Tarvitaanko valtiotiedettä?
Päivitetty 5.1.2025
"Maatamme
johtaa valtiotieteiden maisteri Mari Kiviniemi ja Nokian
nosti valtiotieteiden maisteri Jorma Ollila. Antiikin tragediat
kehottavat poliittisen järjen opiskeluun ja varoittavat puhtaasti
nihilistisen teknisen ja mekaanisen järjen vaaroista. Platon perusti
yli tuhat vuotta sitten valtiotieteellistä koulutusta antaneen
akatemian ja Aristoteleen mukaan juuri valtiotiede oli kaikkein
hyödyllisintä inhimillisen onnen tavoittelussa. Jos ei tiedetä
mikä vaikuttaa mihinkin, ajetaan valtiota sokkona eteenpäin. Tarvitaan
ihmisiä, joita on koulutettu näkemään yhteiskunnallisia prosesseja,
näkemään myös muuta kuin ruuveja ja muttereita."
(Markku Koivusalo hs
15.9.2010)
"Valtiotiedettä tarvitaan selvitettäessä yhteiskunnallisia lainalaisuuksia." (Ilmari Jauhiainen)
"Insinöörien ongelmakeskeisessä
opiskelussa pitää miettiä, miten sillan saa pysymään pystyssä tai miten
saa koneen toimimaan. Eivätkö valtiotieteilijät osaa enää niitä
asioita, joita tarvitaan yhteiskunnan muuttamiseksi?
Valtiotieteilijöiden koulutukseen ei enää kuulu yhteiskuntaa
kokonaisuutena ymmärtävää näkemystä. Tarvitaanko valtiotieteilijöitä
ylipäätään? Eivätkö ekonomit ja insinöörit hoida yhteiskunnan ongelmat?" (Osmo Soininvaara Valtiotieteilijöiden liiton 20-vuotis-seminaarissa 30.9.1994)
Valtio-oppi on ollut miesten yksinoikeus. Opetuksessa kyse on ollut johtajuudesta,
valtataisteluista, hierarkioista, säännöistä, rajoista ja ennen kaikkea
sopimuksista. Arkipäivä ei ole kuulunut valtio-oppiin, onhan valtiollinen elämäntapa
tehnyt yhteiskunnasta ja siten ihmisten elämästä patriarkaalisen.
Kansalaisten on pitänyt olla kuuliaisia ja nöyriä.
Georg Orwellin newspeak kuulostaa lilliputilta verrattuna siihen, mitä
naisen on kestettävä valtio-oppia ja ideologisia
järjestelmiä opiskellessaan. Kieli on miehen lisäpylväs. Ranskalaisen filosofin Julia Kristevan mukaan julkinen
kieli on aina fallista. Kielen avulla voidaan luoda todellisuus, joka
ei huomioi niitä osia todellisuudesta, joita ei pidä tärkeinä.
Koska tieteellinen menetelmä on perinteisesti tarkoittanut objektiivisuutta, tutkijat ovat alkaneet itsekin vierastaa
omaa henkilökohtaista kokemustaan. Valtiotieteen teoriat eivät
käsittele ihmiselämän, miehen ja naisen eksistentiaalisia perusteita,
alkukokemusta. Sellaiset biologiset välttämättömyydet kuin ravinnon
tarve, seksuaalinen tarve ja kuolemisen välttämättömyys eivät kuulu
politologiaan. Miten nämä tarpeet vaikuttavat ihmisen ajatteluun ja
hänen suhteeseensa maailmaan? Ja valtioon?
Karl Marx kehitti ravinnon tarpeesta teoreettisen järjestelmän, jonka mukaan
ihmisen ajatuksia muokkaa hänen tekemänsä työn laatu. Eksistentialistit
ovat osoittaneet, miten tietoisuus kuolemisesta vaikuttaa ihmisen
ajatuksiin ja psykoanalyytikot kuten Freud, miten libido vaikuttaa
tajuntaan, siihen mitä maailmasta yleensä edes yritämme tajuta.
Feministitutkija Jan Jindy Pettman moittii kansainvälisen
politiikan tutkimuksen asetelmaa, joka perustuu maskuliinisuudesta ja
feminiinisyydestä vallinneeseen mielikuvaan, jyrkästä jaottelusta:
"Kansainvälinen politiikka on
kaikkein maskuliinisin tiedekunta. Se tulee esille henkilökunnassa ja
feministeille jaettujen apurahojen määrässä. Ennen kaikkea siinä, miten
se ymmärtää valtion, sodan ja markkinat, vapautus- ja rauhanliikkeet." (Worlding Women, A Feminist International Politics, 1996, Theories of Inernational
Relations, Contending approaches to World Politic, Stephanie Lawson,
Polity Press 2015)
Suurin osa ihmisistä myöntää
yksityiselämän vaikuttavan myös politiikkaan. Suurten valtiomiesten ja
sotapäällikköjen sukupuolielämästä on tehty tutkimuksia, mutta vasta
uhrien lapset tai päiväkirjojen lukijat kertovat, mitä kotona todella
tapahtui. Filosofit ovat käsitelleet harvoin syntymää, luomakunnan
filosofiaa, sillä se on nainen joka kantaa sisässään uutta ihmistä.
