Päivitetty 22.3.2024
Spinozismi on näkemyksestä, että Jumala ja luonto ovat yhtä
Deus sive natura, Jumala tai luonto.
Me etsimme Jumalaa, Kaiken Luojaa, väärästä paikasta, kun aukaisemme raamatun.
Nuori nainen saapui Mestari Eckhardin luo: ”Te olette ilmeisesti tavannut Jumalan. Auttakaa minua tuntemaan jumala yhtä hyvin kuin te hänet tunnette.” Mestari Eckhard vastasi: ”Se on hyvin yksinkertaista, Tapaat Jumalan samalla tavoin kun minä olen Hänet kohdannut, ja ymmärrät, kuka katsoo maailmaa sinun silmilläsi.
Tuomas Holopainen,
Nightwish-yhtyeen perustaja: Human Nature perustuu tähtitieteilijä Carl
Saganin (1934-1996) mottoon, jonka mukaan ”ihmiskunta on universumin
yritys ymmärtää itseään”. Holopainen innostuu: ”Ensimmäistä kertaa
evoluutio on tuottanut planeetalle eläinlajin, joka on kykenevä
ymmärtämään sellaisen asian kuin universumi. Siinä on jotain todella
hienoa ja tuottaa minulle suurta ylpeyttä olla ihmiskunnan jäsen.”
Holopainen päättelee, että universumi on tuottanut ihmiskunnan ilman
jumaluuden ohjausta. Hän pitää uskontoja ”äärimmäisen
mielenkiintoisina” ja puoltaa niiden opetusta historian - ei uskonnon
tunneilla. ”Pyhissä teksteissä on paljon eettistä ja kaunista, mutta
paljon karmeuksia myös. Vain erehtyväiset ihmiset voivat yrittää sanoa
mitä otetaan ja mitä jätetään. Jos on valinnut puolensa eikä uusi tieto
saa muuttamaan kantaa, on tribalisminsa orja. Vakaumus on maailman
vaarallisin sana.” (hs 8.4.2020)
Mestari Eckhart 1260: Nyt siis rakas ystävä, voiko sinulle olla haitaksi, että sallisit Jumalalle mahdollisuuden olla sinussa Jumala?
Filosofi Gottfried Leibniz: Miksi on jotain sen sijaan ettei olisi mitään?
Filosofi Ludwig Wittgenstein: Mystistä ei ole se, miten maailma on, vaan että se on.
Kirjailja Sami Lopakka: Mitä tässä galaksien mittakaavassa ovat yhden ihmisen huolet, suru, ahdistus? Ne ovat kaikki, jos sinä olet se ihminen.
Friedrich Nietzsche: Elämä on kamppailua. Todisteet luonnon verisistä kynsistä ja hampaista ovat siitä kouriintuntuvat osoitukset. Miten löytää edistyksen askel kokemuksen väkivaltaisuuden ja olemisen kauneuden välillä?
Pentti Linkola: Aikaamme kuvaa sellaisten sanojen kuin uhrautuminen ja
luopuminen katoaminen kielestä. Pyhyyden tunto ja vakaumus ovat
kadoksissa. Elonkehän, biosfäärin pyhyys on tärkeä
arvo.
Pelkkä
tiede ei voi koskaan kuvata täysin luonnon pyhyyttä tai
tunneperäistä ja hengellistä elämää luonnossa. Luonnon
jumalallisten voimien todelliset piirteet ovat inhimillisen
käsityksen tuolla puolen. Luonnossa Jumala tulee lihaksi.
Marjatta Horjander: Elämässä vastaan tulevien vaikeuksien voittaminen avaa henkisen elämän näköaloja ja perspektiivejä, joita aineellinen arvoihin nojaava elämä ei pysty antamaan. Silloin ymmärtää, että Jumala on meidän hengessämme oleva tajunta, jota meidän tulee tavoittaa itsessämme.
Leena Kuronen: Ihanteen mukaan jokaisessa ihmisessä on se Jumala-kipinä. Miksi en siihen uskoisi ja alkaisi kohdata myös muita ihmisiä.
Senega: Ihmisen olemassaolon ehto ja ihmisen essentiaalinen konstruktio ovat sosiaaliset suhteet.
Buddhalaisuuteen ja antroposofiaan tutustumisen jälkeen käsitykseni
olemassaolon luonteesta muuttuivat.
Gott
– eine Art besseres Ich des Menschen. Sehr vereinfacht gesagt. Got kann
nur dort sein, wo er uns was bedeutet. Irgendein Jenseits kann es nicht
sein (Volker Gerhardt)
Jumalaa
voisi kuvailla, että se on kuin parempi osa minua. Jumala voi olla vain
siellä missä se merkitsee minulle jotain. Joku tuonpuoleinen se
ei voi olla.
Kivessä tietoisuus uinuu, kasvissa tietoisuus herää, eläimessä tietoisuus liikkuu, ihmisessä tietoisuus toteutuu, toimii.
Ihmisen
kohtalo on, että hän ei kykene kestävään minä-sinä-suhteeseen
todellisuuden kanssa. Mutta ihmisen ja jumalan välisessä suhteessa se
on mahdollinen. Yhteys on mystinen eikä se ole sanoilla
määriteltävissä. Kun Kierkegardin käsityksen mukaan ihmisen suhde
jumalaan edellyttää yksinäisyyttä ja eristäytymistä, on Baberin
mielestä nimenomaan ”yhteys ihmiseen oikea vertaus yhteydelle
Jumalaan”. (Martin Buber, Minäja sinä, WSOY 1993)
Läsnäolo on elämistä sopusoinnussa jumalallisuutensa kanssa. Läsnäolon
käsitettä, kuten niin monia pyhyyttä käsitteleviä sanoja, on yhtä
vaikea selittää, kuin mangon makua. Mutta jos kaksi ihmistä maistaa
mangoa, he pystyvät
keskustelemaan siitä.
Teologi Keith Wardille jumala on kosminen ja ruumiiton mieli, puhdas henki ja tietoisuus, olemus ja täyteys, korkeampi voima.
Saksalainen Max Planck, fyysikko joka voitti Nobel palkinnon vuonna 1916, paljasti 1944: "Voin todeta teille atomia tutkittuani, ettei materiaa sellaisenaan ole olemassa! Kaikki materia syntyy ja säilyy vain siitä voimasta, joka saa atomihiukkasen värähtelemään ja muodostamaan niistä pienen pieniä atomin ”aurinkokuntia”. Meidän täytyy hyväksyä, että tämän voiman takana vaikuttaa tietoinen järjellinen henki. Näkyvä, mutta häviävä materia ei ole realiteetti, todellinen todellisuus, vaan todellista on näkymätön, kuolematon henki. Fyysiset silmät näkevät tähtitaivaan, auringonnousun, luonnon heräämisen keväällä, tyynen merenpinnan, ukkospilvet ja salaman iskut, revontulet ja kevyen lumisateen, mutta eivät sitä olentomaailmaa, joka on näiden luonnonilmiöiden taustalla."
Arthur Koestelin kehittämä käsite ”holon” on peräisin kreikan kielestä ja merkitsee kokonaisuutta, joka samanaikaisesti on aina osa suurempaa kokonaisuutta. Atomi on osa molekyyliä, tämä kokonaisen solun osa, joka puolestaan on osa kokonaista organismia. Mikään ei ole yksistään osa tai kokonaisuus, vaan kaikki ovat sekä osa suuremmasta että osien summa. Holossa on kaksi pyrkimystä: sen tulee pysyä kokonaisuutena ja samanaikaisesti olla osa suuremmasta. Holon täytyy ylläpitää suhdettaan kokonaisuuteen ja samalla säilyttää oma identiteettinsä, muuten se häviää.
Kyky tuntea jumala tai kaikkivoipa viisaus on ihmiselle luontaista. Jumalan
tuntemiseen ei tarvita mitään maallista väliintuloa. Jumala oli
olemassa, joskin käsittämättömänä, toisin sanoen ihminen ei ymmärrä
mitään siitä mitä on vaan vain, että hän on. Sitoutuminen luonnosta
jäljitettävään älykkääseen suunnitteluun on rationaalisesti
perusteltavissa. Suunnittelun havaitseminen toimii todisteena
älykkäästä suunnitelmasta. Newton ajatteli päässeensä kiinni jumalan
mieleen. Darwin piti kristinuskoa ja uskonnollisuutta ajallisen
edistymisen ylimenokautena. Hän etsi kelloseppää, mutta valitti
löytäneensä vain rikkinäisiä kellon puolikkaita.
Syvällisimmillään usko ei ole vastaus elämän kysymyksiin, vaan
halukkuutta elää tietäen, että on asioita, joita ei voi tietää. (Teemu Taira,
Väärin uskottu? Ateismin uusi näkyvyys Eetos 2014)
"Maailmankaikkeus muodostuu eri kehitysvaiheissa olevista olennoista, aivan kuten ihminen. Kaikki on tietoisuutta, ja kaikilla asioilla on alkuperänsä näkymättömässä avaruudessa. Ihmisen käyttövälineet eli verhot palaavat kosmiseen lähteeseensä. Mikään elävä ja hengittävä, fyysisellä tasolla ilmenevä, ei voi kestää sellaisenaan. Mikä tämä laki sitten on? Koko evoluution kulku perustuu samaan ideaan eli parempien käyttövälineiden rakentamiseen, jotta sisäinen jumalallisuus voisi ilmentyä. Jokainen rakentaa itselleen käyttövälineen, jotta tästä välineestä tulisi sopivampi ja jalompi sisäisen jumalallisuuden henkistä itseilmennystä varten. Evoluutioksi kutsutaan sen paljastamista, mikä oli aiemmin kätketty ihmisen sisään."
Anastasia kysyy Vladimirilta:
- Kerro minulle, onko sinun mielestäsi olemassa jonkinlaista
intelligenssiä jossain ulkopuolellamme? … Onko universumissa olemassa
joku mieli, kosmisessa näkymättömässä maailmassa. Mitä luulet?”
- Uskon niin. Jopa tiedemiehet puhuvat siitä, samoin kuin meediot ja Raamattu.
