sitä enää seksuaalisena tarpeena ja paineena, joka häviää, kun se tyydytetään, vaan luovana voimana. Vähän kerrassaan hän saavuttaa sen tason, jolloin hän kiihottuessaan ei enää koe pelkästään animaalista purkautumisen tarvetta vaan inhimillistä yhteenkuuluvuutta. Profeetoilta on seksuaalis-fyysinen halu pudonnut pois kuin kypsä hedelmä puusta. He pyrkivät ylittämään minäkeskeisyyden ja saamaan mystisen, transsendentaalisen kokemuksen.
Rakastumisen kohde ei ole persoona, vaan persoonassa
olevaa jumalallista. Jos itse kunkin tehtävä niin vaatii, täytyy hänen voida
empimättä jättää rakkainkin ihminen, koska on aina nähtävä, että se, mikä
hänessä on rakkauden arvoista, on Jumala, eikä hänen persoonansa. Persoona on
Jumalan ilmenemisen välikappale. Muissakin henkilöissä voi löytää samat
ilmentymät ja rakastaa niitä. Rakasta Jumalaa jokaisessa ihmisessä, silloin et
ole sidoksissa kehenkään. Ihmisille, joissa on tunnistanut Jumalan, tulee olla
uskollinen elämässä ja kuolemassa, rakastaa henkilöä Jumalan työvälineenä.
Haich jakaa ihmisen kehittymisen seitsemään
eri tasoon. Matalimmalla tasolla ihminen elää toteuttaakseen lajin
säilytysviettiä, seksuaalista ja ruumiillista kiihkoa. Toisella tasolla ihmisellä
on näiden lisäksi itsesäilytysvietti. Hän tietää hyvin, milloin hänellä on
nälkä ja vilu. Kolmannella tasolla hänellä on tahdonvoima ja jopa luovuutta.
Neljännellä tasolla ihminen pystyy tunnistamaan erilaisia tunteita. Viidennellä
tasolla hän pystyy hallitseman jopa omat ajatuksensa ja omat elintoimintansa.
Kuudes taso ilmenee intuitiona ja sisäisenä näkemyksenä. Ihminen tajuaa, mitä
on universaali rakkaus ja ykseys maailmankaikkeuden kanssa. Seitsemäs taso on
puhtaasti henkinen olotila, jumaluus, korkein tietoisuus itsestä.
Jokaisen elävän olennon sisin olemus on tämä ainoa,
jakamaton, jumalallinen itse. Apostoli Paavali sanoo: Sillä Jumala joka sanoi
Loistakoon valkeus pimeydestä, on se joka loisti sydämiimme (2.kor 4:6). ”Sillä
me olemme kaikki yhdessä hengessä nidottu yhdeksi ruumiiksi ja kaikki olemme
saaneet juoda samaa henkeä. (1.Kor. 12:13, 26,27) Jos yksi jäsen kärsii,
niin kaikki jäsenet kärsivät. Mutta te olette Kristuksen ruumis – logos – ja
kukin osaltanne Hänen jäseniään.” Kristus sanoo: ”Tämän maailman ajan lapset
naivat ja menevät miehelle. Mutta ne jotka on arvollisiksi nähty pääsemään
toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene
miehelle. Henki on kokonaisuus. Niiden tietoisuus kuolee kehon elämän ja kuoleman
mukana, jotka eivät koskaan tulleet tietoisiksi hengessä. Tässä yhteydessä
Kristus puhuu ”kuolleista, jotka hautaavat kuolleensa”. Paavali sanoo heitä
”luonnollisiksi ihmisiksi, jotka eivät ymmärrä hengen puhetta, vaan pitävät
sitä hulluutena (1.Kor 2:14).
Miten ihminen voi kehittää itseään henkisesti?
Haichin mukaan ihmisen on hankittava kokemuksia ja oltava myös kärsivällinen kehittyäkseen. Iankaikkisuudessa on kylliksi aikaa.
Tärkeä on toimia tietoisesti. Jokaista tunnetta ja jokaista ajatusta on
tutkittava. Ihmisen on opittava miettimään sitä, mitä haluaa miettiä eikä sitä mitä
ajatukset tuovat mieleen. Korkea henkinen tila on hyvin yksinkertainen: ihminen
on kokonaisena tässä ja nyt läsnä.
