http://dissidentti.org/femiininentietoteoria.html
Valt.tri Marketta Horn
Alustus Suuressa
filosofiatapahtumassa, Tampere-talo 8.-9.4.2000
Ihmiskuva ja tieteen uudet
lähestymistavat
Symposio: Mikä tieteessä on totta?
tutkittu iät ajat, vasta Tervon kirja toi silmien eteen tapahtumat.
Tiivistelmä alustuksesta:
Mikä tieteessä on todellisuutta?
1. Sulkeeko
tiede todellisuuden ulkopuolelleen?
2. Miksi
käsitteet tiede/todellisuus ovat muutoksessa: kvantti, nainen, luonto
3. Sukupuoli
ja sukupuolielimet tutkimuksen metaforana
4. Kokonaisvaltaisen tutkimuksen
nelikenttä: tiede, kieli, luonto ja intuitio tiedon lähteinä
5.
Paradigman muutos: luonnon kestokyky mittapuuksi
6. Ihmiskuva
- mikä laskussa, mikä nousussa?
Suuri hätäni
koskee luonnon kestokykyä. Onko syy tuhoavaan tilanteeseen ihmisen
perusolemuksessa vai tieteessä itsessään? Jos syy on tieteessä ja sen
perusteella luodussa elämänmallissa kuten oletan, on tieteellisyyden
kapea-alaisuutta laajennettava.
Jaan tieteen karkeasti kolmeen osaan:
- filosofinen tiede sisältää eettiset normit: miten elämän edellytykset turvataan planeetalla nimeltä maa.
- Toiseksi on Victor Frankensteinin tiede eli tiedemies leikkii jumalaa omilla kokeillaan.
- Kolmas
on markkinataloustiede. Raha ratkaisee - tutkitaan sitä mistä tiedetään
saatavan rahaa.
Miksi käsitteet tiede ja todellisuus muuttuivat 1990-luvulla?
- Kvantti: Tiede itse on kriisissä -
moderni fysiikka osoittaa, että vielä ei voida selittää loogisesti, mitä
maailmassa tapahtuu.
- Nainen: Naisia on yhä enemmän tiedemaailmassa - maailmankuva
syklinen, sisätilainen
- Luonto: Ilma, maa ja vesi sekä ihminen itse ovat katastrofaalisessa
tilassa - tieteen saavutuksista huolimatta, vai juuri niiden vuoksi?
* Käytän sanaa femiininen erotuksena biologisen (naisellinen), kulttuurisen ja sosiaalisen (feministinen) naistutkimuksen käsitteestä. Ymmärrän femiinisellä aistillista/intuitiivista naisnäkökulmaa. Se tarkoittaa itämaalaisittain naisen magneettista jin-energiaa erotuksena miehen sähköiseen jang-energiaan. Olen tietoinen esim. Toril Moin jaottelusta feministinen, naispuolinen, naisellinen.
Vielä 1700-luvulla ymmärrettiin, että tiede on vain yksi väline, jonka avulla ihminen saa tietoa todellisuudesta. Kuitenkin viime vuosisadan aikana on tieteellinen tiedonhankkimistapa noussut johtavaan asemaan pyrittäessä hallitsemaan yhä suurempia kokonaisuuksia.
Tiede
määritellään "yleispätevien ja varmojen tietojen kokonaisuudeksi".
Todetun säännönmukaisuuden perusteella päätellään toisia, sinänsä tuntemattomia
tosiasioita. Nykyinen
tieteellinen tietoteoria perustuu sellaisten varmoina pidettyjen tieteiden
sovellutuksiin kuin fysiikka ja biologia. Kun
fysiikassa on tullut esiin asioita, joita tutkijat eivät voi
nimittää muuta kuin piilomuuttujiksi tai apuhiukkasiksi, on tiedon
perusteita uusittava
ja tietoteoriaakin laajennettava. Kvanttifysiikan tuloksista on
otettava oppia myös yhteiskuntatieteissä, sosiologiassa ja jopa
filosofiassa. Poliitikkojen on
otettava vakavasti tieteen viimeisiä tuloksia.
Kvanttimekaniikan edistyminen on asettanut kyseenalaiseksi kaksi tieteen peruslähtökohtaa. Tieteen
vaatimaa objektiivista tietoa ei ole olemassa, on vain yleistyksiä karkeista
todennäköisyyksistä. Toiseksi, ei ole mahdollista erottaa tutkijaa
tutkimuskohteesta. Tutkimuksen tekijän persoona ja ymmärtävä mieli ovat osa
tutkimusta. Tämän todistaa se, että samanlaiset koetilanteet ja havaintokohteet
ovat antaneet samoilla kieli- ja kulttuurialueilla tai samoissa alku- ja
väriverkostoissa erilaisia tuloksia. Se joka mittaa ja tarkkailee, vaikuttaa
tutkimuksen lopputulokseen.
Kvanttifysiikka
on tuonut esille, että pienimpiä yksiköitä tutkittaessa ilmenee selvittämätöntä
epätarkkuutta ja asioita, joita nykytieteen kriteereillä ei voisi tapahtua.
Esimerkiksi valonsäde voi olla sekä aalto että hiukkanen riippuen siitä,
heijastuuko se tummaan pintaan vai kulkeeko se avaruudessa. Ihmisen mekanismin
tutkiminen edellyttää ihmisen tappamista, mikä taas tekee mahdottomaksi ihmisen
elämän tutkimisen. Kvanttimekaniikkaa ei pystytä
selittämään - eihän kaksi kappaletta voi olla samaan aikaan kahdessa eri
paikassa, mutta niin laser kuin transistori toimii. Lohduttavaa on kuulla, että
ihmisen aivokapasiteetista on käytössä vasta kymmenen prosenttia. Vähitellen
saamme selvyyden kvanttimekaniikasta, kunhan emme odotusaikana tuhoa itseämme
emmekä tätä maapalloa.
Kvanttifysiikassa
tapahtumat ja valinnat eivät ole mustavalkoisia joko-tahi -tilanteita vaan
sekä-että -tapahtumia. Tieto muodostuu partikkelien välisistä suhteista, ei
partikkeleista itsestään. Danah Zorah
puhuu uutta kehitellessään nimenomaan kvanttiyhteiskunnasta. Yhteiskunta
jakautuu pieniin kyliin, jotka tärkeiden toimintojen osalta ovat omavaraisia.
