Merkittävä hetki, jolloin maailma oli liikkumassa kohti tiukkaa ja tieteeseen perustuvaa globaalia ilmastosopimusta oli vuosi 1988. Silloin NASAn edustaja kertoi USA:n kongressille olevansa 99-prosenttisesti varma siitä, että ilmasto todella lämpeni ihmisten toiminnan seurauksena. Torontossa kokoontui tutkijoita muuttuvan ilmakehän maailmankonferenssiin keskustelemaan päästöjen vähennyksistä. YK:n hallitusten välinen ilmastomuutospaneeli kokoontui ensimmäistä kertaa. Time-lehti antoi ”Vuoden mies” -palkinnon sijaan vuoden ”Vuoden planeetta palkinnon ” ”Uhanalaiselle Maalle”. Toimittajien mielestä syyt eivät olleet ihmisluonnossa vaan juutalais-kristillisessä näkemyksessä ihmisen oikeudessa hallita luontoa. Tämä ajattelutapa oli syrjäyttänyt kristinuskoa edeltäneen maailmankuvan, jossa maailma nähtiin äitinä, hedelmällisenä elämän antajana. Luonto oli pyhä ja kuolevaiset ihmiset sille alisteisia. Naomi Kleinin mukaan perustavanlaatuinen muutos oli käden ulottuvilla, mutta livahti sormien välistä, kun Yhdysvallat lopetti kansainväliset neuvottelut ja muu maailma yhtyi sopimuksiin, jotka nojasivat epäluotettaviin ”markkinamekanismeihin” kuten päästökauppaan ja kompensaatioihin ja pieneen hiiliveroon. Mutta juuri kun hallitukset olivat alkaneet yhdessä vakavasti suunnitella fossiilisen energiasektorin sääntelyä, räjähti maailmanlaajuinen uusliberaali vallankumous täyteen loistoonsa. Tuo taloudellisen ja yhteiskunnallisen uudelleensuunnittelun hanke oli joka käänteessä ristiriidassa sekä ilmastotieteen että sääntelyn kanssa. USA ja Kanada tekivät paikallisten vihreiden alojen tukemisesta ja erityiskohtelusta laittomia kansainvälisen lain silmissä. Berliinin muuri kaatui, oikeistoideologit käyttivät sitä todisteena ”historian lopusta” ja oikeutena viedä Reaganin ja Thatcherin yksityistämisestä, sääntelyn purkamisen ja talouskuripolitiikan sanomaa jokaiseen maailman kolkkaan. Ilmastonmuutoksen vastaiset globaalit rakenteet ja pääoman äärimmäistä vapautta ajavat rakenteet syntyivät samaan aikaan. Ilmastonmuutos olisi vaatinut tiukkoja rajoituksia saastuttajille ja investointeja julkiseen sektoriin. Sääntelystä vapautettu kapitalismi oli ristiriidassa ympäristöasioiden kanssa. Homman vesitti elitistisen vapaamarkkinafanatismin aalto. Kapitalismilla ei ole kykyä ratkaista ilmastokatastrofia. Kapitalismin ulkopuolella ”ihmiskunta” on täysin kykenevä järjestämään yhteiskuntia, jotka kukoistavat ekologisten rajojen puitteissa. Mutta myös autokraattinen teollisuussosialismi on katastrofaalista ympäristölle.
George Monbiot sanoo, että planeetan luonnonvarat antava mahdollisuuden yksityiseen kohtuuteen ja julkiseen ylellisyyteen - puistot ja leikkikentät, urheilukeskukset ja uimahallit, galleriat siirtolapuutarha ja julkiseen liikenne. Maailmassa on paljon suuria joutomaa-alueita, jotka on hylätty kun ne eivät enää olleet kannattavia vesisärtäjille, kaivajille ja poraajille. Maata kohdellaan samaan tapaan kuin kulttuurimme kohtelee ihmisiä. Ja kuten meidät on opetettu kohtelemaan tavaroitamme, käytä sitä kerran tai kunnes se hajoaa, heitä pois ja osta uusi. Samoin on tehty monille työntekijöille. Heidät on käytetty loppuun ja jätetty huumausaineiden ja epätoivon armoille.
Vasta sitten kun tiedämme, mistä tulemme ja mihin haluamme mennä, saamme vankan maan jalkojemme alle.
Climate Accountability Instituen mukaan 71 prosenttia kaikista kasvihuonepäästöistä vuoden 1988 jälkeen voi jäljittää vain sataan yksityiseen ja julkiseen fossiilialan jättiläiseen, joille on annettu nimi Carbon Majors.
Ranskalaiset keltaliivit huusivat: Hallitus on huolissaan maailmanlopusta. Me olemme huolissamme kuukauden lopussa.
HS 20.1.2008: Hätä on hyvä bisnes,
Anna-Stina Nykänen haastatteli globaalin markkinatalouden kriitikkoa
Heikki Patomäkeä Naomi Kleinin kirjasta Tuhokapitalismin nousu
• Kleinin suurin konna on amerikkalainen Milton
Friedman. Chilestä tehtiin väkivaltaisesti Friedmanin talousoppien
laboratorio... kaupan täydestä vapaudesta, sosiaalisten ohjelmien
lopettamisesta ja ay-liikkeen alasajosta.
• Patomäen mielestä on aito oivallus väittää, että
poikkeustiloja, sokkia on käytetty systemaattisesti hyväksi, kun on
haluttu ajaa läpi päätöksiä, joille on vaikeaa löytää kansan tukea...
Lama oli meidän sokkimme, silloin tapahtui rymähdys
hyvinvointivaltiossa.
• uusliberalismi
• Mitkä ovat talouden alistavia rakenteita?
• Kansainvälinen kilpailukyky merkitsi Suomessa
ennen laatutuotteita, sitten huippukoulutettuja osaajia. Nyt sillä
tarkoitetaan kykyä houkutella maahan kansainvälisiä rahavirtoja.
Noam Chomsky
Chomskyn
tekstejä nivoo yhteen hänen tapansa asettaa yksityisen eduntavoittelun
muokkaama todellisuus ja siitä esitetyt ideologiset kuvaukset
törmäyskurssille keskenään. Hän kysyy, haluammeko säilyttää nykyisen
yksityiselle voitolle ja julkiselle tuelle perustuvan järjestelmän,
jossa valtiovalta pakottaa veronmaksajat maksaman rikkaille ja
hyväosaisille jatkuvien ja vääjäämättömien markkinahäiriöiden
kustannukset?
Minkä tahansa maan ulkopolitiikan ymmärtämiseksi katse kannattaa
suunnata maan sisäiseen valtarakenteeseen, sillä ulkopolitiikan
tehtävänä on palvella kotimaista eliittiä.
Politologi Harold Lasswell sanoo: on yhtä mahdotonta kuvitella
todellista demokratiaa ilman vakuuttamisen tiedettä kuin totalitaarista
valtiota ilman pakkovaltaa. Indoktrinaatio on demokratialle sitä mitä
pakkovalta on diktatuurille. Intellektuaalit ovat legitimaation
asiantuntijoita. Totalitaarisessa yhteiskunnassa indoktrinaation
mekanismit ovat yksinkertaisia ja läpinäkyviä. Valtio määrittelee
historiallisen totuuden. Kapitalistisessa demokratiassa tilanne on
monimutkaisempi. Lehdistöä ja älymystöä pidetään raivoisan itsenäisinä,
hyperkriittisinä establishmentin ja valtion vastustajina.
Todellisuus on hieman erilainen. On totta että kritiikkiä on mutta lähempi tarkastelu osoittaa sen huomattavan ahtaat rajat. Kriitikot hyväksyvät valtion perusperiaatteet – Yhdysvallat saa käyttää voimaa ja väkivaltaa aina halutessaan. Kaikille kriitikoille - virallisten ja vastustajien – on yhteistä oletus, että Yhdysvallat on ainoa valtio modernissa historiassa, jonka toimintaa ohjaavat abstraktit arvot, eivät omasta materiaalisesta edustaan kiinnostuneiden valtaapitävien ryhmien rationaaliset laskelmat. Demokraattisen ajatuskontrollin järjestelmä on houkutteleva. Mitä kiivaampia erimielisyydet ovat sitä paremmin ne palvelevat järjestelmää, sillä näin lausumattomia oletuksia vahvistetaan tehokkaimmin. Itsenäisesti ajattelevan ihmisen on irtisanouduttava sekä virallisesta doktriinista että sen väitettyjen vastustajien kritiikistä. Lausumattomista ennakko-oletuksista nousee intellektuelli pseudotoisinajattelu.
Vihollisen
pahuus on todistettava ja siten vastuu siirtyy viholliselle. On
todistettava myös oma moraalinen puhtaus. Rikoksena pidettiin
pommitusten salaamista, ei pommituksia itseään…
Uskomus länsimaiden sivistyneisyyden ja muiden barbaarimaisten
raakuuden välisestä kontrastista on länsimaisen ideologisen
järjestelmän ehdoton edellytys: länsi on sitoutunut ihmisarvon,
vapauden ja itsemääräämisoikeuden puolustamiseen. Muut vain eivät
jostain syystä ymmärrä sitä.
Merkittävin kommunismin aiheuttama uhka on kommunistivaltojen
taloudellinen muutos tavalla joka vähentää niiden halukkuutta ja kykyä
täydentää lännen teollisia kansantalouksia
Miksi hallitut alistuvat? Uskomus että on olemassa meistä
riippumaton ulkomaailma, uskomus että maailmassa on
syy-seuraus-suhteita ja uskomus että omantunnon minä on erillään
ihmisen muusta minästä.