- Ja tämä jokin, mikä olisi paras sana sen kuvaamiseen? Onko se mieli,
intelligenssi, oleva, valon voima, tyhjiö, absoluutti, rytmi, Jumalan
henki? (Megre)
(Sven Krohn, Tiedepolitiikka 3/1994 Ydinihminen ja henkinen kehitys)
Esa Saarisen ”ihanuuden siemen”
Miten meistä voi tulla parempia ihmisiä ajattelemalla sitä mitä me
ajatellaan? Kantava ajatus on, että jos ajattelemme itsemme
ihmisolentona niin jokaisessa ihmisessä on jotain semmoista hyvää, joka
vain ei ole tullut esiin, jota hän ehkä ei itsekään tiedä. Jossain
myöhemmässä tilanteessa hyvyys aivan kuin leskenlehti lähtisi tulemaan
asvaltin raosta. Ihmisen olemukseen liittyy semmonen jota Kirsti
Paakkanen, Marimiekon johtaja, kutsui ihanuuden siemeneksi. Kun hän
esitteli minua kolmannelle henkilölle hän sanoi että ”tää on siinä
suhteessa erikoinen kaveri että hän uskoo että kaikissa ihmisissä on
semmonen ihanuuden siemen.” Uskon että ihanuuden siemen toisessa
ihmisessä siis meissä itsessämme varmasti on, joka vaan ei ole tullut
toteutumaan. Ihminen on olento joka on sisäänrakennettu tekemään
asioita paremmin kuin nyt on. Oman elämän ajatteleminen, että ajattelee
toisin, ajattelee paremmin on kantava ajatus mikä on myös filosofian
alunperäinen ajatus. (Efter Nio 12.12.2022)
Meidän
sielumme on ikiaikaisen viisas.
Se kantaa aina mukanaan tietoa
kokonaisuudesta.
Ja muistoa itsestään osana tuota
kokonaisuutta, täydellisenä.
Ollen sekä tietoisuus
kokonaisuudesta, että kokonaisuus, josta ollaan tietoisia.
Meidän
sielumme on oma henkiparantajamme.
Joka tietää aina miten
korjata itsensä.
Miten palata eheyteen ja tietoon
kokonaisuudesta.
Kyeten tuon tiedon valossa ylittämään oman
pikkumielen.
Löytäen oman tehtävänsä osana suurempaa
suunnitelmaa.
Nähden suoraan ongelmien lävitse,
syvemmälle.
Meidän sielumme ymmärtää, osaa ja tietää
kaiken tarvittavan.
Ainoa haaste on hiljentää mieli.
(17.6.2016 Mi Ta)
Saksalaisen teologi Eugen Drewermannin: Usko ei edellytä Raamatun teksteihin sisältyvän ilmoituksen omaksumista, vaan ihmisen sisimmästä löytyvä luomisilmoitus riittää uskon perustaksi. Jeesus Nasaretilainen on ihminen, mutta sisäisen Kristuksen kuvansa eli minuutensa löytänyt, esikuvallinen ihminen.
Immanuel Kantin mukaan historiaa ohjaa luonnon salattu suunnitelma, eräänlainen maallistettu kaitselmus. Kant määritti maailmanhistorian lopulliseksi päämääräksi ihmiskunnan yhdistymisen koko maailman kattavaksi oikeusyhteisöksi. Ihmiset ovat vastuussa siitä, että kasvattavat itseään ja kulkevat järjen ohjaamana vapauteen ja edistykseen.
Schelling ajatteli, että todellisuuteen kuuluu irrationaalinen elementti, joka ei ole edes periaatteessa ymmärrettävissä. McGrath kutsuu tätä "Jumalan tiedostamattomaksi". Ei niin että tämä olisi jokin tietty järjeltä suljettu pesäke todellisuudessa, vaan siinä mielessä, että elävä todellisuus kokonaisuutena on aina enemmän kuin mikään ymmärrys siitä.
Jumala on uskontojen ylä- ja ulkopuolella. Uskonnot ovat vain erilaisia tulkintoja transsendenssista. Immanuel Kantin kehittelemä transsendentaalinen idealismi tekee eron yksilön kokemuksen ja olioiden sinänsä välille. Sen mukaan voimme tietää vain millainen on oma kokemuksemme jostakin asiasta. Tietämyksen ulkopuolelle jää millainen tuo asia todellisuudessa on. Puhdistunut ja vilpitön järki kykeni siis kohoamaan refleksion korkeimmille tasoille, ja siten se loi lujan perustan olemisen, transsendenssin ja absoluutin havainnoimiselle. Pakanat pääsivät transsendenssiin miehen ja naisen yhtymisen kautta. Vaikka usko onkin järjen yläpuolella, uskon ja järjen välillä ei voi kuitenkaan milloinkaan vallita todellista ristiriitaa: sillä sama Jumala, joka ilmoittaa salaisuudet ja antaa uskon, on pannut ihmishenkeen järjen valon. Tieteellinen totuus ei kata ihmisen koko älykkyyttä. Analyyttinen filosofia erottaa vain oikean ja väärän. Horkheimerin mukaan vain instrumentaalisen järjen. Luova järki ei tule analyyttisessä filosofiassa esille.
Ihminen kantaa
sisimmässään jumalallista kipinää tai mahdollisuutta. Jospa
sivistys voisikin viitata ihmiseen Jumalan ilmentymänä. Sivistyminen on
tämän mahdollisuuden toteuttamista, pääsemistä yhteyteen Jumalan
kanssa. Sivistys on
piilevän ihmisyyden toteuttamista, tulemista siksi, mitä sisimmässään
jo on. Se on rohkeutta ajatella itse ja ottaa moraalista kantaa
yhteiskunnan asioihin. Tietoa ei
saa ottaa vastaan valmiina pakettina, vaan se tulee omaksua kriittisen
ja omakohtaisen arvioinnin tuloksena. Sivistyksen filosofia haastaa arvioimaan uudelleen
niin talouden, politiikan kuin koulutuksenkin tavoitteita. Pelkkä
talouden ja kuluttamisen ihannointi vie ihmiskuntaa takaisin
barbaariseen aikaan. Vanhan osuvan sanonnan mukaan sivistys on sitä mitä jää jäljelle, kun tiedot unohtuvat.
Ajatusmallit, paradigmat, ohjaavat kaikkea
toimintaa. Ne ovat oletuksia, joihin ihmiset perustavat näkemyksensä
todellisuudesta. Jokaisella on ikään kuin oma ikkunansa, josta hän
tarkastelee maailmaa, työyhteisöään, itseään. Ikkunanpokat ovat meidän
omia arvojamme, ennakkoluuloja, asenteita.
(Rauhankone, Gaudeamus 2017)
*****
Johan Gottlieb Fichte: Ihminen syntyy alastomana, eläimillä on jo
vaatteet yllä. Luoja on luonut kaikki eläimet täydellisiksi, vain
ihmisen kohdalla hän nosti kätensä pystyyn ja antoi siten ihmiselle
luvan tulla siksi miksi tämä toivoi.
Koska ihminen ei voi kuvata toista muuta kuin oman itsensä piirteisiin verrattuna, on jokaisen pidettävä sisäisesti toista kaltaisenaan.
"Luterilainen
pitkä piimä muokkasi niemeläisten luonteita: perisynti alkoi painaa
parrelleen ja elämä lusittiin peräseinä silmissä, maailmanloppua
odotellen. Runolaulu, ihmisenä olemisen ja kokemisen rikkaus, säilyi
vain raukoilla rajoilla, minne papit eivät joutaneet. Villit, pakanat
ja karvapeskit jäävät kirkollisen kulttuurin satimeen, menettävät
vapautensa. Se on kuvaus uskonnon lukitseman järjen kamppailusta kohti
valistuksen valoa." (Juha Hurme 2017)
Mikään
ei ole olemassa ilman syytä. Tämän maailmankaikkeuden (on
millainen tahansa) alkuperäistä syytä kutsutaan jumalaksi. Kysymys
kuuluu: pitääkö aine sisällään järjestyksen lähteen
vai muodostavatko erilaiset alkutekijät tuntemattomasta sisäisestä
syystä järjestyksen? Vaikka viskaisi kuinka monta teräskappaletta
ilmaan, ei niistä koskaan muodostuisi kelloa. Ilman arkkitehtiä
kivestä ja laastista ei koskaan rakennu taloa. Mutta
ihmismielen ideat järjestyvät muodostaakseen kellon tuntemattoman,
selittämättömän järjestäytymisperiaatteen vuoksi. Kokemus siis
osoittaa, että alkuperäinen järjestäytymisperiaate piilee
mielessä, ei aineessa. Mikään yksi osa ei voi muodostaa sääntöä
toiselle osalle. Muistuttaako jumaluus lisääntymisen
ja kasvun vai järjen ja suunnittelun syytä? Miten eläin voisi
säilyä, jos sen osat eivät sopisi yhteen? Maailman osat sopivat niin hyvin yhteen, että jokin
säännöllinen muoto välittömästi julistaa jonkin pilaantuneen
aineen omakseen, ja jos niin ei olisi, voisiko maailma säilyä?
Elämä kantaa olemassaolonsa perusteita itsessään.
Tarkoitus, aikomus ja suunnittelu
tekee kaikkialla vaikutuksen. Luonto ei tee mitään turhaan. Ihmisen
anatomiaan kuuluu 6000 erilaista lihasta ja jos joku tarkastelee
niitä asianmukaisesti, hän saa selville, että jokaisessa niistä
luonnon on pitänyt sovittaa ainakin kymmentä eri asianhaaraa
päämääräänsä – oikea muoto, sopiva suuruusluokka, eri
tarkoitusperien oikea järjestely, kokonaisuuden asento, useiden
hermojen, suonien, valtimoiden asianmukainen säilyttäminen. Näin
pelkästään lihaksissa täytyy muodostaa ja toteuttaa yli 6000
näkemystä ja aikomusta. Luiden määrä on 284,
rakenteen eri tarkoitusperien määrä yli neljäkymmentä. Jos
tarkastelemme ihoa, nivelsiteitä, tiehyitä, ruumiinnesteitä, mitä
ihmetystä niin taidokkaasti säädettyjen osien määrän ja
monimutkaisuuden täytyykään meissä herättää! Kaikki näkymät
eivät edes ole ulottuvillamme - osien hieno sisärakenne puuttuu.
Olisiko jumalan,
joka ei välittömästi paljastu aisteillemme,
mahdollista antaa voimakkaampia todisteita olemassaolostaan kuin ne
jotka ilmenevät koko luonnon kasvoilla? Koska luonnon työt ovat
paljon analogisempia meidän taitomme ja kekseliäisyytemme
vaikutusten kanssa kuin meidän hyväntahtoisuutemme ja
oikeudenmukaisuutemme kanssa, meillä on syy päätellä, että
jumaluuden luonnolliset ominaisuudet muistuttavat enemmän ihmisen
luonnollisia ominaisuuksia kuin hänen moraalinsa muistuttaa ihmisen
hyvyyttä. Ihmisen moraaliset piirteet ovat lajissaan
puutteellisempia kuin hänen luonnolliset kykynsä. Pienikin
painovoima kukistaa suurenkin yllykkeen, koska mitään iskuja ei
voida toistaa niin jatkuvasti kuin vetovoiman ja painovoiman
vaikutuksia.