En paljoakaan ihmettelisi, jos joku paunio alkaisi järkiperäisyyteen vedoten vaatia keskiaikaisen litteän maakäsityksen palauttamista. Kenenkä ihmisen aivot voivat todella ymmärtää, että pyöreän pallon ympäri voi kävellä olematta koskaan pää alaspäin? Jos nykyään menee liian pitkälle litteän maapallon ulkopuolelle, putoaa siitä pois, nimittäin mielisairauteen. Mielisairauden pelkoa voidaan verrata siihen pelkoon, jota ihmiset ennen tunsivat maan laidalta putoamista kohtaa. Suhteutettuna keskiaikaiseen ajatteluun aaveet ja henget eivät olleet sen käsittämättömämpiä kuin atomit, hiukkaset, fotonit ja kvantit tänä päivänä. Vai kuka tietää mitä elektroni on? Miten ääni kantaa kahden NMT-puhelimen välillä lausuttuja sanoja tyhjän avaruuden läpi?
Nainen
tutkijana
Mies tutkijana
Subjektiivisuus
Objektiivisuus
Henkilökohtainen (perinteinen totuus) nimettömyys, persoonattomuus
Arkipäivän
realiteetti
Teoria
Käytännön
työn
ohessa
Irti ruoan ja lämmön tuotannosta
Semantiikka
"Eksaktit" käsitteet ja määritelmät
Henkilökohtaisuus
Yleispätevyys
Poikkeukset Säännöt
Tieteen
immuuni ydin
Tieteen
luoma todellisuus tarkoittaa miehen todellisuutta, objektiivisuus miehen
maailmankuvaa. Ongelmana tieteessä on, että miehen
kokemus esitetään kokemuksen perusmallina. Objektiivisuus ei tarkoita
feministitutkijoille muuta kuin niissä normeissa ja moraaliopeissa pysymistä,
jotka valtiossa kulloinkin ovat vallitsevassa asemassa, tällä hetkellä
kansainvälinen kilpailukyky, markkinatalous, palkkatyö ja seksuaalielinten
tyydytys.
Nykyään tieteen tutkimuskohde nousee yhä useammin tieteen itsensä
asettamista ongelmista. Kehosta irtautuneet päät tutkivat toisten kehosta
irtautuneiden päiden keksimiä asioita. Ja siitä maksetaan.
Naisten tutkimus lähtee arkipäivän kokemuksesta. Nainen yrittää ymmärtää
tutkimuskohdettaan sisältäpäin. Menetelmä lähtee kohteesta eikä
tutkimustraditiosta. Sara Heinämaa kirjoittaa: ”Ne
ihmiset, jotka ovat viimeisen kahden tuhannen vuoden aikana kirjoittaneet,
maalanneet tai filosofoineet hyvin, ovat aina saaneet nauttia
aterioista ja vain harvoin valmistaneet niitä.”
Tiede selvemmin kuin muu tutkimus kuuluu miehisten toimintojen piiriin.
Historia on jaksotettu sen mukaan, miten valtaapitäjät kulloinkin ovat muuttuneet. Naisen työ uusintajana
nähdään inhimillisen elämän luonnollisena reunaehtona. Vasta kun 1970-luvun
vaihteessa tutkimuksiin otettiin mukaan perhe, reproduktio ja seksuaalisuus,
alettiin luoda uusia teorioita, käsitteitä ja metodeja, pohtia tieteellisen
ajattelun metatasoa, sen syvärakennetta. Aino Saarinen kirjoittaa
purkamisprojektista ja rakentamisprojektista.
Harding ja Hintikka (1983, s. ix) puhuvat nykytieteen yhteydessä
seksistisestä vääristämisestä. Heidän mukaansa patriarkaalinen tiede pohjautuu
käsitteellisen ajattelun ytimeen. Se on immuuni muille näkökohdille.
Merkitykset ovat niin syvässä, että nykyisillä menetelmillä niihin ei päästä
edes käsiksi. Tieteellisen tiedon taustalla on näkymättömiä arvoja ja muita
metafyysisiä lähtöasetelmia. Juuri alistamisen menetelmät kuuluvat heidän
mukaansa käsitteellisen ajattelun "immuuniin" ytimeen. Naisten
tutkimus- ja toimintatapaa vähätellään. Kevät Nousiainen kirjoittaa:
"Oikeustieteen opiskelijana ja tutkijana minua on vaivannut kokemus oikeustieteen lähtökohtien ja arkisen kokemusmaailmani jollakin tavoin perustavanlaatuisesta erosta. Oikeustieteen perusteet ovat tuntuneet itsessään johdonmukaisilta, mutta viime kädessä oman elämänkokemuksen valossa vierailta ja vaikeilta ymmärtää." (1992, s. 15)
Naisen kaksinkertainen todistelupaine
Väitöskirjaa tehdessäni jouduin itse vakavan kysymyksen eteen: miten
keplotella tieteen ja todellisuuden välimaastossa. Miten tehdä tieteellisesti
pätevä tutkimus, joka kuitenkin vastaisi kokemaani arkipäivän todellisuutta? Kuinka usein kaipasinkaan laajempia välineitä asiani
esittämisessä kuin perinteiset tieteelliset menetelmät. Tieteellisyys alkoi
tutkimuksen edistyessä merkitä ennen kaikkea niiden lähtökohtien
kunnioittamista, joista aikaisemmat tutkimukset kyseisestä aiheesta oli tehty.
Kukaan ei kieltänyt minua luomasta jotain uutta, mutta tällöin olisin joutunut
itseäni suuremman kysymyksen eteen. Ensin olisi todistettava vanha vaillinaiseksi
ja sitten vielä uusi käyttökelpoiseksi. Hegemonian vastainen argumentointi
täytyy olla monin verroin parempaa kuin valta-asemia säilyttävä tutkimus.
Kun itse kävin väitöskirjaani varten läpi kaikki rauhanomaisesta
rinnakkainolosta kirjoitetut väitöskirjat niin Neuvostoliitossa kuin Saksassa,
huomasin väitöskirjoissa saman kaavan, mutta en yhteneväisyyttä arkipäivän tai
edes valtiollisten tapahtumien kanssa. Väitöskirjat seurasivat omaa
logiikkaansa, joka oli kaukana todellisuudesta.
Tuntui hyvältä, kun joku feministitutkija kirjoitti: naiset riisuvat
tieteellisestä tutkimuksesta nimettömyyden ja teknisyyden. Tulokset ovat lihaa
ja verta. Ne on joku saanut, jolla myös on oma henkilöhistoria. Tiesin, että
kansalaisten tulee tuntea ihminen väitöskaavun sisällä, tohtorinhatun alla.
Etevä jekku tieteen pysähtyneisyyden jatkuvuudelle on vaatimus kirjallisuuteen
perehtymisestä. Kun ei ole mihin perehtyä, ei tutkimusta voi tehdä. Kun naisen
menneisyydestä ei tiedetä, voidaan helpommin olla näkemättä hänen työnsä
kehitystä nykyisenäkään aikana. Nainen vain aina tekee sitä samaa
reproduktiota, kun mies muuttaa valtiota ympärillä. Käsky vedota tieteessä
entisiin tutkimuksiin ja pyytää tieteen määrärahoja anottaessa lausuntoja
professoreilta, tarkoittaa samaa kuin estää uusi näkökulma.