Ajatusten valvonta on pakkovaltaa tärkeämpää sellaisille hallituksille, jotka ovat vapaita ja demokraattisia kuin sellaisille jotka harjoittavat mielivaltaa ja militarismia. Despoottinen valtio voi kontrolloida sisäistä vihollistaan väkivalloin, mutta kun valtio ei pysty käyttämään väkivaltaa, sen on turvauduttava muihin keinoihin, jotka estävät tietämättömiä massoja sekaantumasta yhteisten asioiden hoitamiseen.
Vallitsevan
käsityksen mukaan se että muutama harva suuryhtiö hallitsee
tiedonvälitystä ei ole mitenkään ristiriidassa demokratian kanssa.
Suuret yritysmaailman mainostajat sponsoroivat harvoin
televisio-ohjelmia, joissa esitetään vakavaa kritiikkiä ympäristön
tuhoutumisesta ja sotilasteollisuudesta. Kolmannen maailman tyranneille
annettu tuki pohjaa
byrokraattisen samankaltaisuuden periaateeseen: vain toiset byrokratiat
kykenevät tyydyttämään uutisbyrokratian materiaalin tarpeen.
Samuel
Huntigton kirjoittaa, että USA säilyttää kansainvälisen johtoaseman
koska se on ainoa maa, jonka kansallinen identiteetti määritellään
tietyillä yleismaailmallisilla poliittisilla ja taloudellisilla
arvoilla, jotka ovat vapaus, demokratia, tasa-arvo, yksityisomistus ja
markkinatalous.
Koska markkinoiden puolustaminen on osa USAn kansallista identiteettiä,
olisi hölmöä viitata siihen, että USA on alusta asti ollut modernin
protektionismin emämaa ja linnake.
Jos reagonilaiset olisivat antaneet markkinavoimien toimia
vapaasti, ei USAlla olisi enää teräs- tai autoteollisuutta, eikä
myöskään puolijohteita. Reagonin hallitus sulki markkinat Japanin
kilpailulta ja tuki kotimaista teollisuutta veronmaksajien varoilla.
Clinton mainitsi Amerikan maatalouden suurta visiota toteuttavan
amerikkalaisyhtiön Exxonin, joka Indonesian valtion kanssa solmi
öljy-yhtiön Pertaminan välillä.
Sana
voitot on kokonaan kadonnut kunniallisesta keskustelusta. Nykyajan
orwellilaisessa uuskielessä. Voittojen sijasta puhutaan työpaikoista.
Sijoittajien voitoista ja yritysjohtajien optioista puhuminen on
mahdotonta. Yhdysvalloista käsin toimiville ylikansallisille yhtiöille
tarjoutuisi runsaasti työpaikkoja sanan orwellilaisessa merkityksessä.
Pitkään USA käytti korkeampia tullimaksuja kuin kilpailijansa.
Liberalismista tuskin kannattaa puhua, koska USAn talouden valtavaan
valtiolliseen sektoriin, joka oli koko korkean teknologia teollisuuden
taustalla läpi ”vapaan markkinatalouden kulta-ajan”,
elektroniikkateollisuuden tutkimus- ja kehitystyön rahoituksesta 85
prosenttia tuli kokonaan veronmaksajilta. Reagonin kauden
taantumukselliset etatistit tekivät uusia ennätyksiä protektionismin ja
julkisen subvention alalla. Taloudellinen tuki, vapaakauppaintoilijat
ja finanssipoliittiset konservatiivit turvautuivat protektionismiin.
Kehitysavusta suurin osa on julkisesti rahoitettua vienninedistämistä,
mutta samat mielipidetutkimukset osoittavat että heti kun ilmeinen
jatkokysymys – haluako tasapainotetun budjetin jos se merkitsee
koulutuksen, terveydenhuollon, ympäristönsuojelun leikkaamista - enää
pieni vähemmistä 20 prosenttia kannatta budjetin
tasapainottamista.
Liike-elämänjohtajat tietävät hyvin, että Pentagon on rikkaita palvelevan hyvinvointivaltion ydin.
Yksityissektori on riippuvainen valtion subventioista eli sosiaaliturvan muodosta, jota usein nimitetään turvallisuudeksi.
Vuonna 1978 Nobelpalkittu taloustieteilijä James Tobin ehdotti,
hidastetaan pääoman liikkumista reaalitaloudesta eli investoinneista ja
kaupasta finanssimanipulaatioon ja keinotteluun, jota 95 prosenttia
ulkomaankaupan transaktiosta tänään on. Poliittisella kentällä vuodesta
1985 on käyty kampanjoita eliittien havaitsemien ”demokratian kriisin”
voittamiseksi ja kansalaisten palauttamiseksi passiivisiksi ja
sivustakatseleviksi. Samanapaista tapahtui aiemmin. Yhdysvalloissa
teollisen vallankumouksen aikoina 170 vuotta sitten eläväinen ja
itsenäinen työväenlehdistö New Englannissa jota pitivät yllä maatilojen
eläväiset nuoret ja kaupunkien työläiset. Uusi teollinen
järjestelmä tuomittiin. Se pakotti ihmisiä vuokraamaan itsensä
työnantajille selvitäkseen hengissä. Palkkatyötä ei pidetty
omistusorjuutta parempana. Myös Abraham Lincoln ja New York Times
vastustivat teollisen monarkismin periaatteisiin palaamista. He
vaativat että työläisten pitäisi omistaa tehtaat. Tasavaltaisuuden
hengen mukaisesti. He vastustivat sitä että ihmisten tulisia
ajatella vain itseään ja kerätä rikkauksia. Sen iskostamisesta ihmisten
mieliin vaadittiin suuria ponnistuksia luomalla keinotekoisia tarpeita.
Aikakausi vaati henkeä iskostaakseen ihmisten mieleen ”suojaamalla
yleisen mielen samoin kuin armeija suojaa sotilaiden ruumiit.” Ja
joustamalla elämän tarkoituksettomuutta kiinnittämällä ihmisen huomio
pinnallisimpiin ilmiöihin jotka muodostavat suuren osan muodikkaasta
kulutuksesta. Jos tässä onnistutaan ihmiset hyväksyvät
tarkoituksettomat elämänsä ja unohtavat ajatukset oman elämänsä
hallitsemisesta (350). Toinen menetelmä ihmisten turvattomuuden
lisäämiseksi, on työpaikkojen kotimaasta siirtämisen uhka. Yksi
vapaakauppasopimusten tarkoituksista. Toinen työmarkkinoiden joustot
eli palkkojen laskeminen.
Epäily supistuksiin lisääntyy kun ”ihmisluontoa” tai tehokkuus vaativat, modernin elämäntavan kompleksisuus vaatii jotain.
Rousseau ja Kant vaativat, että kypsyyden saavuttaminen on vapauden
ennakkoehto eikä ennakkoehto mistään. Kapitalistiset tuotantosuhteet,
palkkatyö, kilpailuhenkisyys ja omistushaluinen individuaalisuus ovat
epäinhimillisiä.
Marx sanoi, että työ ei ole ainoastaan elinkeino vaan elämän korkein
tarkoitus. (Gothan ohjelman arvostelu). Työvälineiden yksityisen tai
byrokraattisen omistuksen vastustaminen.
Valtio on tarkoittanut hallitsevien luokkien harjoittamaa kansan hallitsemista
ja teollista järjestelmää, jota hallitsee itsevaltainen eliitti, oli
kyseessä sitten omistajat, johtajat, teknokraatit, työväenluokan
etujoukko tai valtiollinen byrokratia, valtiososialismi tai
valtiokapitalismi, joka Yhdysvalloissa on yhä militaristisempi -
feodaalisen tai keskitetyn vallan, valtion tuhoutuminen. Kamppailu
kohti vapautusta on keskittymisen vastustus. Marxin mukaan on vain yksi
vaihtoehto ja se on kommuuni. (Arthur Rosenberg, History of
Bolshevismus)
Suuryhtiöiden ja rahoituslaitosten suunnaton valta ei ole
yhteisöllisten päätösten tulos vaan oikeusistuimet ja lakimiehet
valoivat vallan perustukset yksityistä etua palvelevan valtion
rakentamisen aikoihin.
Bertrand Russelle tuotannon tarkoitus ei ole tuottaa tavaroita vaan
vapaita ihmisiä jotka elävät toistensa kanssa kumppanuudessa
tasa-arvoisesti. Työtä tekevät voivat ohjata omaa
yksityiselle voitontavoittelulle perustuvaa liiketoimintaa ylivaltaa maanomistuksen, pankkitoiminnan
Andre Gorz: Nonreformistinen reformi
Ovatko reformistiset vaatimukset ja äärimmäinen systeemikriittisyys
toisensa poissulkevia lähtökohtia? Voi ajatella systeemimuutosta
radikaalin kumouksellisuuden ja taskulämpimän reformismin ulkopuolelta
kuten Andre Gorz. Status quota ylläpitävien tai jopa vahvistavien
reformien sijasta non-reformistinen reformismi luo ensimmäisessä
vaiheessa edellytyksiä systeemin sisäisille ja rakenteellisille
uudistuksille keskusvallan kautta. Asteittaisten systeemimuutoksen
mahdollistavien politiikkojen ja vaatimusten ensisijaistaminen. Myös
Jurgen Habermas kirjoitti radikaalin reformismin puolesta. Vaatimusten
tarkoitus ei ole tehdä systeemin muutosta tässä ja nyt, vaan uudelleen
politisoida näkyviksi instituutioihin assimililoituja ristiriitoja,
vahvistaa poliittista toimijuutta ja omistajuutta tuhorakenteiden
ikeessä sekä valmistaa yhteisöjä ja liikkeitä asteittain siihen
hetkeen, jossa todellinen systeeminen muutos voidaan toteuttaa. -
perustulo, kansanedustajien kausien rajaaminen, lyhyemmät työpäivät,
mainonnan kieltäminen, työntekijöiden omistamat työpaikat, suoran
lähidemokratian vahvistaminen, maanomistajuusrajoitukset, omaisuuskatot
ovat nonreformistisia reformeja, jotka toteutuessaan loisivat
edellytyksiä todelliselle systeemimuutokselle.
