Viimeksi päivitetty 30.1.2018

Tantra – tämän päivän pelastusoppi!


Tantra on itämainen oppi intohimojen kanssa elämisestä ja siitä, miten himoa voi käyttää hyvän elämän saavuttamiseksi, tajunnan ja viisauden laajentamiseksi. "Kun kehitetään tyhjyyttä, autuasta levollisuutta, vapautuu ihmisessä viisauden tietoisuus", sanotaan Itämailla.

Kaiken kärsimyksen syy on luulo ja uskomus siitä, että joku tai jotain maailmassa on olemassa itsestään ja että jotain on olemassa ikuisesti. Luojan opetus on helppo oivaltaa: et voi astua samaan virtaan kahdesti.  

Miksihän länsimainen sivilisaatio ei ole kehittänyt mitään vastaavaa? Meillä seksuaalisuudelle ei anneta lasten siittämisen ohella muuta merkitystä kuin parisuhteen vahvistaminen ja paineista vapautuminen, nautinto. Seksuaalihimon typistäminen pelkäksi ulkoiseksi toiminnaksi sopii hyvin nykyiseen kertakäyttö- ja kulutuskulttuuriin. Rahalla voit ostaa tyydytyksen, rahalla voit tehdä itsestäsi yhä haluttavamman. Valtiovalta tarvitsee joustavia kansalaisia, talouselämä kulutuksesta nauttivia ostajia. Koska seksuaalinen ekstaasi on yhä mysteeri, siihen on helppo vaikuttaa ja sitä on helppo manipuloida kulloisenkin kulutuksen tarpeisiin sopivaksi.

Luolaihmisille yhdyntä oli yhtä luonnollinen kuin muutkin ruumiin toiminnot, nälkä ja jano. Mies ja nainen pariutuivat ilman intohimoa ja hysteerisiä alkuleikkejä. Kun he piirsivät luolien seiniin suuria siittimien kuvia, kuvasivat he hedelmällisyyden symboleja.

Vasta viktoriaanisen ajan Englanti toi häveliäisyyden ja rajoitukset. Teollistuminen muutti radikaalisti ihmisten elämää – alettiin asua ahtaissa huoneissa, ahtaissa kortteleissa, työpäivä oli pitkäveteinen tehtaassa, palkka säännöllinen. Luonnollinen tekeminen puuttui. Siihen oli tyytyminen ja siksi valtiovalta alkoi massiivisesti säädellä ihmisten seksuaalista käyttäytymistä - luonnollista yhtymisen tarvetta sai tyydyttää vain parisuhteessa, mieluiten pimeässä huoneessa. Syy säätelyyn oli myös, että ei ollut enää suurperheitä, jotka olisivat hoitaneet kodittomat lapset. 

1960-luvulla tuotantoelämä huomasi seksuaalisen viehkeyden hyväksi myyntivaltiksi ja e-pillerin keksimisen jälkeen sukupuoliyhdyntää alettiin pitää vapauden symbolina. Nyt on jo nähty, että seksuaalinen heittäytyminen on tuonut mukanaan yksinäisen ja itsestään epävarman sukupolven.

Olemme menneet loukkuun. Olemme antaneet uskotella itsellemme, että elämän onnellisuutta lisää määrätty orgasmitiheys, rakastumista tavoitellaan hinnalla millä hyvänsä ja utopistinen elinikäinen  parisuhde on tavoiteltavaa. Kukapa ei kadehtisi pariskuntaa, jolla on aktiivinen sukupuolielämä?

Kun kolmannella vuosituhannella elämäntavan hektisyys ja aistien turtuminen on vienyt ihmisiä yhä kauemmaksi erotiikan meditatiivisesta kokemuksesta, ruokitaan ihmisten mieltä  keinotekoisilla ääri-ilmiöillä.

Kukaan ei ole meille kertonut, että seksuaalihimossa on jumalallinen alkukipinä ja että itseään on mahdollista kehittää tuon energian avulla. Meidän ei tule notkottaa päivä toisensa jälkeen hiukan asentoa muutellen, kehittää energiaa huippuunsa ja sitten vain laskea se kehosta ulos. Oikeastaan ihme, että älykkäät ja korkeasti koulutetut ihmiset nöyrtyvät päivästä toiseen tuon energian houkuteltaviksi, luopumaan hienoimmasta energiastaan rutiininomaisesti.

