Päivitetty 11.1..2023
Katso myös
2. Permakulttuuripiha
ravinnoksi
3. Permakulttuuri-seminaari
2000
4. Permakulttuurinen
Suomineito
5. Permaulttuurikurssi
yhteisössä
Permakulttuurista alkaa
seuraava
Suuri Kertomus
Historiikki:
Permakulttuuri lähtöisin Australiasta
Australialainen biologian professori Bill Mollison kertoo:
"Seurasin opiskelijapoikana kengurujen ruokailutottumuksia Tasmania
sademetsissä ja kirjoitin päiväkirjaani: Uskon että me ihmiset voimme kehittää
järjestelmän, joka toimii yhtä täydellisesti kuin kengurujen yhdyskunta."
Biologian opiskelija David Holmgren valmisti vuonna 1974
Tasmanian yliopistossa seminaarityön monikulttuurisesta viljelytekniikasta.
Hänen työtään ei hyväksytty, ja mies päätti jättää yliopistouran. Hänen
ohjaajansa Bill Mollison ymmärsi kestävän kulttuurin idean ja miehet alkoivat
yhdessä kehittää ja suunnitella teoriaa kestävästä ja monipuolisesta kulttuurista.
He julkaisivat kirjan Permaculture One.
Vuoteen 1981 mennessä Mollisonista oli tullut suosittu
luennoitsija ja hänelle myönnettiin jopa vaihtoehtoinen Nobel-palkinto.
Sen sijaan Holmgren keskittyi käytännön kokeiluihin. Hän alkoi luennoida vasta 2004, kun
oli saanut valmiiksi kirjansa Peakoil.
20
vuodessa Australian länsirannikolle Crystal Watersiin oli noussut
permakulttuurikylä ja luonnon omia prosesseja tutkivia
kokeiluoperaatioita oli kehitetty moniin maihin. Permakulttuuriyhdyskuntia oli perustettu yli 30 maahan.
Permakulttuuri on integroitu useiden maiden yliopisto-opintoihin ja
permainstituutteja on kaikissa kehittyneissä länsimaissa. Yliopistokursseja, säätiöitä
ja yhdistyksiä on syntynyt yhtä nopeaan tahtiin kuin uusia opettajia on
valmistunut. Australiassa, Yhdysvalloissa, Englannissa, Saksassa, Ruotsissa ja
Norjassa ilmestyy oma permakulttuurilehti. Kansainvälisiä kongresseja pidetään
vuosittain. Permakulttuurisia viljelymenetelmiä on viety moniin kolmannen
maailman maahan.
Permakylässä asutaan melkein kuin Nooan arkissa. Ideaalikokoisessa
300 hengen kylässä voi asustaa sieltä poistumatta, koska viljely ja huolinta
toimii paikallisesti ja omavaraisesti. Piha- ja viljelypiiri on suunniteltu
kuudeksi vyöhykkeeksi niin, että lähimpänä ovat päivittäisiä tarpeita tyydyttävät
toiminnot ja uloimpana metsä ja hiljaisuus. Jokainen permakylä on erilainen,
koska arkipäivän suunnittelu riippuu ympäristöstä. Kylä kehittyy hitaasti
niin, että jokainen löytää paikkansa ennen kuin seuraava askel tehdään.
Yhteistä kaikille on, että ruoka ja energia tuotetaan itse,
asunnot ovat luontoystävällisiä ja elämänmuoto sopeutuu ympäristöön. Sosiaaliset
ja taloudelliset rakennelmat tukevat omavaraisuutta.
Oli se sitten kylä, yksittäinen maatila tai kaupungin parvekepuutarha,
kaikille on kehitetty tarkat laskelmat, miten selvitä mahdollisimman vähällä
työllä ja kestävällä materiaalin käytöllä. Luonnollisia järjestelemiä käytetään
hyväksi tuottavasti, esimerkiksi perennoja, itse siementäviä ja villikasveja.
Näin saadaan maksimaalinen hyöty minimaalisesta toiminnasta.
Määritelmiä
Permaculture is about learning the principles of the natural ecosystem and applying this on our lives. How can we create balance and harmony, like nature does? The Permaculture toolbox contains everything from a way of farming that build healthy soils, to the design of entire self-sustaining communities with edible plants, energy-smart housing and a thriving population. Ultimately it’s about solutions for a sustainable human civilization on earth.
Permakulttuuri
on suunnittelufilosofia ja -menetelmä, jonka tavoitteena on kehittää
luonnon toimintaa ja muotoja jäljentäviä maisemakokonaisuuksia ja näin
tuottaa kestävällä tavalla ruokaa, kuituja ja energiaa paikallisiin
tarpeisiin. Permakulttuuri tarjoaa harmonisen, eettisen ja luovan
näkökulman globaaleihin ympäristökysymyksiin. Se painottaa työskentelyä
yhdessä luonnon kanssa eikä sitä vastaan.
Jos permakulttuuri pitäisi määritellä kahdella sanalla,
valitsisin sanat älykäs suunnittelu ja luonnon toimintojen jäljittely.
Bill Mollison määrittelee permakulttuurin seuraavasti:
“Permakulttuuri on sellaisten viljelyyn tarkoitettujen ekosysteemien
suunnittelua ja ylläpitoa, joissa monimuotoisuus, pysyvyys ja joustavuus
jäljittelevät luonnon ekosysteemejä ja joissa maisema ja ihminen yhdistyvät
tasapainoisesti niin, että ravinnon, energian ja asumisen tarve voidaan
tyydyttää kestävästi, samoin muut aineelliset ja aineettomat tarpeet. Ilman
kestävää ravinnontuotanto ei ole pysyvää yhteiskuntajärjestystä.“
Permakulttuuri oli alun perin lyhennys sanoista
permanent agriculture eli pysyvä maanviljelys, mutta laajeni pian
tarkoittamaan permanent culture eli pysyvää kulttuuria. Sana permanenssi
tarkoittaa pysyvyyttä, jopa mantereiden ja valtamerien kaikkina geologisilla
aikoina jatkuvaksi oletettua pysyvyyttä. Suomen kielessä on sana permanto eli
“pirtin, salin, riihen, talon, ullakon permanto” ja permalainen, mikä tarkoitti
Koillis-Venäjän pronssi- ja rautakausien kulttuuria. Syrjäänit olivat muinaisen
Perman kylän asukkeja.
Permakulttuuri tarkoittaa pysyvyyttä ja kestävää
elämänmuotoa. Arkipäivän elämä suunnitellaan luontoa jäljitellen ja
välttämättömiä toimintoja hienosyisesti toisiinsa kytkien. Kaiken materian,
myös ravinnon, suhteen pyritään omavaraisuuteen, jotta voidaan välttää kuljetuksia,
varastointia, pakkauksia ja säilöntäaineita.
Tieteellisenä elämänmallina permakulttuurissa suunnitellaan,
tarkkaillaan ja toteutetaan. Arkipäivän välttämättömät askareet suunnitellaan
kutakin asuinyksikköä kohden vyöhykkeisiin ja sektoreihin. Ensimmäiseen
vyöhykkeeseen kuuluvat asiat, joita tarvitaan päivittäin. Omavaraisyhteisössä
tämä tarkoittaa yrtti- ja salaattimaata. Seitsemänteen vyöhykkeeseen kuuluu
aarniometsä.
Piha jaetaan myös sektoreihin sen mukaan, missä on aurinkopaikkoja ja tuulenloukkuja. Kaikkea mikä on turhaa, vältetään. Myös raatamista. Työskennellään luonnon kanssa.
Jospa ihminen toimisi yhtä järkevästi kuin luonto
”Kant kuvaa käytännöllisen järjen kritiikissä 1788 kuuluisissa loppusanoissa ylevästi
sitä, kuinka sisältäni löytyvä moraalilaki – yläpuolellani kaartuvan tähtitaivaan
tavoin – täyttää mieleni yhä uudella ja kasvavalla ihailulla ja kunnioituksella
asettaen minulle äärettömyyteen kohoavan kutsumuksen."
(Sami Pihlström, filosofian dosentti, Kanava 3/2001)
Suunnittelussa ja viljelyssä pyritään
toimimaan yhtä järkevästi kuin luonto toimii. Ihminen ei vain elä ympäristön kanssa, vaan
myös suunnittelee ympäristön kanssa. Luontohan ei tuota jätettä eikä saasteita,
vaan kierrättää kaiken, mikä siellä syntyy. Permakulttuurissa eli
kestokulttuurissa hyödynnetään luonnon monimuotoisuutta ja ihmisen älykkyyttä.
Mitä enemmän on tutkittu luonnon omia prosesseja sitä
paremmin on alettu ymmärtää luonnon monimuotoisuuden systematiikkaa. Kasvien,
eliöiden ja eläinten olemassaolo kietoutuu toisiinsa. Minkään olemassaolo ei
ole satunnaista eikä tarpeetonta.
1980-luvulla kokonaisvaltainen ajattelu oli vielä
lapsenkengissä. Mollison piti häkellyttävänä älyllisenä ratkaisuna sitä, että
ei yritetäkään muuttaa luontoa, vaan käytetään luonnon antamia mahdollisuuksia
hyväksi, työskennellään luonnonvoimista oppien. Otetaan
luonnosta mallia. Näin siirrytään tietoisesti luonnonvoimien passiivisesta
seuraamisesta ja hallintayrityksistä luonnonvoimien hyväksikäyttöön niiden
omilla ehdoilla.
Ihminen ei voi saada maata kuntoon kävelemällä eikä syömällä.
Sen sijaan eläimet ja kasvit pystyvät möyhentämään maata ja lisäämään maan
elinvoimaa sekä edistämään monimuotoisuutta. Ihmisellä on kuitenkin
monimutkaiseen ja suunnitelmalliseen toimintaan pystyvät aivot. Niiden avulla
ihminen voi oppia käyttämään hyväkseen luonnon omia lakeja ja toimintatapoja
voidakseen hankkia elantonsa ja tarvitsemansa energian.
Nykyisessä tieteellisessä ja teknisessä maailmassa ihminen
yrittää saada luonnon toimimaan mekaanisesti ja on siinä melko pitkälle
onnistunutkin. Kuinka monella meistä onkaan mahdollisuus tehdä työtä päivän
valoa muistuttavissa olosuhteissa vuorokauden ajasta riippumatta, kulkea
samoissa t-paidoissa kesät talvet, syödä mansikoita ja päärynöitä vuoden ajasta
ja maantieteellisestä alueesta riippumatta ja käydä lomailemassa mistään
piittaamatta. Asumme ja elämme kuin kemiallisessa laboratoriossa.