Tämä ”objektiivinen henki” tarkoittaa,
että yhteisö on systeemi, jossa esimerkiksi ideologia ja talous,
sosiaalinen järjestys ja uskonto, kaikki riippuu kaikesta. Ollessaan
osa absoluuttista maailmanhenkeä ihminen tietää siveellisen
maailmanjärjestyksen ja hänen omatuntonsa todistaa, että hänellä
on korkeampi kutsumus, joka nostaa hänet kaiken yksityisolentona
koetun yläpuolelle.
Rakastaminen on kaikkein tärkeintä
elämässä, koska se on suhde jumalaan.
Aristotelismissa päämääräsyitä pidettiin olennaisina
luonnonilmiöiden selittämiseksi.
Luonto nähtiin teleologisena ja
siten fyysisillä olioilla ja tapahtumilla oli
tarkoituksensa.
Maailma oli jatkuvassa prosessissa kohti jotakin päämäärää.
Arvi
Grotenfelt esittelee vuonna 1913 ilmestyneessä Uuden
ajan filosofian historia Paracelsiuksen maailmankuvaa:
”Maailma on elävä kokonaisuus, organismi. Hän nimittää läpi koko
maailman käyvää yleistä voimaa, jumalallista maailman sielua
Vulcanukseksi. Jokaisessa yksityisolennossa se yksilöityy erityiseksi
sisäiseksi hengeksi, joka on sen vallitseva elonvoima ja astraalinen
prinsiippi. Kaikissa olennoissa vallitsee sama luonnon sisäinen elämä,
samat lait. Ihmistä, mikrokosmosta, voidaan sen vuoksi parhaiten päästä
käsittämään siten, että tarkastellaan makrokosmosta, maailmaa.
Keksimällä ja osoittamalla maailman kokonaisuuden sopusointuista
olemusta on löydettävä oikea tie lääketaitoonkin.”
"Ollaan yleensä taipuvaiset luottamaan ”vanhoihin”, Giordano Bruno (s.
1548) sanoo. Mutta oikeastaanhan me nyt elävät
olemmekin vanhimmat eli kokeneemmat kuin esi-isämme. Meillä on
runsaampi kokemusvarasto, johon voimme nojautua. Meidän pitää vain
osata käyttää sitä. Aate Jumalan immanensista, hänen asumisestaan
maailmassa, toistuu kaikkialta Brunon teoksista. Jumala on se
alkuyhteys, kaiken perustus ja syy, joka itsessään sisältää kaiken.
Maailma on tämän yhteyden hajaantuminen lukemattomien muotojen
moninaisuuteen. Luonto on itse ylhäinen jumaluus, jota meidän pitää
palvella, physis optima Deitas...
Jumala on samalla kuitenkin transsendentti, maailman yläpuolella. Hymni
maailmankaikkeuden yhteydelle. Hän katselee samaa alkuperustetta
toiselta puolen alkusyynä, joka on ennen maailmaa ja maailman
yläpuolella, ja toiselta puolen maailmansielun eli elon prinsiippinä
joka asuu ja vaikuttaa ilmiöiden moninaisuudessa. Maailma on
ulosvuotanut jumalasta... Jumala on ääretön yleissubstanssi...
Jokaisessa oliossa henkii sisäinen liike- ja elinvoima. Tässä yleisen
sielullisuuden periaatteissa Bruno katsoo löytävänsä oikean sovituksen
mekaanisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden periaatteiden välillä. Kaikki
liikkuminen johtuu olioiden sisäisestä luonnosta, se on siten yhtä
aikaa vapaa ja välttämätön. Tuo sisäinen voima, joka vaikuttaa kaikissa
olioissa eikä ole muuta kuin yleissubstanssin omaa toimintaa, ei voi
toimia mielivaltaisesti eikä satunnaisesti, vaan lakien mukaan."
"Fysiikassa on oletettava viimeiseksi elementiksi aineellinen atomi.
Metafysiikassa monadi. Kussakin monadissa kuvastuu maailman
kokonaisuus. Mutta Bruno ei silti luovu peruskäsityksestään, että sama
alkusubstanssi liikkuu ja vaikuttaa kaikessa. Jokainen monadi on
jumaluus itse, ainoastaan jakautuneena, individuaalisessa ilmaantumisen
muodossa."
"Yksilöt saavat alkunsa heikosta alusta, kehittyvät, kärsivät,
häviävät, mutta luonto kokonaisuudessaan on muuttumaton. Se ei koskaan
voi olla muuta kuin jumalallisen voiman rajaton toteutuminen. Kaikki
on, kokonaisuuteen katsoen ihanaa, hyvää, sopusointuista. Brunon
aikomus oli käsitellä etiikkaakin sisäisen valon perustuksella...
Eettinen ihanne on siinä, että ihminen antaa jumaluuden eli Pyhän
Hengen vuotaa sisään itseensä, että indiviidi täyttyy yleishengellä,
kohoaa kiinnittämään huomionsa maailmankaikkeuden suureen
kokonaisuuteen ja unohtaa itsekkyytensä. Jotta voisi saavuttaa sen
tarkoitusperän, on tarpeen tuo sankari-innostus, joka ei pelästy siitä,
jos pyrintöön ihannetta kohti liittyy vaaraa ja tuskaa. Hän ei näy
voivan tunnustaa kristillisille opinkappaleille muuta kuin symbolista
totuutta. Ne lausuvat kuvaannollisella tavalla aatteita, joita
filosofia voi pukea käsitteelliseen muotoon. Filosofinen ajattelu
sisältää korkeamman totuuden, kirkollinen oppi on niitä varten, jotka
ovat henkisesti heikkoja. Muutamissa hänen teoksissaan tavataan
myrkyllistä ivaa kristillisiä käsitteitä ja oppeja, niin kuin esim.
ihmeuskoa, Kristuksen jumala-ihmisyyttä, pyhäinpalvelusta,
ehtoollisoppia ym. vastaan."
"Sielun kuolemattomuuteen katsoen Bruno ei näy olettavan, että ihmisen
nykyinen inhimillinen minä-tajunta pysyy ikuisesti. Vaan se
keskusmonadi, joka on yhtä kuin ihmisen sielu, on ikuinen ja
häviämätön. Ja hän näyttää uskovan, että Jumala on asettanut
maailmanprosessin määräksi sen, että kaikki sielunmonadit saavuttavat
korkeimman mahdollisen jumalallisen täydellisyyden. Mutta se on
saavutettavissa ainoastaan loppumattomassa kehityksessä. Sen vuoksi
sama sielumonadi yhä uudelleen tulee keskukseksi uusiin elimistöihin,
tämän maan päällä ja vielä sen hävittyäkin toisissa taivaankappaleissa
loppumattomiin asti, kehittyen yhä täydellisyyttä kohti, jos se vain
itse yhä pyrkii ylöspäin. Bruno kannattaa siis tavallaan
sielunvaellusoppia."
"Hän lausuu, että kaikkien selittävien tieteiden perustukseksi on
asetettava ensimmäinen filosofia, joka selvittää niitä perustotuuksia,
jotka eivät kuulu yhteen määrättyyn tieteeseen, vaan ovat yhteisiä
kaikille tieteille. Esimerkkeinä siitä hän mainitsee mm. juuri
substanssin pysymisen periaatteen ja pari matemaattis-loogista aksiomaa
esim. jos erisuuruisiin lisätään yhtä suuret, ovat tulokset
erisuuruiset. Spiraculum on kuolematon sielu, jonka Jumala puhalsi
minuun omasta hengestään."
Bruno sai sitten ajan hengen mukaisen palkkion: hänet poltettiin
roviolla kirkollisen maailmankuvan häpäisijänä. Hänet
poltettiin marttyyrina vakaumuksiensa puolesta, vapaan totuuden
etsijänä. Hän selitti inkvisition edessä: "Filosofiselta kannaltaan
dogmeilla on symbolinen merkitys. Mitä kirkko nimittää Pyhäksi
Hengeksi, se on pythagoralaisten mukaan maailmansielu, joka pitää
universumin koossa." Brunon omassa opissa on alkusiemeniä seuraavan
ajan suuriin oppijärjestelmiin, Spinozan ja Leibnizin keskenänsä
vastakkaisiin metafyysisiin perusaatteisiin. https://filosofia.fi/node/7328#top
"Cardano esitteli kaikkialle levinnyttä maailmansielua, joka ilmenee
valona ja lämpönä. Samalla hän vaati, että kaikki olevainen
selitettäisiin todellisista luonnonlaeista.”
Bernardino Telesio (s. 1508) julisti varsinaista pelastuksen sanomaa De
rerum natura juxta propria principia (Olioiden luonnosta tekijän omien
periaatteiden mukaan): ”Akatemiat on vapautettava Aristoteleen ja
skolastiikan orjuudesta, ei platonisuuden eikä minkään muun systeemin
hyväksi, vaan sijaan on pantava todellinen puolueeton kokemustieto.
Luopukaa rakentamasta maailmaa käsitteistä, antautukaa pitkälliseen ja
kärsivällisyyttä kysyvään työhön! Ajattelijat ovat jo niin kauan
koettaneet ajatuksen ponnistuksella ja aatteittensa avulla käsittää
maailmaa, mutta turhaan. He ovat uskoneet liian suuria omasta
järjestään, ikään kuin olisivat Jumalan vertaisia viisaudessaan.
Olkaamme nöyriä, pyrkikäämme ainoastaan inhimilliseen viisauteen, joka
rajoittuu siihen, mitä aistit opettavat ja mitä voi päättää havaittujen
esineiden yhtäläisyyksien nojalla. Tuo luulo, että ajatuskyky voi
itsestään ammentaa tietoa todellisuudesta, on suurinta hulluutta. Non
ratione sed sensu (Kaiken tiedon lähde on aistillinen havainto). Kun
ulkovaikutuksen johdosta on muutamia kertoja syntynyt liikunto
ruumiiseen ja sen johdosta henkeen, niin kehittyy niihin tottumus
joutua samaan liikuntoon. Se tottumus on muisti. Niin asioita
käsittäessämme voimme helposti ymmärtää, että kun esine, jota ennen on
havaittu kokonaisuutena, sitten näyttäytyy ainoastaan osalta tai
muutamilta ominaisuuksilta, niin osaamme yhtäläisyyden ja entisen
vaarinottomme avulla täydentää, mitä puuttuu ja tajuta koko esineen.
Telesio koettaa osoittaa, että kun päätelmillä on tultu johonkin
johtopäätökseen, niin on siten saavutettu korkeintaan aavistus
totuudesta. Siihen tarvitaan vielä lisäksi kokemuksen vahvistus.”
Bacon selvittää Grotenfeltin mukaan maailmankuvaa Brunon tavoin: ”Niin
kuin taideteoksessa näemme taiteilijan, niin samoin luonnossa Luojan.