Mies on raskaana keinokehosta, porvarillisesta
yhteiskuntajärjestelmästä. Tämä kulttuuri esittää jotain jota ihminen siittää itsestään
erilleen ja joka symbolisesti toimii siittimen jatkeena. Mies jättää jälkeensä maamerkkejä. Maamerkkinä toimiva rakennus,
järjestelmä tai ajatus ei saa sulautua luontoon, koska silloin se
pyyhkiytyisi pois, häviäisi ja siittäjän merkitys unohtuisi. Ihmisen turvallisuudentarve vaihdetaan
tottelevaisuuteen tai jopa alistamiseen.
Tulossa kulttuurin muutos
”Koska on
ilmennyt uusi vallitsevaa moraalia kyseenalaistava seikka, ekologinen
kriisi, moraalin olemukseen kuuluvan universaalisuuspyrkimyksen voi
olettaa näkyvän siten, että eri ihmisten ja ryhmien ilmaisemat
yhdyskunnan uudet ekologiset tavoitteet joko yhtenevät tai ainakin
konvergoivat."
(Seppo Kjellberg kirjoitti Yhteiskuntasuunnittelu 3/1995)
Ilmo Massa toim.: Vihreä teoria Ympäristö yhteiskuntateoriassa
(Gaudeamus 2009)
Ilmo
Massa, Sanna Ahonen toim.: Arkielämän ympäristöpolitiikka
(Gaudeamus 2006)
”Ympäristöpolitiikkaan liittyvässä keskustelussa on vaadittu
sosiaalipolitiikan ja tieteiden välisen perinteen elvyttämistä sekä sellaisen
sosiaali- ja yhteiskuntapoliittisen tutkimuksen tarvetta, jossa
ympäristökysymykset nähdään yhteiskunnallisina ongelmina.” (Tuuli Hirvilammi,
Ilmo Massa)
Tieteet tekevät oletuksia oikeasta ja varmasta tiedosta ja
tietämisen tavasta. Akateemiselle historiantutkimukselle tyypilliset tarkan
dokumentaation ja lähdekritiikin vaatimukset ohjaavat edelleen tutkijoita
arkistohistorian kuten poliittisen historian ja aatehistorian tutkimukseen.
Ympäristöhistorialta tällaiset systemaattiset aineistot puuttuvat. (Ilmo Massa
2009) Tieteenfilosofinen kysymys on aina yhteydessä ontologiaan, erilaisiin
käsityksiin tutkimuskohteen luonteesta. Ympäristö ja ympäristöongelmat ovat
osin sosiaalisesti ja kulttuurisesti rakentuneita asioita. (Katri Väyrynen)
”Kun tutkitaan uudenlaisia ilmiöitä kuten ympäristöongelmia, ei voida etukäteen
tietää, millaisia ilmiöitä tulee nimenomaan tutkia ja millaisia
analyysimenetelmiä tulee käyttää.” (Yrjö Haila)
Yhteiskunnallisessa ympäristötutkimuksessa
ympäristökysymykset liitetäänkin yhteiskunnan rakenteisiin, elämäntapaan ja
arvoihin ja niitä tarkastellaan julkisen vallan taloudellisen ja poliittisen
päätöksenteon ja kansainvälisen riippuvuuden ongelmina. Uusissa
tutkimuksissa tarkastellaan vihdoinkin muutosta yhteiskuntatieteilijöiden
avulla eikä käsitellä ekologista tilaa vain biologien tutkimusten perusteella..
”Arkielämän
ympäristöpolitiikan tutkimuksessa on tarkoitus mennä syvemmälle eli ymmärtää
kulttuurin pohjavirtoja ja kulttuurin muutoksen mahdollisuuksia. Se haastaa
myös ympäristöpoliittisen tutkimuksen sisältämän välineellistymisen.