Kun menee sänkyyn juuri tapaamansa henkilön kanssa ja heti kun menee sänkyyn, laskee siemennesteensä, käyttäytyy kuin koira. 

Orgasmissa syntyy yhtä hienojakoista energiaa kuin mitä on läsnä ihmisen kuollessa, nukahtaessa, aivastaessa, pyörtyessä. Mielihyvä on niin suuri, että mieli kaikkoaa ja jää vain perustodellisuus. Jos voi käydä läpi prosessin tietoisesti, saa kosketuksen mieleen ja ikuisuuteen. Koska emme vielä ymmärrä orgasmissa tapahtuvaa mielen katoamista, olemme avuttomia elämän peruskysymyksen edessä.

Tiibetiläinen sana tantralle gyu tarkoittaa jatkuvuutta, kaikkien olentojen jatkuvuutta. Mutta myös henkistä jatkuvuutta. Jos olet onnellinen, toivot että tuo mielentila jatkuisi ikuisesti. Tantran menetelmillä jatkuva ekstaattinen, orgastinen tila tulee olemisen muodoksi. Menetelmään kuuluu paljon muutakin kuin kahden luomakunnan vastakohtaisen voiman lepääminen yhtyneenä, jin/jang, shiva/sakti, prajna/upaya, mies/nainen.

Ihmisessä on sisäinen jumalallinen ominaisuus. Jokainen voi saada omakohtaista kokemusta siitä voimasta esim. perehtymällä buddhalaiseen oppiin ja meditointitekniikkoihin.

Hindulaisessa ja buddhalaisessa tantrassa on huomattavia eroja. Hindulaisessa inhimillinen ja jumalallinen ominaisuus sekoittuvat, nainen on aktiivinen osapuoli ja ekstaasi saavutetaan erilaisten ulkoisten rituaalinen avulla.

Kundalini-jooga, missä seksuaalienergia nostetaan kehon kanavia ja chakroja eli voimakeskuksia pitkin ylös, ei ole osa kumpaakaan oppia tai elämäntapaa. Siitä kerrotaan hindulaisessa tantra-kirjallisuudessa.

Buddhalaisessa tantrassa kehitetään kognitiivista kapasiteettia niin, että ihminen on totaalisesti tässä ja nyt. Siinä ei hyväksytä mitään mystisyyttä. Valaistuminen tarkoittaa juuri kaiken epäilyn häviämistä. Tämä ei tarkoita absoluuttista varmuutta, mutta ihminen ei etsi mystistä kokemusta. Hän kehittää harmonian aistien ja henkisyyden välille. Tieto, totuus ja realiteetti täytyy näkyä ja kuulua. Sanotaan että sutra on kaikille, tantra vain niille joilla on perustieto. Tantra on kaikkein korkein buddhalaisuuden muodoista. Tantran menetelmä levolliseen valaistumiseen on vaikeampi mutta nopeampi kuin sutran tie, jota yleisesti harjoitetaan.


Lännessä suosittu

Tantra vetoaa erityisesti meihin läntisiin elämän merkityksen etsijöihin, koska se on lähes tieteellinen ajatusjärjestelmä. Siinä ei ole dogmia, ei ole uskottava ketään auktoriteettia. Se on käytännöllinen ja yksityiskohtainen tutkimus ihmisestä ja edesauttaa merkityksen löytämistä. Menetelmän voi jokainen omalta kohdaltaan verifioida oikeaksi. Ei tarvita muuta kuin tarkkailua ja havainnointia. Se on hauska ja iloinen ekstaattinen retki ja elämäntapa.