Kurjuustutkimuksesta on kyse silloin, kun naisen väitetään olevan potentiaalisesti miehen kaltainen. Tämähän viittaa siihen, että tavallinen nainen ei ole vielä ihminen. Nainen havaitaan vasta, kun hän tavoittelee tai saavuttaa miehen oikeudet, elää julkisessa elämässä miehen ehdoilla.
Sukupuolielimet tutkimustavan metaforana
Belgialainen
psykoanalyytikko Luce Irigaray käyttää sukupuolielimiä metaforana.
Sukupuolielinten fyysinen sijainti ja toimintatapa vaikuttavat tapaan hahmottaa
maailmaa. Naisen sukupuolielimet sijaitsevat kehon sisällä. Ne sijaitsevat
sisätilassa, missä vallitsee ykseys. Ne eivät ole jatkuvasti havaittavissa tai
vaurioitettavissa ulkopuolelta. Naisen sukupuolielimillä voi vain ottaa vastaan
tai synnyttää jotain, mikä on osa itseä. Kyse on kosketuksesta. Tästä ovat
todisteena naisen häpyhuulet, jotka jatkuvasti koskettavat toisiaan.
Samoin
naisen tekemän tieteellisen tutkimuksen seurauksena ei synny jotain tavatonta
ja ihmiskehosta erillistä vaan jotain, mikä kasvaa ihmisen itsensä sisästä,
osana ihmistä. "Feministinen maailma ei synny viivasuoraa tietä yhdestä
suunnasta kiinnipitävän paineen tuloksena vaan syklistä, kehää kiertävää
rataa", kirjoittaa Marilyn French (1986, s. 617)
Miehisen tieteellisyyden logiikka vastaa Irigarayn mukaan miehistä seksuaalisuutta, fallista käyttäytymistä. Siitin ja kivekset riippuvat muun elimistön ulkopuolella. Koska miehen sukuelimet ovat ulkopuolella, on miehen suojeltava niitä. Miehen arvot ovat virittäytyneet puolustautumiseen ja ulkoisiin mekanismeihin. Miehen sukuelimiä voi verrata myös välineisiin kuten työkaluihin ja aseisiin, joilla tehdään jotain tai puhkaistaan jotain tai joilla pyritään tai tunkeudutaan johonkin.
Miehen biologinen suvunjatkamistehtävä on suoritettu yhdessä yhdynnässä. Sotaisa yhteenotto noudattaa samaa fallistista kaavaa: hyökkäys, valloitus, omistaminen, alistaminen. Naisen suvunjatkamistehtävä käsittää yhdeksän kuukautta raskausaikaa ja kuusi kuukautta imettämistä.
Mies -
siitoskulttuuri
Nainen - sulautumiskulttuuri
Fyysinen sijainti
kehon
ulkopuolella
kehon sisällä
erillisyys
ykseys
helposti
vaurioitettavissa
turvassa
tunkeudutaan
otetaan vastaan
Toimintamekanismi
kertapamaus
monikokemuksellinen, syklisyys
yhdessä
yhdynnässä
9 kk raskautta, imetys
Lopputulos
syntyy
jotain erillistä
syntyy osana itseä
Myös miehen
ja naisen kokemukset varhaisina elinvuosina vaikuttavat heidän erilaiseen
tapaansa hahmottaa maailmaa ja tiedon alkuperää. Ensimmäinen ihmisen
tietomaailmaan vaikuttava tapahtuma on syntymä. Syntymän jälkeinen aika on
tyttövauvalle huomattavasti helpompi kuin poikavauvalle siitä yksinkertaisesta
syystä, että hän voi vuosi vuodelta samaistua siihen tuttuun ja turvalliseen, johon
hänen ensimmäinen läheisyyden tunteensakin liittyi eli äitiin. Pojan on
kasvaessaan mieheksi erottauduttava selkeämmin äidistä kuin tytön kasvaessaan
naiseksi. Evelyn Fox Keller kirjoittaa
"Feminiinisyys muotoutuu siten läheisyyden ja samanlaisuuden kokemuksesta.
Näin läheisyys liitetään erityisesti naisiin. Maskuliinisen identiteetin
kehityksen edellytyksenä on minuus, joka on selvästi erotettu äidistä. Näin
erillisyys liitetään erityisesti miehiin."
Femiininen tutkimus luo sulautumiskulttuuria. Se pyrkii sulautumaan siihen
ympäristöön, jota se on kehittämässä. Miehinen tutkimus luo siitoskulttuuria.
Siitoskulttuurissa syntyy jotain ympäristöstä erillistä ja ympäristöä
muuttavaa, jotain mikä on erillään ihmisestä ja luonnosta. Se luo fallista
arkkitehtuuria, patriarkaalista siveysoppia ja kartesiolaista maailmankuvaa.
Sulautumiskulttuurissa maailma koostuu itse itseään täydentävistä
verkostoista ja vuorovaikutuksista. Mikään yliluonnollinen kaava tai
raamatullinen Jumala ei hallitse maailmaa, vaan maailma sisältyy ihmiseen
itseensä ja kaikkeen olevaiseen. Elämä on ihmisen sisällä. Jokaisella on
immanentti tietoisuus omasta tarkoituksestaan kokonaisuuden osana.
Mies korvaa
omaa seksuaalista ailahtelevaisuuttaan pyrkimällä hallitsemaan tieteellisen
tarkasti ulkopuolista maailmaa. Siksi mies korostaa mekaanista ja ulkokohtaista
tietoa. Luomalla ideoita, historiaa ja tiedettä, mies kompensoi kateutensa
naiselle, joka pystyy synnyttämään elämää.
Aili Nenola sanoo, että arkipäivän läheisyys ja tunnesiteet vallanpitäjiin tekevät ehkä naisille vaikeaksi kehittää miesvallan kyseenalaistavaa maailmankuvaa.
Femiiniseksi
tietoteoriaksi voi mielestäni kutsua sitä koko kenttää, josta
sulautumiskulttuuria edustava nainen ammentaa tietonsa.