Ihmisen tilanne: Monet ajattelijat ja profeetat ovat tulleet siihen tulokseen, että nälänhätien, kulkutautien ja sotien täytyy olla erottamaton osa Jumalan kosmista suunnitelmaa tai omaa epätäydellistä luontoamme eikä mikään muu kuin maailmanloppu voi vapauttaa meitä niistä. Meidän ei enää tarvitse rukoilla jumalaa tai pyhimyksiä pelastamaan meitä niiltä. Tiedämme mitä on tehtävä niiden torjumiseksi. Ensimmäistä kertaa historiassa ihmisiä kuolee enemmän ylensyöntiin kuin nälkään, vanhuuteen kuin tarttuviin tauteihin ja yhä useammat ihmiset tekevät itsemurhan kuin heitä kuolee sotilaiden surmaamina. Vuonna 2012 koko maailmassa kuoli 56 miljoonaa ihmistä, joista 620 000 väkivaltaisesti. Sota tappoi 120 000 ja rikokset 500 000. Vastaavasti 800 000 teki itsemurhan ja 1,5 miljoonaa kuoli diabetekseen. Sokeri on nykyisin ruutia vaarallisempaa.
Kuolema: Koska kristinusko, islam ja hindulaisuus väittivät, että olemassaolomme merkitys on riippuvainen kohtalostamme tuonpuoleisessa ne pitävät kuolemaa tärkeänä ja myönteisenä osana maailmaa. Modernille ihmiselle kuolema on pikemminkin tekninen ongelma, joka meidän pitäisi ratkaista.
Buddhalaisuus: Buddha opetti, että miellyttävien tuntemusten tavoittelu on itse asiassa kaiken kärsimyksen alkujuuri. Sellaiset tuntemukset ovat aina ohimeneviä ja merkityksettömiä väreitä. Emme tunne tyytyväisyyttä vaan haluamme vain koko ajan lisää. Saavuttaakseen todellisen onnen ihmisten on vähennettävä miellyttävien tuntemusten tavoittelua, ei lisättävä sitä. Buddhan mukaan me voimme kouluttaa mielemme seuraamaan, miten tuntemuksia koko ajan ilmestyy ja katoaa. Kun mieli oppii tunnistaman tuntemukset sellaisiksi kuin ne ovat – ohimeneviä ja merkityksettömiä väreitä – niiden tavoittelu lakkaa kiinnostamasta. Mitä järkeä on juosta jonkin sellaisen perässä, joka katoaa yhtä nopeasti kuin ilmestyikin? Mutta kapitalistiselle koneistolle onni on yhtä kuin nautinto.
Hengellisyys: Aina kun epäilemme maallisen maailman konventioita ja sopimuksia ja kuljemme kohti tuntematonta päämäärää, nimitetään sitä hengelliseksi matkaksi. Tällaiset etsintämatkat eroavat olennaisesti uskonnoista sillä uskonnot pyrkivät lujittamaan maallista järjestystä, kun taas hengellisyys pyrkii pakenemaan sitä. Hengellisiltä vaeltajilta edellytetään ennen kaikkea yhtä asiaa: heidän tulee kyseenalaistaa vallitsevien uskontojen ja uskomusten ja käytännöt. Zen-buddhalaisuudessa sanotaan: Jos kohtaat matkallasi Buddhan, tapa hänet. Jos ihminen kohtaa kulkiessaan institutionalisoidun buddhalaisuuden jäykät käsitykset ja lait, hänen on irrottauduttava myös niistä. Historiallisessa perspektiivistä katsoen hengellinen matka on aina traaginen, sillä se on yksinäinen matka, joka sopii paremmin yksilöille kuin kokonaisille yhteiskunnille.
Kiihkouskovaiset vaativat, ettei evoluutiota tulisi opettaa lainkaan. Tai sitten he vaativat, että lapsille tulisi opettaa älykkään suunnittelun teoriaa, jonka mukaan kaikki organismit on luonut jokin korkeampi äly eli Jumala laatimansa suunnitelman mukaisesti. Miksi juuri evoluutioteoria herättää näin suurta vastusta? Darwinin teoriathan näyttävät päältä katsoen paljon vaarattomammilta kuin Einsteinin ja Heisenbergin hirviömäisyydet. Evoluutioteoria perustuu luonnonvalinnan periaatteeseen, hyvin selkeään ja yksinkertaiseen näkemykseen. Suhteellisuusteoria ja kvanttifysiikka väittävät, että aikaa ja avaruutta voi vääristää, että jotain voi syntyä tyhjästä ja että kissa voi olla samaan aikaan sekä elossa että kuollut. Tämä on terveen järjen vastaista, mutta kukaan ei yritä suojella viattomia koululaisia näiltä pöyristyttäviltä ajatuksilta. Miksi?
Raamattu haluaa meidän oppivan paratiisitarinallaan, ettei pidä kuunnella käärmeiden puheita ja paras välttää keskusteluja eläinten ja kasvien kanssa. Siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää.
Teknologia on riippuvainen uskonnosta, koska jokaisella keksinnöllä on monia mahdollisia käyttötarkoituksia ja insinöörit tarvitsevat profeetan tekemään ratkaisevan päätöksen ja osoittamaan oikean suunnan. Ilman jonkinlaista uskonnollista vakaumusta veturit eivät osaa päättää suuntaansa.
Miten muutos: Liikkeet jotka yrittävät muuttaa maailmaa, aloittavat kirjoittamalla historiaa uusiksi ja antamalla siten ihmisille mahdollisuuden kuvitella tulevaisuus toisenlaiseksi. Ensimmäinen askel on kertoa sorrettujen historia uudella tavalla. Ja osoittaa että nykytilanne ei ole sen paremmin luonnollinen kuin ikuinenkaan. Historiaa kannattaa lukea, että pystysi vapauttamaan itsensä menneisyyden kahleista ja kuvittelemaan vaihtoehtoisia kohtaloita. Armottomat miljardöörit ei mitenkään pysty ymmärtämään kaikkea, mitä maailmassa tapahtuu, kontrolloimisesta puhumattakaan. Armottomat miljardöörit ja pienet eturyhmät eivät menesty tämän päivän kaoottisessa maailmassa siksi, että ne osaisivat tulkita karttaa paremmin kuin muut, vaan siksi että niillä on hyvin kapea päämäärä. Tunnelinäöllä on hyvät puolensa.
Ratkaiseva
tekijä sapiensin maailmanvalloituksessa oli kyky yhdistää monia
ihmisiä toisiinsa. Jos ihmiset eivät olisi oppineet tekemään
joustavasti suurimittaista yhteistyötä, ovelat aivomme ja näppärät
kätemme halkaisisivat uraaniatomien sijasta edelleen piikiviä.
Tutkimukset osoittavat, että sapiens pystyy olemaan läheisessä
suhteessa korkeintan 150 ihmisen kanssa.
Ceausescu ja hänen
apurinsa pystyivät hallitseman 20:tä miljoonaa romanilaista neljä
vuosikymmentä, koska he varmistivat kolmen perusedellytyksen
olemassaolon. Ensinnäkin he asettivat uskollisia
kommunistiapparatsikkeja kaikkien yhteistyöverkostojen kuten
armeijan, ammattiliittojen ja jopa urheiluliitojen johtoon. Toiseksi
he estivät sellaisten kilpailevien organisaatioiden – niin
poliittisten, taloudellisten kuin yhteiskunnallistenkin -
syntymisen, jotka olisivat voineet muodostaa perustan kommunismin
vastaiselle yhteistyölle. Kolmanneksi he hakivat tukea
Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan kommunistisista sisarpuolueista.
Useimmat ihmiset otaksuvat, että todellisuus on joko objektiivinen tai subjektiivinen. Jos monet ihmiset uskovat Jumalaan, jos raha pyörittää maailmaa ja jos kansallismielisyys aiheuttaa sotia, silloin nämä asiat eivät ole vain minun subjektiivista uskomustani. Jumalan, rahan ja kansojen täytyy siksi olla objektiivisia realiteetteja. On kuitenkin olemassa myös kolmas todellisuuden taso: intersubjektiivinen taso. Intersubjektiiviset ilmiöt riippuvat yksittäisten ihmisten uskomusten ja tuntemusten sijaan useiden ihmisten välisestä kommunikaatiosta. Esimerkiksi rahalla ei ole objektiivista arvoa. Kun miljardit ihmiset uskovat sen arvoon sillä voi ostaa ruokaa.
Kuvittelepa, että voisit valita näiden kahden lomapaketin väliltä:
Kivikausipaketti: ensimmäisenä päivänä vaellamme kymmenen tuntia koskemattomassa metsässä ja asetumme yöksi leiriin joen rannalla olevalle aukiolle. Toisena päivänä melomme kanooteilla kymmenen tuntia jokea alaspäin ja leiriydymme sitten pienen järven rannalle. Kolmantena päivänä paikalliset asukkaat opettavat meille, miten saamme kalaa järvestä ja löydämme sieniä läheisistä metsistä.
Moderni proletaaripaketti: Ensimmäisenä päivänä työskentelemme kymmenen tuntia likaisessa tekstiilitehtaassa ja vietämme yön ahtaasti asutussa vuokrakasarmissa. Toisena päivänä työskentelemme kymmenen tuntia paikallisen tavaratalon kassahoitajina ja yön nukumme samassa vuokrakasarmissa. Kolmantena päivänä opimme paikallisilta asukkailta, miten avataan pankkitili ja täytetään lainahakemus?