Tantra energian kiertojärjestelmänä sopii juuri länsimaalaisille, koska me tunnemme ja olemme jopa riippuvaisia materiaalisen energian kuten sähkön kierrosta. Me emme usko sokeasti, vaan vaadimme suoraa kokemusta. Kolmanneksi meillä on paljon mielihaluja, joten himon energiaa on saatavilla, varastoituna. Mielihyvähän sinänsä ei ole pahasta, ainoastaan sen manipulointi eli kiintymyksen ja ahneuden liittäminen mielihyvään. Niillä ihmisillä, joiden sisäinen femiinisyys ja maskuliinisuus ovat tasapainossa eli sisäinen mandala on ehjä, eivät tunne yksinäisyyttä, epävarmuutta eivätkä minkäänlaista omistamisen halua.


Ensimmäisiä viitteitä

tantraan yhdistettävistä menetelmistä on löydetty kirjoituksista jo ajalta sata vuotta ennen kristillistä ajanlaskua. 500-luvulla puhuttiin isä-tantrasta ja äiti-tantrasta. Oppilaat kuvittelivat buddhan kehon ja sen jälkeen yrittivät luoda perustilan, jossa on läsnä valaistumiseen tarvittava valo. Islamilaiset, tai barbaarit kuten heitä kutsuttiin, tuhosivat tantratemppelit ja opit Pohjois-Intiassa vuonna 800. Kehitys siirtyi Tiibetiin. Uskottiin jopa, että tantragurut syntyivät tiibetiläisiin kehoihin.

Buddhan sanotaan opettaneen menetelmää kuninkaalle nimeltä Suchandra omana aikanaan 2500 vuotta sitten. Pohjois-Intiassa asuva kuningas halusi valaistua ja kysyi joogilta neuvoa. Tämä suositteli ensin munkin elämää. Kuningas ei halunnut luopua maallisista iloistaan. Sitten hän neuvoi, että  kuninkaan tulisi antaa pois kallis rannerengas, jossa on jalokivi ja yhdistää meditaatiossa kiintymys  jalokivien loistoon, ei jalokiveen itseensä. Tällöin mieli iloitsisi väreistä, vaikka koru olikin sama. Tälä hän osoitti, että samoin muistoilla ja ajatuksilla on sama lähtökohta ja merkitys, vaikka eri muoto.


Kalachakra initiaatio

Dalai-lama on sanonut, että vain yksi kahdesta miljoonasta pystyy harjoittamaan tantraa. Tantra on niin korkean tason meditaatiota ja joogaa, että buddhalaisissa kirjastoissa tai tantrakursseilla ei edes anneta tietoa sen varsinaisesta käytännöstä. Dalai-lama on kuitenkin vihkinyt, kastanut ja opastanut tuhansia läntisiä buddhalaisia tantran salaisuuksien suuntaan. Tapahtumaa kutsutaan Kalachakra-initiaatioksi. Kalachakra-initaatiosta eli vihkiytymisestä on tullut Dalai-laman suuri menestyksen avain Yhdysvalloissa.

Kalachakra tarkoittaa ajan kiertoa. Kalachakra (menetelmä jumalan jakauduttua kahtia) -initiaatiossa kuvitellaan eli visualisoidaan jakautumaton jumala. Se on hienojakoisen energian olemassaoloon tutustumista. Visualisointi on niin intensiivinen, että harjoituksessa voi tuntea myös tuoksut ja äänet. Korkeimmalla tasolla kuvitellaan parin syleilevän toisiaan. Mies edustaa toimintaa ja nainen tietoa ja viisautta. Yhdessä he luovat buddhahoodin.

Vuosisatoja myöhemmin Carl Jung löysi terapiassaan tekniikan yhdistää psyykeen maskuliininen ja femiininen puoli. 1970-luvulla tiibetiläisten laamojen joukosta löytyi opettajia, jotka olivat Tiibetin valtauksen yhteydessä 1950-luvulla paenneet tai siirtyneet länteen. He opettivat vajrayjanaa, mikä on elävän buddhalaisen tantrajärjestelmän perinne.



Tantran ihmiskuva

Tantrassa ihminen nähdään jumalana, jumaluutena, deitinä. Jokaisella on sisällään samat jumalaiset ominaisuudet. Meillä on mahdollisuus päästä kosketukseen tuon ikiviisaan kipinän kanssa seuraamalla tantran ohjeita.