Uskoisin ennemmin kaikkia legendojen, Talmudin, ja Koraanin juttuja
kuin että maailma on rakennettu ajatuksetta. Totta on, että vähäinen
määrä filosofiaa on omiaan taivuttamaan ihmisen mieltä ateismiin, mutta
syventyminen siihen palauttaa ihmisen uskontoon. Mutta luonnollisen
uskonnon alan Bacon supistaa melkein vain siihen, että se tekee
varmaksi Jumalan olemassaolon. Luonnollinen ymmärrys ei voi opettaa
tuntemaan Jumalaa eikä osoittamaan, mihin tarkoitukseen Hän on ihmisen
määrännyt eikä mitä Hän ihmiseltä vaatii. Jatkuvuuden laki - lex
inertia."
Ihmiskäsitysvirtauksille
on tyypillistä painottaa jotakin ihmisen peruspiirrettä ihmisen
aitona ja varsinaisena olemuksena. Kyseessä on yleensä katsomus
jonkinlaisesta hyvästä ja alkuperäisestä olemassa olemisesta.
Sittemmin katsotaan että on ilmaantunut jokin paha ilmiö sitä
häiritsemään. Usein tuo alkuperäinen hyvä kuvataan yhteytenä
johonkin. Ja vastaavasti paha kuvataan kyseisestä yhteydestä
vieraantumisena tai erkaantumisena. Vieraantumisen
voittamispyrkimykset ovat menetelmiä alkuperäisen yhteyden
palauttamiseksi. Kyse on aina ollut suhteesta johonkin merkittävään.
Kasvu merkitsee tulemista tietoiseksi ihmisessä olevasta yleisestä
olemuksen laista, jonka kuva ihminen on. Humanistisen ihmiskäsityksen
mukaan kaikilla ihmisillä on yhtäläinen luonto. Ihmisen
yläpuolella on idea ihmisen lajista, jonka kuva hän on. Tällainen
ihmisen lajiolemus, Gattungswesen, toteutuu vain yhteisössä.
Yhteisö on edellytys ihmisen persoonallisuuden kehitykselle. Jo
antiikin kreikkalaiset ja Aristoteles ajattelivat, että olennaista
ihmisen elämässä on jäljitellä luontoa. Permakulttuuri perustuu
tälle ajatukselle. Olennaista on ottaa huomioon luonnon ja elämän
omat lait. Kreikkalaiseen perinteeseen kuuluukin luonnon oikeus
-ajattelu, jonka roomalaiseen oikeuskäsitykseen perustuva
ajattelutapa on sivuuttanut.
Systeemiajattelu merkitsee kokonaisuuden hahmottamista riittävän jäsentyneesti, se tarkoittaa osajärjestelmien ja niiden ympäristöjen suhdetta. Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa. Yhteisvaikutteisten menetelmien kehittely alalla onkin tulevaisuuden suuri haaste. Fraktaaliteorian periaatteen mukaan järjestelmän rakenne toistuu niin mikro- kuin makrotasolla, makrokosmos on verrattavissa mikrokosmokseen. Ydin on itsenäinen. Ympäristö on vain referenssi, kehys. Systeemi elää suhteessa siihen, mutta ei ole siitä riippuvainen. Systeemin ydin on ikään kuin suljettu, ympäristö ei muuta sen rakennetta eikä tehtäviä. Tämänkaltainen käsitys korostaa ihmisen osalta hänen pysyviä olemuksellisia, essentiaalisia piirteitä. Ihmisellä on pysyvä ydinolemus, mutta toisaalta hän muuttuu, kehittyy jatkuvasti. Ihmisen kulttuurinen ja sosiaalinen taso ei saa jatkoa tämän järjestelmän puitteissa vaan seuraavan järjestelmän puitteissa, jonka alkuna se toimii. (Pauli Niemelä 2014)
Prof Matti Bergström esittää kirjassaan, että on olemassa erityinen jumalkanava, kolmas kanava, joka ei välity meille aistien eikä myöskään tajunnan kautta.
Tämä kanava löytyi Bergströmin ja hänen vaimonsa tekemien
alkiotutkimusten kautta. Jumalkanava löytyi kaikkein varhaisimmista
aivo-osista, ensimmäisistä hermoverkoista, kun 1-6 viikon ikäinen
ihmisalkio elää vedessä vapaassa, suhteellisen painottomuuden
tilassaan. Lapsella on tuoreessa muistissa tämä rajaton painottomuuden
tunne, sillä esimerkiksi keinuessaan lapsi nauttii ja hihkaisee aina
korkeimmalla kohdalla, jossa voi kokea painottomuuden tunteen ennen
paluuta takaisin. Jumala ilmenee siis aivoissa. Kun jumalkanava otetaan
käyttöön, se tuo Bergströmin kukaan ajatteluumme rajattoman vapauden ja
korkeamman älykkyyden.
"Pentti
Saarikoski oli jo lapsena saapunut rippikouluun kreikankielisen Uuden
testamentin kanssa. Saarikoski oli luterilaista kirkkoa kohtaan
allerginen: kirkko, joka selittää ja saarnaa,
tuo ikään kuin pelikentälle asian, josta ei voi äänestää,
sillä Jumala sijoittuu alueelle, josta ei voi käyttää sanoja.
Niinpä ei ole ihme, että Saarikoski
lähestyi Jumalakäsitystä täysin uusilla käsitteillä. Jumalan
niminä Näin On ja Ynnä Muuta, Järjestetty, sumu, pimeä, hämärä.
On viittaa Vanhan testamentin nimeen Jahve, Ynnä Muuta ilmaisee,
että Jumala on ihmiskielen tavoittamattomissa. Jumala on kätkössä
passiivimuotoisena, isolla alkukirjaimella kirjoitetun verbin
Järjestetty takana." (Saarikosken uskonnollisesta kielestä väitellyt
pastori Arto Köykä 2017)
Aku
Välimaa, 6 vuotta, kysyi Miten ihmisen sielu käynnistyy. Vastauksen
antoi Turun yliopiston uskontotieteen professori Matti Kamppinen:
"Tieteessä ei yleensä käytetä sanaa sielu, vaan puhutaan
tietoisuudesta, itsetietoisuudesta tai mielestä. Sen olemassaolon
ja toiminnan tiedetään perustuvan aivojen kehitykseen. Olosuhteet
tietoisuuden syntymiselle ovat kohdallaan jo ihmissikiön ollessa 6–7
kuukauden ikäinen. Itsetietoisuuden syntyminen on mahdollista
vauvaiässä, jolloin ihminen alkaa osallistua vuorovaikutukseen
ympäristön kanssa. Voidaankin sanoa, että sielu käynnistyy varsin
hitaasti ja kehittyy sitten läpi koko elämän. Monien maailman
uskontojen ja henkisten perinteiden harjoittajat kuitenkin
ajattelevat, että sielu on itsenäinen olio, joka voi siirtyä
ihmisestä toiseen. Siirtyminen voi tapahtua joko suoraan kuolleesta
ruumiista uuteen tai eräänlaisen välivaraston kautta. Tällaisten
käsitysten mukaan sielu on siis aktiivinen koko ajan ja käynnistää
ihmisruumiin asettuessaan siihen. Joidenkin henkisten perinteiden
mukaan ihmisellä on useita sieluja. Niiden mukaan ihminen syntyy,
kun voimasielu elävöittää ruumiin, ja kuolee sielun poistuessa.
Järkisielu puolestaan vastaa ajattelusta, ja sen karatessa ihminen
menettää järkensä. Jotkut uskovat, että sielut voivat myös
matkustella ihmisen ulkopuolella esimerkiksi linnun hahmossa.
Erityisesti noidilla ja parantajilla ajatellaan olevan tällaisia
tiedonhankinnassa käteviä tiedustelusieluja. Tavallisten ihmisten
irralliset sielut ymmärretään suojelushengiksi tai -enkeleiksi,
joita ihminen kuljettaa mukanaan matkoilla. (hs 21.4.2017)
Mari: Kaiken takana absoluutti. Absoluuttinen tietoisuus. Ihminen on
kipinä tästä tietoisuudesta, näennäisesti erillinen kipinää. Emme voi
ilmaista millään aineellisen maailman käsitteellä absoluuttista
tietoutta, olemme rajallisia. Ihmisjärjen pohdinnat päättyvät, kun hän
yrittää selvittää, mikä on absoluutti. Absoluuttinen tietoisuus –
siihen päättyy se mitä ihminen voi tietää. Niin kauan kuin ihminen
tietää jotain, on olemassa kaksinaisuus, subjekti ja objekti. Mutta
absoluutti on ykseys. Kaksinaisuus ei voi ymmärtää ykseyttä, koska
silloin sulautuu. Mitä alemmalla aineen tasolla tajunta on, sitä
vaikeampi on oppia kaikkitietävyyttä ja sitä enemmän on emotionaalista
illuusiota. Elämme fyysisen aineen tasolla. Fyysisen aineen taso
on kaikkein alin ja vääristynein todellisuus. Olemassaolon idea on
tietoisuuden tason kohottaminen.Osaa nousta kaksinaisuuden yläpuolelle.
Sielu palaa alkulähteelle, häviää ja raportoi mitä täällä on oppinut.
Aaltohiukkasdualismin, kvanttifysiikan kautta saa yhteyden toiseen
kopioonsa, koska atomit yhtyvät ja joskus sattuu tulemaan sama
yhdistelmä.
Aristoteles
kirjoitti 300-luvulla ennen ajanlaskun alkua kirjan
nimeltä Sielusta sekä siihen liittyviä Pieniä
tutkielmia. Aristoteleen mallin mukainen sielutiede ei rajoitu
ihmisiin. Sieluja on hänen mukaansa kolmenlaisia: kasvisielu,
eläinsielu ja järkisielu. Antiikin aikana tämän filosofian alan
kysymyksiä pohdittiin laajalti ja yliopistojen syntyessä keskiajan
Länsi-Euroopassa oppiala otettiin pysyväksi osaksi filosofian
opetusohjelmaa. Sielu on aristotelisessa psykologiassa elävän olion
toimintojen perusta. Kasvisieluun kuuluvat lisääntyminen ja
aineenvaihdunta, eläinsieluun liikkeen aikaansaaminen ja aistiminen ja
lopulta järkisieluun ajattelu sekä tahtomiseen liittyvät toiminnat.