Ydinaseiden hirvittävän suojakilven takana länsimaiden asukkaat saivat edelleen nauttia seksistä, huumeista ja rockenrollista samoin kuin pesukoneista, jääkaapeista ja televisioista. Supermarketti osoittautui paljon gulagia voimakkaammaksi.
Humanismi:
Miten humanismi – ihmiskunnan palvonta - on vallannut maailman?
Voimme nähdä tämän kehityksen käytännössä vanhusten
pitkäaikaisosastoilla. Koska humanismi uskoo tinkimättömästi
ihmiselämän lyhyyteen, pidämme ihmisiä elossa, kunnes he ovat
niin säälittävässä tilassa, että meidän on pakko kysyä
itseltämme: Mikä tässä enää on pyhää?
Miten homo sapiens
alkoi uskoa humanistiseen uskontunnustukseen, jonka mukaan
ihmiskunta on maailmankaikkeuden keksipiste ja ihmiset ovat kaiken
merkityksen ja auktoriteetin lähde. Mitkä ovat tämän uskon
taloudelliset, yhteiskunnalliset ja poliittiset seuraukset? Siinä
missä liberalismi sulautui nationalismin lievempiin versioihin,
Hitlerin kaltaiset evolutionaariset humanistit pitivät tiettyjä
kansakuntia inhimillisen edistyksen liikkeellepanevana voimana.
Humanistisen vallankumouksen ansiosta länsimainen kulttuuri menetti
uskonsa ja kiinnostuksensa ylempiin tietoisuuden tiloihin ja alkoi
pitää pyhänä tavallisen ihmisen arkipäiväisiä kokemuksia.
Moderni länsimainen kulttuuri on siinä mielessä ainutlaatuinen,
että siitä puuttuu erityinen ihmisryhmä, joka yrittäisi kokea
poikkeuksellisia mentaalisia tiloja. Humanismi on opettanut meille,
että jokin teko voi olla paha vain, jos se saa jonkun ihmisen
tuntemaan olonsa huonoksi.
Ihmisen vaikutus on jo samalla tasolla jääkauden ja maankuoren liikkeiden kanssa.
Pitkälle jalostetut algoritmit joita kutsutaan aistimuksiksi, tunteiksi ja halauksiksi, tekevät 99 prosenttia päätöksistämme.
Aivoissa on 80 miljardia neuronia yhdistynyt lukuisiksi mutkikkaiksi verkoiksi. Kun miljardit neuronit lähettävät edestakaisin miljardeja sähköisiä signaaleja, syntyy subjektiivisia kokemuksia.
Veikka Lahtinen, Pontus Purokuru
Kosmos 2020
Liberalismi: Liberalismi
on taannut ihmisten vapaaehtoisen kapitalismiin osallistumisen.
Puuttuu käsitys rakenteista: Liberaalilta puuttuu ymmärrys valtasuhteista ja alistamisen
rakenteista. Siksi jokainen arjen katkaiseva tapahtuma
kouluampumisesta äärioikeiston nousuun ja talousromahduksesta
Euroopan Unionin jakautumiseen tuntuu mahdottomalta käsittää.
Koska liberaalilla ei ole käsitystä sorron syistä, hänestä
ratkaisut ongelmiin ovat vain teknisiä ja jopa huvittavan
riittämättömiä. Liberaalin mielestä ilmastonmuutos ratkaistaan
kehittämällä teknologiaa ja lisäämällä päästökauppaa.
Puhutaan yksityiskohdista, ei koneistosta, jonka seurausta nuo
yksityiskohdat ovat.
Poikien kritiikki: Yhteiskunnalliset konfliktit hahmotetaan
yksilöitä laajempien valtasuhteiden kautta. Tietynlaiset yksilöt
nousevat yhteiskunnallisesta valtarakennelmasta, ei päinvastoin.
Menetelmät: Liberalismin
joka päiväisen sodankäynnin keskeinen väline on ihmisten
irrottaminen itsenäisistä elinkeinoista ja palkkatyöinstituution
luominen. Liberaalin
hallinnan alaiset ihmiset sisäistävät käskijän ja komentavat
itse itseään. He lukevat selfhelp -kirjoja itsensä johtamisesta.
Kun riistosuhde sijaitsee osittain ihmisen sisällä, hän ei
kohdista aggressiota yhteiskuntaa kohtaan eikä lakkoile omistajia
vastaan. Henkilökohtaisen ja yksilöllisen elämänpolun hallinnointi ja
optimoiminen on yhä useammin arjen tärkein sisältö. Yhteisestä elämästä kuten puolue-, liike- ja
ammattiyhdistysaktivismin muodoista on siirrytty kohti
kapseloitumista ydinperheisiin, yksilöprojekteihin ja kuluttamiseen.
Liberaali kapitalismi on menestynyt koska se on tuottanut myös nautintoa ja vaurautta 20 prosentille väestöstä. Tämä on yksi syy siihen, että elämme edelleen kapitalismissa emmekä ekokylien verkostoissa.
Hegemonia: Liberalismilla on hegemonia eli valta määritellä, mitkä asiat ovat yleisesti jaettuja itsestäänselvyyksiä. Gramscin kuvailema pehmeä vallankäyttö on suostumuksen tuottamista. Hegemonia on sillä joka pystyy määrittelemään, mitkä asiat ovat yleisesti jaettuja itsestäänselvyyksiä. Hegemonia tarkoittaa yleisen mielipiteen valtaamista. Hegemonisen väitteen tunnistaa siitä, että sitä vastaan on vaikea väittää, koska se tuntuu niin itsestään selvältä. Ihmisiä hallitaan naamioimalla poliittiset oletukset ja tavoitteet ”terveeksi järjeksi”. Syvä liberalismi on hegemoniaa käytännössä, siis meissä toimivaa hallitsevan luokan ajattelua, jota emme itse tunnista sellaiseksi. Syvän liberalismin tarkoituksena on taata vapaaehtoinen osallistuminen kapitalismin toimintaan. Se on toimintatapoja, joiden kautta päivittäin tuotamme ja vahvistamme yhteistä liberalismin perusperiaatteisiin sekä kapitalistisiin tuotantomekanismeihin perustuvaa todellisuuttamme.
Mikä parempi maailma:Kun
kapitalismi tekee kaikesta niukkaa, vaihtoehto on tehdä kaikesta
runsasta, kunhan runsaus ei perustu fossiilisiin energianlähteisiin
tai eläinten massatuotantoon.
Luksuskommunismissa kysytään myönteisesti, miten
vedota ihmisten haluihin ja tunteisiin. Miten avata ihmisten
poliittista mielikuvitusta ja tuottaa tunteita, jotka saavat meidät
parantamaan elämää tässä ja nyt. Ei katsota asioita
ensisijaisesti menettämisen vaan saamisen näkökulmasta. Voisiko
lupaus uudenlaisesta vauraudesta eli vapaasta ajasta, nautinnosta,
kokemuksista olla yksi vahvuus, jolla voitetaan sota kulttuurista ja
politiikasta?
Kapitalismin säilyminen edellyttää, että itsenäisen
elämän ja pakenemisen mahdollisuudet tukitaan, esim. yhteismaiden
aitaamista ja irtolaisuuden kriminalisointia. Yhteisen alueen
kutistuminen lisää hallittavuutta. Kapitalismissa yhteisessä
käytössä olevat asiat siirretään lukkojen taakse ja niitä
aletaan säännöstellä rahaa vastaan. Kapitalismi edellytti
jatkuvaa ihmisten erottamista itsenäisen elämän välineistä.
Puuttuuko positiivinen tulevaisuuden kuva (?): Neljättä
suuntausta yhdistää halu irtisanoutua modernista elämäntavasta.
Siinä löydetään luopumisen kautta kestävämpi elämänmuoto.
Päämääränä on fossiilisten energianlähteiden kulutuksesta ja
luonnon hallinnasta irtautunut elämä, jonka mallina on metsä tai
maaseutu. Koska suuntauksen ideana on vetäytyminen,
siihen ei juuri liity näkyvää liikehdintää. Se ilmenee lähinnä
syrjäytymistilastojen ja kulttuurisen keskustelun välityksellä –
ja tietenkin liberaalien holhoavana huolena ”ihmisistä, joista
kukaan ei ota koppia”. Rajoitukset, luopuminen,
leikkaaminen, elintason lasku, kärsiminen, kieltäminen, ikävät
velvollisuudet.
Tieto, tunne ja voima ovat muutoksen eri aspekteja. Jos keskitytään vain tietoon ja viestintään, nielemme liberaalin kertomuksen politiikasta. Ihmisten tunnustaminen toisiaan tarvitsevien ja hoivaavien olentojen verkostoksi sekä yksityisomaisuuden tekeminen yhteiseksi on liberalismin jälkeisen politiikan suunta.
Talouspolitiikka on jatkuvaa köydenvetoa siitä, kuinka neutraaleina – virkamiehitykseltään oikeistopitoisen – valtiovarainministeriön taustaoletukset pysyvät. Rahaliitto euro on suojattu demokraattiselta päätöksenteolta, koska tiukat sopimukset ja Euroopan keskuspankki suitsevat sitä.
Gary
Zukav
1979, The Dancing
Wu Li Masters,
An Overview of the New Physics
Sana fysiikka käänetään kiinaksi Wu Li. Wu tarkoittaa asiaa tai energiaa ja Li universaalia järjestystä tai lakia, orgaanista mallia, elollisen energian mallia.
Kvanttifysiikan logiikan mukaan ei ole varma löytävätkö tutkijat uutta tietoa vai luovatko he uutta tietoa. Jos he luovat tietoa, ovat he lähes kuin runoilijat ja taiteilijat. Kuitenkin monet tutkijat ovat teknikkojaa, joita ei kiinnosta uusi vaan he soveltavat jotain mitä jo on. Teknikon näkökulma on kapea. Sanotaan että heidän nenänsä on kaivautunut puun kaarnaan ja siksi heidän kanssaan on vaikea keskustella metsästä.