Välineellistymisellä tarkoitamme sitä, että ympäristöpolitiikan tutkimuksen
painopiste on 1990-luvun alusta lähtien siirtynyt erilaisten ohjauskeinojen, indikaattoreiden
ja arviointien kehittämiseen. Välineiden kehittämisen tiimellyksessä unohtuu,
että ilman yhteiskunnan ja kulttuurin muutosta kestävä muutos tuskin on
mahdollinen. Keskustelu
on saanut niin sanotun symbolisen politiikan piirteitä. Politisoitunut
ympäristökeskustelu tuottaa ja levittää retoriikkaa, jonka tarkoituksena ei
olekaan valaista yhteiskunnan tilaa vaan ehkä päinvastoin peittää sen
todellista luonnetta. Hyvä esimerkki tästä on poliitikkojen puhe kestävästä
kehityksestä, joka lupaa radikaaleja uudistuksia määrittelemättä niitä
tarkemmin.” (Massa 2006)
Anthony Giddens (1997) toteaa
sosiologian ehkä tärkeimmäksi tehtäväksi ihmisen itseymmärryksen
self-enlightenments, self-understanding kehittämisen. Se ”tarjoaa ryhmille ja
yksilöille lisääntyneen mahdollisuuden muuttaa elämisen ehtojaan.”
Ihmisen toiminta luonnon suhteen määräytyy arvovalinnoista
käsin ainakin silloin, kun luonto antaa meidän valita. Esteettiset
luonnonarvotkaan eivät saa jäädä pelkäksi harvojen ylellisyydeksi. ”On
löydettävä projekti siinä, missä muut näkevät vain epäjärjestystä sekä keksiä
ja puolustaa ihanteita, keskustella uudistuksista ja murtaa hiljaisuus.
(Touraine 2012) Tarvitaan konkreettisempaa pureutumista instituutioiden ja
sosiaalisten käytäntöjen sisäisiin arvoihin ja niiden ekologiseen kestävyyteen,
sopusointuun ympäristöarvojen kanssa.
Siksi on puhuttava valtiotieteen ekologisen paradigman syntymisestä ja kehityksestä
Yhteiskuntatieteen klassikoiden
teoriat ovat lähinnä ajattelun esteitä. Edward Westermack (k.1939) tosin ennakoi nykyisen
ympäristöfilosofian peruskysymyksiä arvostellessaan kristinuskon
ihmiskeskeisyyttä ja puolustaessaan eläinten oikeuksia.
Nykyinen ympäristösosiologiakin on etsinyt
profiiliaan enemmän suhteessa biologiaan ja ekologiaan kuin humanistisiin
tieteisiin. Kuitenkin
tulisi rakentaa aatteellinen teoria sivilisaatiokriittisistä
lähtökohdista Karl Marxin tarjoaman mallin mukaisesti. Ympäristökriisi
tulisi nähdä edellytyksenä kriisin ratkaisulle ja uudenlaisen
kestävämmän
yhteiskunnan rakentamiselle.
Heinrich Rickert määritteli
kulttuurin ja luonnon eroa arvosuhteena: luonto on jotain itsessään olevaa, jota voidaan
tarkastella arvosuhteen ulkopuolella, kulttuuri taas on arvojen
esineellistymää. Kulttuurin (yhteiskunnan, valtion) säilymisen ehto on sille
soveliaan materiaalisen ympäristön ylläpitäminen. Kulttuurit eivät ole
biosysteemin alajärjestelmiä eivätkä palaudu pelkiksi kulttuurisiksi
systeemeiksi. Ne ovat "redusoitumattomia hybridejä luonnollisen, materiaalisen
maailman ja toistuvan kommunikaation kulttuurisen maailman välillä".
(Fischer-Kowalski 1999)
”Ympäristöongelmien syynä on
länsimainen teknologia- ja edistysuskoon nojautuva maailmankuva, joka ei ota
huomioon yhteiskuntarakenteiden ja sosiaalisen elämän biofyysistä perustaa.”
(Dunlap, Catton)
Kiinnostava
on miettiä, kuinka pitkälle on erkaannuttu David Humen kuuluisasta
"giljotiinista". Humen periaatteen mukaan tosiasioista ei voi johtaa
arvoja. Tämä tarkoittaisi, että siitä minkälainen maailma on ei voida
tehdä moraalisia päätelmiä. ”Etiikan merkitystä ympäristökriisien
aikakaudella voi verrata
polkupyörän jarrujen käyttäytymiseen jumbojetissä. Eettinen keskustelu
on
poliittisesti voimatonta.” (Ulrich Beck)
Tällä
hetkellä
ongelmana on lisääntyvä riippuvuus köyhien maiden voimavaroista,
työvoimasta,
markkinoista ja jätenieluista, samalla kun vauraus maailmassa jakautuu
yhä
epätasaisemmin. Tämän moraalisen vääryyden seuraukset eivät
yhtenäisellä avaruusaluksella nimeltä maa ole ekologisesti
kestäviä.
Ympäristökansalainen on valmis luopumaan osasta
autonomiaansa luonnon hyvinvoinnin vuoksi.
Barry ehdottaa antroposentrismi-ekosentrismi jaottelun
sijaan keskustelua symbioottisesta luontosuhteesta. Nykyinen yhteiskunta
perustuu loismaiseen luontosuhteeseen. Symbioottisessa luontosuhteessa
tunnistetaan luonto isäntänä. Luonnon pitäisikin olla ihmisen tavoin
oikeussubjekti.