Vaikka kristinuskossakin opetetaan, että Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, opetetaan samalla, että meitä kaikkia vaivaa perisynti, olemme perustaltamme pahoja. Tämä mieletön käsitys on monien nykyisten ongelmien syynä. Meillä ei ole toivoa paremmasta elämästä muuta kuin alistumalla kunkin kirkkokunnan holhoukseen. Tästäkin syystä on tärkeä löytää jumaluus omasta sisästään.

Kun kuvittelee itsensä jumalaksi, joka on latenttina ominaisuutena minussa, arkkityyppinä, voi yrittää nostaa niitä piirteitä visualisaatiossa itsestään, sisältään. Tarkoituksena on nähdä itsensä eri lailla kuin tavallisesti. En ole ruma, tyhmä enkä saamaton. Myöskään keho ei ole sama kuin minä. Kehon toiminta loppuu välittömästi, jos mieli lakkaa toimimasta. Mutta on olemassa toinenkin keho. Deity yoga nostaa itsetuntoa.

Kun vertaat miten paljon mielipiteesi muuttuvat kehdosta hautaan, ymmärrät että se mitä itse ajattelet tänä päivänä ei ole ikuista.


Miksi salainen?

Tantrassa kannustetaan ihmisiä tuomaan esille omat himot, mutta myös viha. Siksi tantran harjoittaminen saattaa olla vaarallista ja siksi sitä on pidetty salaisena. Menetelmiä ei voi ymmärtää sellainen joka ei ole perehtynyt buddhalaiseen elämänfilosofiaan. Menetelmät joutuvat vihkiytymättömän käsissä helposti naurunalaisiksi. Vuosisatojen aikana myös kääntäjät ovat häveliäisyyssyistä sensuroineet intiimiä kohtia. Kerrotaan, että uudet tekstit ovat olleet enemmän revisionistisia kuin selventäviä. Kun uusi sukupolvi jatkuvasti sensuroi alkuperäisiä tekstejä, on jokaisesta uudesta  sukupolvesta tullut yhä suvaitsemattomampi.



Tantra ei ole sanoja vaan toimintaa

Tantrassa käytetään hyväksi meditaatiota, mantroja ja mandalaa (=pyöreä, symbolinen universumi).

Kehittymistä osaksi mandalaa helpottaa om mani padme hum (=jokaisella on buddhan luonne) -mantra. Niinpä ensimmäisessä buddhalaisessa tantrajaksossa meditoija kuvittelee valaistuneensa ja visualisoi itsensä buddhana, koska se on jokaisen perusydin.

Aluksi visualisoidaan esimerkiksi munkki kuninkaan asussa. Koska todellisuus ei ole duaalinen, se ei ole jakautunut kahteen erilliseen osaan. Vastakohtia yritetään sulattaa toisiinsa erilaisilla menetelmillä. Opettelija kuvittelee ja visualisoi jumalia, visualisoi niiden yhdyntää. Hän voi kuvitella itsensä heidän asemaansa. Kun usein ja keskittyneesti yrittää, saavuttaa päämäärän.

Kun on oppinut kuvittelemaan buddhan kuvat, saa auki valokehon, sen kanavajärjestelmän, joka vaikuttaa mielenlaatuun. Se on aina kirkas valo, luonnollista valoa kirkkaampi ja muistuttaa lähes kalvakkaan kuun valaistusta. Valon avulla saa kosketuksen buddhan, miehen, naisen kehoon. Kun alkaa puhdistaa mieltään on parempi käyttää halua lisääviä objekteja, ei halua kieltäviä objekteja.

Buddha itse yritti kuusi vuotta kieltää itseltään kaiken. Hän laihtui luiseksi ja huomasi, että ei voi enää toimia tarkoituksenmukaisesti. Kertomuksen mukaan hän sai valaistumiskokemuksen banjopuun juurella. Sen jälkeen aamulla maalaistyttö tarjosi hänelle maitoa, lähes kuin Eeva tarjosi omenaa Aatamille. Buddhalle selvisi, että valaistumiseen on olemassa keskitie, jota hän päätti ryhtyä seuraamaan.