Kaikilla elävillä olioilla on siis sielu, mutta vain ihmisillä kaikki
edellä mainitut sielullisen toiminnan tasot. Nykytieteestä poiketen
myös taivaankappaleita kannattelevilla sfääreillä sekä enkeleillä
ajateltiin olevan järkisielut. Enkeleiden tosin katsottiin poikkeavan
ihmisistä siinä, ettei niillä ollut ruumista, eikä taivaan sfäärienkään
sielujen yhteys sfäärin materiaan ollut yhtä kiinteä kuin ihmissielun
tai eläinsielun yhteys ruumiiseen. Aristotelismissa päämääräsyitä
pidettiin olennaisina luonnonilmiöiden selittämiseksi. Luonto nähtiin
teleologisena ja siten fyysisillä olioilla ja tapahtumilla oli
tarkoituksensa. Maailma oli jatkuvassa prosessissa kohti jotakin
päämäärää.
Abrahamilaiset uskonnot ovat dualistisia ja uskoon perustuvia: juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa ihmissielun ajatellaan olevan erillinen Jumalan jumalallisesta todellisuudesta. Ihminen on erossa jumalallisesta auktoriteetista ja Hän rankaisee jokaista, joka hautoo mielessään epäilystä.
Ero
itämaisen ja länsimaisen filosofian välillä liittyy
abrahamilaisen uskonnon ja sen sielua koskevien oppien vaikutukseen.
Kristinusko asettaa vaikuttavia esteitä ihmismielen luonteen
älylliselle pohdinnalle väittäessään, että on olemassa
yksilöllisiä sieluja, jotka joutuvat kokemaan Jumalan ikisen
tuomion.
Buddhalaisia meditaatiotekniikoita ja
itsetutkiskelumenetelmää voi harjoittaa ilman, että uskoo karman
lakiin tai mystikkojen ihmetekoihin. Kristitty sen sijaan joutuu heti
alkajaisiksi hyväksymään kymmenkunta epäuskottavaa seikkaa
Jeesuksen elämästä ja Raamatun alkuperästä. Buddhalaisuudesta
voi hyvin puhua viittaamatta ihmetekoihin ja järjenvastaisiin
oletuksiin. Se ei ole uskoon perustuva uskonto ja sen keskeiset opit
ovat puhtaasti empiirisiä. Samaa ei voi sanoa kristinuskosta tai
islamista.
Siddhartha Gautama oli vain mies, joka heräsi erillisen minän unesta. Ei kiinnitetä tarkkaa huomiota minään, vaan omaan kokemukseen tässä ja nyt. Ajatukset itse eivät ole ongelma, vaan ajattelu ilman, että tiedostaa ajattelevansa. Piintynyt tapa samastua ajatuksiin, eli kyvyttömyys tunnistaa ajatusten olevan ajatuksia, tietoisuuden ilmiöitä, on myös inhimillisen kärsimyksen ensisijainen lähde. Siitä johtuu myös se harhakäsitys, että ihmisen pään sisällä asustaa erillinen minä. Vaatii keskittymiskykyä ylipäätään huomata mielen harhailu. Ihminen viettää elämän ajatusten vallassa. Kysymys kuuluu mitä mieltä meidän pitäisi olla tästä? Lännessä tähän on vastattu ”Ei paljon mitään”. Idässä ajatusten valtaan joutumista pidetään inhimillisen kärsimyksen alkulähteenä. Ongelma on ajatuksiin samastuminen. Ajatukset ovat kuin tyhjään taloon tunkeutuvia varkaita – oppinutta ne eivät pysty enää viemään mukanaan. On valtava ero siinä, onko ihminen omien ajatustensa vanki vai tiedostaako hän kahleettomasti ja arvostelematta kokemuksensa tässä ja nyt. (Sam Harris, Herääminen 2016).
Yliluonnollisiin voimiin uskominen voi olla ihmisen evoluution sivutuote. Se on tapa hakea selitystä luonnonvoimille, jotka olivat ihmisen käsityksen ulottumattomissa. Yleisestä uskosta luonnonvoimia hallitseviin henkiin muotoutui konkreettisempia jumaluuksia. Hallitseminen oli helpompaa kuin maallisen lain tueksi kehitettiin yliluonnollinen selkänoja. Missä vaiheessa muinaiset ihmisyhteisöt alkoivat uskoa moralisoiviin jumaliin? Pienyhteisössä metsästäjä-keräilijä heimoissa oli niin vähän jäseniä, että kaikki tunsivat toisensa. Sosiaalinen paine piti ihmiset kurissa. Jos joku rikkoi sääntöjä, häntä rangaistiin. Isoissa yhteisöissä kurinpito on vaikeampaa. Yliluonnollisiin olentoihin nojaavan omantunnon iskostaminen ihmisiin auttaa säilyttämään vakauden. Usko tällaisiin jumaluuksiin kertoo siitä, että yhteiskunnan sääntöjä valvottiin yliluonnollisten rangaistusten avulla. (Jumalat keksittiin valvomaan isojen yhteisöjen moraalia, hs 28.3.2019)
Jokaisessa uskonnossa on oikeastaan kaksi uskontoa. On uskonto joka
löytyy teksteistä ja uskonto jota ihmiset tekevät. Tutkimalla tekstiä
ei voi ymmärtää sitä, miten uskontoa harjoitetaan. Kristillisyydessä
uskontoon kuuluu pyhä teksti, mutta ei päde buddhalaisuudessa. Siinä ei
ole mitään yhtä tekstiä jota eri buddhalaiset perinteet pitävät pyhänä
eikä teksteillä ylipäätään ole samanlaista roolia kuin
kirjauskonnossa Buddhalaisuuden eri muodot eivät ole ilmaisu
totuudesta, vaan erilaisille ihmisille sopivia menetelmiä totuuden
oivaltamisesta. (Jussi Ahlroth hs 24.12.2020)
Jehova, niin kuin kaikki ihmisen palvomat jumaluudet, oli epäilemättä kaikkein mustasukkaisin, turhamaisin, julmin, epäoikeudenmukaisin, verenhimoisin, despoottisin ja ihmisen vapauteen ja arvoon vihamielisimmin suhtautuva jumala. Hän kielsi ihmistä selvin sanoin koskemasta tiedonpuuhun. Hän halusi siis, että ihminen, vailla tietoisuutta itsestään, jäisi ikuiseksi eläimeksi ja olisi aina kontallaan ”elävän” Jumalan, luojansa ja isäntänsä edessä. Hän lähetti maan päälle välittäjäuhriksi ainoan poikansa, jotta ihmiset hänet tappaisivat. Tällaisia ovat ne päättömät tarinat, joita saamme kuunnella ja hirviömäiset opit joita meille opetetaan keskellä XIX vuosisataa, kaikissa Euroopan kouluissa hallitusten nimenomaisella käskyllä.
Kansa hyväksyy kritisoimatta ja yhtenä möhkäleenä uskonnolliset perinteet, koska se on perinteiden ympäröimä heti lapsuudesta ja kaikissa elämäntilanteissa ja perinteitä pitävät yllä keinotekoisesti kaikenlaiset viralliset tyrkyttäjät, sekä papit että maallikot, ja ne muuttuvat sille mentaaliseksi tottumukseksi, joka liian usein on tervettä järkeä vahvempi. Niin kauan kuin emme kykene hahmottamaan sitä, millä tavoin yliluonnollisen tai jumalallisen maailman idea on syntynyt ja miten se on pystynyt kehittymään ihmismielen historiassa, meidän ei auta olla tieteellisesti vakuuttuneita tämän idean absurdiudesta. Emme koskaan onnistu kitkemään sitä yleisestä ajattelusta, jos emme saa siitä otetta ihmismielen syövereissä, jossa se on syntynyt. Näin meidän täytyisi vain tyytyä taistelemaan sitä vastaan pinnallisella tasolla. Niin kauan kuin maailmamme hämmentävien järjettömyyksien juuria ei ole tuhottu, usko Jumalaan jää elämään ja tuottaa taas uusia versoja.
Koska Jumala on herra, ihminen on orja. Hän ei kykene omin voimin
löytämään oikeaa, totuutta ja ikuista elämää. Jumalallista järkeä
vastaamaan ei ole inhimillistä järkeä, ja Jumalan oikeutta vastaan ei
ole maallista oikeutta, joka pysyisi. Ihmiset ovat Jumalan orjia ja
näin heidän täytyy olla myös Kirkon ja Valtion orjia. Hyväksymme
tieteen ehdottoman auktoriteetin, koska tieteellä ei ole muuta
päämäärää kuin materiaalisen, älyllisen ja moraalisen elämän
luonnonlakien harkittu ja mahdollisimman systemaattinen esitys. Tämä
koskee yhtä hyvin fyysistä kuin sosiaalista maailmaa, niiden kahden
ollessa yhtä ja samaa luonnollista maailmaa. Sanalla sanoen hylätkäämme
kaiken lainsäädännön, kaiken etuoikeutetun auktoriteetin ja
vaikuttamisen, kaiken patentoidun, virallisen ja laillisen vallan,
olkoonkin se yleisen äänioikeuden aikaansaamaa, vakuuttuneena siitä,
että se ei koskaan hyödytä muuta kuin vallassa olevaa.
Tiede käsittää
todellisen ajattelemisen, ei todellista itsessään, elämän
ajattelemisen, ei elämää itsessään. Siinä sen rajoitukset, sen
todellinen ylittämätön rajoite, sillä se perustuu ajatteluun, jonka on oltava
tieteen ainut instrumentti. Tieteen ainut missio on elämän
valottaminen, ei sen hallitseminen. Tiedemiehiä tulee
kiinnostaa vain yleiset totuudet ja lainalaisuudet, muu ei heille
kuulu. Heillä ei ole järkeä eikä sydäntä ymmärtää eläviä yksilöitä.
Yksilöllisyys todellisena ja elävänä on vain toisen elävän yksilön havaittavissa, ei ajattelevan yksilön, joka on abstrahoimisensa kautta asettanut itsensä elämän välittömän kosketuksen ylä- ja alapuolelle. Tiedemiehet seuraavat voimakasta intohimoa ja tyydyttäessään tämän henkilökohtaisen intohimonsa, jota ilman koko elämä menettää heidän silmissään merkityksensä, he yleensä ajattelevat jotakin aivan muuta kuin tekonsa muuttamista oppijärjestelmäksi, kun taas ne jotka laativat oppijärjestelmiä, yleensä unohtavat muuttaa ne teoiksi siitä yksinkertaisesta syystä, että oppi tappaa elämän ja teon elävän spontaanisuuden. Ranskassa osa porvaristoa alkoi ymmärtää, että tilanteen säilyttämiseksi ennallaan ja kootun omaisuuden turvaamiseksi oli kiireesti sammutettava kansan kyltymätön nälkä taivaallisen mannan lupauksilla. Historian todellinen päämäärä, ainoa oikeutettu, on inhimillistäminen, emansipaatio, oikea vapaus, jokaisen yhteiskunnassa elävän ihmisen kukoistus. (Bakunin, Jumala ja valtio, Savukidas 2016, alkuperäinen 1882)
Ihmiselämä jaotellaan neljään vaiheeseen: opiskelun vaihe, talollinen vaihe, erakkovaihe ja myöhäisvanhuus. Ensimmäisessä vaiheessa ihminen opettelee selviytymään elämän välttämättömyyksistä ja tulemaan toimeen maailmassa. Toisessa vaiheessa hän perustaa perheen, harjoittaa ammattiaan, rakentaa talon ja panee asioita toimeksi. Kolmannessa vaiheessa on vuorossa isovanhemmuus, luopuminen aineellisista arvoista, henkisyyden etsiminen ja vetäytyminen rauhaan. Neljäs vaihe on vapautuksien aikaa, jolloin omistaudutaan askeesille, mietiskelylle ja nuorempien opettamiselle.