Ympäristökysymyksen
tutkija törmää hyvin pian tien
tuottamiin mustiin laatikoihin. Tällaisia ovat esimerkiksi vesistöjen
laatua
koskevat mittausjärjestelmät ja metsien luonnonarvoja määrittävä
arviointijärjestelmät. Ympäristöliike ja hallinto hakevat usein
auktoriteettia
ympäristötieteen tuottamista mustista laatikoista (Latous 2004).
Toisaalta ympäristökonfliktit tuovat esille kansalaisten pyrkimystä
purkaa
vakiintuneita mustia laatikoita.
Valtiotieteilijän tai toimittajaverkkoteorian suurin anti on siinä, että se tarjoaa
runsaan käsitteistön, jonka avulla voidaan ymmärtää, miten keskenään täysin
yhteismitattomat toimijat ja eritasoiset prosessit pystyvät kohtaamaan ja
liittymään yhteen tavalla, joka alkaa näyttää itsestään selvältä.
Valtiotiede kehittymässä kunnallistieteeksi: Paikallisuus avainsana
Ekosysteemeissä voi toteutua useita vaihtoehtoisia kehityskulkuja
ja jokaisen ekosysteemin ominaispiirteet voivat vaihdella suuresti sen mukaan,
mikä mahdollisista vaihtoehdoista toteutuu.
Ekologisilla systeemeillä ei ole yhtä ainoaa optimaalista
tilaa. Optimaalisuuden idea on osoittautunut harhaksi, koska populaatioiden
koon vaihteluun ja puuston kasvuun vaikuttavat monet keskenään vuorovaikutuksessa olevat tekijät. Ekologiset systeemit ovat epälineaarisia ja
komplekseja, siis ei-integroituvia. Niille ei voi määritellä yksikäsitteisiä
optimaalisuuden kriteerejä.
Ekologian
teoreettisessa ajattelussa tapahtui olennainen
murros uudella vuosituhannella. Digitaalisuus antoi ennen näkemättömät
mahdollisuudet kehittää näkemystä "aine on paikallista, henki
globaalia". On alettu ymmärtää ekologisesti kestävä
yhteisö tiiviisti integroituneena ja tasapainoisena
kokonaisuutena. Ekosysteemien palautuvuutta korostava koulukunta
painottaa,
että inhimillisten toimien on sopeuduttava luonnon luontaisiin
muutosprosesseihin
ja vaalittava niitä ylläpitäviä tekijöitä. Yhteiskuntien ja muun luonnon
merkitykselliset vuorovaikutukset toteutuvat paikallisesti ja alueellisesti
täsmentyvissä yhteyksissä "neuvottelevan demokratian" (deliberative democracy) keinoin. Tavoite on siirtää keskustelu demokratiasta lähemmäksi
empiriaa aiemman normatiivisen painotuksen sijasta.
"Korostan
erityisesti sitä, että kaiken tieteellisen ja teknisen tarkastelun
lähtökohdaksi olisi otettava ihminen. Ilman toimivaa ihmiskäsitystä ja
sen tarjoamien johtopäätösten toteuttamista nykyinen ahdinkomme vain
syvenee. Professori Lauri Rauhalan kehittämä kokonaisvaltainen
ihmiskäsitys täyttää tämän vaatimuksen. Sen mukaan ihminen on
samanaikaisesti olemassa kolmessa ulottuvuudessa, ensinnäkin
tajunnallisuudessa, joka tarkoittaa merkitysten muodostumisen eli
ymmärtämisen tai arkipäiväisemmin ajattelun kokonaisuutta. Ihminen on
olemassa myös situationaalisuudessa eli suhteissaan todellisuuteen sekä
kehollisuudessa eli orgaanisena tapahtumana. On ehkä paradoksaalista,
että vain jokainen yksilö itse tietää, mitä hänen tajuntansa
prosessoi... Mielestäni ihminen on väistämättä luomakunnan herra siinä
mielessä, että hän ainoana eläinlajina pystyy tuhoamaan luonnon jopa
kokonaan." (Pekka
Pihlanto, Turun kauppakorkeakoulu, hs 15.1.1998)
Yrjö Haila:
Tutkimuksen näkökulma ratkaisee tuloksen
Mutta mitä tekee luonnontiede silloin, kun eteen nouseva
ongelma on uusi – esimerkiksi yhteiskunnallisen kehityksen esiin nostama,
esimerkiksi paljon puhuttu ekologinen ongelma. Ehkäpä vakiintuneet
tutkimusperinteet ovat kyvyttömiä tunnistamaan, saatikka formuloimaan koko
ongelmaa.