Jos tietoisuutta halutaan kehittää korkeamman asteiselle
jumalalliselle voimalle, täytyy ensin valmentaa kehoa. Ruumiillisia ja
aistillisia nautintoja ylläpitävät ihmiset eivät Haichin mukaan elä itse,
vain heidän kehonsa elää. He pitävät elämänsä päämääränä nautintoa ja ajan
kuluttamista. He ovat järjellä varustettuja eläimiä. Vain fyysistä kuntoaan
ylläpitävien ja ruoasta ja esteettisestä mielihyvästä nauttivien ihmisten
hermot eivät vielä pysty ottamaan vastaan eivätkä edes kestäisi korkeampia
tajunnan tasoja eli tietoa ja tunnetta, jota he eivät voi selittää. Tällaisen
ihmisen kehitys on pysähtynyt murrosikään.
Vaarana on, että kun ihmiset keskittävät
elinvoimansa sukuelimiin, tahdonvoima heikkenee ja ahdistus, velttous ja
kykenemättömyys elämään lisääntyy. Ihmisen olemus pirstoutuu.
Pala kuollutta rautaa muuttuu magneetin avulla
eläväksi. Samaan tapaan voi ihminen harjoittaa kehonsa elinkykyä. Ensimmäinen
askel on luonnonmukainen elämäntapa. Omista lähtökohdistaan Elisabeth Haich
suosittelee joogaamista. Joogan avulla voi alkaa ymmärtää, mitä alitajunnassa
ja ylitietoudessa liikkuu.
Kun äärettömästä avaruudesta virtaa lämpöä, se
synnyttää ensin korkeinta värähtelyä vaativaa henkistä energiaa. Vähitellen
värähtelyt hidastuvat, aallot pitenevät ja ne tulevat yhä tiiviimmiksi ja
aineellisemmiksi, kunnes tullaan matalimmalle tasolle, niin sanottuun
kuolleeseen aineeseen. Sekään ei ole kuollutta. Kaikissa järjestelmissä kiertää
luova voima, elämä.
Vähän kerrassaan ihminen saavuttaa tason, jolla hän
kiihotustilassa ei enää koe pelkästään animaalista purkautumistarvetta vaan
merkkejä "inhimillisestä yhteenkuuluvuudesta“. Haichin mukaan vasta
tällöin massaihmisestä alkaa kasvaa yksilö. Hän ei enää tyydy mihin tahansa
kumppaniin.
Jokainen
joogaa ja meditaatiota harjoittava ihminen tulee joskus siihen kohtaan
sisäisessä kehityksessään, jolloin hänen on aloitettava välienselvitys
oman alitajuntansa kanssa.
Luontainen kehityskulku on jokaisen ihmisen sisimmässä ja toimii
samalla tavalla kuin kasvi, joka kasvattaa itselleen ensin juuren,
sitten lehdet ja kukinnon saavuttaakseen lopulta kehityksensä
kohokohdan: hedelmän tuottamisen. Tämä päämäärä on piilevänä jo kasvin
siemenessä. Ihmisessäkin on kyky saavuttaa korkein päämäärä. Se ei
ole lapsi vaan Jumala. Samoin kuin kukka tarvitsee tähän
prosessiin, lisääntyäkseen, lisälämpöä, lämmitysaine ihmiselle on
seksuaalivoima. Saavutettu kehitystaso seuraa mukana, kuoleman hetkellä
ja seuraavassa elämässä on lähtökohtana tämä korkein saavutettu taso.
Mikään ponnistus ei mene hukkaan!
Itämaiset ihmiset pitävät Lingamia elämän jumalallisten voimien
ruumiillistumana ja palvovat hedelmällisyyttä jumalallisuutena, jonka
avulla on mahdollista saada lapsia. Sitä vastoin länsimaissa
kreikkalaiset ja roomalaiset jumalat esitetään täydellisissä
klassisissa kuvaamataiteissa sukuelimet katkaistuneina ja vahingoitettu
kohta on peitetty viiniköynnöksen tai viikunapuun lehdillä. Siinä
paljastuu länsimainen seksuaalisen patologisuus.