Femiinisen tietoteorian nelikenttä
Empiirinen tietoteoria
1 3
faktatieto luonto
(toistettavuus) (tarkkailu)
Opillinen Kokemuksellinen
tietoperusta 2 4 tietoperusta
kieli immanentti tieto
(filosofia) (intuiitio)
Esoteerinen tietoteoria
Nelikentässä erotetaan kokemuksellinen tieto, jonka olemme oppineet
sosiaalistumisprosessissamme (elämällä) ja opillinen tieto, jota meille on
varta vasten opetettu koulussa. Nelikentässä erotetaan myös tieto, jonka
ihmiskunta on hankkinut kirjoittamalla (historia) ja mittaamalla (arkeologia)
siitä tiedosta, minkä hän saavuttaa muiden kuin viiden aistin välityksellä.
Vanha
tieteellinen ajattelu
Uusi tieteellinen ajattelu
toistettavuus
sekä-että
objektiivisuus
tutkija (ymmärtävä mieli) osa
kirjanopillinen
ilmaisumuoto
vapaa lauserakenne
hierarkkisuus
horisontaalisuus
kronologisuus
syklisyys, orgaanisuus
mitattavuus
pilkottavuus
asioiden väliset suhteet
systemaattisuus, datakeskeisyys
ei
luonnollisuutta, ei inhimillisyyttä
deduktio
abduktio
induktio
suuret
julkilausumat ja kongressit
pienryhmät
1.
Faktatieto
Nykyaikainen
tiede sai alkunsa 1600 -luvulla jolloin tieteen päämääräksi tuli ihmisen
herruus luonnon yli. Maaret Wager kirjoittaa: tieteellinen vallankumous tuki
hyvin suurteollisuudelle tärkeää jakautumista julkiseen ja yksityiseen, järkeen
ja tunteeseen, tosiasioihin ja arvoihin, objektiivisuuteen ja
subjektiivisuuteen. Tieteelle oli ominaista:
- toistettavuus
- ryhmiteltävyys (tiedon järjestelmällinen
kokonaisuus)
- laskettavuus - loogisuus
- perusteltavuus - pohjautuu entisiin tutkimuksiin
Tieteellinen
tieto ei ole valheellista. Tiede tutkii perustellusti, mahdollisimman
neutraalisti ja entisiin tutkimuksiin nojautuen kohdettaan. Tieteen ongelma ei
ole, että se valehtelisi siinä mitä se näkee, vaan mitä se jättää näkemättä.
Todellisuus ei mahdu tieteen viitekehykseen.
Jos tiede
sulkee todellisuuden ulkopuolelle niin herää kysymys, kenen todellisuuden se
sulkee pois. Filosofian päivillä kun olemme, herää myös kysymys, mitä eettisiä
seurauksia siitä on, että tiede sulkee todellisuuden ulkopuolelleen.
Etevä
tiedemies välittää meille sirpaletietoa todellisuudesta. Se on hyvä - meillä on
edes sirpaleita. Mutta tutkimustulosten puilta ei voi nähdä todellisuuden
metsää. Erityistutkijaa ei saisi kuulla tehtäessä yleisiä päätöksiä. Näiden
legotutkijoiden ajatuksissa maailma voidaan hajauttaa osiin ja koota uudelleen,
lajeja voidaan yhdistellä, kasvien ominaisuuksia siirtää eläimiin. He ovat
erikoistuneet kapea-alaiseen palikkatietoon. Elämä voi jatkua.
Satu Hassi
kirjoittaa vuonna 1987: Asevarustelun jokainen osanenhan on täysin oikein ja
kohdallaan sen ajattelun mukaan, johon tiede on meidät kasvattanut. Kaikki on
oikein ja moitteetonta - toimiva ase. Paitsi lopputulos.
Erik
Allardtin mukaan tiede on nykyään uskoa tavoite- ja tulosjohtamiseen,
huippuyksiköihin, laitosten välistä kilpailua ja tieteen yhteyttä nimenomaan
teknologiaan. Moderni tiede on alkanut tuottaa itse ne ilmiöt tai objektit,
joita se havainnoi.
Yhteiskuntaan
pirstaletietoinen ajattelu on vaikuttanut työnjakoa lisäten. Energia tuotetaan
yhdessä maassa, ravinto toisessa. Erikoisasiantuntijoita koulutetaan niin, että
parhaiten palkattu lääkäri tuntee yhden elimen ihmisen kehossa.
Valtio
hierarkioineen ja ministeriöineen on tieteellisen ajattelun luoma konstruktio.
Myös ihmisen elinympäristöä voimakkaasti tuhoavat tuotteet perustuvat
tieteellisen tutkimuksen tuloksiin. Atomiase, ydinvoima ja Hornet-hävittäjä
ovat tieteellisen kehittelyn huipputuotteita.
2. Kieli
Tieteellinen tieto ilmaistaan kielellisesti tai numeerisesti. Erityisesti empiirinen opillinen tietoperusta välittyy vain ja ainoastaan kielen avulla. Tieteellinen kieli on abstraktia, persoonatonta ja vähäilmeistä. Ensin on opittava se kieli ja sitten ajattelemaan sen kielen ilmauksin. Miesten kieli on looginen, lineaarinen ja hierarikkinen. Kieltä tarvitaan, koska tieteellä ei ole mitään arvoa ellei se ole vaihdon väline.
Nainen kerää tietoa vuorovaikutuksessa, jossa toimitaan tyypillisesti pienissä 2-3 hengen keskusteluryhmissä. Tapahtumia ei tulkita pelkästään sanojen ja tekojen pohjalta, vaan myös ei-kielellisten vihjeiden pohjalta. Kun on kyse puheesta, tehdään havaintoja myös kasvonilmeiden, äänensävyn tai asennon perusteella. Empaattisuus ja palaute antavat lisätietoa.
Kuitenkin kieli on rajallinen tiedon välittäjänä. Albert Einstein on
sanonut, että jos hän olisi pitäytynyt
kielen luoman maailman rajoihin hän ei olisi saavuttanut keksintöjään.
Intuitiivista tietoa ei voi aina edes ilmaista käsitteillä.
Juuri kirjallisen kulttuurin syntyminen merkitsi tavallisen kansan ja sen
mukana naisen sulkemista valtatradition ulkopuolelle.
Jotta ihmisiä voitaisiin hallita kuin koneita, olisi
ihmisellä oltava koodikieli. Sanoille ja käsitteille ei kuitenkaan voi muodostaa
yksiselitteisiä merkityksiä. Tämän tietävät erityisesti kielenkääntäjät.
Merkitykset syntyvät sanoja käyttävien ihmisten kasvu- ja
kouluttautumisympäristössä. Kieli on aikaan ja paikkaan sidottu. Ludwig
Wittgenstein sanoo: sanan merkitys tulee esille sen käytössä. Tieteellinen
väittely on siten kiinnostava vain, jos väittelijät ovat omaksuneet käsitteet
samasta lähteestä.