Mutta havainnot ja tosiasiat ovat teoria- ja
metodisidonnaisia. Tieteelliset läpimurrot useimmiten merkitsevät uutta tapaa
tulkita ja ymmärtää vanhat asiat, vain harvoin niihin liittyy uusia löytöjä ja
keksintöjä. Jokainen tutkija joutuu siis ottamaan mittaa alansa käsitteistöstä
ja nimenomaisista tutkimuskohdettaan selittävistä teorioista.Hyönteisillä on kolme jalkaparia ja
hämähäkeillä neljä, mänty kasvaa Suomen Lapissa pohjoisempana kuin kuusi, ja
merilohi nousee syntymäjokeensa kutemaan. Näin on eikä muuksi muutu.
Mutta Pohjois-Venäjällä ja Siperiassa tilanne on
päinvastainen. Tämän selityksesi yksi tarjoaa jääkauden jälkeistä historiaa,
toinen maaperän laatua, kolmas ilmasto-olosuhteita, neljäs kulttuurivaikutusta.
Voisi hyvin olla olemassa kaksi kilpailevaa teoriaa eliöiden esiintymisalueiden
rajojen määräytymisestä, joista toinen korostaa fysikaalisia ja kemiallisia
tekijöitä (ilmasto, maaperän laatu), toinen bioottisia vuorovaikutussuhteita
(lajien välinen kilpailu rajallisista resursseista, peto-saalissuhteet).
Friedrich Engels on kirjoittanut: Asennoitukoot luonnontieteilijät miten haluavat,
heitä hallitsee filosofia. Kysymys on vain siitä, haluavatko he, että heitä
hallitsee jokin huono muotifilosofia vai sellainen teoreettisen ajattelun
muoto, joka perustuu ajattelun historian ja tulosten tuntemukseen.
Hallitsevat ajatukset eivät ole mitään muuta kuin
materiaalisen kehityksen aatteellista ilmausta.
Valtiotieteellinen teoria ei voi olla objektiivinen
Theories of Inernational Relations, Contending
approaches to World Politic
Stephanie
Lawson
Polity
Prress 2015
”Sana
teoria tulee kreikan sanasta theoria, joka tarkoittaa
pohdiskelua tai spekulaatiota. Määritelmän mukaan teoria on
organisoitu ajatusten järjestelmä määrätyn ilmiökokonaisuuden
selittämiseksi. Politologian määritelmä teoriasta on alkanut
hiukan muuttua, sillä esim. teoria ilmastonmuutoksesta ei vastaa
samaa kuin teoria lajien evoluutiosta. Luonnontieteissä teoria
muodostuu tarkkailusta, jonka perusteella muodostetaan hypoteesi,
joka kuvaa ilmiötä alustavasti. Hypoteesit testataan useissa
kokeissa, joissa olosuhteet pyritään pitämään samoina. Näin
syntyy uskottava ja universaali ennustus. Näin luodaan
todellisuutta, johon aika ja paikka eivät vaikuta. Tämä on
kuitenkin idealisoitu kuva teoriasta. Hypoteesi ja teoria ei voi olla
objektiivinen, koska on kyse ihmisestä, sosiaalisesta
aktiviteetistä. Yhteiskunnassa voi harvoin tehdä kokeita, saatikka
toistaa kokeita täsmälleen samoissa olosuhteissa. Ja vaikka teoria
vaikuttaisi objektiiviselta sen suhteen mitä lasketaan ja miten
lasketaan, on tulkinta kuitenkin henkilökohtainen. Kvantitatiivista
menetelmää kutsutaan yleensä positivismiksi, sosiologian
popularisoimiseksi. Myös empirismiksi, joka perustuu tarkkailuun ja
kokeiluun. Vastakohtana teleologiselle ja metafyysiselle tavalle
etsiä totuutta.”
Valtiotieteen tutkijat ovat häviämässä
”Kun professionaalisia politiikan tutkijoita ja alan akateemisia
opettajia (valtio-opin, kansainvälisen politiikan ja lähialueiden) on
Suomessa varsin vähän, eri laskutapojen mukaan sata,
yhteistyö eri laitosten ja tutkimusyksikköjen kesken on
tärkeää. Se vaatii kuitenkin henkilön, joka toimii aloitteen tekijänä
ja koordinaattorina. Kun tohtorinkoulut perustettiin 90-luvun alussa,
huomasin miten heiveröisellä pohjalla alan yhteistyö oli. Oli aivan
vähällä ettei ala hävinnyt kokonaan ilman omaa tohtorikoulua. Kenties
oppiaineemme olisi päässyt vähäiseksi osaksi jotakin yliopistojen
sisäisiä tai välisiä muiden aineiden ohjelmia. Tampereellakin
kansainvälinen politiikka oli yhteistyössä sosiaalitieteen kanssa
tällaisessa ohjelmassa. Vanhana kantatieteenä valtio-opin ja politiikan
tutkijat tarvitsivat mielestäni ehdottomasti oman valtakunnallisen
tutkijakoulun. Onneksi Vilho Harle, silloin Helsingin yliopiston
kansainvälisen politiikan ja Voitto Relander, Turun yliopiston
valtio-opin professori, olivat kanssani samaa mieltä. Pidimme
kolmestaan yhden iltapäivän saunapalaverin Helanderin kesämökillä
Hattulassa ja päätimme hoitaa homman kotiin.” (Olavi Borg: Elämä
kertoo, Puolivuosisataa akateemisessa maailmassa, Tampere University
Press 2010)
Saksan valtiotiede on kriisissä, kysytään alan ammattilehdessä 2017.