Intiassa epäillään tantran tarkoitusperiä, koska hindulaiseen tantraan uskotaan liittyvän verenhimoisten jumalien rituaaleja, eläin- ja ihmisuhreja, mustaa magiaa, samanismia, vasemman käden tantraa.



Lama Yeshe: Introduction to Tantra, 

The Transformation of Desire (1987)

Intialaisen tantran neljä vaihetta: 

katso

koske 

syleile 

penetroidu.


Tiibetissä kaikki kehoon liittyvät toiminnot olivat hyväksyttyjä, samoin seksi. Sukupuoliyhteyteen ei liitetty neuroottisia painolasteja niin kuin lännen sivilisaatiossa. Tiibetiläiset kertovat syleilevistä jumalista, ihmisen feminiinisten ja maskuliinisten energioiden yhtymisestä. Hienojakoisella tasolla mies symbolisoi ekstaasia, nainen jakautumatonta viisautta. Yhdessä energiat muodostavat edellytyksen valaistumiselle.

Vanhoista kirjoituksista on voitu erottaa neljä edistymisen askelta: katso, koske, syleile, penetroidu. (Samanlaisia ohjeita on annettu Japanissa niille munkeille, jotka harrastavat yhdyntää nuorten munkkien kanssa. Erilaisilla käsiasennoilla varmistetaan nuorukaisen halukkuus ja se, minkälaisiin asentoihin hän on valmis.)

Vasta kun on selvinnyt  ensimmäiseltä tasolta, on riittävän vahva siirtymään seuraavalle. Selviytyminen tarkoittaa, että on kyllä noteerannut huikaisevan tunteen ja aistimuksen, mutta ei ole tarrautunut siihen. Intian kuuluisat tantratemppelit merkitsevät joillekin vain samaa kuin kamasutran kuvitus tai hurjaa pornoilua, mutta tantran opissa sanotaan: Se joka pystyy astumaan sisään tähän temppeliin tuntematta kiihtymystä, on valmis ylimpään ekstaasiin.



Edellytykset korkeimmalle tantralle


Ennen kuin voi edes kuvitella saavansa tyydytystä tantran opeista, on perehdyttävä täysin uudenlaiseen kuvaan ihmisen olemassaolosta ja elämäntavasta. Fyysisellä tasolla keho on pidettävä kunnossa, kaikki viisi aistia terästettyinä. Suositeltava elämäntapa ihmiselle, joka haluaa vihkiytyä tantraan, on kaukana  motorisoitumisesta, mekanisoitumisesta, betonisoitumisesta, kemikalisoitumisesta, sähköistämisestä. Mitään jumalallista ei voi kokea ilman aisteja, terveitä aisteja, omia aisteja.


Teoreettisella tasolla on sisäistettävä kolme perusedellytystä:

  1. On todella toivottava elämässään vapautumista kärsimyksestä.

  2. On haluttava käyttää valaistumisesta saamansa energia altruistisiin tarkoituksiin eli muiden auttamiseen.

  3. On oltava riittävän viisas ymmärtääkseen tyhjyyden merkityksen.


Buddhalaisuudessa päämäärä on valaistuminen. Siihen johtaa sutran ja tantran tie. Sutratie tarkoittaa eettistä elämäntapaa, keskittymisen opettelemista sekä viisautta. Tantraa koskevat samat edellytykset. Mutta tantrassa ei lähdetä perusteista vaan tuloksista, siitä mihin pyritään. Kuvitellaan minkälaisia saatamme olla valaistuneina, jumalaisia, tällä hetkellä. Jokainen mies ja jokainen nainen on täydellinen nyt. Meissä yhtyvät samat universaalit energiat, olemme niiden yhtymä. Tämän kuvittelemisen ja visualisoinnin päämäärä ei ole hekuma vaan transformaatio – emme ole enää riippuvaisia rajoittuneesta ja haavoittuvasta ulkokuoresta vaan nautimme rajatonta myötätuntoa.