Kvanttimekaniikassa tutkitaan atomin osasia tendenssinä eli taipumuksena tai oletuksena olla olemassa tai tulla tapahtumaan, koska kvanttimekaniikassa pystytään kuvaamaan jotain vain tilastollisesti. Niin kutsutun Kööpenhaminalaisen tulkinnan mukaan (1927) kvanttimekaniikka ei ole deterministinen, se ei ennusta mittausten tuloksia varmuudella. Sen sijaan se osoittaa, millä todennäköisyydellä saadaan mikäkin tulos. Siksi näyttää ilmeiseltä, että kvanttimekaniikan taustalla on jokin syvempi todellisuus. Taustalla on todistettu olevan ainakin piilomuuttujia. Jotkut fyysikot väittävät kuitenkin, että maailmankaikkeuden todennäköisyyslaskelman taustalla on deterministinen, objektiivinen perustava taso.
Ei ole olennaista, mistä kvanttifysiikassa syvimmältään on kyse vaan että se toimii käytännössä. Tämä oivallus muutti merkittävästi käsitystä tieteestä. 1700-luvulta lähtien tiede oli tarkoittanut ihmisen rationaalista puolta ja karsinut kaiken mitä ei voinut loogisesti osoittaa oikeaksi. Klassisessa fysiikassa todellisuutta selitetään niin, että fyysisen todellisuuden jokaista elementtiä vastaa vastaava elementti teorian puolella. Tieteen ja teorian oli kaikissa tilanteissa vastattava toisiaan. Oltiin ajateltu, että mieli liikkuu vain ideoiden parissa, mielessä ei voi luoda todellisuutta. Tieteellinen tieto on totta, jos se vastaa koetilannetta eli ennakoi tapahtumaa ja on siksi hyödyllistä. Totuus sanan sijasta tulisi uuden fysiikan mukaan käyttää sanaa hyödyllinen. Kvanttifysiikan vuoksi ihmisen käsityskykyä piti uudelleen laajentaa koskemaan jotain irrationaalista. Aiemminhan ihmiset pitivät menninkäisiä ja enkeleitä osana arkistakin ympäristöään ja nyt taas todellisuuden täydellinen ymmärtäminen vaati rationaalisen ajattelun ylittämistä. Einstein vastasi tähän:
”Kvanttimekaniikka
on hyvinkin huomion arvoinen. Mutta sisäinen ääneni sanoo, että se ei vielä ole oikeilla raiteilla. Teoria antaa
paljon, mutta se tuskin johtaa meitä lähemmäksi Sen Vanhan
salaisuuksia. Itse olen joka tapauksessa vakuuttunut siitä, että
Hän ei pelaa arpapeliä.”
(The
Born-Einstein letters: correspondence between Albert Einstein and Max
and Hedwig Born
from 1916–1955, with commentaries by Max Born,
s. 91. Macmillan, 1971.)
Vuonna 1964 John Bell osoitti että järkevät päätökset eivät riitä. Pienimmissä asioissa, partikkeleissa, tapahtuu jotain mikä on järjen vastaista. On jotain mikä on nopeampaa kuin valon nopeus, jotain jota on vielä kvanttifysiikankin ulottumattomissa. Luonnon perusprosessit tapahtuvat aika ja paikka ajattelun tuolla puolen, vaikka ne tulisivatkin esille ajassa ja paikassa.
Bellin
teoria
on fyysikkojen maailmassa kuin Troijan hevonen, koska
kvanttimekaniikka
todistaa
telepatiaa
muistuttavia tapahtumia ja
koska se asettaa vakavasti otettaville fyysikoille matemaattiset
puitteet puhua asioista, joihin he eivät usko. Järjellä
ei voi selittää subatomisia tapahtumia. Bellin
teoreema osoittaa
matemaattisesti,
että
jos
kvanttiteorian tilastolaskentaan
perustuva ennuste on oikea, silloin jotkut
ihmisen
tervejärkisetkin
tiedot
ovat perusteellisesti
vääriä.
Tilanteessa
tapahtuu
asioita, jotka eivät voi
tapahtua
ja
joita ihminen ei
usko olevan olemassa.
Myöhemmin osoitettiin, että epäyhtälöt rikkoutuvat aina 242 standardipoikkeaman tasolle saakka, siksi tilastollisia korrelaatioita ei voi selittää lokaaleilla piilomuuttujilla. Paikalliset piilomuuttujateoriat osoitettiin vääriksi, mutta ei-lokaalit piilomuuttujateoriat ovat edelleen mahdollisia, mikä merkitsi tieteellistä varmuutta. Edellyttäen, että Bellin teoreema pitää paikkansa, jokaisen deterministisen piilomuuttujateorian, joka on sovitettavissa yhteen kvanttimekaniikan kanssa, on oltava ei-lokaalinen. Tämä merkitsee, että se, mitä jossakin paikassa A tapahtuu, voi välittömästi ja samanaikaisesti vaikuttaa siihen, mitä toisessa paikassa B tapahtuu, ennen kuin paikasta A valonnopeudella lähetetty signaali ehtisi paikkaan B.
Nykyisin tunnetuin piilomuuttujateoria, fyysikko ja filosofi David Bohmin alun perin vuonna 1952 julkaisema "kausaalinen" tulkinta, on ei-lokaalinen piilomuuttujateoria. Bohm oletti, että on olemassa sekä kvanttihiukkanen, esimerkiksi elektroni, että sen liikettä ohjaava kätketty ohjausaalto. Tämän teorian mukaan elektronit ovat selvästi hiukkasia. Kaksoisaukkokokeessa kunkin elektronin liikerata kulkee jommankumman aukon kautta eikä aukko, jonka kautta elektroni kulkee, ei määräydy sattumanvaraisesti, vaan kulkua ohjaa piiloaalto, mikä johtaa havaittuun aaltokuvioon. Bohmin teoria korostaa holistista näkemystä maailmasta, jonka eri osat ovat riippuvaisia toisistaan ja vaikuttavat toisiinsa Bohm kiinnostuikin vanhoina vuosinaan Jiddu Krishnamurtin ajatuksista.
Bohmin mukaan ei-lokaali kvanttipotentiaali sisältää oletuksen kätketystä järjestyksestä, joka ohjaa hiukkasia ja joka saattaa itse olla tulos jostakin toisesta pääteltävissä olevasta järjestyksestä, joka organisoi kenttää. Bohm edellytti ohjausaaltojen olevan abstraktissa moniulotteisessa avaruudessa, ei normaalissa kolmiulotteisessa avaruudessa "Valintatapahtumat voivat vain tulla olemaan, ja jotta se voisi tapahtua, niiden rakenteen on oltava luonnon sisäisten mekanismien ennalta määräämä. tosiasoita jotka eivät välttämättä vaikuta toisiinsa semmoisella kuin liikkeen lailla.
Länsimaiden tieteen menestys johtuu siitä että se on tuonut valtavia tapahtumia, yhdistänyt niitä toisiinsa. Newtonin tiede yrittää osoittaa erillisten asioiden välisen suhteen. Kvanttifysiikassa on päinvastainen epistemologia. On aloitettava kokonaisuudesta, asiaa tarkastellaan ilman mittausta.
Darwinin eloonjäämisoppi kumoutuu
Samaan tapaan kuin sähkön keksiminen teki kynttilät tarpeettomiksi, on kvanttifysiikka tekemässä tarpeettomaksi Darwinin eloonjäämisopin, jonka mukaan se joka on ravintoketjussa määrätyssä ympäristössä korkeimmalla, jää eloon. Jos fyysisenä ympäristönä pidetään vain sitä, mitä nähdään vain viidellä aistilla, on ihminen taipuvainen pitämään fyysistä eloonjäämistä evoluution huippuna, koska muuta evoluutiota ei voida havaita. Tästä näkökulmasta "vahvimman selviytyminen" näyttää olevan synonyymi evoluutiolle, ja fyysinen valta-asema näyttää merkitsevän kehittynyttä evoluutiota. Jos eloon jäisi se joka on tässä mielessä soveliain, elämän perustaksi tulee pelko ja välttämättömyys hallita ympäristöä ja kaikkea sen sisällä. Tällöin kaikkiin suhteisiin kuuluu jatkuva kilpailu. Se vaikuttaa siihen, mitä voidaan tuntea, haistaa, maistaa, kuulla tai nähdä. Tällainen tehokkuus on ulkoista voimaa. Ulkoista valtaa voidaan hankkia tai menettää osakemarkkinoilla, vaaleissa ja ihmissuhteissa. Se voidaan ostaa tai varastaa, siirtää tai periä. Sitä pidetään asiana, jonka voi saada joltain muulta tai jostain muualta. Yhden henkilön ulkoisen vallan voitto koetaan toisen henkilön menetyksenä. Vallan näkeminen ulkoisena johtaa väkivallasta ja tuhosta. Kaikki toimielimet - sosiaaliset, taloudelliset ja poliittiset - heijastavat käsitystä vallasta ulkoisena.
Viisi aistia ei riitä
Jos käsitys fyysisestä maailmasta rajoittuu siihen mitä jokainen ihminen tietää viiden aistin perusteella, on ihminen yksin fyysisessä universumissa. Viisiaistisen ihmisen mukaan fyysinen maailma ei ota vastuuta mistään tapahtumista ja siksi ihmisen on selvitäkseen pyrittävä hallitsemaan sitä. Ihminen joka tiedostaa ja hyväksyy muitakin aisteja ei ole koskaan yksin, ja maailmankaikkeus on elossa, tietoinen, älykäs ja myötätuntoinen. Moniaistillinen ihminen näkee fyysisen maailman oppimisympäristönä, jota ihmiset yhdessä luovat. Kaikki sen tapahtumat auttavat heidän oppimistaan. Viisiaistisen ihmisen mukaan aikomuksilla ei ole vaikutuksia, ihmisen teot vaikuttavat fyysiseen ympäristöön kuin myös ihmiseen, kaikki toimet eivät vaikuta meihin tai muihin. Moniaistillisen ihmisen käsityksen mukaan toiminnan tarkoitus määrittää sen vaikutukset, jokainen aikomus vaikuttaa sekä meihin että muihin, ja aikeiden vaikutukset ulottuvat paljon fyysisen maailman ulkopuolelle. Viisiaistinen ihminen pitää universumia arvaamattomana, jossa hän harhailee vastuuttomasti ja pyrimme hallitsemaan sitä selvitäkseen.