Joidenkin tutkijoiden mukaan kuva on verrattomasti parempi tapa lisätä
ymmärrystä jostain kohteesta kuin puhe. Siksi he kehittävät malleja teorioiden
siasta (Antti Hautamäki, HS 20.12.96). Osmo A.Wiio kutsuu kieltä tietojen sarjakäsittelyksi.
Kehityshistoriassa se on uusi tulokas. Sen sijaan hahmojen ja kuvien käsittely
on meillä myötäsyntyistä.
Naisten kielellistä valta-aluetta on ollut arkinen ja intiimi puhe
(Laitinen 1989, s. 249). Naiset ovat harvoin käyttäneet julkista tai virallista
kieltä. Naisen historia julkisen kielen käyttäjänä on lyhyt. Verbaalinen kieli
on naisten vankila. Nainen joutuu astumaan sisään falliseen symboliseen
järjestykseen. Tässä on yksi syy siihen, miksi naisen historiaa on vaikea
tutkia perinteisillä empiirisillä menetelmillä.
Tutkimusmenetelmänä semantiikka on silta maskuliinisen mittaavan ja
eksaktin tieteellisyyden ja femiinisen aistillisen ja holistisen tutkimuksen
välillä. Semanttisilla menetelmillä saadaan esille merkityksen mielekkyys (Horn
1992). Semantiikan avulla on mahdollista osoittaa, miten inhimillinen
olemassaolo ja kulttuuri vaikuttavat niihin sanoihin, joita käytämme.
Läntisen
ihmisen identiteetti on viimeisten vuosisatojen aikana perustunut lineaariseen
aikaan, positivistiseen ajatteluun ja koodattuun tietoon, kirjoittaa filosofian
tohtori Hannele Koivunen. Läntinen ihminen on opetettu havaitsemaan näkyviä
asioita ja määrittelemään itsensä itsestään kirjatun verbaalisen tiedon kautta.
Nykykulttuuri
pelkää runouden assosioivaa ja musikaalista kieltä, joka lähtee rationaalisen
tietoisuuden takana sijaitsevista merkitysulottuvuuksista.
Yksi
esimerkki kielen alistavasta vaikutuksesta on, että vaginaa tarkoittavaa sanaa
ei ollut sen paremmin latinan kuin kreikan kielessäkään ennen vuotta 1668.
Naisen munasarjoja pidettiin kiveksinä ja siittimen poissaoloa jonkin
puuttumisena.
Kieli
sisältää aina niiden ideologian jotka ovat vallassa.
Kun tein väitöskirjaani semanttisesta käsiteanalyysistä, olivat miesten
valtioteot tutkimusteni valossa kovasti näennäisiä. Minulle oli käsittämätöntä,
että he allekirjoittavat sopimuksia ja lähettelevät toisille päämiehille
sähkeitä, jotka ovat täynnä käsitteitä, joiden merkityksestä kummallakaan
osapuolella ei ole harmainta aavistusta.
3. Luonto
Miksi meillä
on neljä vuodenaikaa? Tieteellinen selitys kertoo, että maapallo pyörii
akselinsa ympäri. Luonnollinen selitys: maan täytyy saada levätä, jotta se voi
luoda taas uutta elämää keväällä.
Sokrates
kirjoitti rumasti: Kaupungeissa asuvat ihmiset opettavat minua, puilla ja
pensailla ei ole minulle mitään opetettavaa. Luonto ja eläimet ovat vain
ihmistä varten.
Kun
nykyaikainen tiede sai alkunsa 1600-luvulla, tieteen päämääräksi tuli ihmisen
herruus luonnon yli. Isäjumalasta tuli Luontoäidin korvike (Näre 1989, s. 277).
Mitä enemmän tieteellinen rationaalisuus kehittyi sitä enemmän ihminen
erottautui luonnosta. Maailman piti olla hallittava. Luonnon lakeja ei vielä pystytä
hallitsemaan. Saatamme loukkaantua, kokea “luonnollisia tunteita” ja joutua
luonnon voimien ripoteltaviksi.
4. Immanetti
tieto
Intuitio -
scientia intuitiva, tarkoittaa oivallusta, kokonaisuuden ja sen osien
tajuamista. Intuitiivinen tieto yhdistää ihmisen maailmankaikkeuden
alkuvoimaan. Sitä kutsutaan myös intellektuaaliseksi suhteeksi jumalaan. Jean
Paul Sartre menee vielä pitemmälle: Ei ole olemassa muuta kuin intuitiivista
tietoa. Deduktio ja looginen argumentointi, joita virheellisesti kutsutaan esimerkeiksi
tietämisestä, ovat vain intuitioon johtavia välineitä.
Matti
Bergström sanoo löytäneensä alkiotutkimusten kautta ihmisessä erityisen
jumalkanavan, kolmannen kanavan, joka ei välity aistien eikä tajunnan kautta.
Kolmannen kanavan käyttöönotto tuo hänen mukaansa rajattoman vapauden ja
korkeamman älykkyyden.
Intuitiivinen
tieto tulee viiden aistin ulkopuolelta. Riittävä tieto saadaan riittämättömän
informaation varassa, ihmisen ikioman kirjaston hyllyiltä.
Sana
intuitio tulee latinasta in ja tueri. Se tarkoittaa katsoa sisäänpäin. lat.
immanens - sisäinen, sisällä asuva, sisältyä johonkin, kokemukseen kuuluva,
Jumala luonnossa.
Einstein
kuvaa keksintöjään: Peruslakien löytämiseen ei ole olemassa loogista tietä,
siihen voi johtaa ainoastaan intuitio, jota tukee sympaattinen kosketus
kokemukseen. Kant oli sitä mieltä, että tietoisuuden avulla ihminen pystyy
johtamaan luonnolle lakeja - tällöin tietoisuus on = intuitio.
Ihminen voi tietää asioita, vaikka ei ole niistä koskaan lukenut tai niitä
ei ole vielä koskaan tieteellisesti tutkittu. Immanentti tieto pohjautuu
vaistoon ja intuitioon, ei mekaanisesti todistettaviin faktoihin (Barr, Birke
1994, s. 474). Intuition kautta saatua tietoa ei voi empiirisesti testata eikä
havaita pelkästään viiteen aistiin perustuvalla tarkkailulla. Tämä ei tarkoita,
että immanentti tieto olisi yliaistillista. Kaikki eivät vain tunnista vielä
näitä tietokanavia. Se kuuluu siihen platoniseen traditioon, jonka mukaan
"kaikki tieto olevaisesta ei ole aistiemme vallassa, vaan sisällämme
vaikuttavassa jumalallisessa kipinässä".