Permakulttuurin tarkoitus on luoda ravintoa tuottavia ekosysteemejä, jotka toimivat yhtä omavaraisesti ja hienosyisesti kuin esimerkiksi metsä. Näitä kestävän suunnittelun periaatteita on laajennettu koskemaan arkkitehtuuria, taloutta, yhdyskuntasuunnittelua, sosiaalista kanssakäymistä, terveydenhoitoa ja yhteiskuntatieteitä. Erilaiset toiminnat suunnitellaan niin, että ne hyötyvät toistensa läheisyydestä. Permakulttuurisessa yhteisössä ei päde kilpailu eikä vahvimman laki, vaan mosaiikkitaulua muistuttava yhteistoiminta, missä huomioidaan jokaisen osasen merkitys.
E.F.
Schumacher ilmaisi sen ytimekkäästi: "Luonnon järjestelmä, josta
ihminen on osa, pyrkii tasapainottamaan itse itseään, säätämään itse
itseään ja puhdistamaan itse itseään. Tekniikka ei pysty siihen.
Luonnossa esiintyvät pyöreät, aurinkovoimalla toimivat
lisääntymisprosessit eroavat systeemisesti teknisille järjestelmille
ominaisista lineaarisista teollisista tuotantoprosesseista, jotka
toimivat enimmäkseen fossiilisilla polttoaineilla. Voidaanko järjestää
tekniset järjestelmät uudelleen niin, että voimme jäljitellä luonnon
eläviä järjestelmiä? (E.F. Schumacher put it succinctly: “The system of
Nature, of which man is a part, tends to be self-balancing,
self-adjusting, self-cleansing. Not so with technology.”)
Joka päivä opitaan lisää luonnon laeista. Oppiminen tapahtuu
tarkkailemalla, kirjaamalla ja tekemällä johtopäätöksiä. Ihminen ei voi tehdä
itsestään uutta Jumalaa, mutta voi oppia Luojan tarkoitusperistä ja siten
lähestyä jumaluutta.
Mollison ja Holmgren huomasivat, että ei edes luonnonmukainen
viljely estä eroosiota. Maanviljelyyn on yhdistettävä arkkitehtuuri,
arkkitehtuuriin asukkaiden tottumukset. On suunniteltava kasvien,
maasto-olosuhteiden ja ilmaston ehdoilla.
Ihminen
ymmärtää jo, että meidän pitää pystyä elämään rauhassa kunnioittaen
luontoa. Mutta mitä tehdä kun luontokaan ei ole aina ystävällinen meitä
kohtan. Hurrikaanit, maanjäristykset. Ja petoeläimet näyttävät
ihmiselle mallia, miten vihollinen voitetaan tai ruoka saalistetaan?
"Ihmiskehon
toiminnot tapahtuvat itsestään, ihmisyksilön omista haluista ja
päätöksistä riippumatta. Ne ovat samankaltaisia kuin muidenkin
luontokappaleiden elintoiminnot. Ihmislaji ilmaantui valmiiseen
biosfääriin, valmiiksi katettuun pöytään. Myös yhteisöjen ekologiaa
määrittävät prosessit ovat analogisia yksilön fysiologialle."
Ympäristöpolitiikan professori Yrjö Haila
Biomimetiikka tarkoittaa luontaisten menetelmien jäljittely
tuotantotekniikassa, luonnossa esiintyvien mekanismien ja toimintojen
imitointia ja soveltamista. Se ei tarkoita pelkästään biologisten
rakenteiden matkimista. Esimerkiksi tietojenkäsittelytieteen
kybernetiikka pyrkii mallintamaan älykkäälle käyttäytymiselle
luontaisia palaute- ja kontrollimekanismeja ja kommunikointia luonnon
ja koneen välissä, kun taas tekoälytutkimuksessa pyritään mallintamaan
älyn toimintoja riippumatta niistä nimenomaisista tavoista, joilla
kyseinen toiminta mahdollistuu.
Biomimikrin 9 periaatetta:
(Janine Benyus, Permaculture Visions.com)
2. Luonto käyttää vain niin paljon energiaa/voimaa kuin se tarvitsee
3. Luonto sovittaa muodon tarkoitukseen. (Kameli kehitti suuria
sieraimia vesihävikin minimoimiseksi. Termiitti käyttää eristystä
estääkseen pesän ylikuumenemisen. Karhut ja skunksit kaivavat
erityismuotoillun lepotilan. Toimiva muotoilu ottaa oppia luonnosta.)
4. Luonto kierrättää kaiken. (Luonto käyttää energiaa, kemikaaleja ja
ainetta uudelleen. Autiomaassa liikkuu tai muuttuu vain vähän, mutta
missä on elämää, siellä tapahtuu jatkuvasti muutoksia.
5. Luonto palkitsee yhteistyön (kukka, mehiläinen, kumppanuuskasvit)
6. Luonto hyödyntää monimuotoisuutta.
7. Luonto vaatii paikallista erikoistumista.
8. Luonto hillitsee sisältäpäin ylilyöntejä.
9. Luonto käyttää hyväkseen rajojen voiman
(sulkeissa https://permaculturevisions.com/biomimicry-permaculture-today)
Bioniikka (myös biomimetiikka, bioinspiraatio ja biognosis; sivuaa myös
bionisen luovuussuunnittelun käsitettä) on biologisten menetelmien ja
luonnossa esiintyvien järjestelmien soveltamista tekniikan
kehittämiseen. Käsitettä "biomimetiikka" käytetään viitatessa
kemiallisiin reaktioihin. Biomimeettinen kemia viittaa reaktioihin,
jotka luonnossa esiintyessään sisältävät biologisia makromolekyylejä
(esimerkiksi entsyymit ja nukleiinihapot), joiden kemiallista
rakennetta voidaan kopioida käyttämällä in vitro -menetelmällä
huomattavasti pienempiä molekyylejä. Termin "biomimetiikka" keksi
amerikkalainen biofyysikko Otto Schmitt 1950-luvulla.
Bioniikkaa on käytetty jäljittelemällä veneen rungon rakenteessa
delfiinin paksua ihoa, mallintamalla kaikuluotaimissa, tutkissa ja
lääketieteen ultraäänimallinnuksessa lepakkojen
kaikupaikannusmenetelmiä. Sen avulla on tuotettu keinotekoisia
hermosoluja ja hermoverkostoja, jopa parviälyjä. Evoluutiolaskennassa
ideaa laajennettiin simuloimalla evoluutiota digitaalisesti ja
tuotettiin erittäin optimoituja ratkaisuja jollaisia luonnossa ei ole
aiemmin esiintynyt.
Leonardo da Vincin lentävät koneet ja alukset ovat varhaisia
esimerkkejä luonnon mallintamisesta insinööritieteessä. Kun insinööri
puhdisti koiraansa ulkona tarttuneista takiaisia, hän havaitsi, kuinka
takiaisen hakaset tarrautuivat koiran turkkiin. Näin keksittiin
tarranauha.
Kissansilmäheijastimet keksittiin tutkimalla kissojen silmien
mekanismeja. Kissoilla on tapetum ludicumina tunnettu heijastavien
solujen järjestelmä, joka kykenee heijastamaan pienimpiäkin
valohiukkasia. Resiliini on kumin korvike, joka on luotu tutkimalla
niveljalkaisista löytyviä materiaaleja. Männynkävyt reagoivat
ilmankosteuden lisääntymiseen avaamalla suomunsa levittääkseen
siemeniään. "Älykäs" kangas toimii samalla periaatteella, eli se
avautuu käyttäjänsä lämmentyessä ja hikoillessa ja sulkeutuu tiukasti
lämpötilan laskiessa mukautuen lämpötilanvaihteluihin. Lennon nopeuden
ja keston mukaan muotoaan muuttavat lentokoneen siipiin haettiin mallia
eri lintulajeilta. Siipien malli riippuu lintujen lentonopeuksista.
Jotta lentokoneen siivistä saatiin muuttuvat, oli tutkijoiden luotava
myös pintakerrokselle kyky muovautua. Heidän keksinnössään siivet
peitetään kalojen innoittamilla suomuilla, jotka liukuvat tarvittaessa
toistensa päälle. Idea on jalostettu swing wing -mallista.
Optimaalinen
suunnittelujärjestelmä
Permakulttuuri on ennen kaikkea kokonaisuuksia ylläpitävä suunnittelujärjestelmä.
Rakentaminen ja viljely perustuvat vyöhyke- ja sektorilaskelmiin. Siten
esimerkiksi ne kasvit, jotka tarvitsevat eniten hoitoa tai joita käytetään
päivittäin, sijoitetaan lähimmäksi keittiön ikkunaa. Sektori tarkoittaa, että
kasvien ja eläinten sijoittelussa otetaan huomioon aurinko, tuulet, kosteus ja
routarajat. Kasvupenkit eivät ole suoria, vaan "aurinkoloukkuja" ja
tuulensuojia muodostavia spiraaleja ja kaaria. Kun tiedetään, miten pitkät
juuret, minkälainen ravinnon, valon ja kosteuden tarve kullakin kasvilla on,
voidaan ne istuttaa ja kylvää tarkan suunnittelun avulla niin, että optimoidaan
tuotto pienestäkin tilasta ja minimoidaan ihmisen työn tarve.
Ihmisen lähiympäristö jaetaan kuuteen vyöhykkeeseen niin,
että lähimmäksi sijoitetaan kasvit ja toiminnot, joita tarvitaan päivittäin ja
uloimman vyöhykkeen muodostaa esimerkiksi aarnimetsä. Siten ne kasvit, jotka
tarvitsevat eniten hoitoa tai joita käytetään päivittäin sijoitetaan lähimmäksi
keittiön ikkunaa.
Luonnonkasvit, itsesiementävät lajikkeet ja ennen kaikkea
perennat ja puut ovat permakulttuurin ydin. Perennat estävät eroosiota ja
säästävät myös ihmisen työtä. Maata ei tarvitse muokata, kylvää eikä siirtää
muualle. Tuhoeläimet ja hallayöt eivät vaikuta perennoihin niin massiivisesti
kuin yksivuotisiin kasveihin. Ne tuottavat mahdollisimman vähällä inhimillisellä
työpanoksella. Kyse on minimalistin puutarhasta.