Suuret pyhimykset lännessä ja idän suuret mestarit eivät koskaan olisi
voineet olla niin typeriä, että he olisivat halunneet heittää pois
seksuaaliset ilot, uhrata ne ja luopua niistä. Niitä pidettiin
todellisina ja pysyvinä ilojina.
"Kun ei tietoisuudessa enää samastu projektioon, heijastumaan,
ilmennykseen, vaan samastuu projisoijaan, ilmituojaan, joka on itsen
tosi olemus, silloin kantaa elämää tietoisena itsessään. Pala
polttopuuta ikävöi koko olemuksellaan tulta. Eräänä päivänä se
sytytetään ja se tulee yhdeksi tulen kanssa. Juuri siksi kun tuli sen
sytyttää ja tekee eläväksi, puu palaa poroksi, tuhkaksi ja kuolee.
Puunpala ei tiedä, että tästä kuolemasta on olemassa vapautus, että
ylösnousemus on mahdollista. Jos se käyttäisi hyödykseen palamisensa
ajan ja siirtäisi sinä aikana tietoisuutensa puuna olemisesta tuleen
tullakseen tulessa tietoiseksi, tullakseen yhdeksi tulen kanssa,
tullakseen itse tuleksi, silloin sen tietoisuuden ei tarvitse kuolla
puuolemuksen kuollessa. "Emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me
muutumme”, sanoo Paavali (1. Kor. 15:52).
Järki voi vain ymmärtää, ei koskaan havaita, todeta, nähdä, kuulla, maistaa, tuntea eli välittömästi kokea.
* Niin kuin vesipisarat uivat meressä, ovat ne meri.
* Luku yksi on jakamaton samoin kuin Jumala on
jakamaton. Kaikki muut luvut ovat yhdellä jaollisia, koska luku yksi
sisältyy jokaiseen lukuun.
* Ilman lukua yksi ei ole olemamassa mitään muuta lukua.
Kerran kysyttiin Beethovenilta, miksei hän mene naimisiin: Miten
voisin kirjoittaa musiikkiani, jos tuhlaisin voimani avioelämässä. Ei
ole olemassa suurempaa iloa kuin päästä lähestymään jumaluutta ja tuoda
sitä alas maan ihmisille, kirjoitti Beethoven Wegelerin perheelle.
Vakaata avioelämää viettävät eivät voi tulla profeetoiksi. Jos he
luovan työnsä aikana kohoaisivatkin jumalallisen hengen tasolle –
Jumalan henki on sukupuoleton – ja tänä aikana samastuisivat henkensä
kanssa, niin työnsä suorittamisen jälkeen heidän tietoisuutensa vajoaa
jälleen alemmalle, inhimilliselle tasolle, jolloin heistä tulee jälleen
sukupuoliolentoja. He eivät siis vielä olleet kasvaneet ”eheäksi
kokonaisuudeksi”, he olivat vasta eheytymässä kokonaisuudeksi.
Pyhimystä luonto ei voi enää houkutella ansaansa.
* Missä ei ole polttoainetta, siellä ei myöskään
tuli pala. Lampussa on oltava öljyä kun ylkä saapuu, sanotaan
Raamatussa.
Mitä
korkeammalle ihmisen tietoisuus kohoaa sitä yksinkertaisemmaksi,
vaatimattomammaksi, luonnollisemmaksi, raittiimmaksi hän tulee, sitä
enemmän hän on hereillä ja sitä rauhallisempi hän on. Hän on semmoinen
kun on.
Mantak Chian taolaiset opetukset
Myös kiinalaisen taolaisuuden vanhat seksuaaliset salaisuudet opettavat
säilyttämään seksuaalienergiaa ja muuttamaan sitä ihmisen sisällä.
Päämääränä on, että seksuaalienergiaa käytetään viisauden, ymmärtämisen
ja vapauden saavuttamiseksi, ei hetken mielijohteesta, tavan vuoksi tai
nautinnon tavoittelemiseksi.
Sana Tao tarkoittaa tietä, tietä universumiin. Tälle tielle sanotaan johtavan monia polkuja ja yksi niistä on seksi.