Moniaistisen ihmisen näkökulmasta emme ole koskaan yksin ja universumi on elävä, tietoinen, intelligentti ja myötätuntoinen. Moniaistillisen ihmisen mukaan fyysinen maailma on kaikkien sielujen yhdessä luomaa oppimisympäristöä, ja kaikki auttaa meitä oppimaan. Moniaistillisen ihmisen käsityksen mukaan toiminnan tarkoitus määrittää sen vaikutukset, jokainen aikomus vaikuttaa sekä meihin että muihin, ja aikeiden vaikutukset ulottuvat paljon fyysistä maailmaa laajemmalle.
Sielu lähtee, persoonallisuus jää
Ihmisen persoonallisuus on se, mikä syntyi, elää ja kuolee ajan kuluessa. Ihmisenä oleminen ja persoonallisuus ovat sama asia. Persoonallisuus, kuten kehokin, on jokaisen ihmisen evoluution väline. Maan päällä tehdyt päätökset ja toimet, joita itse kukin tekee, ovat keinoja kehittyä universaalissa kiertokulussa. Ihmisen jokainen aikomus ja se mihin hän keskittää huomiota muokkaa kokemusta. Nämä valinnat vaikuttavat evoluutioprosessiin, jokaisen ihmisen valinnat vaikuttavat. Viisiaistsen ihmisen mukaan millään aikomuksilla ei ole vaikutusta, tekojen vaikutukset ovat fyysisiä.
Vain
persoonallisuus voi tuntea vihaa, pelkoa, kostoa, surua, häpeää,
katumusta, välinpitämättömyyttä, turhautumista, kyynisyyttä ja
yksinäisyyttä. Mutta rakkaus, myötätunto ja viisaus eivät tule
persoonallisuudesta.
Ne ovat kokemuksia sielusta. Sielu on osa sitä, mikä on kuolematon.
Jokaisella ihmisellä on sielu, mutta
persoonallisuus, joka on rajoitettu käsityksessään viiteen
aistiin, ei ole tietoinen sielustaan.
Ihmisen
jokainen kokemus lisää hänen
persoonallisuuttaaan lähestymään sieluaan.
Jokainen tapahtuma ja tilanne antaa ihmiselle
mahdollisuuden lähestyä sielua, kuten sanotaan: antaa sielusi
loistaa sinun kauttasi, tuoda sinun kauttasi fyysiseen maailmaan
loputon ja käsittämätön kunnioitus ja rakkaus elämään.
Sanat eivät riitä
Kieli ja sanat ovat muodostuneet arkipäivän tapahtumista vähitellen. Sanoilla kuvataan jotain, sanat eivät ole se jotain vaan ne ovat symboleja siitä jostain. Siksi sanoilla ei voi kuvata todellisuuden rajojen ylittävää kokemusta. Ongelma ei ole kielessä vaan kieli on ongelma. Symbolissa vallitsevat eri säännöt ja eri logiikka kuin siinä mitä ihminen on kokenut. Kokemuksen ja symbolin (sanan) välinen ero on ero myytin ja järjen (logoksen) välillä. Järkeen perustava sana matkii kokemusta, mutta ei voi koskaan korvata sitä. Logos on kuolleiden symbolien keinotekoinen konstruktio. Myytti on intellektuaalisuuden vastakohta. Jalkapallo-ottelujen seremoniaaliset laulut ovat esimerkki myytistä. Ne antavat kokemukselle voimaa, mutta eivät edes yritä korvata kokemusta. Miten kokemuksesta edes voisi kertoa toisille? Ei mitenkään, voi vain kertoa, miten kaikki tapahtui ja kuinka tapahtumaa mitataan. Muilla ei ole mahdollisuutta kokea samaa.
Valaistumisteorian mukaan kaikki on symbolista. Symboli jostain. Symbolien muodostama todellisuus on siis kuvitteellinen todellisuus. Mutta se on se todellisuus, jossa me elämme. Ei voida kuvata mitä on onnellisuus. Ihminen voi kertoa, minkälaisessa tilanteessa hän kokee onnellisuutta ja miltä se tuntuu, mutta ei onnellisuutta itseään.
Tantrasta ei voi sanoa paljon, se on koettava. Ei kuitenkaan tarvitse luopua rationaalisesta ajattelusta vaan symboleihin perustuva ajattelu on kohdistettava laajempaan tietoisuuteen, siihen jota kutsutaan valaistumiseksi. Jos siitä yritetään puhua, tulee eteen umpikuja.
1998, Kirjareferaatti
Kkirja kulutuksen jälkeisestä elämäntyylistä (post-consumerists) Kevyt elämä (Living Lightly) kertoo Dorothy ja Walter Schwarzin kokemuksistaan heidän työskenneltyään erilaisissa yhteisöissä Yhdysvalloissa, Australiassa, Intiassa ja Euroopassa. Schwarzit kertovat hyvistä ja huonoista kokemuksistaan, mutta ovat vakuuttuneita: "Kirjan kirjoittaminen on muuttanut meitä: Nyt olemme toiveikkaita tulevaisuuden suhteen."Ekoyhteisöissä ympäri maailmaa pyritään vähentämään kulutusta, lisäämään omavaraisuutta, huomioimaan naapurit ja lähiluonnon tarpeet. Yhteisöissä kehitellään uudenlaisia kylämalleja, yksinkertaisen elämän toimivuutta, tietoisuutta ihmisen vaikutuksesta sekä maapallon välttämättömistä reunaehdoista.
Inhimillisiä ja ympäristöllisiä ongelmia pyritään vähentämään
Kolmannessa maailmassa ei voi puhua vaatimattomasta elämäntavasta. Siellä suurin osa ihmisistä elää köyhyydessä. Köyhyys ja vaatimattomuus ovat kaksi eri asiaa.
Schwarzien mukaan intialaiset kaipaavat länsimaista mukavuutta ja yltäkylläisyyttä eivätkä pidä siitä, että länsimaalainen tulee kertomaan heille, miksi ei kannata rikastua. Schwarzien olikin vaikea kertoa, miten selvitä ilman jääkaappia, pelkällä laatikolla, missä on jäitä, kun heillä itsellään oli jääkaappi.
Kolmannen maailman ihmisten mielestä ympäristöasiat kuuluvat joidenkin etuoikeutettujen elämäntapaan. Yllättävän monet kuitenkin kyseenalaistavat niin kutsutun teollisen kehityksen. He näkevät, miten kyliä ympäröivät metsät on hakattu, vesi on juomakelvotonta, ulkomaiset teknisesti varustetut laivat vievät kalat, padot peittävät kotiseudut. Tämän kaltainen kehitys ajaa ihmisiä kaupunkeihin, joissa kuitenkaan ei riitä asuntoja eikä töitä.
Koska maailmasta on tullut "likainen, ruma, epäterveellinen ja epäoikeudenmukainen", on varakkaissa maissa moni alkanut kiinnostua vaihtoehtoisesta elämästä. Ekokylät kiinnostavat ihmisiä, jotka "tekevät työtä liian kovasti ansaitakseen elantonsa, niitä jotka vain tekevät työtä sekä niitä, joilla ei ole ollenkaan työtä."
Schwarzit löysivät yksinkertaista elämää viettäviä onnellisia ihmisiä. Nämä ekokylien asukkaat eivät halunneet myydä aikaansa ja työtään kulutusyhteiskunnan kehittämiseksi eivätkä antaa valtioitakin mahtavampien kansainvälisten yritysten määrätä elämästään. He eivät halua seurata, miten rikkaiden ja köyhien välinen ero kasvaa.
Tyytymättömiä ja haaveilijoita on aina ollut, 1960-luvulla jopa enemmän kuin nykyään. Keski-ikäiset ovat aina purnanneet, että maailma ei ole sellainen kuin ennen. Uutta on, että nämä vaatimattomasta ja luonnonmukaisesta elämästä kiinnostuneet ihmiset ovat nyt maailmanlaajuisesti linkittyneet yhteen ja muodostavat vaihtoehtoisen globaalin kulttuurin valtavirran vastapainoksi. Kaikilla on sama päämäärä, sama ideologia ja kaikki käyttävät samaa sanastoa kuvatessaan elämäänsä.
Tärkeitä sanoja muutoksessa ovat
Uuden ajan ihmiset eivät yritä palata primitiiviseen menneisyyteen, vaan kehittää ihmisen ja luonnon mittaista teknologiaa. Elämälle tuo merkitystä myös näkyvän ja mitattavan maailman tuonpuoleinen. Pysyviä arvoja kunnioitetaan elämän kokonaisuutena, niin ihmisen kuin laajemmankin elämän kokonaisuutena. Ihminen ei saa esim. hävittää Amazonin sademetsiä eikä tuhota muita alueita kehityksen nimissä.