Monimuotoisten kasvien tuotantoa pyritään jalostamaan, sillä
ekosysteemit tuottavat vain vähän ihmiselle syömäkelpoista. Luonnossa on mausteita,
lääkkeitä, huumeita, mineraaleja, vitamiineja ja polttoainetta, mutta ei
riittävästi proteiineja, rasvoja ja hiilihydraatteja, joita ihminen tarvitsee
elääkseen. Koska ihminen tarvitsee kaloreita ja proteiineja, on Englannin
permakulttuurin uranuurtajan ja Vaihtoehtoisen teknologiakeskuksen johtajan
Peter Harperin mukaan suurta maanmuokkausta vaativa yksivuotinen kasvi
valitettavasti vielä ainut todellinen ravinnon tuottaja. Eläimet muuttavat
tehokkaasti ihmiselle kelpaamattomia kasveja lihaksi ja lannoitteeksi.
Yhden tuotteen maksimoimisen sijasta permakulttuurissa pyritään optimoimaan kokonaistuotanto. Jokaisella menetelmällä ja osallistujalla on useita tehtäviä ja kaikkia asioita toteutetaan useilla menetelmillä. Maatilaa ei nähdä tuotantolaitoksena, vaan kylänä, joka tarjoaa terveellisen elinympäristön niin ihmisille, eläimille kuin kasveille.
Permakulttuurikoulutuksessa opitaan:
Maaperä: ravintoverkosto, makro-/mikro-organismit, multaaminen, kompostointi, muokkaus, maaperänäytteenotto, eroosio, mykoritsa- ja bakteeriyhdistykset
Vesi: Hydrologiakierto, sadeveden talteenotto, jätevesijärjestelmät (mukaan lukien Living Machinen kierto), salaojitus, vesi energiavarastona ja veden käyttö
Kasvit ja puut: Puulajit ja niiden antimet, energian kierto, metsäpuutarhanhoito, tuulensuoja- ja suojavyöhykkeet, rantapuskurit, indikaattorikasvit ja hedelmätarhat
Ruoan kasvattaminen ja hankinta: polykulttuurit, luomuviljely/puutarhanhoito, kasvipenkien luominen, elintarvikkeiden säilöntä, eettiset valinnat, ekologiset jalanjäljet, ruoan panos-tuotossyklit
Rakennettu ympäristö: Ekologiset rakennukset, entisöinti, liikenne, uusiutuva energia ja kaupunkien permakulttuuri
Resurssien käyttö: Ekologiset ja hiilijalanjäljet, etujen ja haittojen arviot
Sosiaaliset järjestelmät: Henkilökohtainen ja yhteisön sietokyky, viestintätaidot, talous, maanomistus, hallinto ja päätöksenteko.
Findhorn, permakulttuurikoulutus 9/2023)
Kaupungin parvekkeellakin
voi kasvattaa uskomattoman paljon ruokaa. Parvekepuutarhasta on etua:
・ henkinen ja fyysinen ilo
・ kuljetukset vähenevät
・ ilma puhdistuu
・ ympäristö kaunistuu
・ ihmisten välinen kanssakäyminen lisääntyy
Myös inhimillistä kasvua
Permakulttuuriyhteisöissä annetaan myös ihmisten välisille suhteille
monimuotoinen merkitys. Vaikeudet joita yhteisö tai ihminen itse kohtaa, eivät
ole luterilaisittain pahan palkkaa, vaan kasvun mahdollisuus. Jokainen ihminen ja jokainen suhde
on osa laajempaa verkostoa. Jos yksi lenkki heikkenee, vahvistuvat muut
ominaisuudet. Vaikeudet opitaan kääntämään voitoiksi: ”Jos tontillasi on iso kivenjärkäle,
älä mieti, miten saisit sen siirrettyä pois, vaan miten voisit käyttää sitä
hyödyksi”, opettaa Mollison.
Mollisonin mukaan on aloitettava itsestä ja omasta
lähiyhteisöstä ja laajennettava voimavarojen mukaan, mutta säilytettävä koko
ajan ihmisen mitta. Edellytyksenä on, että ihminen näkee itsensä osana
luomakuntaa eikä yritä muuttaa tai hallita luontoa.
Perusajatuksen mukaan ihmisen on
1.
huolehdittava fyysisestä ympäristöstä
2. kasvatettava oma ruokansa siellä missä asuu, oli se sitten kaupungissa tai maaseudulla
3.
huolehdittava lasten terveydestä ja opettamisesta
4. suoritettava itse niitä tehtäviä, jotka nyt ovat erikoisasiantuntijoiden yksinoikeutta.
Permakylän periaatteita
Jokainen permakylä on erilainen, koska toteutus ja arkipäivä
riippuu ihmisistä ja ympäristöstä. Kylää tulee kehittää niin hitaasti, että
jokainen ehtii löytää paikkansa ennen kuin aletaan toteuttaa seuraavaa
kehityksen askelta.
Yhteistä kaikille permakylille on, että ruoka ja energia
tuotetaan itse, asunnot ovat luontoystävällisiä ja elämisen muoto sopeutuu
ympäristöön. Sosiaaliset ja taloudelliset rakenteet tukevat omavaraisuutta. Oli
kyseessä sitten kylä, yksittäinen maatila tai kaupungin parvekepuutarha,
voidaan aina kehittää tarkat laskelmat, miten selvitään mahdollisimman vähällä
työllä ja kestävällä materiaalin käytöllä. Luonnollisia järjestelmiä käytetään
tuottavasti: maksimaalinen hyöty minimaalisesta toiminnasta.
Yhteisöasumisen
sosiaalisia, ekonomisia ja ekologisia etuja
- leipomo, vaihtotori,
korjaamo, vapaa-ajan palveluja, 20 perheen yhteinen uima-allas, sauna
- valokopiokone,
tietokone, pikkubussi, pesula ja muita teknisiä koneita, joita tarvitaan vain
harvoin voidaan hankkia yhdessä.
Testaa oletko taipuvainen permamaiseen elämään
1. Vältteletkö turhanpäiväistä työtä ja turhia askeleita
arkipäivän toiminnassa?
2. Tarkkailetko ympäristöäsi sillä silmällä, miten voisit
sitä hyödyntää?
3. Huomaatko helposti, minkälaisia vaurioita syntyy omasta toiminnastasi?
4. Vältteletkö loppuun asti rikkaruohojen kitkemistä?
5. Jos mahdollista, vaihtaisitko lemmikkieläimesi
hyötyeläimiin?
6. Etsitkö mielelläsi auringon lämmittämiä paikkoja?
7. Innostutko tavattomasti keksiessäsi vanhoille esineille
entistä nerokkaampaa käyttöä?
8. Tiedätkö mitkä kasvit viihtyvät parhaiten kotisi
ympärillä?
9. Tunnistatko omat vahvuutesi ja heikkoutesi?
10. Haluatko jättää enemmän tilaa villille luonnolle?
Ohjeita kirjasta Aikidoa luonnon kanssa
(Chiara Lombardini, Olli Riipinen 1996)
- Tarkkaile
alueen erilaisia mikroilmastoja kävelemällä paikan ympäri eri vuoden ja
vuorokauden aikoina. Sulaako lumi eri nopeudella eri paikoissa? Löytyykö
rinteiden alaosista erityisen kylmiä hallataskuja? Lämpöisiä aurinkoloukkuja?
- Kasvit ja
eläimet voivat auttaa meitä tuholaisten torjunnassa, lannoituksessa, rikkaruohojen
kitkemisessä tai tuulensuojien rakentamisessa.
- Ajattele
mikä nerokas yhdistelmä: kanala, kasvihuone, omenapuusto, viljapelto.
- Ongelma ei
ratkea siitä näkökulmasta mistä se on syntynyt.
- Mitä
useammin käyt elementin luona sitä lähemmäksi toimintasi keskusta se kannattaa
sijoittaa.
- Luonnossa
kaikki on jatkuvassa muutostilassa. Me kehitymme itsekin, perheemme ja
sosiaalinen verkostomme muuttuu. Kotimme ja muiden meille tärkeiden rakennusten
pitäisi pystyä sopeutumaan näihin muutoksiin.
- Jokaisen
ongelman kohdalla kannattaa ajatella, voisiko se olla jonkin muun ongelman
ratkaisu tai uuden keksinnön itu.
- Rentoudu,
sulje silmäsi ja kuvittele, miltä suunnittelukohteesi voisi näyttää muutaman
vuoden kuluttua. Suunnitelma on silloin pääpiirteissään toteutettu. Mitä näet?
Miltä tuntuu?
- Ellet ole
varma kuinka paljon aikaa voit käyttää suunnitelman toteuttamiseen, mittaa
ajankäyttösi viikon aikana. Merkitse muistiin myös tyhjänpäiväisiltä ja
turhilta vaikuttavat asiat. Tarkastele viikon lopussa aikapäiväkirjaasi ja
mieti, kuinka paljon aikaa sinulta jäi permasuunnittelulle. Oletko tyytyväinen
nykyiseen ajankäyttöösi?
- Eläimet
muuttavat tehokkaasti ihmisille kelpaamattomia kasveja ihmisravinnoksi.
- Mistä ruoka
tulee? Kuinka monta kilometriä se on matkannut? Miten tuotettu? Miten pakattu?
Onko riistetty tuottajaa?
- Juuristo
muodostaa lähes peilikuvan kasvista maan alla.
- Voitko kuvailla ympäristöäsi sanoilla ehjä, harmoninen, elävä, miellyttävä, ikuinen, vapaa?
Permakulttuuri
- huolenpito maapallosta
- huolenpito ihmisestä
- resurssien oikeudenmukainen
jako
Suunnitteluperiaatteet
1. Työskentele yhteistyössä luonnon kanssa
2. Ongelmassa on ratkaisu
3. Pienimmällä mahdollisella muutoksella suurin mahdollinen
hyöty
4. Elementtien keskinäinen sijoittelu
5. Jokainen järjestelmän osa on mukana useassa eri
toiminnossa
6. Jokaista elintärkeää toimintaa tukee useampi kuin yksi
elementti
7. Tehokas energiasuunnittelu
8. Biologisen diversiteetin ja hyödyllisten yhteyksien
maksimointi
9. Luonnon mallien hyväksikäyttö
10. Energian kierrätys
Kana on monitoimisuudessaan malliesimerkki
Kanan tarpeet: jyviä, vettä, tilaa, vapautta, toisia kanoja, kukon,
suojaa, orsi, olkia, valoa, hiekkaa
Toiminnot: munii, kuopii, kotkottaa, hautoo, sulkasato, huolehtii jälkeläisistä,
nokkimisjärjestys
Tuotokset: Lantaa, munia, höyheniä, lihaa, hiilidioksidia, tunnelmaa, lämpöä,
melua
Kun nämä ominaisuudet, tarpeet ja tuotokset hyödynnetään optimaalisesti, rakennetaan kanala kasvihuoneen yhteyteen. Kasvihuone saa lämpöä, hiilidioksidia ja lannoitetta. Kanat tarvitsevat vesiheinää.