Sosiaalisissa suhteissa ikääntyminen merkitsee yksinäisyyden tarpeen kasvua. Kiinnostus ylenmääräiseen sosiaalisuuteen vähenee. Se tarkoittaa suurempaa valikoivuutta ihmissuhteissa. Pinnalliset suhteet eivät kiinnosta. Itsetarkoitukselliset sosiaaliset normit ohitetaan. Poissaolevien sukulaisten ja ystävien läsnäolo voimistuu. Yhteyden tunne tulevien sukupolvien kanssa vahvistuu. Materiaalisten asioiden rasite väistyy. Elämän tarkoitus on oleminen, ei olemassaolon todistaminen. Ilo havaitaan ulkonaisesti vaatimattomissa oman arjen mikrokosmoksen tapahtumissa, jotka edustavat elämän suurta ideaa, makrokosmosta. Luonnosta tulee tärkeä ulottuvuus ja aikaa käytetään enemmän meditaatioon ja hiljaisiin hetkiin. Elämän ja kuoleman hahmottaminen selkiytyy, elämän mystinen ulottuvuus ja selittämättömyys hyväksytään. Kuoleman pelko vähenee tai katoaa. Ajan lineaarisuuden kokemus kaikkoaa, hyvän olon lähteet selkiytyvät.
Elämänperspektiivi muuttuu, henkiset elämänarvot korostuvat ja aineelliset asiat jäävät vähemmälle, suuntaudutaan materiaalisesta ja rationaalisesta kosmiseen ja transsendentiseen eli maailmankaikkeuteen ja aistittavuuden ulkopuolella olevaan tilaan. Sitä voidaan pitää viimeisenä vaiheena siinä luonnollisessa kehityskulussa, joka johtaa kypsyyteen ja viisauteen. Tajunnassa sulaudutaan universaaliin kokonaisuuteen. Tila muistuttaa mielenrauhaa, jossa koetaan kosmista yhteyttä maailman hengen tai ajatuksen ykseyden kanssa. Ollaan osa maailmankaikkeuden läpi kulkevaa energiavirtaa.
Onnellisessa vanhuudessa ihmisen paikka maailmankaikkeudessa näyttäytyy suhteellisena. Lapsuuden iloiset muistot toimivat osana identiteetin eheytymistä. Minuus oivalletaan osana elämän palapeliä. Rauha ja yksinäisyys auttavat näiden näköalojen saavuttamisessa. Näin Veda kulttuurissa.
Kati Reijonen:
Atena 2018
(Alla lauseita Reijosen kirjasta hiukan muunneltuina)
Jo ennen ihmiskunnan aamuhämärissä esi-isät yrittivät hakea hahmoa sille mysteerille, jonka läsnäolon he luonnossa kokivat. Neandertalilaiset hautasivat kuolleensa 9000 ekr. Lascauxin maalauksen shamaani suoritti rituaalin, jonka tarkoituksena lienee luomakunnan lepyttäminen metsästyksen aiheuttaman kärsimyksen jälkeen. Olisiko niin, että ihmisen piti kehittää uskontoja saadakseen levottomana sinne tänne säntäilevä mieli kuriin, mutta eläimet, joita Eckhart Tolle pitää puhtaana tietoisuutena, tulevat toimeen ilmankin?
Elämä on täynnä
odottamattomia tilanteita, onnettomuuksia ja kärsimystä, joihin ei
koskaan voi täysin varautua. Rituaalit, myytit ja seremoniat ovat
syntyneet, koska ihminen on tarvinnut kantapäihinsä siipiä, joilla
kohota kokemusten yläpuolelle.
Calvinin perustelu
ihmiseen asennetun jumala-aistin, sensus divinitatiksen, olemassaololle
on, että jonkinlainen versio Jumalasta löytyy kaikista kulttuureista.
Meillä on tieto olemassaolon rajallisuudesta. Ihminen elää kuoleman
horisontissa, kuten filosofi Schopenhauer sanoi. Olemme kaikki
kuolemansairaita ja kuolemaantuomittuja.
Kaikkivaltiaan Jumalan on pakko olla jotain niin käsityskyvyn ylittävää, että verbi ”olla olemassa” ei mitenkään voi tavoittaa sitä laajuutta, jolla Hän on. Yliopistollinen oppiaine teologiakaan ei tutki Jumalaa vaan ihmisen käsityksiä Jumalasta. Vaikkei Jumalaa olisikaan niin jotain on pakko olla. Sattuma ei kerta kaikkiaan ole tyydyttävä selitys sille, että planeetta Tellus on kehittynyt niin täydellisesti toimivaksi elämän tyyssijaksi.
Kosmologinen argumentti tarkoittaa, että olemassaololla ja koko maailmankaikkeudella pitää olla jokin syy.
Michelangelon mukaan
ihmisen ja Jumalan välille ei tarvita pappeja, dogmeja eikä
instituutioita. Jumala saattaa löytyä uskontojen ulkopuolelta. Jossakin
täytyy olla ihmistä älykkäämpiä. Toisiaan tappavia ja omaa
planeettaansa tuhoavia telluslaisia alkeellisempia olioita tuskin
löytyy mistään aurinkokunnasta. Ihmiset lie koko
maailmankaikkeuden säälittävimmät bio-organismit.
Kuinka moni on kokenut transsendenssin häivähdyksen, tai säteilyn väliintulon, kuten sitä kutsuu Carl Jung? Sitä voi myös kutsua pyhän kosketukseksi. Ihmisellä on syvä kaipaus jonkin itseään suuremman yhteyteen. Kuka uskoo selviävänsä elämän loputtomista ja yleensä ylivoimaisista haasteista ilman jonkinlaista jumalallista väliintuloa?
Maailmassa
tapahtuu niin outoja asioita, että tieteellinen maailmankuva ei kerta
kaikkiaan riitä.
Jos maailmankaikkeudesta poistaa Jumalan,
poistuu sieltä merkityksellisyys. Jumala ja merkityksellisyys kulkevat
aina käsi kädessä. Viktor Frankl kirjoittaa, että ne jotka tietävät miksi he elävät,
löytävät aina vastauksen kysymykseen miten. Apollo 14 astronautti Edgar
Mitchell kertoi aistineensa avaruudessa ollessaan ihmeellisen voiman,
hän kuvaili sitä rakkaudeksi, siksi samaksi joka pelasti Franklin
keskitysleiriltä.
Dani Shapiro uskoo että jokin ihmisiä yhdistää. Jokin
joka oli ennen kuin ihminen päätyi tänne ja joka jää, kun ihminen
poistuu. Hän uskoo että kaikkien meidän tietoisuutemme ovat sidoksissa
tähän suurempaan itsetietoisuuteen. Monilla ihmisillä on utuinen kokemus
läsnäolosta, joka tuntuu löytyvän sieltä, missä ei ole mitään. Ihmisen kuoltuaan hengitys muuttuu ilmaksi. Paul Kalanith kirjoitti
When Breath Bocomes Air.
Jotta aurinkoenergia jollain lailla pystyisi muuttamaan muinaisen elottoman molekyylisopan monimutkaisiksi, järjestäytyneiksi ja uusiutuviksi eläviksi soluiksi ja sitten muuttamaan yksinkertaisten organismien kuten matojen populaatiot monimutkaisiksi, ajatteleviksi ihmisiksi, olisi tämän energian pakko olla varastoitunut ja muuntunut mutkikkaiksi ryhmiksi monimutkaisia koodeja ja ohjelmia. Muuten maahan tuleva lämpöenergia vain hajottaisi kaikki järjestäytyneet systeemit, joita sattumalta oli sinne ilmestynyt. Miten molekyylisopasta kehittyi sellainen mysteeri kuin tietoisuus? Kun alkaa pohtia maailmankaikkeuden ilmiöiden ja organismien monimutkaisuutta, tarkoituksenmukaisuutta ja hienosäätöä, alkaa tuntea vetoa älykkääseen suunnitteluun. Silmät, nuo kaksi palloa päässä eivät ainoastaan erota valoa ja varjoa vaan välittävät aivoille informaatiota, joka kääntyy tuossa harmaassa vetisessä pään sisäisessä massassa kuviksi, jotka sitten merkitsevät jotain. Miten yksisoluisesta oliosta kehittyi miljoonia vuosia kestäneen luonnonvalinnan seurauksena William Shakespeare? Ihminen ei suinkaan ole keksinyt digitaalista informaatiota, hän on löytänyt sen. Se oli olemassa ennen kuin hänestä oli mitään tietoa. Mistä tämä informaatio on peräisin? Miten se tuli?
Tietoisuus on hiljainen tarkkailija, jonka olemassaolosta tulee
meditoidessaan tietoiseksi. Se on se osa ihmistä, joka saa kiinni
siitä, mitä ihminen ajattelee, muutenhan vain hän ajattelisi eikä
pystyisi arvioimaan ajatuksiaan. Ajatukset taas ohjaavat ihmisen läpi
elämän. Ajatus on ainoa asia, jonka varmasti tietää todeksi.
Jos tavarassa ei ole kertomusta se on kuollut tavara.
Sinä olet Ei-mikään. Ei-mitään ei voi olla tyhjyyttä, koska siitähän
tuli
kokonainen maailmankaikkeus. Sieltä tulin myös minä.
Minusta
tuntuu, että Sinulla, oi suuri Ei-Mikään, on minun varalleni aivan omat
suunnitelmasi.
Hynysen
uutuuslevystä kirjoitettua: ”Hynynen on itse kutsunut albumia
teemalevyksi, jossa Perkele ja ihminen käyvät vuoropuhelua. Tämä
paholainen ei kuitenkaan odottele kuoleman jälkeen alakerrassa tai istu
olkapäällä, vaan on jokaisen ihmisen pään sisällä. (Aki Lehti ksml
24.9.2018)
Kvanttifyysikko
David Bohm kirjoitti aikoinaan vähän siihen suuntaan, että
kvanttispirituaalisuudessa ajatellaan, että evoluutiolla on aina
tarkoitus. Se ei ole summittaista muuntumista. Tarkoituksella on suunta
ja se tekee elämän kaikkinensa kiinnostavaksi. Se että Darwinin mukaan
kaikki maapallolla olevat eliöt ovat polveutuneet peritystä
geenivarastosta ei ole ristiriidassa älykkään suunnitelman kanssa.