kyllä mutta niin on muissakin maissa. Sisältö on tyhjentynyt, nimittäin
politiikan analyysi. Tiede on ammattimaistunut ja kansainvälistynyt.
Siitä on nurjia puolia. Tutkimusalana sillä on yhä vähemmän merkitystä
kehitykseen ja koulutuksen ohjaamisessa. Suuria poliittisia kysymyksiä
ei enää pyritä ratkaisemaan. Suurin ongelma oli EU:n suklaadirektiivi.
Tämä ei ole vitsi. Suuria poliittisia kysymyksiä ei uskalleta ottaa
esille ennen kuin ne on teoreettisesti moneen kertaan perusteltu ja
metodologisesti käyty läpi monissa kansainvälisissä konferensseissa.
Suuret avaukset saattavat vaarantaa oman akateemisen uran. Uraa ei
myöskään edistä se, jos käy käsiksi polttavin kysymyksiin.
Yhteiskunnalliset ulottuvuudet on hylättävä. Social Science
Citation Index tai google Scholar vahvistaa että varmaksi havaittuun
poliittiseen menetelmään on tuotu jälleen kymmenes uusi näkökulma, ei
uusia avauksia. Varmoilla askelilla liikutaan.
Tutkijat eivät yleisesti ottaen ole Suomessa kiinteä suhde
valtarakennetta. Tutkitusta tiedosta päätyy käyttöön arviosta riippuen
vain muutamia prosentteja eikä useimmilla tutkijoilla valitettavasti
ole suoraa kanavaa päätöksentekijöihin. (Prof. Pami Aalto hs 11.11.2023)
Kansakunnan tapahtumien ennakointi
Kukaan perinteisistä valtataistelua ja sopimuksia
tutkineista yhteiskuntatieteilijöistä ei pystynyt ennakoimaan
Itä-Saksan tapahtumia tai vuoden 1989 vallankumousta Moskovassa.
Vallankumous tuli tutkijoille täydellisenä yllätyksenä. Iranin ja
Irakin välisen sodan jälkeen Yhdysvaltojen puolustusministeriö ei
palkannut lisää strategian tutkijoita eikä sotilasasiantuntijoita, vaan
islamilaisen uskonnon ja koraanin tutkijoita.
Jos halutaan ennakoida entisen Neuvostoliiton tapahtumia, mikä olisi se
kulttuuriperinne, jonka pohjalta tutkimus voitaisiin tehdä?
Ensimmäisenä tulee mieleen kommunistinen ideologia. Olihan
Neuvostoliitossa usean sukupolven ajan päämääränä luoda uusi ihminen,
jolla on 'kommunistiset periaatteet'. Sosialistinen ihmiskuva tarkoitti
ahkeraa, yhteisen hyvän puolesta uhrautuvaa tinkimätöntä taistelijaa.
Jokaiselta kykyjensä mukaan, jokaiselle tarpeidensa mkaan. Mutta myös
maailman herruutta tavoittelevaa taloudellista järjestelmää ja
sosiaalista mallia hyvinvoinnista.
Neuvostoliiton olemassaolon aikana jatkettiin paternalismia eli valtio
oli kaikkivaltias. 1900-luvulla opittiin kuitenkin sen lisäksi, että
valtio huolehtii kansalaisista kehdosta hautaan. Paternalismin
kielteisiä puolia, kuten ideologista opetusta ja poliittista
painostusta, ei hyväksytty, mutta ohitettiin pienempänä pahana. On
helpompi säätää uusia lakeja ja määräyksiä kuin muuttaa vuosisatojen ja
vuosikymmenien aikana muodostuneita totuttuja ajatusmalleja ja
käyttäytymiskaavoja. Valtion pitäisi yhä vastata halvoista asunnoista,
peruselintarvikkeista, maksuttomasta terveydenhoidosta, koulutuksesta,
joukkoliikenteestä ja kulttuurista.