Taolaisen seksuaalienergian kehittämisen perusperiaatteita on
yksityiskohtaisimmin selvittänyt vuonna 1944 syntynyt thaimaalainen
Mantak Chia. Hän matkusteli vuosikymmeniä Lähi-idässä ja opiskeli
buddhalaisten munkkien ja joogien luona kundalinia, taolaista joogaa,
buddhalaisuutta, Zen-opetuksia, jin- ja jang- voimien kehittämistä sekä
kehon suojausta. Mantak opiskeli länsimaista lääketiedettä, alkoi pitää
kursseja ja hänen seksuaalienergian kierrättämiseen perehdyttäviä
keskuksia perustettiin useisiin maihin. Mantak perusti vuonna 1979
Luonnollisen Parantamiskeskuksen Thaimaahan ja vastaavan keskuksen New
Yorkiin.
Mantakin tavoitteenaan on kehittää tieteellinen menetelmä ihmisen
energiajärjestelmästä - miten seksuaalista energiaa voi
varastoida kehoon, miten sitä voi kehittää sukupuoliyhdynnässä ja miten
spermaenergiaa voi muuntaa.
Perinteisesti taolaiset seksuaaliopit ovat kulkeneet vain Kiinan
keisarillisessa perheessä sukupolvelta toiselle. Menetelmistä ei saanut
puhua julkisesti eikä niistä saanut kirjoittaa. Mantak Chia on sitä
mieltä, että ihmiskunnan kehitys on jo niin pitkällä, että näitä oppeja
voi julkaista kirjana. Ennen hänen teostaan ei ollut ilmestynyt
ainuttakaan kirjallista esitystä siitä, miten käytännössä voi toteuttaa
taolaista seksuaalienergian jalostamista.
Taolaisuudessa seksuaalienenergian kehittämisellä ja jalostamisella on
kaksi päämäärää. Kehittämällä seksuaalisuutta ja siihen liittyviä
voimia voi lisätä fyysistä seksuaalista nautintoa. Harjoituksilla voi
myös vähentää seksuaalista turhautumista, kosteita unia, ennen aikaista
ejakulaatiota ja impotenssia sekä parantaa vitaalisuutta ja terveyttä.
Toinen päämäärä on spirituaalisuuden eli henkisyyden kehittäminen.
Ajatus lähtee siitä, että ihminen muodostuu fyysisestä, sielullisesta
ja henkisestä kehosta. Taossa pidetään kaikkia kolmea kehoa tärkeinä
toisin kuin muissa aasialaisissa meditaatioperinteissä, joissa
arvostetaan sielua ja henkeä fyysisen kehon kustannuksella.
Ihmisen keho vaatii toimiakseen energiaa. Energiaa se saa ruoasta mutta
myös seksistä. Tiedämmehän miten kevyesti ihminen liikkuu
rakasteltuaan. Seksuaalienergia on helposti sulavaa energiaa, koska se
on tuotettu kehon sisällä. Ruoka on sulatettava ja lajiteltava ennen
kuin siitä saa käyttökelpoista energiaa. Seksuaalienergia on valmiina
sellaisessa muodossa, että ihmisen hermo- ja hormonijärjestelmät voivat
ottaa sen vastaan. Jo pelkkä seksin ajattelu välittää aivoihin viestejä
ja muuttaa psyykkistä tilaa sekä ruumiin tuntemuksia.
Taolaisessa seksuaalienergian kuljettamisessa pyritään aluksi
kehittämään tietoisuutta kehosta ja energiavirroista sekä niiden
suhteesta ympäristöön ja muihin ihmisiin. Tarkoituksena on hallita oma
keho ja ohjata energiaa sinne missä sitä tarvitaan. Harjoituksen
edellytyksenä on terve keho. Terveessä kehossa ja puhtaassa
ympäristössä luonnollinen energia virtaa vapaasti. Rämisevä viihde,
huumeet ja huolet vähentävät ihmisen energiavarastoa. Mitä terveempi
keho on, sitä enemmän se kehittää elämän eli ki-energiaa ja sitä
enemmän se pystyy muuttamaan sitä henkiseksi energiaksi.