Porkkanavallankumous - Carrot Revolutuin!
http://thecarrotrevolution.com/
:
”Ota yksi tavallinen kasvi luonnosta; ruohonkorsi, ahkera muurahainen,
multainen porkkana. Katsele ja tarkkaile sitä pitkän aikaa. Siinä saat
kosketuksen maailman monimutkaisuuteen ja ihmeeseen. Se on
vallankumous!”
Paul Cezanne (k.1906)
Cezanne tarkoitti tuolloin ajatuksen vallankumouksesta. Mutta Rick
Perillolle ruoka on poliittista ja ympäristö ja ruoan oikeudenmukaisuus
ovat tämän ajan kiireellisiä kysymyksiä. Tulee muodostaa yhteys
maaperään, hoitaa sitä ja nauttia siitä, mitä siitä kasvaa.
“The day is coming when a single carrot, freshly observed, will set off a revolution.”
Paul Cezanne
Pieniä ohjeita
1.
Permaulttuuri antaa ohjeita, miten tuottaa ruoka, energia, suoja, ja
ei-materiaaliset tarvikkeet sekä näitä tukevat sosiaaliset ja taloudelliset
järjestelmät.
2. Tee lista
asioista, joista pidät, merkitse paljonko ne maksoivat ja milloin teit niitä.
Hämmästyt kun huomaat kuinka moni maksoi vähän tai ei mitään.
3. Tarkkaile
kotona, mitä tulee sisään ja mitä lähtee ulos: ihmisiä, energiaa, vettä,
ruokaa, jätteitä, vaatteita, materiaaleja, kalusteita.
4.
Ulkokäymälä: onko paikka hyvä? Tulisi olla kompostin lähellä, että tyhjentäminen
on vaivatonta. Saavin tyhjentäminen on epämiellyttävää, siksi tulisi olla
riittävästi turvetta. Miehille kanisteri, jossa on vesilukko.
5. Eräässä
saksalaisessa permakylässä katsottiin televisiota polkemalla polkupyörää
huoneessa ja käyttämällä akkua.
Seuraavassa koosteita
Esitelmä Naisasialiitto Unionilla
Esitelmästä Lahden luomumessuilla 28.9. 1998
Artikkeli Elonkehä lehti 30.3.1996
Omavarainen maatalous -lehti 20.11.1996
30.3.1996
Elonkehä-lehden teemanumero: Talouskasvun vaihtoehdot
Kypsän evoluution täydellinen suunnitelma - kuulostaako pelottavalta? Kun vielä
suunnitelman toteuttamiseksi luotu menetelmä sisältää työnteon minimoinnin,
tuskin elonkehän suojelijaa aihe enää kiinnostaa. Olemmehan oppineet
kavahtamaan suuria ja täydellisiä pelastusteorioita. Tiedämme myös, miten
paljon työtä maapallon korjaaminen vaatii.
Mutta minä olen löytänyt permakulttuuriin perehdyttyäni
idean, etten sanoisi jopa teorian, johon sisältyvät ne yksittäiset ideat, joita
ekologian, ekofilosofian, kybernetiikan, autarkian, antroposofian,
biodynamiikan ja kvanttiyhteiskunnan nimisinä olen yrittänyt nitoa yhteen.
Idea permakulttuurista on niin uusi, että teoreettinen
rakennelma ihmisen intiimeistä puolista loistaa poissaolollaan, niin
herkullisesti kuin raameihin sopiikin ihmisen parisuhteeseen ja lisääntymiseen liityvät asiat. Uskon, että erityisesti
pohjoismaisilla naisilla olisi siinä sanansa sanottavana permakulttuurin kehittelijöille.
Permakulttuuriin verrattuna niin kapitalismi kuin kommunismi
ovat samanlaisia taloudellisen kasvun ja kilpailun ideologioita. Marxismi ja
liberalismi muodostivat yhden yhtenäisen poliittisen aatteen - vankkumattoman
uskon talouskasvuun elämän tarkoituksena. Kaikki yhteiskunnan toiminnot ovat
alisteisia jatkuvan ja rajattoman kasvun logiikalle. Sen sijaan
permakulttuurissa kaikki ihmisen toiminnat ovat alisteisia luonnon kestokyvylle. Permakulttuuri tarkoittaa
paikallisyhteisöä, jossa ilmasto, maa, eläimet, ihmiset ja asunnot elävät
sopusoinnussa.
Kristinusko toi mädäntyessään noitavainot, kapitalismi ja
kommunismi huikean teknisen kehityksensä ohella luonnontuhon. Mikä tahansa uusi
ideologia on, sen täytyy pystyä puolustamaan luonnon arvoa. Permakulttuuri
puolustaa muitakin viime vuosisadan varrella hyljeksittyjä perimmäisiä arvoja.
“Permakulttuuri on sellaisten maanviljelyn ja ekosysteemin
suunnittelua ja ylläpitoa, joissa monimuotoisuus, pysyvyys ja joustavuus
vastaavat luonnon ekosysteemejä - maisema ja ihminen yhdistyy tasapainoisesti
niin, että ravinnon, energian ja asumisen tarve tyydytetään kestävästi, kuten
muut aineelliset ja aineettomat tarpeet. Ilman kestävää maataloutta ei ole
pysyvää yhteiskuntajärjestystä. " (Bill Mollison, Permaculture: A Designer's
Manual, 1988)
Permakulttuuri ei ole vain uusi teoria vaan myös uusi
filosofia. Sitä ei voi oppia lukemalla eikä esitelmiä kuuntelemalla vaan
elämällä.
Miten kirjoittaa jäsentyneesti asiasta, missä kaikki
vaikuttaa kaikkeen, mikään ei ole ennalta määrättyä eikä ikuista?
Toivon, että permakulttuurin historiikki ja malliesimerkit
permakulttuurin sovellutuksista tuovat esille olennaisen.
Malliesimerkkejä
permakulttuurin sovellutuksista
Englantilainen pariskunta oli ostanut maatilan. Myyjän mukaan
maata oli sen verran, että se tarjoaa puolikkaan palkan. Pariskunta kutsui
lähistön asukkaita ja australialaisen biologin Bill Mollisonin pitämään kurssin
permakulttuurista. Neljä vuotta myöhemmin tilalla työskenteli kuusi henkilöä
kokopäiväisesti.
Lontoon ensimmäisissä permakulttuuripuutarhoissa kasvatetaan
25 neliömetrin eli 5 m x 5 m alalla yli 92 kiloa ruokaa. Tämä tarkoittaa 3,7 kg
neliömetrillä, 37 tonnia hehtaarilla vuodessa. Puutarha ei vaadi
työtä yli neljää tuntia viikossa.
Crystal Waters Australiassa on ensimmäinen permakulttuuria kehittävä alue.
Sen pinta-ala on 259 ha ja vuonna 1995 siellä asui 160 ihmistä. Kestävän elämänmuodon
ja terveellisen ruoan lisäksi tärkeänä pidettiin sosiaalista vuorovaikutusta:
hiljaisuus, henkinen kehitys sekä lepo ja virkistys yhdistetään yksityisen
ja yhteisöllisyyden tarpeeseen. Asuinalueen onnistumista kuvaa, että perustajajäsenet
ovat vielä kymmenenkin vuoden jälkeen ystäviä keskenään. Yhteisössä on
muodostunut omia "glustereita", ryhmiä jotka viihtyvät toistensa seurassa.
Perustana on ajatus, että oikein ja kestävästi suunniteltu yhteisö ei tarvitse
lakeja.
Muistan kun joskus aikojen alussa arkkitehti ja Euroopan ekokyläverkoston ja myös Permakulttuuri Instituutin vetäjä Declan Kennedy kävi opettamassa Katajamäellä ja Ekokylässä. Hän kertoi maailmalla matkatessaan tulevansa kuin kotiin saapuessaan permakulttuuritilalle. Koko elämäntapa ja – asenne muistuttavat toisiaan enemmän kuin naapurikylässä Saksassa. Hänen perustamassaan Lebensgartenissa puutarha oli vain yksi osa ja hauskasti mullin mallin.
20.11.1996 (mh)
Omavarainen maatalous -lehti
Mitä on
permakulttuuri?
Permakultuuri antaa käytännöllisiä ohjeita parveke- ja maatalousviljelyyn
niin kaupungissa kuin erämaassa. Permakulttuurin avulla voidaan tuottaa ruoka,
energia ja suoja sekä tyydyttää aineelliset ja ei-aineelliset tarpeet yhä
inhimillisemmin ja luonnonmukaisemmin. Permakulttuuriin kuuluu myös
omavaraisuutta tukevan taloudellisen ja sosiaalisen infrastruktuurin luominen.
Ajatusta ovat ensimmäisinä kehitelleet Bill Mollison ja David Holmgren Tasmaniassa
1970 -luvulla. He ovat julkaisseet kirjan Permaculture One.
(Määritelmä toistetaan jokaisessa Permaculture lnternational JournaI-numerossa)
Luomuviljelystä
permakulttuuriin
Luomuviljelystä on tullut osa hyväksyttyä kansainvälistä
maatalouspolitiikkaa. On alettu ymmärtää, että puutarhasta, viljelyksistä ja
karjasta saadaan ilman keinolannoitteita ja muita myrkytyksiä yhä parempi
tuotto ja suurempi sato.
Onko siis saavutettu maatalouden kehityksen huippu?
Maanviljelijä ei joudu enää naamarit kasvoilla ja kumisuojaimet käsissä ruiskuttamaan
kemian teollisuuden tuotteita pelloilleen selvitäkseen taloudellisesti. Ei
suinkaan, myös luomuviljely asettaa maan kovalle koetukselle, vaatii
viljelijältään paljon työtä ja käyttää motorisoitunutta jakelujärjestelmää.
Kehitys menee huimaa vauhtia eteenpäin. Kun nyt osataan
viljellä ilman myrkkyjä, on seuraava askel viljellä ilman eroosiota. Mutta
varsinainen edistysaskel on viljellä viljelemättä.