Perusarvoja voi kunnioittaa parhaiten
Ylihuomisen pioneerien mielestä maailmanmarkkinat luovat uuden valtakunnan, jossa kunnioitetaan vääriä jumalia - kuluttamisen ja ahneuden jumalia. He uskovat sen yhteiskunnan romahtavan ja siksi täytyy kehittää "saarekkeita ekopakolaisille". Vaikka maailmanlaajuista finanssiromahdusta tai ekologista katastrofia ei tapahtuisikaan, opetellaan näissä yhteisöissä seuraavan vuosituhannen elämäntapaa. Onhan kestävän kehityksen mukaista tekniikkaa ja asumismallia testattava ennen kuin siitä tulee valtavirta.
Vanhan testamentin profeetat ennustivat sellaisen yhteisön tuhoutuvan, jossa ei toteuteta moraalisia periaatteita. Ja niin kävi. Nykyiset vihreät profeetat puhuvat samalla lailla, mutta käyttävät sanaa ”eettisiä periaatteita”. Moraalin ja etiikan ero on siinä, että moraali tulee ulkoapäin, etiikka sisältäpäin (intuitio, yliminä).
Heidän mielestään pitäisi julistaa rikolliseksi toiminnaksi suihkukaivojen ja uima-altaiden rakentaminen silloin, kun muu ympäristö kuivuu ja aavikoituu. Nykyinen "kehitys" ei ole heidän mielestään juuri muuta kuin taloudellista kolonialismia. Rikkaat ostavat jopa puhtaan ilman köyhien kustannuksella.
Kaupungeissa ihmiset asuvat yhä enemmän yksin, lapset kriminalisoituvat, vanhukset sullotaan palvelutaloihin.
"Missä tahansa kävimme, tapasimme ihmisiä, jotka ovat luopuneet materialistisesta paradigmasta. He työskentelivät vanhan ja uuden perinteen mukaisesti. Tapasimme korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka olivat päättäneet äänestää jaloillaan ja hyljätä perinteisen intellektuaalisen kulissin."
Ihmiset kaipaavat luonnollisempaa tapaa elää ja ajatella. Nykyinen tieteellinen tutkimus antaa hyvin vähän vastauksia kysymyksiin: Kuka minä olen? Miksi olen täällä?
Tieteellisyyteen perustuva "edistys" on nielaissut lähes kaiken menneiden vuosisatojen kehityksen. Jotkut nuoret elävät puissa, jotta voisivat estää niiden kaatamisen, kaupunkilaiset perustavat siirtolapuutarhoja yhtenä keinona karkottaa huumeiden käyttäjät, tohtorit jättävät työpaikkojaan elääkseen alkuperäiskansojen kanssa. Tärkeää heille kaikille on terveellisempi ruoka ja vähemmän kuluttava elämäntapa.
"Onnellisuutta - eli rakkautta, oikeudenmukaisuutta ja kauneutta -
on vaikea mitata, mutta helppo huomata."
Joka kuvittelee, että kaikki marjat kypsyvät samaan aikaan
kuin mansikat, ei ymmärrä mitään viinirypäleistä.
1956
Onko rakastuminen taito? Silloin siihen vaaditaan tietoa ja ponnistelua. Vai onko rakastuminen vain miellyttävä tunne, joka sattumalta yllättää ihmisen, jotain jonka valtaan joudutaan? Usein sekoitetaan keskenään alkuperäinen rakastumisin tunne ja rakastaminen eli rakkauden jatkunen. Äkillinen läheisyyden ihme tapahtuu usein helposti, mutta tämän kaltainen rakkaus ei kuitenkaan luonteensa mukaan ole pysyvää. Kun rakastuneet oppivat tuntemaan toisensa, läheisyyden elämys menettää salaperäisyytensä, ristiriidat, pettymykset ja ikävystyminen hävittävät vähitellen kaiken alkuperäisen hurahtumiseen sisältyneen suurenmoisuuden. Tietoisuus itsestä erillisenä yksilönä, tietoisuus oman elämän lyhyestä kaaresta, siitä että on syntynyt vastoin tahtoaan ja on kerran kuoleva vastoin tahtoaan, että on kuoleva ennen kuin ne, joita rakastaa tai nämä ennen häntä, tietoisuus omasta yksinäisyydestään ja erillisyydestään sekä avuttomuudestaan luonnon ja yhteiskunnan voimien keskellä, kaikki tämä tekee ihmisen erityisen ja erillisen olemassaolon hänelle sietämättömäksi vankilaksi. Erillisyyden elämys synnyttää ahdistuneisuutta, itse asiassa se on kaiken ahdistuneisuuden aiheuttaja. Mitä pitemmälle ihmissuku erääntyy alkeellisesta sidonnaisuudestaan luontoon, sitä selvemmin se tekee eron itsensä ja muun luonnon välillä ja sitä voimakkaammaksi kasvaa tarve vapautua eristyneisyydestä muita teitä. Eräs keino on hurmiotila – huumausaineiden avulla, sukupuolinen yhdyntä ja orgiat. Mutta kun ahdistuneisuuden aiheuttama jännitys taas alkaa kasvaa, siitä täytyy vapautua toistamalla rituaali. Kaikkia orgastisia yhdyntöjä on pakko toistaa yhä uudestaan, koska niiden vaikutus on lyhytaikainen. Aivan päinvastaisesta on kysymys siinä yhtymisessä, joka tapahtuu yhtyessä ryhmän tapoihin ja uskomuksiin, yhdenmukaisuuteen. Jos minä olen kuten kuka muukin, mielipiteiden puolesta tarkkaan ryhmän muiden jäsenten kaltainen, olen pelastettu pelottavalta yksinäisyyden tunteelta. Totalitaariset valtiot käyttävät uhkauksia ja pelotuksia tähän päämärään päästäkseen, demokraattiset valtiot taas suggestiota ja propagandaa. Demokratioillekin on tunnusomaista mitä suurin yhdenmukaisuus. Useimmat ihmiset eivät ole edes tietoisia halustaan olla samanlaisia kuin kaikki muut. Mainoskielen hokema ”se on erilaista” ilmaisee tätä liikuttavaa yksilöllisyyden tarvetta yhteiskunnassa, jossa yksilöllisyys itse asiassa suorastaan loistaa poissaoloaan. Tasa-arvoisuus merkitsee nykyisin samankaltaisuutta eikä ykseyttä. Miesten ja naisten tasa-arvoisuus ostetaan sillä hinnalla, että naiset eivät enää eroa miehistä lainkaan. Sukupuolten välinen vastakohtaisuus on häviämässä ja sen mukana tähän vastakkaisuuteen perustuva eroottinen rakkaus. Miehistä ja naisista tulee samanlaisia, ei tasa-arvoisesti erilaisia. Yhteiskunta tarvitsee ihmisiä, jotka ovat toinen toistensa kaltaisia ja toimivat suurissa massoissa kitkatta ja häiriöttä, kaikki totellen samoja käskyjä ja jokainen kuitenkin kuvitellen seuraavansa omia halujaan. Kuten massatuotanto perustuu valmisteiden standardiyksiköihin, perusuu yhteiskunta standardi jäseniin ja tätä kutustaan tasa-arvoisuudeksi. Orgastisen huumauksen synnyttämä yhteys on hetkellistä ja ohimenevää, yhdenmukaisuuteen liittyvä yhteys taas on valeyhteyttä. Ne eivät vastaa olemassaolon perusongelmaan. Kolmas yhteyteen johtava tie on luova toiminta, joka on avoin sekä taiteilijoille että käsityöläisille. Kaikessa luovassa työssä ihminen muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden sen aineksen kanssa, jota hän käsittelee. Tämä pitää paikkansa vain sellaisesta työstä jonka minä itse suunnittelen ja suoritan. Tehdas- ja konttoritöissä työntekijä on vain koneen tai byrokraattisen organisaation vähäpätöinen osanen. Hän on lakannut olemasta oma itsensä. Luovan työn aikaansaama yhteys ei kuitenkaan ole ihmisten välistä yhteyttä. Halu liittyä yhteen toistensa kanssa on ihmisten keskeisin pyrkimys. Vastakohtana symbioottiselle yhteydelle, kypsä rakkaus on itsenäisten, riippumattomien, yksilöllisyytensä säilyttävien ihmisten yhteyttä. Rakkaus on ihmisessä vaikuttava voima, jossa toteutuu paradoksi, että kahdesta tule yksi ja he pysyvät silti kahtena. Rakkauden aidoille piirteille on yhteistä, että niihin liittyy huolenpito, vastuuntunto, kunnioitus ja tieto. Yhteyden kokeminen toisen ihmisen kanssa, tai uskonnon kielellä Jumalan kanssa, ei ole järjenvastaista. Se on päinvastoin, kuten Albert Schweitzer on huomauttanut, rationalismin johdonmukainen, rohkein ja äärimmäisin seuraus. Sen perustana on tieto meidän tietokykymme perimmäisistä, ei pinnallisista rajoituksista. Siinä on kysymys tiedosta, että emme koskaan voi tajuta ihmisen ja maailman salaisuutta, mutta että rakastuessamme pääsemme tämän salaisuuden lähelle. Mies-nainen polariteetti on ihmisten välisen luovan toiminnan perusta. Tämä on ilmeistä sen biologisen seikan valossa, että lapsen syntymisen ehtona on siittiön ja munasolun yhtyminen. Mutta sielullisella alueella asia ei suinkaan ole toisin, miehen ja naisen välisessä rakkaudessa molemmat uudestisyntyvät. Homoseksuaalinen poikkeus edustaa tämän polariteetin yhtymisen epäonnistumista, ja sen vuoksi homoseksuaali kärsii peruuttamattoman eristyneisyyden tuskaa, tämä epäonnistuminen ei silti periaatteessa eroa siitä epäonnistumisesta, mikä johtuu heteroseksuaalin kyvyttömyydestä rakastaa. Sama miehisen ja naisellisen polariteetti esiintyy luonnossakin, eikä vain yksinkertaisessa muodossaan eläimissa ja kasveissa, vaan myös noiden perusfunktioissa, vastaanottamisen ja antamisen kaksinaisuudessa. Sitä edustavat maan ja sateen, jokien ja valtameren, yön ja päivän, aineen ja hengen polariteetti. Feud pitää rakkautta yksinomaisesti sukupuolivietin ilmauksena tai ylevöityksenä. Sukupuoliviettiä voisi tällöin verrata kutinaan ja sukupuolista tyydytystä tämän kutinan lakkaamiseen. Jos näin olisi, olisi masturbaatio ihanteellinen sukupuolivietin tyydytysmuoto. On mahdollista tehdä ero niiden lasten ja ihmisten välillä jotka ovat saaneet osakseen vain maitoa ja niiden välillä, jotka ovat saaneet osakseen maitoa ja hunajaa. Kaikkien viettien ehdoton tyydyttäminen on täysin väärä onnellisuuden perusta. Freudin ajatukset saattoivat kuitenkin muodostua kansanomaisiksi ensimmäisen maailmansodan jälkeen, kapitalismin henkisissä muutoksissa. Painopiste siirrettiin säästämisestä kulutukseen, kulutus oli ahdistuneelle automatisoidulle yksilölle parhaiten sipiva tyydytyksen muoto. Minkään halun tyydytystä ei saa lykätä päivääkään, muodostui tunnukseksi sekä sukupuolikymyksien että taloudellisten kysymysten selvittämiselle. Nykypäivän kapitalismi tarvitsee ihmisiä, jotka pystyvät luistavaan yhteistyöhön suurissa joukoissa, jotka haluava kuluttaa yhä enemmän ja joiden maku on yhdenmukainen ja sellainen että siihen voi helposti vaikutta ja että sen voi helposti ennakolta arvata. Ihmiset uskovat ja kuvittelevat olevansa vapaita ja riippumattomia, he kuitenkin sopeutuvat kitkattomasti yhteiskunnalliseen koneistoon, heitä voidaan ohjata ilman pakkoa, jajohtaa ilman johtajia ja viedä mukaan ilman päämääriä. Pääoma on työvoiman käskijä, kuolleet esineet ovat arvossa ylempiä kuin työ ja inhimillinen taitaminen. Ihmisen tarmo ja taito ovat vailla vaihtoarvoa ellei niillä satu olemaan kysyntää vallitsevilla markkinoilla.