Tarinan mukaan Kiinan keisareilla oli tapana kutsua Tao-profeettoja
luokseen seksuaalielämän salaisuuksien opettajiksi. Ensimmäinen ehto
oli, että profeetalla oli terve ja voimakas keho ja hän osoitti itse
pidättäytymiskykyä. Keisari ojensi profeetalle lasin viiniä. Jos
profeetta pystyi imemään penikseensä viinin ja päästämään sen takaisin
viinilasiin, hän oli todellinen profeetta. Näin hän todisti pystyvänsä
imemään itseensä myös naisen seksuaalisen nesteen, jin-perustan, ja
siten tunsi kuolemattomuuden salaisuuden.
Toinen ehto terveen kehon lisäksi on oikea hengitys. Ihminen yhtyy
hengittäessään kosmiseen ympäristöönsä. Syvään hengitettäessä energia
virtaa sisäänpäin ja samalla se puhdistaa ja vapauttaa.
Kolmantena ehtona on energian kiertoratojen tunnistaminen. Tiedemiehet
ovat tuloksetta etsineet menetelmiä näiden erilaisia energioita
kuljettavien kanavien mittaamiseksi. Vaikka esimerkiksi akupunktio on
osoittautunut tehokkaaksi, sitäkään ei pystytä selittämään
tieteellisesti. Energian kiertoradoista saa kuitenkin aavistuksen
meditaatiossa. Hiljaa meditoidessaan ihminen voi tuntea lämpimän virran
etenevän ajatuksensa voimasta.
Ihmisen hermosto on monimutkainen. Taolaiset ovat opiskelleet
elämänenergian kiertoa tuhansia vuosia. He kutsuvat energian kiertoa
määrättyjen pisteiden välillä mikrokosmiseksi radaksi. Ihmisessä on
kaksi kanavaa, jotka johtavat erityisen vahvoja virtoja. Suurin
hermopääte on periniumissa, välilihassa, vaginan/kivespussin ja
peräsuolen välissä. Täältä lähtevät hermot kulkevat sydämen kautta
kieleen sekä selkäydintä pitkin suun yläosaan. Kieli on kuin silta,
joka yhdistää molemmat kanavat. Sen avulla muodostuu yhtenäinen kehä.
Energian kierrättäminen tapahtuu keskittymisen avulla. Mielen tulee
antaa liikkua vapaasti energian mukana. Vaikka aluksi tuntuu kuin
mitään ei tapahtuisi, lämmin tunne alkaa vähitellen levitä sinne, missä
energia kulloinkin liikkuu. Hiljaisuudessa voi tuntea ki-energian
virtauksen kehossaan.
Mantak Chia kuvaa sähkömagneettisen energian kierron havaitsemista.
Tuhansia vuosia sitten elämä oli selväpiirteistä: ei ollut televisiota,
huvituksia eikä atomivoimaa, jota olisi pitänyt pelätä. Kaikki
huvitukset ja huolet vievät energiaa ja häiritsevät tajuntaa. Myös ilma
oli puhdasta. Ihmiset saivat luonnollista energiaa. Kun aurinko laski,
eivätkä ihmiset enää pystyneet liikkumaan, he käyttivät aikaa
meditaatioon. Ruumiin toiminnat hiljenivät ja he tajusivat jotain
nousevan heidän kehoonsa. Virta alkoi navasta, kulki selkärangasta
aivoihin ja kielelle, kurkkuun ja jälleen alas navan tienoolle.
Ihmisellä on 32 energiakanavaa, joista jokaista vastaa jokin elin.
Energian kiertoa alettiin kutsua taolaiseksi järjestelmäksi. Kehittyi
taolainen esoteerinen joogajärjestelmä.
Sperman säästäminen
Mantak Chian mukaan sperma on maskuliinisen seksuaalienergian varasto.
Miehen sielun ydin sijaitsee fyysisesti spermassa. Seksuaalienergian
kehittämisen ensimmäinen periaate on siemennesteen säästäminen. Sperma
sisältää vitamiinejä, mineraaleja, hormoneja, proteiinia ja entsyymejä.
Sperman syöminen on yhtä rationaalista kuin vitamiinien ostaminen, hän
sanoo.