Maapallolla on kyky tankata itse itseänsä. Eihän elämä olisi
jatkunut 3500 miljoonaa vuotta, ellei maa, vesi, ilma sekä orgaaninen ja
epäorgaaninen aine olisi jatkuvassa muutoksessa pitäen kuitenkin yllä
tasapainoa. Nyt ihminen on järisyttämässä luontoa. Voisiko ihminen käyttää
hyväkseen luonnon lakeja ja selvitä näin itsekin vähemmällä työnteolla?
Lähes 25 vuotta on kehitetty teoriaa nimeltä permakulttuuri,
joka ottaa oppia luonnosta ja luonnon tavasta toimia. Permakulttuuri ei ole
paluuta vanhaan, vaan kokemuksen ja eri tieteenalojen tutkimustulosten
soveltamista niin, että ihminen ei muuta luonnon lakeja, vaan opettelee
käyttämään niitä hyväkseen.
Permakulttuuri on enemmän kuin luomu
Se joka luomuviljelyä harjoittaessaan ei saakaan suurta onnistumisen
tunnetta ja tyytyväisyyttä työstään, voi alkaa miettiä elämän laajempia
ympyröitä, ensiksi vaikka opiskelemalla permakulttuuria. Permakulttuuri on luomuviljelyä,
mutta vielä paljon muutakin. Permakulttuurissa ei käytetä hyväksi vain
luonnonmukaisia maanparannusaineita ja hyönteistuholaisia, vaan tuulia,
vesisuonia ja maasto-olosuhteita. Pyrkimys on teettää kasveilla, eliöillä ja
eläimillä varsinainen työ.
Permakulttuurin perustaja Bill Mollison kertoo: ”Seuratessani
kengurujen ruokailutottumuksia Tasmanian sademetsissä Australiassa, kirjoitin
päiväkirjaani: Uskon että me ihmiset voimme rakentaa järjestelmän joka
toimii yhtä hyvin kuin tämä. Hän muistelee, miten vaikea oli ottaa askel
passiivisesta luonnonvoimien seuraamisesta tiiviiseen hyväksikäyttöön.
Mollison tiesi, että ei tarvita kuin 26 kasvia hyvin monimutkaisen
luonnollisen prosessin aikaansaamiseksi. Viljelyjärjestelmän monimuotoisuus ei
tarkoitakaan suurta kasvien määrää, vaan sitä, miten kasvit tulevat toimeen
keskenään.
Ihminenhän ei voi saada maata kuntoon syömällä. Ihmisen
ikioma pääoma on tukan alla. Meidän tulisi käyttää sitä pääomaa ja jättää
luonnon pääoma entiselleen. Eikä siinä kaikki, että ihminen tarkkailisi luonnon
omia järjestelmiä saadakseen paremman tuotannon, vaan että ihminen voisi ottaa
opikseen ja toteuttaa omassakin yhdyskunnassaan samoja sääntöjä, jotka
näyttävät toimivan luonnossa. Ihmisen on opittava luonnon järjestelmästä - ei
niin että luonnon järjestelmää pakotetaan ihmisaivojen luomaan saatikka sitten
mekaaniseen järjestelmään. Ihminen voi Mollisonin mukaan vaikuttaa evoluutioon
aivoillaan.
Mollison on nuoresta asti ollut kehittämässä vaihtoehtoja
kulutukseen suuntautuvalle markkinataloudelle. "Aluksi pidettiin mielenosoituksia,
harjoitettiin universaalia rakkautta, puoluepolitiikkaa, huumeita,
yhteisöelämää", hän muistelee. Biologina Mollison kuitenkin lueskeli yhä
useammin päiväkirjaansa tehtyä toteamusta: ”Jos vain voimme luoda järjestelmän,
jossa ihminen on osa luonnosta eikä yritä muuttaa tai hallita sitä, voimme
saada jonkinlaisen Edenin puutarhan maan päälle. Permakulttuurissa tulee koko
elämänkokemukseni esille.”
Englannissa permakulttuurin uranuurtaja on Vaihtoehtoisen
teknologian keskuksen vetäjä Peter Harper. Hänen mielestään permakulttuuri ei
tarkoita vain permanenttia eli kestävää maataloutta ja kestävää kulttuuria vaan
orgaanista ja ergonomista maataloutta. Tämä tarkoittaa, että maanviljelyn eri
osa-alueet suunnitellaan myös aikataloudellisesti ja toiminnallisesti. Perennat
ja puut ovat Harperin mukaan permakulttuurin sisin.
Elonkehä-lehti 1998
Marketta Horn
Syväekologinen ideologia tukee
permakulttuurista elämäntapaa
"Tarvitsemme kokonaisvaltaisesti hyvän ja kestävän elämäntavan, jonka
toimintaohjeet on johdettu luonnosta - mistä muualta?” kirjoittaa päätoimittaja
Anneli Jussila nitoessaan yhteen syväekologiaa ja humanismia tämän vuoden
ensimmäisessä Elonkehässä.
Permakulttuuri tarjoaa työvälineet tällaisen kestävän elämäntavan
rakentamiseksi. Permakulttuurissa imitoidaan luonnollisten ekosysteemien
dynamiikkaa. Jokainen toiminta suunnitellaan niin, että ihminen toimisi yhtä
järkevästi kuin eläin, jonka elämä luonnossa ei aiheuta jäteongelmaa. Kaikki resurssit
käytetään hyväksi järjestelmän sisällä. Se on totaalinen kulttuuri samoin kuin
maatalouskulttuuri aikanaan ja länsimainen kulutukseen ja markkinapalveluihin
perustuva kulttuuri nykyaikana.
Tämän uuden Suuren Kertomuksen toteuttajaksi voi nousta niin
syväekologiselta ja humanistiselta kuin kristilliseltäkin pohjalta. Itse
toteutan permakulttuuria marxilaisen oivalluksen pohjalta, jonka mukaan ihminen
joka tekee työtä rahasta tulee vähitellen rahan kaltaiseksi, vieraantuu itsestään
ja työstään. Haluan tehdä työtä ilman rahapalkkaa ja haluan myös maksaa kuluni,
verot mukaan lukien, luonnossa. Olen päätynyt permamaiseen elämäntapaan myös
buddhalaisen ja tantralaisen ajattelun myötä. Niiden mukaan evoluutio jatkuu
elämästä toiseen ja ihminen kehittyy kohti yhä suurempaa yhtymistä. Hän tuntee
olevansa yhtä sen kanssa mitä tekee ja syö sekä toisen sukupuolen (nainen +
mies = Jumalan kuva), luonnon ja koko kosmisen kaikkeuden kanssa.
Patriarkaalisessa sivilisaatiossa ei ole koskaan otettu
mallia luonnosta, päinvastoin, ihminen on halunnut täydentää Jumalan luomistyötä.
Eikö ole hyvä tietää, että joka puolella maailmaa asuu jo tuhansia
ihmisiä, jotka tietoisesti yrittävät toteuttaa permamaista elämää? Euroopan
verkoston puheenjohtaja prof. Declan Kennedy kertoi kesällä Katajamäellä
ekokyläseminaarissa: "Matkustaminen tulee mielenkiintoiseksi, kun kulttuurista ja
geopolitiikasta riippumatta on yhteinen kieli. Permakulttuurin sisäistäneet
ekokylien asukkaat pyrkivät elämään samoja periaatteita noudattaen: he tarkkailevat
luontoa ja opettelevat käyttämään luonnon lakeja hyväkseen, he suunnittelevat
arkipäivän askareet niin, että saavat mahdollisemman pienellä muutoksella ja
työllä tarvitsemansa elannon."
Kunpa Anneli Jussilan kaltaiset syväekologit ja humanistit ryhtyisivät
tarkkailemaan ja kokeilemaan, mitä malleja suomineidon syli tarjoaa. Niiden
jotka tietävät ja ymmärtävät, osaavat ja viitsivät, olisi pantava viisaat aivot
ja näppärät kourat yhteen ja kehitettävä Suomeenkin mallikylä permanenssin,
kestävyyden kulttuurista!
Anneli Jussila kirjoittaa: "Ihmisen kuuluminen suureen elävään
kokonaisuuteen erottautumattomana osana johtaa siihen, että vastuullisen
inhimillisen moraalin pohjan pitäisi olla luonnossa." Hän jatkaa, että
meidän ei tulisi alistua luonnon prosesseihin ja lakeihin vaan osallistua
niihin. Näin ihminen osallistuu omalla elämäntavallaan ekologiseen vallankumoukseen.
Hän siteeraa myös Pentti Malaskaa, jonka mukaan on välttämätöntä ottaa
oppia luonnosta ja sen tavasta käyttää ainetta, energiaa, tilaa ja
informaatiota.
Tähän hän olisi voinut jatkaa: parhaiten osallistumme luonnon
prosesseihin elämällä permakulttuurissa.
Minut kirvoittivat mainostamaan permakulttuuria ne monet keskustelut,
joita olen käynyt Anneli Jussilan ja muiden luontoihmisten kanssa. He sanovat:
“Ei siinä permakulttuurissa ole mitään uutta. Niinhän täällä aina ennen on
tehty ja eletty. Luomuviljely tai biodynaaminen maatilakokonaisuus on sitä
samaa. Onko tarpeen keksiä taas uusi sana kuvamaan jo tuttua asiaa?”
Näihin väitteisiin vastaan: siinä missä syvä ekologinen ideologi
ja ajattelija haluaa säilyttää inhimillisen ja ei-inhimillisen elämän
maapallolla, kertoo permakulttuurinen ekokylän asukas, miten se tehdään.
Luomuviljely on vain pieni osa siitä, mitä kokonaisvaltaisesti kestävä
elämäntapa edellyttää nykymaailmassa. Vanha suomalainen maatalouskulttuuri
vielä pienempi.
“Etköhän nyt liioittele elämäntapasi
ehdottomuudella“, on moni naurahtanut. “On vaarallista sanoa tietävänsä miten
maailma ja ihminen sen osana pelastetaan. Ja luulla, että se olisi vielä hauskaakin.
Taasko joku kommunismiin tai uskonpuhdistukseen verrattava vallankumous
muhimassa?”
Toivon kyllä vanhan vallan kumoutumista, niin kuin ekologisen humanisminkin
edustajat. Mutta koska uusi valta perustuu luonnon tarkkailuun ja imitointiin,
toteutetaan sitä luonnostaan paikallisesti ja rauhallisesti. Siinä ei ole
ainoaa oikeaa tietä. Mitä vähemmän luontoa ja luonnollisia prosesseja muutetaan
sitä lähempänä permaelämää liikutaan. Edellyttäen että ihmiselläkin on hyvä olla.