Osmo Lampinen kirjoittaa, että intuitio syventää älyllistä tietoa
(Tiedepolitiikka 96, s. 2). Hän siteeraa Radhakrishnanin ajatusta, että
intuitio on samaistumalla saatua tietoa asioiden aitoudesta. Intuitiossa
ihminen tulee yhdeksi tiedon kohteen kanssa. Tieto ei ole minän ulkopuolella,
vaan osa minää.
Intuitivisen tiedon vastaanottaminen ja hyödyntäminen vaatii samanlaista
ehdottomuutta ja rehellisyyttä kuin tieteellisen tiedon kehittäminen. Ihminen
sensuroi aisti-ilmiöitä, ja jopa terve järki, arvostelukyky, fantasia ja muisti
joutuvat ankaran itsesensuurin kohteeksi. Kun meidät on opetettu arvostamaan
ulkokohtaisia asioita, joudumme peittämään oman sisäisen äänemme.
Keskeistä on
poisoppiminen. Ihminen on sivistyessään etääntynyt pitkälle itsestään. Aivot
ovat sopeutuvaiset ja tottelevat rationaalisia käskyjä. Aito tieto on
erotettava siitä, mikä on pelkästään järjen ja opetuksen vaikutuksesta
tarraantunut ihmismieleen. Ihmisen on oltava riittävän tietoinen, että erottaa
intuition omista toiveistaan ja pelostaan. Kooodattu tieto on hiljaisen tiedon
vastakohta.
Yhteenveto
nelikentästä: Paradigman muutos
Paradigmamuutos
tarkoittaa sitä, että perinteinen tutkintakehys ei ole enää sovitettavissa
yhteen todellisuuden kanssa. Tutkimuskohde ja sitä koskevat säännöt, metodiset,
normatiiviset ja teoreettis-käsitteelliset välineet eivät anna enää adakvaattia
kuvaa siitä mitä ihmiset näkevät ympärillään tapahtuvan.
Tiina Vainio
kertoo: Sokrates ja pojat lakanoissaan määrittelivät ihmisen irralliseksi
kökkäreeksi omassa avaruudessaan. Talousteoriat, jotka toinen poikakerho keksi pari
sataa vuotta sitten, perustuvat samalle idealle tuorekelmuun pakatusta
minuudesta. Matti Bergström sanoo: tieto
on eilen tutkittua ja aina vanhaa.
Nelikentässäni
tiedettä kehitetään demokraattisemmin - tieto ja totuus tarvitsevat meitä kaikkia!
Tunteet, kokemus ja intuiitio otetaan mukaan tieteeseen. Ollemme tieteestä
riippuvaisia koska nykyajan ongelmat ovat havaittavissa vain tieteen
tuntosarvilla, mutta jos teoria muuttuu ideologiaksi, ei tiedekään kerro meille
miten vaarallista ydinvoima on.
Todellinen
ihmiskuva
1500 luvulla alettiin puhua kartesiolaisesta teatterista. Koska sielu ja keho olivat Decartelle toisistaan erillisiä, ohjasi teatteria eli materiaa tietoinen minä. Uudessa ajattelussa Miksi tuntuu tältä olla minä ei johdu siitä että olen tällainen. Mikään tieteellinen tutkimus ei voi selittää, miksi minun kehoni reagoi juuri näin ja miten se reagoi. Vain sisäinen itseni voi sen tietää.
Aivoprofessori Risto Näätänen on esittänyt kysymyksen:
Miksi ihmiskunta ei hyödynnä elinolojensa säilyttämiseksi sitä tietoa ja
teknologiaa, joka sillä on? Hän ihmettelee, onko vika poliitikoissa,
teollisuuden johtajissa vai peräti tiedemiehissä itsessään. Toinen tohtorismies Seppo Priha osoitti HS:n
mielipidepalstalla, miten valta on “linkitettyä vallan täytettä” harjoittavalla
pienen pienellä ryhmittymällä, joka ei “äänetkään keskittämällä saisi yhtään
edustajaa eduskuntaan”.
Miksi mitään
ei tapahdu, vaikka kaikkien tiedossa on, että talouskasvun ja videoviihteen
maailma vie varmaan perikatoon? Tieteisfilmeissä aprikoidaan, tuleeko loppu
ihmiset mekanisoimalla ja numeroimalla eli EU:n marssijärjestyksellä vai
ydinvoiman säestyksellä elinolosuhteiden hiljaa rottaistumalla. Ihminen selviää
vain muuttumalla rotantasoiseksi - kulkemalla öiseen aikaan kaatopaikoilla ja
komposteissa välttääkseen otsonin ja ydinlaskeuman seurauksia.
Miksi ei
mitään tapahdu, vaikka tieteellisten tutkimusten valossa ei ole epäilystäkään,
etteikö viime hetki lyö pilkottua ja ulkokohtaista tiedettä ja valtiollista
"demokratiaa" jatkamalla? Valtiotieteilijöiden mukaan mitään ei tapahdu, koska
niin kutsutussa demokratiassa eli enemmistövallassa mikään yksittäin
dissidentti tai rakennekriitikkoryhmä ei voi ottaa valtaa perinteiseltä
nomenklatuuralta eli eliitiltä.
Sosiologien
mielestä nykyistä järjestelmää on kyseenalaistamassa kymmenien erilaisten
utopioiden kirjo. Siksi niistä ei synny haastajaa nykyjärjestelmälle.
Taloustieteilijöiden
mukaan mitään ei tapahdu, koska järjestelmässä sisällä pysyminen on ihmisille
henkilökohtaisen eloonjäämisen kannalta kuitenkin turvallisempaa kuin siitä
uloshyppääminen. Ihmisen on saatava ruoka ja ihmisen on saatava suoja.
Kolmas syys
miksi mitään ei tapahdu, on ympäristösaasteiden passivoiva vaikutus.
Ympäristösaasteet turruttavat aivot ja aistit pikkuhiljaa. Saasteiden
vaikutuksesta ihminen pikkuhiljaa nääntyy. Järjestelmää uhkaavaksi
protestoijaksi hänestä ei enää ole.
Sosiologit
osoittavat yhä uudestaan, että ihminen haluaa olla samanlainen kuin muut,
ainakin kuten muut hänen asemassaan olevat.
Saksalaiset
politologit puhuvat kirkontornipolitiikasta. Elämän tulisi olla sellaista, että
ihminen, kotikylänsä kirkontorniin kiivetessä näkee 90 prosenttia omista
elinehdoistaan. Ruokaa ja palveluja ei rahdata luotijunilla kaupunkeihin, vaan
ihmiset elävät sillä porkkanalla ja niillä kampauksilla, joita pyörämatkan
päässä on saatavilla. Kivi-hedelmät, soijapavut ja polttoöljy eivät ole
edistyksen kukkasia pohjolassa. Meillä on savusaunaa ja avantovirkistystä,
kuusienergiaa ja mäenlaskua.