Kinseyn raporttiin perustuen on laskettu, että mies tuottaa
elinaikanaan noin 15 litraa siemennestettä. Yhdessä ejakulaatiossa
kuluu keskimäärin puoli teelusikallista. Siinä on miljoona siittiötä,
joista jokaisessa on ihmisen itu. Yhdessä ejakulaatiossa on niin paljon
elämää, että sillä voitaisiin asuttaa koko Yhdysvallat uudestaan, jos
jokainen siittiö hedelmöitettäisiin. Tuon valtavan siittiömäärän
tuottaminen kuluttaa kolmanneksen miehen päivittäisestä energiasta. Se
kuluttaa ennen kaikkea miehen rauhastoimintaa ja immuunijärjestelmää.
Hän käyttää kolmanneksen elämän energiastaan, jota hän saa ruoan, ilman
ja auringon välityksellä tuottaakseen spermaenergiansa.
Miksi keho käyttää niin paljon sen arvokkaista varoista tuottaakseen
miljardeja siittiöitä ja turvatakseen siittiöille niitä tukevan
hormonaalisen järjestelmän? Mantak Chian mukaan luonto ei tuhlaa.
Spermaenergian tarkoitus on kehittää koko ihmisen evoluutiota.
Taolaisessa seksuaalivoiman kehittämisessä tämä elämän energia
käytetään tehokkaasti - se on luonnonlahja, jonka mies on syntyessään
saanut. Spermassa on myös ominaisuus, jota tiede ei pysty vielä
analysoimaan ja se on paljon tärkeämpi kuin mikään vitamiini. Sitä voi
kutsua elämänvoimaksi tai vitaalienergiaksi. Sitä ei voi erottaa
tieteellisillä menetelmillä, mutta kuitenkin juuri se erottaa elävän
kuolleesta.
Mantak Chia on sitä mieltä, että on kallisarvoisen aarteen tuhlaamista
ejakuloida silloinkin, kun tarkoitus ei ole siittää lasta. Toistuva
ejakulaatio heikentää terveyttä, johtaa alitajuisesti naisvihaan ja
vähentää lopulta miehen henkistä kykyä. Hän ihmettelee, että vaikka
nykyään kiinnitetään huomiota luonnonvarojen säästämiseen, niin hyvin
harvat edes uneksivat säilyttävänsä omaa vitaalista energiaansa.
Taolaisuudessa ei vaadita selibaattia, mutta ei myöskään hyväksytä
sukupuolielimiin keskittyvää seksiä. Pelkkien sukupuolielinten
aikaansaama hetkellinen mielihyvä ejakulaatiossa on pinnallinen
verrattuna siihen suureen ekstaasiin, joka saavutetaan hukkaamatta
maskuliinista voimaa ejakulaatiossa. Seksuaalinergian toinen periaate
on transformaatio. Seksuaalisen kiihtymisen aikana energian määrä
kasvaa nopeasti. Osa energiasta nousee itsestään korkeampiin keskuksiin
kuten sydämeen, aivoihin ja hermostoon. Tämä energia muuttuu henkiseksi.
Ulospäin suuntautunut ejakulaatio katkaisee tämän liikkeen ylöspäin.
Useimmat miehet eivät opi tiedostamaan seksuaalienergiansa täyttä
voimaa. Taolaiset miehet osasivat nostaa siemennesteensä ylös
(siemennesteen esanssin?). Siemennesteen nostaminen oli heille yhtä
luonnollisesti kuin hengittäminen. Tämän ansiosta he pystyivät
tajuamaan huomattavasti laajemmin ympäristönsä tapahtumia kuin
nykyihminen. Taolainen menetelmä soveltuu kaikille, joilla on hyvä
fyysinen kunto ja hiljentyvä mieli.
Ejakulaation estämistä ei tule sekoittaa orgasmin keskeyttämiseen.
Taolainen seksi ei myöskään ole sama kuin coitus reservatus, mikä
tarkoittaa yhdyntää ilman orgasmia. Se luo painetta, koska energiaa ei
ole laskettu ulos, mutta ei ole osattu myöskään kuljettaa muualle.