Marketta Horn
Permakulttuuriyhdistyksen puheenjohtaja
Teoria permakulttuurista
Permakulttuuri luo
ihmisen ja luonnon välille harmonisen yhteyden, missä ruoka, energia, asuminen
ja ei-materiaaliset tarpeet muodostavat tasapainoisen kokonaisuuden. Perustajan
David Holmbergin mukaan ei ole näyttöä, että vanha järjestelmä voitaisiin
muuttaa reformeja tekemällä. On olemassa kolme taloutta: luonnon talous,
ihmisen ja yhteisön talous sekä monetaarinen talous kuorrutuksena päällä.
Permakulttuuri keskittyy uudistamaan kahta ensimmäistä. Luonto ja ihmisen
talous on imetty tyhjiin.
- perustuu käytännön
ekologiseen teoriaan
- abstraktiin kyberneettiseen teoriaan eli miten itse itseään täydentävä järjestelmä toimii. Teollisuustuotanto perustuu rajattomaan materiaalin saantiin.
Toteutus on aina
suhteellinen, relatiivinen eli tuloksia voidaan tarkastella vain suhteessa
johonkin muuhun, ei sellaisenaan. Riippuu ympäristöstä, ajasta ja paikasta
milloin joku toiminta on hyväksi - ei ole hyvää ja huonoa, oikeata ja väärää
ratkaisua, ei voi luennoida vaan toteuttaa.
Permakulttuuri on uusi filosofia, mutta ennen kaikkea järjestelmä, joka
tarvitsee uuden filosofisen käsityksen toimiakseen. Holmberg pitää historian
aikana vaarallisimpana tapahtumina ristiretkiä: ”Niitä ovat kaikki dogmit ja
doktriinit.”
On laajennettava hitaasti
niin että jokainen löytää paikkansa ennen kuin seuraava kehityksen askel tulee.
- luo kestäviä järjestelmiä
- malleja kestävälle elämälle
”Miksi emme voisi viettää täyttä ja rikasta elämää turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä? Voimme! "
Permakulttuuri
- on
käytännöllinen, tuottava ja antoisa tapa vähentää luontoa vaurioittavaa
toimintaa
- antaa käytännön
ohjeita kaupunkiparvekkeen viljelystä maatilan hoitoon, kaupunkiin ja
erämaahan
- toteuttaa ruoan
ja energian omatuotantoa sekä luontoystävällistä asumista ja elämismuotoa
- antaa ohjeita
miten tuottaa ruoka, energia, suoja, materiaalit ja ei materiaaliset
tarpeet sekä ja näitä tukevat sosiaaliset ja taloudelliset järjestelmät
- kehittelee
tarkkoja laskelmia, miten käyttää raaka-aineita ja tyydyttää tarpeita,
- kehittää
järjestelmiä jotka kestävät sukupolvelta toiselle
- kehittää
filosofiaa: yhteinen rytmi luonnon kanssa ja ihmisten kanssa - ei eläminen
ympäristön kanssa, vaan suunnittelu ympäristön kanssa
- ei valtiollinen
vaan henkilökohtainen omavaraisuus, toimia ei ongelmana vaan ratkaisuna
maapallon varojen riittämiseen (Permanculture lntemational Journal 50/94,
s.1)
-tietoisesti suunniteltu,
kestävästi ja yhteistyössä ihmisten ja luonnon kanssa
-permakultturin idea on,
että ihmiset investoivat elämään yhtä paljon kuin mitä he siltä vaativat.
Periaatteita:
- vastuullisuus
itseä ja yhteisöä kohtaan
- toiminta luonnon
kanssa ei sitä vastaan
- oppia
tarkkailemalla luontoa, oppia käyttämään hyväksi luonnollisia
järjestelemiä tuottavasti
- ilman pysyvää
maanviljelystä ei ole pysyvää yhteiskuntajärjestelmää
- ongelma on
ratkaisu
- maksimaalinen
hyöty minimaalisesta toiminnasta
- jokaisella
perusosalla on monta eri merkitystä
- suunnittele ja
kirjaa vastoinkäymiset paperille
- tutki ja suunnittele tarkkaan
Terveys ei tarkoita vain
ei-sairautta vaan terveyteen vaikuttaa
-
elämäntyyli,
- ruoka,
- juoma,
- tupakka,
-lääkkeet,
- stressi,
- vapaa-aika,
- ihmissuhteet
- Permakulttuurin
mukaisia urheilumuotoja ovat kävely, pyöräily ja puutarhanhoito, koska ne
toteuttavat monia päämääriä samaan aikaan.
- Jos uhraat
energiaa menneisyyteen tai tulevaisuuteen, jää nykyhetkeen liian vähän.
Eläinten hienostunut tekniikka -
nanotason kvanttimeri
"Ihmisen arkkitehtuurissa
maailman selittäminen ja pyrkimys kuolemattomuuteen ylittävät ekologian
funktiot, sanoo arkkitehti Juhani Pallasmaa. Hän näkee eläinten
arkkitehtuurissa hienostunutta tekniikkaa, joka kumpuaa myös nanotason
kvanttimerestä, kaiken perustasta. Hämähäkit ja hyönteiset ovat osin miljoonia
vuosia edellä ihmisen teknisistä evoluutioita." (hs 29.12.2009 toimittaja Johan
Lahdenperä arvostellessaan Muuttuva eläinkulttuuri -kirjaa, Toim. Pauliina
Kainulainen, Yrjö Sepänmaa, Gaudeamus)
Millennium-tiedepalkinto
“Grätzelin kehittämät ja palkitut aurinkokennot hyödyntävät ainutlaatuista teknologiaa. Käytännössä kennot jäljentävät keinotekoista kasvien yhteyttämistä eli fotosynteesiä. Grätzelin aurinkokennoissa keinotekoisessa yhteyttämisessä vapautuva aine vain kerätään, ja siitä muodostetaan sähköä. Kennon pinnassa on värihiukkasia, jotka toimivat kuin lehtivihreä: väriaine imee itseensä auringonvalon fotoneja ja päästää ulos elektroneja, joista kerätään sähköä. Sveitsiläinen fysiikan professori Michael Grätzel sai kansainvälisen Millennium-tiedepalkinnon Tekniikan Akatemia -säätiöltä (hs 10.6.2010)
Tulevaisuuden fuusioyhteiskunta
”Mika
Mannermaa käytti vuodesta 2003 lähtien kaikissa kirjoissaan kuvaa
yhteiskuntakehityksen aaltomallista. Malli esittää
yhteiskuntakehityksen aaltomaisina käyrinä, jotka seuraavat toisiaan,
mutta samanaikaisesti laskostuvat toistensa päälle eli ylemmät
kehitysvaiheet sisältävät osittain edeltäviä kehitysvaiheita. Täten
kuvio mahdollistaa paitsi muutoksen, myös keskeisten pysyvyyksien
hahmottelun. Aaltomalli perustuu seuraaviin oletuksiin. Mallissa
oletetaan, että kehityksen tempo tiivistyy jatkuvasti.
Ensimmäinen aalto on maatalousyhteiskunta, jossa sovellettiin kohtuullisen alkeellista maatalousteknologiaa. Tässä aallossa teknologia oli suunnattu perustarpeiden, kuten ravinnon ja suojan eli asumisen ja vaatetuksen hoitamiseen. Yhteiskunnalliset asiat hoidettiin kylämäisissä yhteisöissä.
Toinen aalto on teollisuusyhteiskunta, jossa otettiin käyttöön massatuotannon teknologia. Sen myötä syntyivät aineellisen kuluttamisen tarpeet ja paine uusiutumattomien luonnonvarojen hyödyntämiseen.
Kolmas aalto on tietoyhteiskunta, jossa teknologia perustuu aineettomien tarpeiden tyydyttämiselle, esimerkkinä tieto ja viihde. Pääasialliset teknologiat ovat informaatioteknologioita. Tietoyhteiskunnan vaihe laskostaa itseensä maatalous- ja teollisuusyhteiskunnan aallot, mutta muokkaa aiemmista teknologioista oman näköisen.
Neljäs aalto on bioyhteiskunta, jossa bioteknologia sovelluksineen
nousee perusteknologiaksi. Keskeisiä ovat bioteknologian vaikutukset
ihmiseen, ravintoon ja teollisiin prosesseihin. Mannermaan mukaan
bioyhteiskuntaa luonnehtivat emergentit teknologiset ratkaisut kuten
bioteriaalit eli bioteknologian ja materiaaliteknologian yhdistelmät,
geenipassi, geeniterapia ja geneettinen parantelu, jonka seurauksena
yhteiskuntaan muodostuu geneettinen eliitti ja luomuväen kaltaiset
yhteiskuntaluokat.
Bioyhteiskunta
on vahvasti riskiyhteiskunta. Jatkeena on nanoyhteiskunta jolloin
ihminen operoi atomitasolla, materiaaleja muunnellen ja aivan uusia
materiaaleja luoden.
Viides yhteiskuntakehityksen aalto on
fuusioyhteiskunta, jossa ei ole enää erityistä maatalousteknologiaa,
teollista, tieto, bio- ja muuta eritysteknologiaa. On vain teknologia,
jota sovelletaan kaikkien kombinaationa ja ehkä mukana on jotain
sellaista, mitä ei nyt osata edes hahmottaa. Biologisen hallinnan
jälkeen siirrytään kohti elämän aineetonta muokkaamista, esimerkkeinä
ajatusten ja tunteiden muuntelu, kaikki asiat ovat systeemisessä ja
symbioottisessa yhteydessä toisiinsa.
Mannermaa: "Fuusioyhteiskunta voi
merkitä sitä, että ihminen viimeinkin oppii toimimaan kuten luonto
itse. Ihminen on tuolloin kulttuurievoluution mittakaavassa pitkän tien
kuljettuaan oppinut sen, minkä kastemadot, lehmät ja leijonat jo
osaavat: elää sopusoinnussa luonnon kanssa. (Tony Ahlquist, Futura
3/2012)
Permakulttuuri elämäntapana
Permakulttuurin eettisyyden ja suunnittelun periaatteet (Holmgren)
Kulttuuri ja koulutus
osallistuva taide ja musiikki
koti- ja Steiner-koulu
maiseman lukutaito, paikan henkisyys
toimintatutkimus
Maan ja luonnon hoito
orgaaninen ja biodynaaminen viljely
keräily, villikasvit, tiheiköt
metsäpuutarha
siementen säilyttäminen
Maan hallintaoikeus ja yhteisön hallinto
osuuskunta
yksityisyritys
ekokylä/ryhmärakentaminen
konfliktien ratkaisu
Tekniikka ja työkalut
uudistuva energia
paikallinen tekniikka
polkupyörä kulkemiseen
käytetty, kierrätetty
Rakennettu ympäristö
maa- ja olkirakentaminen
omistaja rakentajana
passiivinen aurinkoenergia
Rahoitus ja talous
eettinen sijoitus
tilausviljely
Wwoof vapaaehtoistyö orgaanisella tilalla
lets
Terveys, spirituaalisuus, hyvinvointi
kotisynnytys
arvokas kuolema
holistinen lääketiede
jooga ja muu keho/mieli harjoitukset
Mihin sijoitat ihmisen lisääntymisen?