Uuden maailmankuvan muotoutumisessa on vaarallista, että vallassa ovat
nyt teknokraatit. Vuoden 1989 vallankumouksessa ei vedottu utopioihin
eikä oppi-isiin. Visionäärisiä aatteellisia johtajia ei ole päästetty
julkisuuteen. Valtaapitävät muodostuvat niin kutsutusta harmaasta
porukasta eli yliostolta tulleesta epäpoliittisesta teknokratiasta.
Uramiehet ovat epäideologisia, liberaaleja, entisiä kommunisteja ja
akateemisesti koulutettuja. Emotionaalisella ja intellektuaalisella
tasolla useimmat eivät pysty edes käsittämään muutoksia ja niiden
merkitystä.
Koska ongelmat ovat suuria ja erittäin syvällä, on pelättävissä, että
valtaan nousevat ne, jotka käyttävät tunteeseen vetoavaa symboliikkaa
ja retoriikkaa. Venäjällä voi saavuttaa luottamusta ja kuuluisuutta
vetoamalla kansallistunteeseen, perinteeseen, kansakunnan suuruuteen ja
merkittävyyteen. Rationaalinen ongelmanratkaisu ei ole mahdollinen. Jo
vuonna 1975 Havel kyseli: ”Kuinka suuri onkaan kastroidun kansan
moraalinen impotenssi?” Kun ihmisten kiinnostus politiikkaa kohtaan on
nollissa, mistä muodostuu antipoliitikkojen politiikka? Ne jotka jo
ennen vallankumousta tukivat pieniä uudistuksia ja osoittivat
ymmärtämystä toisinajattelijoita kohtaan, istuvat nyt pienissä
kellarikopeissaan.
Alistettu ja aloitekyvytön kaupunkilainen
Ympäristön romahtamisen lisäksi Venäjällä on ongelmia
kansalaisten maailmankuvan muotoutumisessa. ”Äärimmäinen pragmatismi on
läpäissyt kaikki ideologiat”, murehtii Zolotuski Venäjän
kirjailijaliitosta (hs 14.4.1992). Vahvin organisaatio armeijan jälkeen
on mafia. Panslavismi on nousemassa, kun "vanha ylväs kansakunta joutuu
päivästä toiseen elämään kerjäämällä". Almut synnyttävät uusia
aggressioita. Nuorilta puuttuu oma-aloitteisuus ja on vaarana, että
raamattu-uskonto voittaa alaa uuden vapauden kulttuurin sijasta.
Raamattu oli vuonna 1989 Viron bestseller-kirja. Sensurointia ei hoida
enää sosialismin yksinoikeus vaan aineiston myyvyys. Tai ainakin näin
kuvitellaan. Tosiasiassa esimerkiksi vuoden 1992 budjetissa
lehdistötukea lisättiin moninkertaisesti verrattuna sairaalakulujen
tukeen. Lehdistötuessakin on selvä Brzezinski/Jakobson linja:
paikalliselle lehdistölle 15 % ja valtakunnalliselle 85 % tuesta.
Taloudellinen hätä on lisännyt ihmisten kasvottomuutta ja suunnatonta
vihaa. Jouko Kajanoja kertoo tavanneensa Pietarissa Homo Sovjeticuksen,
alistetun ja aloitekyvyttömän ihmisen. Samoja attribuutteja käyttävät
ekofilosofit esitellessään saastealueilla asuvia länsieurooppalaisia.
Ilman ja ravinnon sekä tiedotusvälineiden välityksellä tulevat saasteet
eivät tee ihmistä aggressiiviseksi ja innokkaaksi ajamaan muutosta,
vaan hän lamaantuu ja vaipuu vähä vähältä apatiaan. Puhutaan
tertiäärisestä nationalismista. Se ei ole verrattavissa vuosisadan alun
kansallisiin vapautusliikkeisiin. Uusi nationalismi syntyy
taloudellisesta ahdingosta ja tulee esille nk. etnisenä barbariana.
Koska tulevaisuudessa kamppailu olemassaolosta käy yhä kovemmaksi, on
oletettavissa, että myös tertiäärisen nationalismin menetelmät
kärjistyvät.
Kollektiivinen tietoisuus
Koska poliittinen toiminta alkaa ihmisestä, täytyy
myös poliittisen toiminnan muuttaminen ja analysointi alkaa ihmisestä.
Kielen semantiikka heijastaa ihmisen tarpeita. Minkälaisia tarpeita
venäjän kieli heijastaa?
Antropologinen poliittinen teoria lähtee siitä, että ihmisten
perustarpeet ymmärretään. Naiset ymmärtävät ihmisen biologiset
perustarpeet kuten äitiyden ja isyyden merkityksen tulevalle
sukupolvelle, turvallisuuden, terveyden, puhtaan ilman ja veden, kehon
lämpötilan, unen. Ymmärtämiseen vaikuttaa kuulijan sosiaalinen ja
poliittinen tausta. Onko ihminen syntynyt tähän maailmaan palvellakseen
jotain keinotekoista valtiota? Kuinka moni tutkija vielä kirjoittaa
yleisölle, jonka olettaa itsensä kaltaiseksi?