Karetsa taas on persialainen menetelmä. Se tarkoittaa pitkään, puoli
tuntia kestävää passiivista yhdyntää eli liikkeetöntä yhdessäoloa,
odottaen, että maskuliiniset ja femiiniset energiat kehittyvät.
Taolaisuudessa ei ole kyse siitäkään.
Kung fu -menetelmän avulla mies saavuttaa ainutlaatuisen orgasmin, joka
toistuu useita kertoja yhden yhdynnän aikana. Salaisuus on siinä, että
mies ei menetä siemennestettä. Kontroloimalla määrättyjä lihaksia ja
jänteitä alalanteissaan ja antamalla paineen sukupuolielimistä levitä
koko kehoon, hän voi pidättäytyä siemensyöksystä. Mielihyvä poikkeaa
tällöin huomattavasti fyysisestä, jollainen koetaan tavallisessa
orgasmissa. Intensiivisyys on niin suuri, että se johtaa jopa henkiseen
heräämiseen. Mantak Chia sanoo, että monet tiedemiehet kuvittelevat,
että on mahdotonta saada orgasmi ilman ejakulaatiota, mutta hän ja
hänen oppilaansa tietävät, että kyse on vain harjoituksesta, jonka
avulla mieli saadaan kontroloimaan kehon ki-energiaa.
Ki-energiaansa eli omaa elämänvoimaansa ihminen voi lisätä monin eri
tavoin. Tällaisia menetelmiä ovat muun muassa hieronta, akupunktio,
shiatsu, terveellinen ravinto, yrtit, meditaatio ja jooga.
Voimien tasapainottaminen
Nuorilla on luonnostaan paljon elämänvoimaa ja usein se kanavoituu
sukupuolielinten alueelle. Nuori, terve ihminen kuluttaa vain 60
prosenttia energiastaan syömiseen, ruoansulatukseen, hengittämiseen,
työntekoon ja muuhun jokapäiväiseen välttämättömyyteen. Loppuenergia on
hänen vapaassa käytössään. Hän voi tuhlata sen alkoholiin, lääkkeisiin,
massakulutukseen tai videoviihteeseen taikka käyttää sen paritteluun.
Suuren energiamääränsä vuoksi nuoret ihmiset tulevat helpommin
riippuvaisiksi alkoholista, huumeista ja myös seksistä. Alussa
stimulantit moninkertaistavat toimintojen vaikutuksen. Samalla ne
kuitenkin vetävät energiaa pois kaikista elimistä, rauhasista ja
aivoista. Jäljelle jää vain heikkoa energiaa. Jos nuori haluaa
saavuttaa yhtä korkean elämyksen kuin edellisellä kerralla, tarvitsee
hän lisää stimulantteja. Koska hänellä on yhä vähemmän energiaa
annettavaksi, kiihotus ei saavuta toistuvasti yhtä mahtavaa elämystä.
Sen sijaan ihminen, jolla on alhainen ki-energian taso, ei ole yhtä
altis huumeille, koska huumeilla ei ole riittävästi elämän energiaa
imettäväksi.
Koska vanhempi ihminen tarvitsee yhtä paljon energiaa, mutta ei pysty
enää tuottamaan sitä, hän ottaa energiaa munuaisista, maksasta,
keuhkoista, sydämestä, rauhasista ja lopulta aivoista. Ihminen alkaa
heiketä fyysisesti ja henkisesti.
Seksuaalienergiaa kehittämällä, kierrättämällä ja varastoimalla ihminen
voi oppia tasoittamaan kehonsa tarpeita. Viisas mies elää oikein ja
hänellä on energiaa jäljellä vielä 90-vuotiaana. Mantak Chia vertaa
tuhlailevaa seksuaalienergian käyttöä ylenpalttiseen lainanottoon. On
ihmisiä jotka tuhlaavat enemmän rahaa kuin heillä on. He ottavat lainaa
ja uskovat pystyvänsä maksamaan lainan joskus takaisin. Elleivät pysty,
he joutuvat vaikeuksiin ja heidän on opeteltava muuttamaan elintapansa.
Samalla lailla huonot tottumukset kuluttavat elämän energiaa. Elämän
energian tuhlauksesta on rangaistuksena elämänhalun ja terveyden
menetys.