Maatalous elää ja toimii elävän luonnon ehdoilla eikä sellainen tuotanto voi koskaan olla liiketaloudellisten laskelmien mukaan ”kannattavaa”. Maatalous ei voi koskaan olla liikeyritys samassa mielessä kuin esimerkiksi auto- tai matkapuhelinteollisuus. Maatalous on elämäntapa, omanlaisensa kulttuuri, jonka on annettava elää luonnon ja vuodenaikojen mukaan, muuten se kuihtuu… Meidän mallimme merkitsi lähinnä kotitalouden, siis kotona tehtävän työn ja tuotannon elvyttämistä ja sen merkityksen tunnustamista. Sillä tavoin päästäisiin talouteen, jossa ei tarvittaisi rahalla mitattavan kansatalouden kasvua. Kodeissa ja pienyhteisöissä palkatta tehdystä työstä ja tuotannosta muodostuva pehmeä sektori eli rahatalouden ulkopuolella oleva talous tuottaa hyödykkeitä ja palveluksia kotien ja perheiden omaan käyttöön sekä ihmisten väliseen suoraan vaihtoon. Ihmisen kokonaisvaltaiseen talouteen pyrittäessä – kotitalous, viljelytalous ja teollis-kaupallinen talous täytyy käsitellä yhdessä, vaikka niillä on erilaiset lähtökohdat. (Hilkka Pietilä 2003)
Naisista koulutetaan miehiä, 2013 Hilkka Pietilä kirjoittaa: Raija Julkunen havaitsi vuonna 1992, että pohjoismaissa yhteiskunnissa naiset on poikkeuksellisessa määrin integroitu miesten yhteiskuntaan. Naisten ja miesten elämä ja asema kansalaisina on samanlaistunut ehkä enemmän kuin missään muualla maailmassa. Saavuttaakseen tasa-arvon miesten kanssa monet naiset omaksuvat miesten maailman säännöt ja tavat siinä määrin, että heistä tulee miesten kopioita kaikessa muussa paitsi ulkonäössä... Itse olen kokenut, että tasa-arvon tavoitteleminen miesten kanssa heidän ehdoillaan, on minulle naisena alentavaa... Suurin osa meistä naisista on eriasteisissa oppilaitoksissa koulutettu ja manipuloitu miehisen maailman palkka- ja karriäärikilpailuun mukaan... Monet naisetkin haluavat päästä pörssiyhtiöiden johtokuntiin sen sijaan, että kehittäisivät lainsäädäntöä näiden yhtiöiden vallan rajoittamiseksi... Miesten asemasta on tullut tasa-arvon mittari ja naisten tavoite, jolloin naiset unohtavat omat vahvuutensa. Naisten hoivalahjakkuus ja sosiaalisuus, kätevyys ja taloudellisuus, intuitio ja varovaisuus ovat edelleen olemassa, vaikka saattavat jäädä viljelemättä ja kehittämättä... Naiset sanoivat 1970-luvulla ettei yksi suuri pala miesten leipomasta kakusta ole riittävä tavoite, sillä meillä on oma resepti ja haluamme leipoa uuden, toisen kakun... Naiset voivat ajatella rauhanasiankin kokonaan omasta näkökulmastaan. Naisten tietoisuuden herätessä tulee ensimmäisenä vastaan se, että naisten kokemuksen perusteella vihollista ei ole olemassa. Kukaan äiti ei ole koskaan synnyttänyt vihollista, ihmiset eivät ole toistensa vihollisia. (Hilkka Pietilä, Yli rajojen, into 2013)
Kotitalousopettaja Laura Harmaja vaati jo 1940-luvulla kirjassaan Kotitalous kansatalouden osana, että kotitaloustyö olisi sisällytettävä kansantulotilastoihin. Suomessa vuosina 1980, 1990, ja 2001 toteutettujen laskelmien mukaan kotitalouksissa tehdyn työn arvo suhteessa bruttokansantuotteeseen on 44-46 prosenttia… samaa luokkaa kuin eri maissa lasketut arviot. Inhimillisen kehityksen raportti esitti vuonna 1995 arvion naisen palkattoman työn osuudesta. Kaikesta tehdystä työstä, palkatusta ja palkattomasta – naiset tekevät raportin mukaan 53 prosenttia kehitysmaissa ja 51 prosenttia teollisuusmaissa.
Kotitaloustyötä ei voida globalisoida. Markkinaideologian mukaan on sitä parempi, mitä enemmän ihmiset ovat markkinoiden varassa. Sitä liukkaammin raha kiertää ja sitä varmemmin markkinat kasvavat, kun kukaan ei enää tule toimeen omin voimin. Markkinoiden varassa olevat ihmiset eivät kuitenkaan kykene vaikuttamaan sen enempää omaan elämäänsä kuin markkinoidenkaan kulkuun. Suurin osa meistä on joutunut markkinoiden käyttövoimaksi.
Kotitaloudet ovat ainoa talouden ala, jossa ihmisillä vielä on valtaa, jos he haluavat sitä käyttää. Kotitalouksia on kaikissa maissa ja kaikki ihmiset ovat tavalla tai toisella kotitalouksien piirissä. Vallankäyttö kotitalouksissa ei ole riippuvainen kansallisista rajoista eikä talouspolitiikasta. Osaavat ihmiset voivat itse päättää, kuinka paljon ostavat ja kuinka paljon tekevät itse. Jokainen joka tiedostaa tämän kotitalouksien autonomian, vapautuu ”isänmaallisen kulutusvelvollisuuden” otteesta. Tältä pohjalta voimme alkaa käyttää jokapäiväistä järkeämme ja kääntää vallankäytön toisin päinvastaiseen. Vuosien myötä mielessäni on vahvistunut valtahierarkian vastainen käsitys, ettei todellinen muutos tapahdu ylhäältä määräämällä vaan alkaa meistä itsestämmelukemattomina henkilökohtaisina ratkaisuina niin yksityiselämässä kuin työpaikalla.
Syvällä mielessäni koen, että minulla on enemmän yhteistä venäläisten kuin pohjoismaalaisten kanssa.
Voin hyvin sanoa, että tein työtä lähes aina kun olin hereillä.
Jarno Hietalahti, Mika Pekkola
2019, (huom. Filosofian väitöskirjassaan 2010 Pekkola tarkasteli Erich Frommin näkemyksiä modernisaation kriisistä)
”Frommin yhteiskuntakritiikin ytimessä on ajatus, että kapitalistinen ajatus välineellistää ihmiselämän ja muuttaa kaiken kauppatavaraksi. Tällaisissa olosuhteissa elävä ihminen ”marssii paikallaan, eläen ja kuollen kuten ne miljoonat esineet, joita hänen yhteiskuntansa tuottaa”.
Mika Pekkola
Slavoj Zizek pitää zeniä ja taolaisuutta kapitalismin kannalta ihanteellisina uskontoina: ”Länsimainen buddhalaisuus on fetissi, jonka avulla ihmiset voivat osallistua täysin sydämin vimmaisella tahdilla pyörivän kapitalistiseen peliin ja silti kuvitella, etteivät he ole siinä lainkaan mukana, sillä he tiedostava syvällisesti koko spektaakkelin päättömyyden. Tärkeää on vain sisäisen Minuuden rauha, johon ihmiset voivat aina vetäytyä. Pekkola katso Steve Jobia ja Piilaaksoa, meille tunnutaan tarjoavan kaikkialla yksilöllisiä ratkaisuja ongelmiin, jotka vaativat yhteiskunnallisia ratkaisuja. (siis ei Frommin mielipide)