Vanha
tieteellinen
ajattelu
Uusi tieteellinen ajattelu
toistettavuus sekä-että
objektiivisuus
tutkija (ymmärtävä mieli) osa
kirjanopillinen
ilmaisumuoto
vapaa lauserakenne
hierarkkisuus
horisontaalisuus
kronologisuus,
mitattavuus
syklisyys, orgaanisuus
pilkottavuus,
systemaattisuus
asioiden väliset suhteet
ei luonnollisuutta, ei
inhimillisyyttä
deduktio,
induktio
abduktio
suuret julkilausumat ja
kongressit
pienryhmät
Tieteellä on kaksi määritelmää:
- tietoa joka on todettu tai päätelty oikeaksi.
1. Antiikin filosofinen ja looginen päättely
2. Opiskelemalla saavutettu tieto, materiaalisen universumin ja sen
lainmukaisuuksien tutkiminen
Otavan suuri Ensyklopedia
- objektiivisuus
- rationaalisuus
- jäljittely
- säännönmukaisuus
- ei arvostuksia, ei tunteita
- voidaan hyväksyä vasta tieteellisessä yhteisössä käydyn kriittisen
keskustelun jälkeen. Tieteellinen tieto ei synny yksittäisen tutkijan vaan
tutkijayhteisön tuloksena
- ei tarvitse subjekti-objekti erottelua
hs kysyly raadiltaan:
Tiede ja
järki eivät anna vakuuttavaa selitystä
- Kaari
Utrio kertoi Jyrki Räikän mukaan: "Tiedon määrästä riipuu, käsitetäänkö jokin
ilmiö ihmeeksi."
- Leena
Lehtolainen: "Ihmisenä olemiseen kuuluu keskeneräisyys. Emme mitenkään voi
tietää kaikkea tai selittää kaikkea tieteellisesti. Se on myös vapauttava ja
lohdullinen ajatus."
- A.W.Yrjänä:
"Ihme on psykosomaattisen raja-arvon ylitys tajunnan
kvanttikoneessa. Rationaalisuus on ihmeen järjestelty ja luokiteltu osa-alue.
Maailman on
elävä kokonaisuus, organismi. Maailmassa vaikuttaa yleinen voima, jumalallinen
sielu. Kaikessa vallitsee sama luonnon sisäinen elämä ja samat lait. (Paracelsus
1580)
Akatemiat on vapautettava Aristoteleen ja skolastiikan orjuudesta. Sijaan on pantava todellinen, puolueeton kokemustieto. Luopukaa rakentamasta maailmaa käsitteistä. Luulo että ajatuskyky voi itsestään ammentaa tietoa todellisuudesta, on suurinta hulluutta. (Bernardino Telesio 1508)
"Jumala on ääretön. Jumala on immanenssi. Hän asuu maailmassa. Luonto on itse ylhäinen Jumaluus, jota meidän pitää palvella. Samalla Jumala on transendentti, maailman yläpuolella. Maailma on ulosvuotanut Jumalasta. Jumala on maailman sielu. Jokaisessa oliossa henkii sisäinen liike- ja elinvoima. Kussakin sielussa kuvastuu maailman kokonaisuus. Eettinen ihanne on siinä, että ihminen antaa jumaluuden eli Pyhän Hengen vuotaa sisään itseensä, että indiviidi täyttyy yleishengellä, kohoa kiinnittämään huomionsa maailmankaikkeuden suureen kokonaisuuteen ja unohtaa itsekkyytensä. Kamppailu loputtomassa eteenpäin pyrinnössä kuvautuu hänen mielelleen hengen korkeimpana tilana. Ihmisen keskusmonadi joka on yhtä kuin ihmisen sielu, on ikuinen ja häviämätön." (Bruno 1508) - Spinozan, Leibnizin oppi-isä)
Toisesta maailmansodasta jo kymmenen kirjaa kirjoittanut sotahistorioitsija Antony Beevorin mukaan ei ole yksiselitteisiä sodan alkamis- ja päättymispäivämääriä: ”Toisen maailmansodan alun ja lopun määrittäminen on paljolti opillinen kysymys. Voi perustellusti väittää, että se loppui vasta kylmän sodan päätyttyä 1989. Ehkä se alkoi jo syyskuussa 1931, jolloin Japani masinoi Mukdenin välikohtauksen, joka oikeutti sen valtaamaan Matsurian (hs 10.6.2012)
Lauri Rauhala kirjoitti 1981 Tieteenfilosofisista käsityksistä:
Hyvin rajoitetut ongelmat ovat tietenkin aina helpommin hallittavissa kuin
kompleksiset... Ontologisen analyysin tulee selvittää, mitä tutkittava
todellisuuden osa perusluonteeltaan on jotta nähdään miten
kokonaisproblematiikka osittuu ihmistieteiden kesken. Kannanottoa siitä, mihin
tutkimus kohdistuu, voidaan kutsua ontologiseksi ratkaisuksi. Tutkija voi
tietenkin jättää sen tietoisesti tekemättä, mutta silloin sen tekevät hänen
asettamansa hypoteesit ja hänen kehittelemänsä menetelmät varmasti hänen
puolestaan. Ontologinen ratkaisu ei siten jää koskaan tekemättä. Valitut
menetelmät tuovat esiin tutkittavasta ilmiöstä sen, mitä ne loogisesti voivat
paljastaa. Jokainen empiirinen tutkimussysteemi on siten aina sidoksissa
johonkin tiettyyn ontologiseen ratkaisuun. Empiiristä tutkimussysteemiä
kehiteltäessä on tavalla taikka toisella otettu kanta siihen, mitä
tutkimuskohde on. Kehitelty tutkimussysteemi tuo esille tietoa siitä
rajoitetusta osaproblematiikasta, jota varten se on suunniteltu. Se ei voi
koskaan riippumattomalla tavalla paljastaa tutkittavan kokonaisproblematiikan
perusluonnetta, koska se on alusta alkaen determinoitu spesifisen tiedon
tuottamiseen... Kun hypoteesit tehdään ja menetelmät valitaan, tuloksissa on
sijaa vain tietyille asioille ja asiantiloille. Ontologinen ratkaisu, joka
sisältyy hypoteesien asetteluun ja menetelmien valintaan on sitova. Vain
tekemällä karkeita virheitä tutkija voi saada muita tuloksia kuin niitä, jotka
hänen ontologinen ratkaisunsa ennalta rajaa... Empiirinen tutkimustulos ei sano
mitään tutkittavan ilmiön perusluonteesta.