Asian voi ajatella myös niin, että ihminen hankkii sata yksikköä elämän
energiaa päivässä hengittämällä, syömällä ja lepäämällä. Hän menettää
125 yksikköä tupakoimalla, huonolla ruokavaliolla, stressillä,
pelkotiloilla ja siemennesteen tuhlauksella. Saadakseen nuo
ylimääräiset 25 yksikköä on hänen otettava ne aivoista ja muista
elimistä. Tämän vitaalienergian jatkuva tuhlaaminen näkyy tietysti
ihmisessä ajan mittaan.
Ratkaisevaa on kahden erilaisen mielihyvän erottaminen toisistaan.
Toinen mielihyvä tuottaa energiaa, toinen kuluttaa sitä. Osa viihteestä
on sellaista, joka vie ihmisestä energiaa. Esimerkiksi television
katselu vaatii elimiltä energiaa ja vetää elämänvoimaa pois. Se ei
virkistä eikä vähennä stressiä, vaan lisää väsymystä. Ihminen saataa
tuntea hetken huojennusta, mutta tärkeimmistä elimistä on
todellisuudessa vedetty elämänvoimaa. Tämä elimiin kohdistuva stressi
luo negatiivista energiaa ja jos sitä ei osata muuntaa positiiviseksi,
negatiiviset tunteet vahvistuvat. Jopa rauhallinen musiikki vie
energiaa. Tulee tarve etsiä aina uusia lauluja, elokuvia ja näytöksiä.
Mitä enemmän aisteja yritetään tyydyttää ulkopuolisin menetelmin, sitä
suurempaa tyydytystä ne kaipaavat. Miljardien business on kehittynyt
tyydyttämään ihmisen aisteja. Se on alati paisuva ja käärii suuria
voittoja, koska lopullista tyydytytystä ei niiden avulla kuitenkaan voi
saavuttaa.
Normaalissa orgasmissa elämänvoima virtaa ulos universumiin. Jos
ihminen oppii ohjaamaan orgastisen energian sisäänpäin ja ylöspäin,
pääsee energia kehon korkeimpiin keskuksiin. Orgastinen kokemus on
tällöin huomattavasti suurempi. Tällaista orgasmia kutsutaan
totaaliseksi keho-orgasmiksi tai elinten ja rauhasten orgasmiksi. Se on
kokemus, jota tavallinen yhdyntä ei tunne.
Seksuaalienergiaa voi kehittää myös yksin. Ihminen voi yksin
tasapainottaa kehossaan jin ja jang energian. Mutta niin kutsutussa
kaksoiskierrätyksessä mies ja nainen kuljettavat ja kehittävät sitä
yhdessä. Kyseessä on femiinisen ja maskuliinisen energian
tasapainottaminen.
Jari Ehrnrooth: Vastakkainasettelu ei ole menossa minnekään | Ykkösaamun kolumni
8.1.2018
Juutalais-kristillisessä lännessä toivomme rauhaa ja rakkautta ilman
vastakkainasettelua. Itämaisessa ajattelussa intohimosta vapautuminen
ja illuusiottomuus antavat toisenlaisen tulkinnan elämän
tarkoitukselle. Vastavoimat eivät siinä purkaudu, vaan muodostavat
ykseyden. Vasta runoilija Federico Garcia Lorca osasi pukea teoriaansa
ne katoamisen sävyt, joista idealistit eivät halua puhua. Hän eritteli
kolme luovan hengen innoittajaa. Enkeli antaa muodon, muusa sisällön ja
tärkein on peikko, jolta saamme rohkeuden lopulliseen päättäväisyyteen.
Kun mies ja nainen tantrisessa seksissä asettuvat vastakkain yhteen, se
johtaa korkeammalle energiatasolle, mystiseen kirkkauteen. Miksi emme
siis asettuisi vastakkain (tänäkin vuonna). Platonin Faidroksessa
Sokrates ylistää rakkautta runouden kaltaiseksi jumalalliseksi
hulluudeksi. Kun unelma ja kiihko yhtyvät, ihmisyyden valjakosta
riisutaan hävitys ja niin rakastavaisille kasvaa siivet.
.