Tämän muutoksen sisäistäminen vaatii valtavia voimia. Mistä niitä voi kerätä? Tantran mukaan suurin voimavara, energia, tulee haluista ja himoista. Jokainen aisti haluaa jo aamusta sille tyypillistä ruokaa. Silmä värejä ja muotoja. Jos ihmisellä ei ole aisteja ja niille kohteita, joutuu  hän hallusinaatioiden valtaan. Samoin mieli haluaa tietoa, mainetta, turvallisuutta. Joku luulee, että ilman näitä himoja ja haluja ei voi elää. Mutta halut ja himot ovat muualla.

Pohjimmiltaan jokainen haluaa olla onnellinen, vaikka enimmäkseen olemme tyytymättömiä. Tyytymättömyys johtuu siitä, ette ei koskaan voi olla varma, kuinka kauan onnen hetket kestävät. Ei vielä ymmärretä, että kaikki, ihan kaikki, mitä on ulkopuolella, muuttuu lakkaamatta. Tyytymättömyyden kierre johtuu aisteista. Jos haluaa vapautua, ei saa luottaa ainoaankaan viidestä aistista. Aistit kontrolloivat  mieltä ohjaamalla sitä väärään suuntaan. Tarvitaan vahvaa itsekontrollia, etteivät aistit vie meitä silmien välityksellä kohti kauniita värejä ja muotoja, suun välityksellä kohti maittavia makuja, korvien välityksellä keskittymään ihanaan musiikkiin, ihon välityksellä pehmeään kosketukseen, nenän avulla juovuttaviin tuoksuihin.

"Jos esimerkiksi kiinnyn kauniiseen ihmiseen, voin miettiä tai visualisoida hänen likaisia ja rumia kohtiaan. Tällöin saan himon neutralisoitua niin, että se ei ärsytä mieltäni. Pystyn rauhallisesti ottamaan vastaan elämän ylä- ja alamäet", neuvoo Lama Yeshe.

Tantrassa kuitenkin edellisten houkutusten varomista pidetään alkukantaisena. Tantrassa käytetään hyväksi juuri tuota himon tuomaa energialatausta. Se on polttoainetta, joka opitaan käyttämään henkisen kokemuksen ylläpitämiseksi.

Visualisoinnin lisäksi toinen hyvä keino on juosta pois, jos liian suuri intohimo tai aistinautinto tulee vastaan. Pakoon lähtö ei kuitenkaan edistä henkistä kasvua. Nykyaika ruokkii ylenpalttisesti jokaisen himoja, aistinautintoja. Niiden ei saa antaa viedä mukanaan ja tehdä riippuvaiseksi mistään ulkopuolisesta. On vain hyödynnettävä niiden tuoma energia. Vain näin voi kehittää transsendentaalista viisautta ja kokea kokonaisuuden voima. Koska ihmisen mielen laatu on jumalallinen, mielellä on kyky luoda jotain samanlaista, ei vastakkaista.

Kaikki uskonnot sanovat ei mielihaluille, spontaanille käytökselle ja ilmaisuvapaudelle. Kirkkokuntien tulisi kuitenkin murtaa ihmisten rajoittuneisuutta, ei tukahduttaa. Rajoituksillaan kirkko ja uskonnot luovat lisäesteen ihmisen vapautumiselle. Ne rajoittavat ihmisen luontaisia kykyjä.


Miten käyttää himoa viisauden saavuttamiseksi?


Nykyihmisen elämä on jaettu osasiin - työ, koti, vapaa-aika, politiikka, urheilu. Päivään ei synny kokonaisuutta. Myös keho, tunteet ja luovuus on eroteltu. Ihminen elää tavallaan montaa elämää yhtaikaa eikä silloin mitään kunnolla.

Tantran korkeinta tasoa harjoitettaessa ihmisen on kysyttävä itseltään: kuinka suurta intohimoa voin hallita hajoamatta. Tantran menetelmät saattavat nostattaa suuria intohimoja, energioita, mutta niiden takia ei saisi antaa periksi intohimolle. Jos tämän intohimon täyttyminen tekisi ihmisestä onnellisen, olisimme kaikki hyvin onnellisia. Mutta intohimon tyydyttäminen, intohimoon mukaan meneminen vain lisää tyytymättömyyttä ja elämän tuskaa. Ejakulaatio on primitiivinen tapa kokea tyydytys ja ekstaasi. Tyydytykseen on olemassa toinen menetelmä.