?????????
Länsimaisessa elämäntavassa joka toinen parinmuodostus hajoaa. Mitä lapselle permakulttuurissa?
???????
Kasvimaita kerrostalojen ympärille!
Kasvimaiden jakaminen on ollut yksi
tapa auttaa talouskriisin koettelemia perheitä Latviassa. Kuntien lisäksi
naapurit ja tuttavat lainaavat Latviassa puutarhatontteja. Hyväntekeväisyysjärjestö
Ziedot jakoi keväällä perunapeltoja.
Tee itse yrttispiraali:
Yrttipenkissä istutetaan pienelle
alueelle yrttejä, joilla on erilaisia tarpeita. Asettele neliömetrille
sanomalehtiä, jotta rikkakasvit tukahtuvat. Pane lehtien päälle kerros karkeaa
soraa, joka takaa ilmavuuden. Lado kiviä kerroksittain halutun korkuisen (½ – 1
metriä) penkin reunoiksi, spiraalin muotoon. Lapio kivimuurien keskelle ja
kaarteeseen jäävään tyhjään osaan maata. Istuta spiraalin ylätasanteelle eniten
lämpöä kaipaavat kasvin kuten timjami, salvia, rosmariini ja laventeli. Kaarteen
puolivarjoon sopivat basilika, meirami ja oregano. Puolivälin tienoilla
spiraalin kuivemmalle yläosalle kuuluvat rakuuna ja korianteri, kosteammalle
osalle ruohosipuli, tili ja sitruunamelissa. Puolivarjoisella seinustalla viihtyvät
persilja ja kirveli. Aivan alhaalla, kosteimmassa osassa mintut. (Elina
Venesmäki Vihreä lanka 18.6.2010)
Monimuotoisuus kunniaan!
Vandana Shiva, vaihtoehto-Nobel
Livelyhood Award 1993: Monimuotoisuuteen perustuvat taloudet ovat luovia: ne
tuottavat ruokaa, rehua, polttoainetta, vaatteita ja lääkkeitä. Monimuotoisuus
synnyttää myös kulttuuria, kulttuurin kirjo ja monimuotoisuus kulkevat käsi
kädessä. Talonpoikaisyhteisö vastaa kaikkiin perustarpeisiin. Köyhyys merkitsee
perustarpeiden puuttumista. Biodiversiteetin suojelu vähentää köyhyyttä, jos
köyhyys mitataan todellisten mittareiden, ei kasvun tai bkt:n kaltaisten
keksittyjen rakennelmien mukaan. Monimuotoisuus uudistaa maaperän hedelmällisyyttä
ja tekee kemialliset lannoitteet tarpeettomiksi. Tällainen tuotanto vähentää ilmastonmuutosta.
(hs 21.7.2009)
Juri Lotman on korostanut, kuinka
kulttuuri syntyy siellä, missä vähintään kaksi kulttuuria kohtaa toisensa. Tai
pikemminkin: kulttuuria on vain siellä missä vähintään kaksi kulttuuria on
keskenään vuorovaikutuksessa, dialogissa. Lotmanin mukaan on mahdoton piirtää
biologisen ja kulttuuristen vuorovaikutusprosessien välinen raja. Kulttuuri eli
kieli, rituaalit, traditiot ja niin edelleen kasvaa vähin erin esiin
biologisista vuorovaikutus- ja kommunikaatioprosesseista. Aitoa, alkuperäistä
ja aina uutta luovaa on vain dialogi, joka on Herakleitoksen auringon tapaan
”joka päivä uusi”. (Heikki Mäki-Kulmala n et n 2/2010)
Vehnä, vuohi ja hevonen sekä
pinnanmuodot ohjasivat kulttuurin syntyä
Ihmisiin vaikuttivat aikoinaan
ratkaisevasti lähellä olevat kasvit, eläimet ja mantereiden muoto, sanoo
fysiologian professori Jared Diamond. Diamond avaa aivan uuden näkymän
ihmisen esihistoriaan. Vehnä, vuohi ja hevonen sekä pinnanmuodot ohjasivat kulttuurin
syntyä ja kehitystä. On luonnollista, että maanviljely alkoi Lähi-idässä, jota
sanotaan hedelmälliseksi puolikuuksi. Siellä kasvoi viisi niistä kuudesta
kasvilajista, joita ihminen käyttää eniten viljelyssä. Maailmassa on 200 000
kasvilajia, mutta suurin osa niistä ei kelpaa ihmisen ravinnoksi. Vain 12 eri
kasvilajia tuottaa edelleen yli 80 prosenttia kaikkien ihmisten syömästä
ruoasta. Ne ovat banaani, bataatti, durra, maissi, maniokki, ohra, peruna,
riisi, soija, sokerijuurikas, sokeriruoko ja vehnä.
Australialaislähtöinen Collapse-lehti käsittele geofilosofiaa. Kyse ei ole uudesta nimestä ekokriittiselle ajattelulle. Geofilosofia pyrkii laajentamaan filosofian materialistisen perustan pohdintaa. Geofilosofit väittävät, että filosofian mahdollisuuksia eivät määritä pohjimmiltaan materialistiset tuotantosuhteet, vaan esimerkiksi maankuoren energialähteet, painovoima, horisonttiviivan pituus ja auringon rata. Kysymys on yhtä kaikki maaperän rakenteesta, siitä ajattelun humuksesta, joka on ollut liian likaista ja väkevää useimmille filosofeille. Ajattelun hurjuutta ja todellista filosofista vastarintaa olisi ajatella ja ymmärtää moninaiset ja värikkäät kytkökset, joilla vaikkapa mestari Eckhartin filosofia, paikallinen permakulttuuri ja radikaali demokratia voisivat liittyä toisiinsa. Objektiivisen tieteen kanssa tällä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Mitä jos syntyjen dialektiikkaa etsittäisiin välillä esimerkiksi Herakleikokselta. (Antti Salminen, niin et näin 3/2010)
Seittiään kutova hämähäkki antoi idean
puukuitulangalle
Vuonna 2011 Juha Salmela seurasi Oxfordin yliopistossa tutkimusta, joka
selvitti, miten hämähäkki tuottaa kuitulankaa muistuttavan
seitin. Hän sai idean kuitulangasta. Menetelmän avulla kuusi- tai
mäntysellun pitkät kuidut saadaan järjestymään niin, että kuitumassa
virtaa tasaisesti pienen suuttimen läpi ilman että ne tarttuvat
toisiinsa. Näin kuidusta saadaan ohut ja kestävä lanka. Spinnovan
menetelmässä kemialliset prosessit jäävät pois. Kaikki käytettävät
aineet ovat syötäviä.
Ihmisen historia kehittyy
luonnonhistoriasta
Hilary ja Steven Rose: Tieto syntyy
konfliktista luonnon kanssa, luonnon muokkauksesta. Marxin tietoteorian ja
porvarillisen kulttuurin ero on siinä, että porvarillinen kulttuuri korostaa
tietämisen ja tekemisen eroa, teorian ja käytännön, tieteen ja teknologian,
luonnontieteen ja sosiaalisten tieteiden eroa. Tämän vastakohdaksi Marx asettaa
historiallisen metodin ykseyden. Koska ihmisen historia on luonnonhistoriasta
kehittyvän ihmiskunnan historiaa "luonnontiede tulee myöhemmin liittämään
itseensä ihmistä käsittelevän tieteen, samoin kuin ihmistä käsittelevä tiede
liittää itseensä luonnontieteen: tulee olemaan yksi tiede. Luonto ei rakenna koneita,
vetureita, rautateitä, sähköttömiä, automaattisia kutomakoneita. Nämä ovat
ihmisten teollisia tuotteita, luonnonmateriaalia joka on muutettu ihmisen
luonnon ylitse menevän tahdon tai ihmisen luontoon osallistumisen tuloksena. Ne
ovat ihmisaivojen kehitelmiä, ihmiskäden luomia, kohteiksi muuttuneen tiedon
voimaa.
Samanaikaisesti kapitalismi sisältää
vastakohtaisuuden, joka sekä rajoittaa sivilisoivaa prosessia että sitä
rajoittaessaan rakentaa kapitalismin oman tuhoutumisen vastustamattoman voiman.
Kapitalismissa luonto tulee denaturoiduksi, ihmiskunta dehumanisoiduksi.
Luonto on käyttöarvojen lähde yhtä
hyvin kuin työkin, joka sinänsä on vain erään luonnonvoiman, ihmisen työvoiman
tulos. Marx sanoo: Tulevaisuuden ennakointi tapahtuu vain suhteessa työläiseen
ja maahan. Molempien liiallinen käyttö tuhoaa tulevaisuuden. Marxin mukaan
ihmisen rikkaan ja vapaan kehityksen edellytyksenä on yhteiskunnallisesti välttämättömän
työn minimointi.
Pekka Himanen Kukoistuksen käsikirjoituksessa: 1400-luvun kirjapainotaidosta ja 2000-luvun kommunikaatioteknologiasta huolimatta tuloksekas rikastava vuorovaikutus syntyy vain alueellisesti lähekkäin ja vaatii kasvokkaisia kohtaamisia (niin et näin 2/2010)
Mikro- ja makroympäristö toistensa kopioita?
Ihminen ottaa elämässään mallia luonnosta, sillä makrokonteksti vastaa mikrokontekstia.
”Elämän säilymisen ja toteuttamisen kannalta, funktionaalisesti
tarkasteltuna, ihmisellä on materiaa hyväksi käyttävänä kemiallisena
aineenvaihduntaolentona resurssina materianerittelyelimistö. Sen
perustana on monipuoliset sisäelimet, erityisesti kiinteää ja
nestemäistä ravintoa vastaanottavat, sulattavat ja jäännöksiä poistavat
suu, vatsa, suolisto ja virtsaamiselin. Materiasta eli ravinnosta
ihmisen sisäelimistö muokkaa elimistölle käyttövoimaa eli energiaa
elämistä varten. Keuhkot hengityselimistönä muodostavat kaasumaisen
materian, hapen vastaanoton ja hiilidioksidin poiston.