Jotkut kutsuvat kehitystä universaaliseksi viisaudeksi, jotkut etsivät
helpomman vastauksen: kaikkivoipa Jumala.
Tutkimusten mukaan rukous voi torjua henkistä väsymystä ja lisätä keinoja suoriutua vaativissa tehtävissä ja palautua niistä. Rukoilemisella on merkittäviä vaikutuksia läheisiin suhteisiin, sillä se lisää kykyä antaa anteeksi sekä edistää luottamuksellisia suhteita. Lisäksi rukoileminen auttaa ratkaisemaan erimielisyyksiä ja lisää myötätuntoa ja läheisyyttä sekä ymmärtäväisyyttä keskinäisissä suhteissa.
Ne jotka rukoilevat tai käyttävät muita henkisiä hyvinvointia edistäviä
keinoja ovat positiivisempia ja omavaraisempia selviytymisessään.
Tutkimuksissa raportoidaan myös, että rentoutustekniikat, jooga,
meditaatio ja toistuva rukoileminen sekä mantrat voivat aktivoida
lukuisia ’taudin torjuntaan’ liittyviä geenejä kehossa. Nämä käytännöt
näyttävät kytkevän päälle geenejä, jotka suojaavat erilaisilta
sairauksilta. (Casan ystävät)
"Kivessä tietoisuus uinuu, kasvissa tietoisuus herää, eläimessä tietoisuus liikkuu, ihmisessä tietoisuus toteutuu, toimii."
Tiede
selvittää yksinkertaisia asioita ja esittää niistä kovia faktoja. Heti
kun tilanne käy liian monimutkaiseksi, tiede ei pysty käsittelemään
ongelmia. Tavallisetkin asiat ovat tieteelle liian monimutkaisia.
Ihminen ja ihmisen toiminnat ovat paljon monimutkaisempia.
Ollessaan osa absoluuttista maailmanhenkeä, ”objektiivista henkeä”,
ihminen tuntee siveellisen maailmanjärjestyksen ja hänen omatuntonsa
todistaa, että hänellä on korkeampi kutsumus, joka nostaa hänet kaiken
yksityisolentona koetun yläpuolelle. Historian järjellisyyden takia
oikeus vääjäämättä lopulta toteutuu, se mikä vallitsee on se, minkä
tuleekin (mikä voi) vallita kunakin aikana. Tämän
deterministis-myyttistä voimaa korostavan ja osin fatalistaseltakin
kalskahtavan, naturalismin taka-alalle torjuvan filosofian mukaan
kaikella on aikansa. Kun se on osaansa esittänyt se häviää ja muuttuu
iäiseksi.
Jokainen tekemätön työ on rasite mielelle. Kärsimyksen syyksi paljastuu katoavaisten asioiden hautominen.
Tolstoi arvosti Jeesuksen oppia, mutta inhosi kirkkoa koska kirkko on vääristänyt alkuperäisen opin. Jeesus ei ollut jumalallinen olento vaan filosofi. Hänen oppinsa ovat kenenkä tahansa löydettävissä, pelkästään ajattelemalla. Vuosisaarna sisältää eettiset käskyt: Ihmisellä on omatunto, joka on yhtä kuin jumalan ääni ja ihmisen tehtävä on elää sen mukaan. Ihmisten on tehtävä hyvää toisilleen, ”käännä toinen poski”. Sukupuolista puhtautta on vaalittava eikä saa käyttää valtaa toisten yli. (Leo Tolstoi: Jumalan valtakunta on sisälläsi)
Ihmisaivoissa on noin 100 miljoonaa neuronia ja jossain siellä syntyy myös tietoisuus.
Ovatko ajatukset ja tietoisuus vain hermosolujen välisiä kytkentöjä?
Sitä yrittävät selittää tiede, filosofit ja uskonnot. Onko tietoisuus
jotain fysikaalista vai onko se jotain henkistä, metafyysistä, elämälle
ominaista, jota ei voi mallintaa tai muuttaa nolliksi ja ykkösiksi.
Luonnontieteiden tutkijat ja filosofit ovat yrittäneet ymmärtää ihmisen
tietoisuutta satoja vuosia. Edelleenkään emme kuitenkaan tiedä miten
tietoisuus syntyy. Ja mikä se on.
Monia teknologiauskovaisia kiinnostaa, voisiko elämää jatkaa kuoleman
jälkeen koneena. Ladataan tietoisuus tehokkaalle tietokoneelle. Åbo
Akademin Jussi Jylkän mukaan ajatusten siirtäminen koneelle ei ole
mahdoton ajatus, kirjoittaa Tekniikka & Talous.
– Kognitiiviset prosessit, mikä tarkoittaa pohjimmiltaan vain tietojenkäsittelyä, toki onnistuvat tietokoneessa.
Ihan pikku mylly ei riitä tietoisuuden jatkamiseen koneella, sillä
ihmisen aivoissa on noin 100 miljardia neuronia eli hermosolua. Tekoälyn ja aivotutkimuksen kehittyessä ihminen
ja kone lähestyvät toisiaan. Ihmistä ei voi kuitenkaan tiivistää
pelkkiin ajatuksiin, vaan pitäisi tavoittaa myös tietoisuus. Kiivaasta
tutkimuksesta huolimatta vielä ei tiedetä, mitä tietoisuus on. Tieteen
termipankin mukaan tietoisuus on aina subjektiivinen kokemus. Se voi
ilmetä esimerkiksi tuntemuksena, mielentilana, tunteena, muistona,
ajatuksena. Tietoisuuskäsitysten alku voidaan sijoittaa René
Descartesin (1596-1650) filosofiaan. Descartesin mukaan kaikki
mentaaliset tilat ovat tietoisia ja ne ovat vääjäämättä subjektiivisia.
Myöhempinä aikoina tietoisuutta on pyritty selittämään fyysisillä tai
neurologisilla käsitteillä. Tutkijat ovat jopa paikantaneet
tietoisuuden sijainnin aivoissa. Kolme aluetta aivoissa näyttää olevan
sen kannalta olennaisia. Löysimme yhteyden valvetilaa ylläpitävän
aivorungon alueen ja tajuntaa ohjaavan kahden aivokuoren alueen
välillä, kertoo tutkimusta johtanut Michael Fox. Tietoisuus on kuin
mikä tahansa luonnonilmiö, jota voidaan havainnoida ja mallintaa.
Jylkän mukaan tiede voi mallintaa sitä, miltä kokemukset tuntuvat,
mutta mallin ja itse kokemuksen välillä on aina ero. Toinen perustuu
piihin ja mikrosiruihin ja toinen taas neuroneihin.
On toki myös mahdollista, että tietoisuus ei
olekaan fysikaalinen ilmiö vaan se kumpuaa jostain syvemmältä. Jostain,
mitä emme voi ymmärtää. (Iltalehti 12.11.2019)
Suurimpia
kirjallisia myyntimenestyksiä maailmanlaajuisesti on ollut Harry Potter
sarja, jonka vetovoima perustuu magiaan ja mielikuvituksen
lentoon ja sen kannoilla seuraa Dan Brown. Viimeisimmässä romaanissa
Alku symbologian professori Brown kyselee Jumalan olemassaoloa,
evoluutiota, tekoälyä. Esoterian eli salatun tiedon perinteen suosio ja
uskonnon murros osoittavat kiinnostusta uushenkisyydestä. Esoteerikkoja
yhdistää ajatus tarkemmin määrittelemättömistä energioista, joiden
vaikutuksen alaisina ihmiset ovat. Kyse on tietyn ryhmän hallussa
olevasta henkisestä tiedosta. Ilmiöiden taustalla olevien syiden
luonnetta ei toistaiseksi tunneta, mutta niiden uskotaan olevan
tieteellisesti selvitettävissä. 1800-luvulla tätä edusti sähkö. Alkemia
ja astrologia kiinnostivat Nikolaus Kopernikusta, Kepleriä, Galileita
ja Newtonia. Edison oli teosofi. Teosofi-sanassa yhdistyvät kreikan
theos eli jumala ja sophia eli viisaus. Myös Minna Canth kiinnostui
uudesta jumalviisaudsta tai viisaususkonnosta. Pekka Ervast kirjoitti,
miten kosmisessa evoluutiossa koko universumi, ihminen ja luonto ovat
loogisesti etenevän kehityslain alaisia. Tämä sopi hyvin yhteen
1800-luvun lopun darvinististen teorioiden kanssa. Tyypillistä on nähdä
luonto yhtenä kokonaisuutena, elävänä viisauden lähteenä ja ajatus
henkisen kasvun mahdollisuutena. (Pirkko Kotiranta hs 28.3.2020)
Egoilluusio
Toisin kuin Freudilla, buddhalaisessa ajattelussa ego syntyy ihmisen itsesä sekä kulttuurin ohjelmoinnin seurauksena. Kulttuuri opettaa, mihin uskoa, miten uskoa ja miten tehdä asioita. Tätä ulkoa opeteltavaa käyttäytymiskoodia kutsutaan moraaliksi (vastakohtana eettisyydelle). Kun jokainen lisää tähän soppaan vielä omat mausteensa, omat pienet variaationsa, jotka syntyvät omakohtaisten kokemusten myötä, on tuloksena elämää hallitseva ohjelma. Egon vallassa elävältä jää näkemättä ja kokematta olemassaolon rajattomuus, sillä ego on aina rajallinen. Se ei voi koskaan nähdä rajojen ulkopuolelle.Egon alkuperäinen tehtävä on ollut huolehtia kehon tarpeista ja elämän jatkuvuudesta. Siksi ego etsii jatkuvasti ympäristöstä uhkia, jotka voisivat vaarantaa olemassaolon. Se etsii jatkuvasti myös tyydytyksen kohteita, jotka tuottavat mielihyvää. Siksi egon varassa eläminen on ainaista tasapainottelua pelon ja halun välillä. Ensin ihminen haluaa jotain. Kun hän saa sen, iskee pelko sen menettämisestä. Ohjelmoitu elämä on jatkuvaa rutiinia vailla todellista iloa, luovuutta, rakkautta, kauneutta ja spontaanisuutta. Ihminen tekee asioita niin kuin muut tekevät, ajattelee asioista niin kuin muut ajattelevat. Elämä vain lipuu ohitse ilman, että hän itse ottaa siihen osaa. Päivät ja vuodet lipuvat ohitse, kunnes hän jossain vaiheessa huomaa, että on vanha ja elämä ei koskaan alkanutkaan, vaikka onnen piti aina olla aivan nurkan takana.