Korkein tantra sisältää neljä menetelmää, joilla jokainen pystyy kanavoimaan himon energian henkiseksi vapautumiseksi. Niiden erona on himon intensiteetti eli voimakkuus.

  1. alin taso: katselen kuvaa kauniista ihmisestä ja pystyn muuntamaan siitä saamani hyvän olon tunteen ekstaattiseksi energiaksi

  2. hymyilen tälle ihmiselle ja vaihdan hänen kanssaan katseita

  3. kuljemme käsi kädessä

  4. korkein jooga tantra – seksuaalinen yhtyminen, missä energia nousee henkiselle tasolle


Kuvan katseleminen auttaa yhdistämään kypsän ihmisen molemmat aspektit. Ennen katselemisen aloittamista on luotava oikea mielentila. Minun on luovuttava ajatuksesta, että onnen etsiminen aistien välityksellä voisi toimia, se on illuusio ja tuo vain pettymyksiä. Se on tarrautumista valhekuvaan. On sanouduttava irti aistien tuoman mielihyvän etsimisestä. Oletukset ja odotukset kääntävät mielihyvän pahaksi, ei mielihyvä itse. Ennen harjoitusta on oltava varma ja sisäistettävä tosiasia, että aistien tiellä tulisi kohtaamaan vain pettymyksiä.

Ihastuessaan ihminen alkaa väistämättä liioitella mielessään kohteen kauneutta ja urheutta. Loppujen lopuksi hän on ihastunut siihen mielikuvaan, jonka on luonut rakastamastaan henkilöstä. Himo tekee molemmat sokeiksi. Himossaan myös unohtaa, että kaikki muuttuu koko ajan. Minä, hän, ympäristö. Ei riitä, että järjellä kyllä tietää kaiken muuttuvan, järki yksin ei tavoita syvän oivalluksen tasoa.

Usein kerrotaan vertausta puun sisässä kasvavasta ötökästä. Ötökkä syntyy puussa ja alkaa kasvaa syömällä puuta. Samalla tavalla voi kuvitella tapahtuvan tantrassa. Himo aukaisee tien viisauteen. Viisaus kuluttaa ihmisen mielestä negatiivisuuden, myös himon. Himon funktio on siten päinvastainen tantrassa ja tavallisessa elämässä.

Tantran suuri oivallus piilee siinä, että ihminen voi tavoittaa jakautumattoman jumaluuden, kaikkivoivan, kaikkitietävän hyvyyden ja kauneuden yhdistämällä sen mikä maailman alussa jakoi. Yhdistymisen voi tuntea mielessään, mutta helpommin tunteen saavuttaa yhtymällä vastakohtaansa. Mitä intohimoisempia tunteita ihminen kehittää, kuitenkaan menettämättä itseään, sitä suuremman yhtymisen kokemuksen ja lopulta olotilan hän saavuttaa.

Tavallisten ihmisten on helpointa kokea ensimmäisen asteen kokonaisuus. Tunnemme ihastusta johonkin mikä on kaunista, jännittävää, mielettömän ihanaa. Usein se on toinen ihminen. Voimme kokea ekstaasin pelkästään katselemalla häntä tai hänen kuvaansa, esim. poptähteä. Kun työstää hänen kuvansa katselemisen mielihyvän, voi tuntea suurta iloa ja onnea. Kun on pystynyt kokemaan tämän ilon kuitenkin ymmärtäen, että ei voi saada omakseen iskelmätähteä, on saavuttanut ensimmäisen asteen tantran.


Toisella tasolla kohde on niin paljon enemmän omalla tasollamme, että voimme hymyillä hänelle, voimme jopa jutella hänen kanssaan.

Ihminen tulee iloiseksi. Hänestä tuntuu lähes kuin hän kävelisi puoli metriä maan pinnan yläpuolella. Kuitenkaan emme tule surullisiksi, vaikka tiedämme, ettei kohde ole meitä varten, hänellä on muita ihmisiä ympärillään tms.