Verenkiertoelimistö on tärkeä sisäelinjärjestelmä. Siihen kuuluvat
sydän ja sen ylläpitämä verenkiertojärjestelmä. Se kuljettaa hapen ja
suolat veren punasolujen mukana muihin elimiin. Veren valkosolut
toimivat elimistön puolustusjärjestelmänä. Verisuoniston ohella
ihmisellä on imusuonisto. Elimistöllä on puolustuksenaan bakteereja ja
viruksia vastaan immuunijärjestelmä. Elimistön tasapainon ja säätelyn
kannalta ovat erilaisia hormoneja tuottavat umpieritysjärjestelmät. Se
kuljettaa hormoniviestejä kemiallisina viestimolekyyleinä veren ja
imunesteiden avulla kaikkialle elimistöön. Hormonit säätelevät kasvua
ja osin käyttäytymistäkin. Hormoneihin perustuva viestintäjärjestelmä
toimii yhdessä hermoston sähköimpulsseihin perustuvan järjestelmän
kanssa esim. kun ihminen pelästyy. Materiaelimistön muodostavat myös
sukupuoli eli lisääntymiselimet. Sukuelimillä on evoluution ja elämisen
kannalta keskeinen funktio. Ihmismäiselle järjestelmätasolle on
tunnusomaista omintakeiset ulko- eli suojaelimet, jota kutsutaan
ihoksi. Iho suojaa ja toimii lämmönsäätelyjärjestelmänä kylmää ja
kuumaa vastaan. (Pauli Niemelä 2014)
Hiilipilottiprojekti – maanviljelyssä paradigman muutos kohti hiiliviljelyä
Yksipuolinen
viljely on heikentänyt peltojen kuntoa. Kinnusen perinnetila Liperissä
on koetilana Elävä Itämeri -säätiön eli Baltic Sea Action Groupin,
Ilmatieteenlaitoksen ja Sitra Carbon Action pilottiprojektissa.
Maatiloille kehitetään ilmastoystävällisiä viljelykäytäntöjä
tehostamalla hiilen varastoitumista ilmakehästä peltomaahan. Päämäärä
on todentaa se tieteellisesti. Maaperän eloperäisessä aineessa on
varastossa enemmän hiiltä kuin maapallon kasveissa ja ilmakehässä
yhteensä, ylimmässä metrin kerroksessa eniten. Valiokin alkaa kouluttaa
maitotilallisia hiiliviljelyyn.
1. Mustaa multaa ei pelloilla pitäisi myöhäissyksyllä näkyä.
Hiiliviljelyssä pellot pidetään kasvipeitteisinä ympäri vuoden. Tällöin
kasvit yhteyttävät pitkään ja sitovat hiiltä.
2. Kasvivalinnassa suositaan syväjuurisia kasveja, jotka kuljettavat hiilen syvälle maaperään.
3. Myös vuoroviljely lisääntyy.
4. Kyntämisen sijaan peltoja muokataan kevyemmin ettei hiili karkaa.
Maa muokataan jyrsimellä juuri ennen esim. kaalien istuttamista.
Hiilen lisääntyminen lisää myös maan ravinteita.
5. Työkin kevenee kun ei ole kyntöharausta eikä lannoiteharausta, pelkkä jyrsintä ja istutus.
6. Lohkolle lisätään myös biohiiltä ja kierrätyslannoitetta. (ksml 23.11.2018)
Käsite kybernetiikka tulee kreikkalaisesta sanasta ja tarkoittaa
luotsia ja ohjaajaa, joka löytää oikean suunnan ja sen muotoili vuonna
1948 amerikkalainen matemaatikko Norbert Wiener. Siinä yhdistetään
monen tieteenalan tulokset ja etsitään toisiinsa vaikuttavia tekijöitä.
Järjestelmä pystyy itse korjaamaan vikansa.
Hegel: Totuus ei ole tämä tai tuo vaan niiden liike.
Axel Oxestiernan lentävä lause yli 360 vuoden takaa on yhä mitä
ajankohtaisin: Voi poikaseni kunpa tietäisitkään miten vähällä järjellä
tätä maailmaa hallitaankaan. Maailmaahan hallitaan ennen kaikkea
voimalla, olkoon se aseellista tai taloudellista voimaa tai tavallisten
ihmisten joukkovoimaa. (Elias Krohn)
Elias Krohn arvostelee Riikka Kaihovaaran kirjaa Riippumaton puutarha
Permakulttuurissa olennaista on toiminnallinen monimuotoisuus, runsaat
hyödylliset vuorovaikutussuhteet eri lajien välillä. Kasvit voivat
muodostaa yhteisöjä, kiltoja, joissa jokaisella on oma tehtävä. Kun
esim. kylvetään eri aikaan versovia kasveja, ensimmäisenä nousevat
vahvat kasvit suojaavat myöhemmin nousevia tuulelta ja auringon
paahteelta. Typensitojakasvit kuten herneet korvaavat typpilannoitteet.
Jotkut kukat houkuttelevat hyödyllisiä hyönteisiä. Tai eksyttävät
tuoksullaan tuhohyönteisiä
Ruusupensas houkuttelee kirvoja, kirvat leppäkerttua ja leppäkertut
lintuja, jotka puolestaan lannoittavat pensaita. Tärkeät pölyttäjät ja
siementen levittäjät, kuten linnut, mehiläiset perhoset ja kärpäset
viihtyvät moninaisessa permakulttuuriyhdyskunnassa
Meillä, maapallon seitsemällä miljardilla ihmisellä jotka yritämme elää
tällä rajallisella planeetalla, on suuri ongelma. Planeetan on nyt
ruokittava ihmisten lisäksi myös suuri määrä koneita.
Nurmikko on yhtä kuin vihreä asfaltti
Permakulttuurin mindmap
Luonto, ihminen, yhteiskunta, talous, kosmisuus. Nämä systeemit voivat
olla ihmisyhteisöjä, puutarhoja, ruokaa tuottavia metsiä,
uskomusjärjestelmiä tai mitä ihmisen elämään kuuluu.
Permakulttuuri on pyrkimys suunnitella ja rakentaa systeemejä, jotka
1. toiminnoiltaan jäljittelevät luonnon omia mekanismeja.
2. Systeemien suunnittelussa pyritään ottamaan huomioon kaikki tarjolla olevat elementit ja
2. kustakin elementistä kaikki sen mahdolliset toiminnot.
3. Elementit pyritään sovittamaan yhteen niin, ettei
yksikään elementti joudu hukkaan tai jää vaille huomiota.
4. Näin varmistetaan että kukin elementti pääsee
toteuttamaan mahdollisimman monta potentiaalista toimintoaan.
5. Yhdessä elementit tukevat toisiaan ja saavat aikaan toimintoja joita ei muuten olisi olemassa.
6. Tämä vaatii elementtien tuntemusta sekä
kokonaisvaltaista systeemiajattelua ja siitä syystä permakulttuuri
korostaa suunnittelua.
Jotta onnistunut suunnittelu olisi mahdollista, tarvitaan olemassa
olevista elementeistä perusteellista tietoa. Tietoa saadaa
tarkkailemalla kohdetta. Samalla pyritään muistamaan, että mitään ei
ole olemassa sisäsyntyisesti ja yksin, vaan kaikki on jotain suhteessa
johonkin. Näin voidaan löytää mahdollisimman monta tapaa käyttää
tarjolla olevat elementit hyödyksi. Älykkäällä suunnittelulla on
mahdollista luoda vahvoja itseään ylläpitäviä systeemejä joissa
energiaa ei valu hukkaan ja systeemin ylläpitämiseksi vaadittavan työn
määrä on mahdollisimman pieni.
John Muis: ”Jos yritämme nostaa jotain erillistä, yhden jutun, huomaamme että se koskettaa kaikkea muutakin universumissa.”
Ehdotus vuosikokouksessa 2018: Jokaiseen kaupunkiin permakulttuuriin
opintopiiri, jonne kuka tahansa mistä tahansa voi mennä joka kuukauden
ensimmäisenä sunnuntaina klo 15. Hiukan samoin kuin AA-kerhoissa.
Keskustllaan kyökkiryytimaasta, nollavarjoalueesta jne.
Land-keskus, (Learning, Activity, Network, Demonstration)
Turussa Koroisilla on jo mallipermatila. Suomessa projektia vetää
agronomi Marja Nuora, Iso-Orvokkiniitty-projekti Kairjalohjalla.
Land Learuck -oppijat etsivät Landstatusta, mallipaikkoja, joilla on
velvollisuus esitellä paikkaa vähintään 10 kertaa vuodessa, harjoitella
ja antaa koulutusta.
Ideana tässäkin on vertaisoppinen, jolloin raha ei virtaa, vaan
jokainen opettaa mitä osaa. Tilalla täytyy olla valmiit kyltit
opastuksena.
LAND-verkosto eli kansainvälinen permakulttuurin mallikohteiden
verkosto (Permaculture Learning, Activity, Network & Demonstration)
https://permakulttuuri.fi/land-verkosto
Market garden-tyyppisiä tiloja ei ole kovin montaa, mutta
homestead-permakulttuuritiloja on jo aika liuta:
https://permakulttuuri.fi/jasenten-projektit
Suomessa Yrttimäen, Synergistic farmin ja Finch Agroecologyn permakulttuuriin perustuvia tiloja jotka mvät tuotteitaan ulos.
Jenni Haukion runo
Minä olen nuori nainen,
haavanneulanen maailmassa,
minä ja luonto,
me ahavoidumme sateessa,
tuulen jokaisessa rynnistyksessä
luovutamme jotain ja silti,
jokin huojuu, huojuu muttei irtoa,
milloinkaan ei vastaa,
vaeltavan veden kutsuun. (Kotiliesi 2.10.2012)
- "Minulle ihmisen sielunmaiseman jokainen liike löytyy metaforana luonnosta.", Jenni Haukio
Kirjallisuutta
Life on the Brink, elämän partaalla
Environmentalists Confort Overpopulation, ed. by Philip Cafaro and Eileen Christ, The University of Georgia Press 2012
William R.Catton: Overshoot: The Ecological Basis of Revolutionary Change 1980, käytti käsitettä carrying capacity, kantokyky. Varastamme jälkeisiltämme. Meidän on päästävä eroon ajatuksesta että kaikkiin ongelmiin olisi tekninen ratkaisu.