Todellisuudessa
kaikki virtaa ja kaikki muuttuu, virtaamisen estäminen on elämisen
estämistä. Kaikki muodot ovat katoavaisia ja jatkuvassa
muutoksessa. Ego on kuin virtaan muodostunut pato. Se on aikaan ja
ajallisuuteen sidottu eikä se pysty koskaan ymmärtämään
ikuisuutta. Se tarvitsee aikaa ollakseen olemassa. Sen sijaan elämä tarkoittaa
egon vallasta vapautumista, kuolemista vanhalle ja täysin uuden
syntymistä. Tähän viittaa mestari Jeesus, kun hän sanoo, että
itsensä löytääkseen on ensin hävitettävä itsensä.
Saksan kielessä
tehdään ero käsitteiden ich ja
selbst välillä, minä
ja itse. Jos minusta
eli egosta tulee koko identiteetti, sitä mitä
minulla on ja mitä olen tehnyt, ei ihminen koskaan opi tuntemaan
itseään.
Ego haluaa, että katsot itseäsi ulkoa päin. Todellinen
itse on jumalan voima ihmisen sisässä. Jokaisessa asuu kuin kaksi
ihmistä. Ego ajattelee vain sitä mitä mieli tuo esille. Se
herättää tunteita ja haluja, joista seuraa joitain tekoja. Jos
haluja ei saa tyydytetyksi, hän tulee surulliseksi tai vihamieliseksi.
Vielä turmiollisempi on suurempi ego – ihminen identifioi itsensä
perheeseen,
työhän, johonkin harrastukseen.
Kun ego ei enää hallitse, alkaa jumalallisuus saada tilaa ihmisen mielessä.
Elämässä on tarkoitus olla kaikin voimin läsnä tässä hetkessä.
Ymmärtää maailma sellaisena kuin se on. Länäolo, jota kutsutaan myös sanalla Zen, ei ole sen kummempaa
kuin elämistä sopusoinnussa luonnon ja maailmankaikkeuden kanssa.
Kun hillitään mieltä, mieli hiljenee. Kun mieli hiljenee lisää,
näkee syvemmin ja laajemmin. Syvähengitykseen keskittymällä voi
mietiskelyllä irrottautua hyppelehtivistä ajatuksista ja
mielikuvista, ns. apinatajunnasta.
John
Hickin mukaan kaikissa uskonnoissa on sama pelastustie:
itsekeskeisyydestä todellisuuskeskeisyyteen. Kaikki uskonnot
pyrkivät opillisista eroistaan huolimatta samaan päämäärään:
täydellisen onnellisuuden ja levollisuuden saavuttamiseen. Jumalan käsitteessä on
samankaltaisuutta kaikkialla maailmassa, jos kulttuurinen pinta raaputetaan pois.
Filosofinen buddhalaisuus torjuu sekä jumalat että uskonnolliset rituaalit. Niiden sijaan keskitytään inhimillisen kokemuksen analyysiin. Henkistä ihmistä ei kiinnosta materiaalisuus, myös uskomukset ovat toissijaisia verrattuna kokemuksellisuuteen. Kansanomaisessa itämaisessa buddhalaisuudessa liitetään rituaalit ja uskomukset valaistumiseen. Erityisesti Tiibetin buddhalaisuudessa. Läntisessä buddhalaisuudessa harjoitetaan vähemmän vuosituhansia vanhoja rituaaleja.
Henkisyys
eroaa uskonnosta ja ateismista. Sillä tarkoitetaan
sisäisen minän tutkiskelua, elämän tarkoituksen, holistisuuden
etsimistä.
Wilhelm Reich on kirjassaan Kristuksen murha osoittanut, miten vääristynyt eristäytyminen ihmisten välillä syntyy. Ennen kristinuskoa ihmiset käyttäytyivät kollektiivisesti, ryhmä-minä oli vahvempi kuin yksilö. Tuon vedenjakaja-ajan mestarit ja profeetat Buddhasta Jeesukseen olivat edistyneet pitkälle yksilöitymisessä. Mutta heitä kuunneltiin ja he joutuivat ottamaan yhteiskunnallista vastuuta. He joutuivat massojen johtajan rooliin. Siinä roolissa he auttamattomasti epäonnistuivat, se ei ollut heidän opetuksessaan sisällä. Mutta he olivat saaneet kannattajansa epätoivoisiksi herättämällä alempien sielujen toiveen yksilöllisestä pelastumisesta. (Rudolf Bahro, Logik der Rettung 1987)
Näin insinööri Eero Paloheimo
Elonkehän haastattelussa:
Aine ajattelee ja tuntee, vihaa ja rakastaa, ja me olemme vain ainetta. Minuuskaan ei ole kuin aineen rakenne, kuolleessa rakenne murtuu ja aine menettää tietoisuuden kyvyn. Siten minuus katoaa, mutta aine pysyy, muuttaa muotoaan ja uusia tietoisuuksia syntyy siitä.
Yuval Noah Harar, Homo Deus, Huomisen lyhyt historia, Bazar 2017:
Buddha
opetti, että miellyttävien tuntemusten tavoittelu on itse asiassa
kaiken kärsimyksen alkujuuri. Sellaiset tuntemukset ovat aina
ohimeneviä ja merkityksettömiä väreitä. Emme tunne tyytyväisyyttä vaan
haluamme vain koko ajan lisää. Saavuttaakseen todellisen onnen ihmisten
on vähennettävä miellyttävien tuntemusten tavoittelua, ei lisättävä
sitä. Buddhan mukaan me voimme kouluttaa mielemme seuraamaan, miten
tuntemuksia koko ajan ilmestyy ja katoaa. Kun mieli oppii
tunnistaman tuntemukset sellaisiksi kuin ne ovat – ohimeneviä ja
merkityksettömiä väreitä – niiden tavoittelu lakkaa kiinnostamasta.
Mitä järkeä on juosta jonkin sellaisen perässä, joka katoaa yhtä
nopeasti kuin ilmestyikin? Mutta kapitalistiselle koneistolle onni on
yhtä kuin nautinto.
Aina kun epäilemme maallisen maailman konventioita ja sopimuksia ja
kuljemme kohti tuntematonta päämäärää, nimitetään sitä hengelliseksi
matkaksi. Tällaiset etsintämatkat eroavat olennaisesti uskonnoista
sillä uskonnot pyrkivät lujittamaan maallista järjestystä, kun taas
hengellisyys pyrkii pakenemaan sitä. Hengellisiltä vaeltajilta
edellytetään ennen kaikkea yhtä asiaa: heidän tulee kyseenalaistaa
vallitsevien uskontojen ja uskomusten opit ja käytännöt.
Zen-buddhalaisuudessa sanotaan: Jos kohtaat matkallasi Buddhan, tapa
hänet. Jos ihminen kohtaa kulkiessaan institutionalisoidun
buddhalaisuuden jäykät käsitykset ja lait, hänen on irrottauduttava
myös niistä. Historiallisessa perspektiivistä katsoen hengellinen matka
on aina traaginen, sillä se on yksinäinen matka, joka sopii paremmin
yksilöille kuin kokonaisille yhteiskunnille. (Yuval Noah Harar: Homo
Deus, Huomisen lyhyt historia, Bazar 2017)
Historijoitsija
Lynn White Jr. 1967: Kristillinen ajatusmalli ihmisen ehdottomasta
herruudesta luontoon nähden on koko länsimaisen filosofian
pohjana ja syynä uhkavaan luonnolliseen elinympäristön riistoon.
Kristinusko on ihmiskeskeisin uskonto, minkä maailma on koskaan
tuntenut. Ongelmallista luonnon kannalta on myös monoteistinen
jumalakuva. Se syrjäytti antiikin animistisen käsityksen, jossa luonnon
eri kohteilla ajateltiin olevan oma suojelushenkensä.
Yhdysvaltalaisen
eko- ja feministiteologin Sallie McFaguen ajattelussa keskeistä on
metaforat. Hän kritisoi perinteisiä patriarkaalisia ja maskuliinisia
metaforia niiden yksiulotteisuuden ja ulossulkevuuden vuoksi.
Perinteiset metaforat esimerkiksi Jumala Isänä ja Kuninkaana korostavat
Jumalan hallintavaltaa ja erillisyyttä suhteessa maailmaan. Näiden
metaforien rinnalle McFague ehdottaa persoonallisia metaforia Jumalasta
Äitinä, Rakastajana ja Ystävänä sekä maailmasta Jumalan ruumiina.
(Pyhän kosketus
luonnossa. Johdatus kristilliseen ekoteologiaan, toim. Pauliina
Kainulainen, Kirjapaja 2007)
Henkisyyden
ja uskonnon kaipuu lisääntyy ihmisissä vaikeiden aikojen jälkeen. Näin
esim. spirituaalisuuden kasvu Suomessa sotien
jälkeen. Spiritualismissa viestit tulevat entisiltä sukupolvilta,
sukulaisilta ja ystäviltä, ei enkeleiltä. Teosofisen Seuran tunnuslause
”Totuus on uskontoja korkeampi”Ja jos milloin niin nyt eletään hirveitä
aikoja - ympäristö, yksinäisyys, masentuminen. Uusilla kosketuksilla
iäisyyteen ja kaiken merkitykseen on nyt tarve. Filosofian
tohtori Tea Holmin mukaan sotien jälkeen on tarve, kaiken
mielettömyyden ja selitystä vailla olevan keskellä, uskoa johonkin
spiritualismin kaltaiseen lohduttavaan asiaan. Spiritualismi oli yksi
monista vaihtoehtoisista kulttuurivirtauksista. Sen etuna ajan muihin
uskontoihin nähden oli se, että se selitti sotaa ja merkityksellisti
sotakuolemia. Spiritualistinen selitys pehmensi menetyksen tuomaa
tuskaa ja kuoleman lopullisuutta. Se antoi läheisensä menettäneille
lähes vastustamattoman lupauksen ihmissielun jatkuvasta olemassaolosta
sekä sielujen uudelleen kohtaamisista. Oman itsensä muuttamisesta ja
sitä kautta maailman muuttamisesta. Henkisyyden harjoittajan halu tai
tarve muuttaa itsensä ja ympäröivä maailma vaikuttaa vilpittömältä.
Vaikeatkin tapahtumat voidaan tulkita niin, että niissä on tarkoituksen
tuntua. (Uskontotieteilijä, filosofian tohtori Tea Holm Perttu Häkkisen
haastattelussa: https://areena.yle.fi/audio/1-3897896)