Vaihtoehtoja on turha esittää, ellei kyseenalaista sitä logiikkaa ja
sitä maailmankuvaa, joka ohjaa vallitsevaa ajattelua. On asetettava
kyseenalaisiksi ne rajoitukset, jotka on opittu itsestäänselvyyksinä,
ja jotka ovat lukkoon lyötyjä oletuksia.
Liennytys perustui sopimuksiin ja sopimuksethan eivät poista epäilyjä.
Eskalaatioteorioita tutkittaessa on havaittu, että epäluulolla ei ole
loppua. Tietämättömyys ja väärinkäsitys ovat rauhan suurimpia esteitä,
samoin kuin kateus ja epätasa-arvo.
Kun maailman toinen supervalta on poliittisesti hajonnut, mutta
sotilaallisesti sillä on vielä entiset tuhoaseet tallella, on
tarpeellisempaa kuin koskaan tutkia sitä mitä on ollut poliittisen
järjestelmän takana. Norjalainen rauhantutkija Johan Galtung on
kirjoittanut: ”Kansoilla on elefantin kokoinen muisti, ihmisellä vain
ihmisen kokoinen muisti.” Neuvostoliittoon kuului satoja pieniä
kansoja, joilla on oma elefantin muistinsa.
Olemme Venäjälle helppo tapaus
Venäjä on vanha imperiumi, jolle Suomi on ollut
periferiaa. Se voi suhtautua meihin ylimielisesti tai vielä pahempaa.
Kivinen kertoo tutkimuksista, joissa venäläisiltä on kysytty, mikä maa
suhtautuu heihin myönteisimmin. Avovastauksessa ykköseksi nousee Saksa
tai Ranska. Mutta jos vaihtoehdot on listattu ja mukana on Suomi, Suomi
on aina ykkönen. He eivät itse edes muista pientä Suomea! Venäjän
brändeistä tunnetuin on yhä Kalasnikov-ase. Sota on ylpeydenaiheista
ykkönen. ”Sota on kaikkein pyhin. Se on hirveän tärkeä edelleen”, sanoo
Kivinen - suuresta isänmaallisesta sodasta, siis toisesta
maailmansodasta, puhutaan paljon. Voiton päivä 9. toukokuuta on iso
juhla nuorillekin. Voiton päivän oranssimustia nauhoja, samanlaisia
kuin neuvostoarmeijan urhoollisuusmitaleissa, roikkuu autoissa siinä
missä meillä karvanoppia ja wunderbaumeja. Venäjällä sota on läsnä.
Lisää sotaveteraaneja on tullut Afganistanista ja Tstseniasta.
Katukuvassa näkyy ”samovaareja”, raajattomia invalideja, jotka
liikkuvat pyörillä varustettujen lautojen päällä. Kun heidät
valjastetaan joukolla vaalityöhön laulamaan isänmaallisia lauluja, näky
on aika rujo, Kivinen sanoo. Sankaritarinat ovat kuuluneet Venäjän
kulttuuriin aina, oli kyse siten pyhimysten elämäkerroista tai
bolshevikeista. Siellä puhutaan yhä venäläisestä messianismista.
Venäjällä panostetaan patriotismiin. Isänmaallisuus on koulussa oma
oppiaineensa. Kansallistunnetta kohottavat myös urheilu, kirkko ja
media. Se on soft poweria. Kodeissa vaalitaan historiaa ja kulttuuria:
juhlissa lauletaan ikivanhoja lauluja ja syödään perinneruokia.
Venäjällä luetaan klassikoita – ne kaikki pönkittävät ajatusta
ainutlaatuisesta venäläisyydestä, myyttisestä Venäjästä. Nyt kouluissa
pakollisiin kuuluu Aleksandr Solzenitsynin Vankileirien saaristo.
Puheissa pitää siteerata Puskinia ja käyttää oikeita puheenparsia. Ja
on osattava puhua kaunista kieltä. Kieli on venäjän ylpeys. Suuri
ylpeys on myös venäläiset naiset, maailman kauneimpia, he uskovat.
Siihenkin satsataan: Naisvankiloissa on avioliittokoulutusta: siinä on
tapakasvatusta, meikkausta, vaatetusta ja kävelytyyliä, Kivine kertoo.
Menestyneet emigrantitkin ovat venäjän ylpeys. Minne ikinä venäläiset
menevät, he luovat nopeasti omat verkostonsa. Kohta on kaupan
venäläisiä elintarvikkeita ja oma radioasema soittaa venäläistä
musiikkia,. Yhteisöllisyys on perua maaseutuelämästä. (Anna-Stina
Nykänen hs 19.2.2012)