Kolmannella tasolla iloitsemme kosketuksesta.

Pystymme kävelemään vaikka käsi kädessä ihastuksen kohteen kanssa. Se tuo niin paljon ihmeellistä energiaa, että koko päivä tuntuu elämisen arvoiselta. Olemme iloisia siitä hetkestä ja kosketuksesta haluamatta sen enempää.


Neljännellä tasolla voimme yhtyä häneen sukupuolielimillämme. 

Olemme kehittäneet sietokykyämme tai kykyämme muuntaa ihastus ja intohimo niin korkealle, että vaikka intohimo on suuri, se ei vie meitä mukanaan, vaan osaamme käyttää sen synnyttämän energian itsemme sisällä.

Valaistumisessa ihminen on ajan ja paikan ulottumattomissa. Hän ei koe kiintymystä eikä riippuvuutta – ainoastaan kaikki on sisällä, meissä itsessämme.





 


Outi Korhonen: Pieni johdatus tantraan


Tantrakumppanit ovat toisilleen portteja tilaan, jossa ei enää ole erillisyyttä, jossa kaikki on yhtä, kaikki on tiedossa, kaikki on rakkautta ja kaikki on mahdollista. Rakkaus merkitsee jonkinlaista valaistumisen astetta. Siihen kuuluu egosta minän korostamisesta luopuminen eli samanlainen ajankulun ja itsen unohtaminen.

Tärkeää on hiljentymisen opettelu. Hiljentyminen ja läsnäolo sekä pyyteetön rakastaminen ovat lähes kaikkien esteiden kaatamisen peruslääkkeet. Mikään ei voi saada aikaiseksi oman käsityskyvyn ylittävää nautintoa, jota kuitenkin ihminen sisimmässään kaipaa. Oma seksuaalisuus on kohdattava ensin, oma sisäinen voima löytyy sen jälkeen. Seksuaalisuus on ihmisen perusenergia. Seksuaalisuus on usein juuri se ainoa alue, jonka voimaa ihminen ei koskaan saa kokonaan hallintaansa. Yhteiskunnan tasapäistämisestä huolimatta seksuaalisuudessa säilyy aina myös yksilöllisyyttä. Normaalisti elämänvoima lepää alimmassa eli mulachakrassa, josta se purkautuu sukupuoliyhdynnässä kuin varaventtiilistä pieninä ryöppyinä. Perusenergia aivan kuin nukkuu pihahdellen välillä. Tantraharjoituksilla mulachakraan saadaan aikaan tarpeeksi voimakas pyörre, jotta perusenergian paine kasvaa ja se saa voimaa nousta ylöspäin.

Henkisen tason orgasmeissa ihminen voi saada kokemuksen ikuisuudesta, äärettömyydestä ja kaiken ykseydestä. Jos kiihottumisen pystyy vastaanottamaan järkähtämättä ja toimimatta, nousee orgasmi sille tasolle, missä ihminen kokee, mitä ikuisuus ja läsnäolo tarkoittavat. Koemme orgasmin hetkellä mielen tyhjenevän. Kun energiakenttäämme syntyy tyhjiö, virtaa kaikkeudesta jotain siihen tilalle. Tyhjiöön virtaa jotain alkuperäistä,  jumalallista ja vielä koskematonta.

Yhdyntä on tila jossa ollaan jumaluuden eli luomisvoiman lähellä, lähellä alkukaaoksen tilaa, jota ihmismielen ei pitäisi yrittääkään alistaa järjestykseensä ja hallintaansa. Ennen kuin alkaa kulkea nautinnon tietä, on hyvä olla elämys siitä, mitä kohden on menossa.

Hengityksen ei saa antaa nousta pinnalliseksi rintakehän kohoiluksi, vaan on keskityttävä syvähengitykseen. Hallitsemispyrkimys on unohdettava ja otettava tilalle pyhittäminen. Seksi on matkustusväline, erotiikka yhtyminen.

A washed out sailor is not the one who messed the shore but the one who never started the trip.