Empiirinen tiede tuottaa aina omalta alaltaan kuvauksia ja selityksiä ihmisestä. Siitä on aiheellista käyttää yleisnimeä ihmiskuva. … ihmistiedon sirpaleiden kokonaisuuskaan ei voi olla yhtä kuin ihmiskäsitys.
Femiinistä tutkimusta haittaa sama historiattomuus kuin ympäristötutkimusta:
"Akateemiselle historiantutkimukselle tyypilliset tarkan dokumentaation ja lähdekritiikin vaatimukset ohjaavat edelleen tutkijoita arkistohistorian kuten poliittisen historian ja aatehistorian tutkimukseen. Ympäristöhistorialta tällaiset systemaattiset aineistot puuttuvat." (Ilmo Massa 2009)
Hubert Knoblauch:
Käsitys siitä mitä tiede on, on tapahtunut jopa kopernikaaninen käänne. Tieto ei lisäänny lineaarisesti
On
puhuttu tietoyhteiskunnasta, mutta vähitellen on alettu puhua
tiedonsosiologiasta eli käyttäytymistieteestä.
Käyttäytymistieteen kehittyminen on muuttanut käsitystä tiedosta ja siten tietoyhteiskunnasta. Tietoa ja siten tiedonlähdettä ei pidetä enää yksilöllisenä vaan sosiaalisena ominaisuutena. Yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit vaikuttavat siihen minkälainen todellisuus luodaan. Nykyajalle on ominaista tiedon eriytyminen, spesialisaatio. Tieto ei ole ”objektiivista” vaan siitä on tullut yhä enemmän monella tapaa tavara ja tuote.
Viime vuosisadan aikana tieto liitettiin filosofiaan, miksi se nykyään kuuluu sosiologian alaan?
Sosiologian kehittäjä August Comte eli 200 vuotta sitten aikana, jolloin vielä uskonto ja metafysiikka olivat ohjanneet sitä mitä pidettiin tietona. ”Tieteellisestä” tiedosta alettiin puhua teollisuuden kehittyessä. Samoin Karl Marx ymmärsi, että tieto ja käytännön elämä ovat sidoksissa toisiinsa, tieto on aktiivisen prosessin tulos. Kun intellektuaalinen ja manuaalinen työ erotetaan toisistaan, tiedostakin tulee ideologia. Erottelu johtaa vieraantumiseen ja väistämättömään hyväksikäyttöön. Ideologia tarkoittaa tällöin, että tieto on hallitsevan luokan tietoa, ja oikeuttaa heidän ratkaisunsa.
Myös Karl Manheim toi 1920-luvulla esiin ajatuksen tiedon ja olemisen ykseydestä (Seinsverbundenheit). Sosiaalisten luokkien lisäksi erilaiset ryhmittymät luovat oman tiedon ja ajatustavan ja siten maailmankatsomuksen. Tiedonsosiologian tehtävä on toimia välittäjänä näiden eri maailmankuvien välillä. Manheimin ansiosta alettiin puhua ei vain tiedon vaan yleensä tieteen suhteellisuudesta. Ludwik Fleck osoitti 1930-luvulla, miten ajatteleminen riippuu lähipiiristä, ajatuskollektiivista. Vihdoin 1960-luvulla Thomas Kuhn yhdisti molemmat havainnot ja toi sanan paradigma tieteelliseen keskusteluun. Tällä hän tarkoitti, että tiede ei suinkaan akkumuloi jatkuvasti tietoa, tieto ei lisäänny lineaarisesti kuten positivistinen tiede Karl Popper etunenässä oletti, vaan muuttuu jopa vallankumouksellisesti jaksoittain, jolloin entinen tieto osoittautuu vähintään arvottomaksi ja se joudutaan korvaamaan todistusaineistoon perustuen kokonaan uudella todellisuuden käsityksellä. Jopa luonnontieteellinen tieto liittyy sosiaaliseen ympäristöönsä. Laboratoriokonstruktivismin mukaan jopa sillä mitä tutkimusvälineitä valitaan, luodaan tieteen oma todellisuus. Kulloinkin valituilla välineillä ja menetelmillä voidaan vaikuttaa siihen mitä määrätystä ilmiöstä saadaan esille.
Todellisuus muodostuu tieteellisen tiedon, poliittisen ideologian sekä yhteisön/yhteiskunnan arkipäivän kokemuksista. Niiden kaikkien vuorovaikutuksesta syntyy se todellisuus, jolla on merkitystä. Tietoa ei voi rajata pelkästään subjektin ja objektin väliseksi suhteeksi vaan tieto on suhde subjektin ja muiden yhteiskunnallisten olosuhteiden välillä. Tämän ajatuksen mukaan ei ole objektia, ei asiaa, ei luontoa, on vain objektin, asian ja luonnon suhde sosiaaliseen ympäristöön. Vasta kun subjekti pystyy esittelemään keksintönsä ja ajatuksensa muille selkeästi, tulee tiedosta osa instituutiota, järjestelmää. Tieto muodostuu siis kokemuksesta, toiminnasta ja merkityksestä. Näin jopa irrationaalisesta uskomuksesta voi tulla systemaattinen ja rationaalinen tietojärjestelmä.
Erikoistuneen ja erityistiedon vaarana on, että se erottautuu liiaksi yleisestä tiedosta eikä ihmisillä ole edes mahdollisuus päästä siihen käsiksi. Kun tähän vielä lisätään teoretisointi, teorian kehittäminen, jolloin luodaan tietoa tiedosta, saatetaan olla kaukana vallitsevasta järjestelmästä.
Erityistietoa aletaan seurata ja käyttää suunnitelmissa, jos se hyödyttää hallitsevia ryhmiä ja on hyödyllinen niiden suunnitelmissa. Kuka saa oikeuden edustaa eksperttiä? Mitkä ryhmät saavat ekspertin roolin?
Epätasa-arvo yhteiskunnassa perustuu aina johonkin tietojärjestelmään. Max Weber kuvaa tätä rationaalisuudeksi. Määrätyn tiedon hyväksyminen ja tiedon institutionalisointi noudattaa kulloistakin rationaalisuuden kaavaa. Läntinen rationalisointi ja erikoistuminen johtavat analyyttiseen, systemaattiseen ja instrumentaaliseen maailmankuvaan. Tästä on noussut yhtenäisyyden ongelma - miten moderni yhteiskunta voi enää integroida jäseniään.
Nyt kun on alettu kyseenalaistaa, johtaako rationaalisuus moderniin, puhutaan toisesta, refleksiivisestä tai postmodernismista. Tietoyhteiskunta ja sitä seurannut tiedepolitiikka on maksanut paljon, kun otetaan mukaan koko koululaitos, maailmanlaajuinen pisakoulutus ja anglosaksinen opiskelujärjestelmä.